Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö sinusta yhden palkalla pystyä elättämään koko perhe?

Vierailija
16.06.2013 |

Eli onko palkka huono, jos sillä ei pysty elättämään kahta aikuista ja 2-3 lasta? Tällaisen kuvan saa, kun lueskelee paltan palkkaketjuja. Esimerkiksi suomalaisten keskipalkka eli about 3000 euroa koetaan huonoksi, koska sillä ei kunnolla pysty maksamaan isoa omakotitalolainaa, paria autoa ja muita lapsiperheen menoja.

Itse ajattelen niin, että lasten elättäminen on kahden aikuisen hommaa. Jos yhden palkalla ei koko perhe pärjää, niin ei se silti siitä palkasta huonoa tee!

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ei siellä kysytty, Mun mielestä palkkani on huono, koska koulutukseni on ylempi korkeakoulututkinto, ja olen töissä joissa se tutkinto vaaditaan. Mutta alastahan se tietenkin riippuu....

Vierailija
2/19 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos yhden palkalla pitäisi elättää koko perhe johtaisi se automaattisesti nisten ja miesten välisten tuloerojen kasvamiseen Kun ei sitä rahaa palkanmaksuun kuitenkaan loputtomasti ole käytettävissä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

höh me saadaa miehen kanssa yhteensä 3200 noin nettona.. juu kyllähän tällä kerrostaloa kolmiota ja yhtä autoa makselee kädestä suuhun menttaliteetillä.... nimim. kaksi lasta pk seutu duunareita ollaan itse rakastan työtäni enkä ole valmis sitä vaihtamaan mihinkään... edes rahaan.

Vierailija
4/19 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se elämää helpottaa. 

Meillä on mitoitettu pakolliset menot niin, että yhden tuloilla niistä selviää, tai kahden työttömyyskorvauksilla. Antaa pelivaraa hoitovapaisiin ja pidempiin palkattomiin vapaisiin ilman että tarvitsee pankista lyhennysvapaita anella.

Normitilanteessa sitten sillä toisella palkalla saa lapselle laadukkaampia varusteita, ylimääräisiä lainanlyhennyksiä, remppaa, lomamatkoja ja muuta hupia sekä sen toisen auton (mitä ei työttömänä ollessa tarvitakaan).

Vierailija
5/19 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka+lapsilisät+elarit käteen 2300e. Kolme lasta. Ok pärjätään. Jos yhden palkalla pitäisi elää, niin vaatisi sen 3000e brutto varmaan. Luultavasti toinen saa kumminkin kotihoidontuen vähintään sen yhden palkan lisäksi.

Vierailija
6/19 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässä voi tulla eteen kaikenlaista, työttömyyttä tai vaikka avioero. Koskaan menoja ei pidä mitoittaa siten, että kahden ihmisen tuloilla niistä juuri ja juuri selvitään. Esim. 3000 euron bruttotuloilla yksinhuoltaja ei saa muuta kuin lapsilisän yh-korotuksen. Elatusmaksun maksaa lapsen isä.

Meidän menomme  on mitoitettu siten, että nimenomaan myös työttömyyskorvauksilla pystymme elättämään 3-lapsisen perheemme.

Vierailija
7/19 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 20:01"]

Kyllähän se elämää helpottaa. 

Meillä on mitoitettu pakolliset menot niin, että yhden tuloilla niistä selviää, tai kahden työttömyyskorvauksilla. Antaa pelivaraa hoitovapaisiin ja pidempiin palkattomiin vapaisiin ilman että tarvitsee pankista lyhennysvapaita anella.

Normitilanteessa sitten sillä toisella palkalla saa lapselle laadukkaampia varusteita, ylimääräisiä lainanlyhennyksiä, remppaa, lomamatkoja ja muuta hupia sekä sen toisen auton (mitä ei työttömänä ollessa tarvitakaan).

[/quote]

Samoin. Ja hyvä niin koska mieheni sairastui syöpään. Eli aina pitäisi lainat mitoittaa siten että yhden palkalla pärjää.

Vierailija
8/19 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No todellakin pitäisi. Aika iso osa perheistä on kuitenkin yhden aikuisen perheitä.

Vierailija
9/19 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta asia on kaksipiippuinen. Monessa maassahan yhden palkalla pystyy elättämään perheen. Suomessa on silti isot palkkaerot naisten ja miesten välillä vaikka täällä ei pääsääntöisesti pystykään. Musta se olisi tavallaan aika ihanteellista, että yhden palkalla voisi elää vallankin kun lapset on pieniä mutta toisaalta ymmärrän senkin, ettei kaikki voi niin paljon tienata, että se onnistuisi ja varmaan aika paljon riippuu siitäkin, mitä kukin tarvitsee elääkseen, hyvin erilaisia palkkoja varmaan ihmiset odottavat elättääksen itsensä tai perheensä.

Olen itse just tällainen 3000 e tienaava mies tienaa vähän yli. Kummallakin on vaativa ja raskas työ ja korkeakoulututkinto. Me on kyllä oikeastaan todettu, että vaikka asutaan Helsingissä pystyttäisiin yhdenkin palkalla elämään (hoitovapaa aikana onkin eletty sekä miehen että miehen ollessa hoitovapaalla minun tuloillani) mutta toki tämä vaati vähän tinkimistä menoista. Lisäksi meillä on velaton asunto (aika vaatimaton) ja ihan kivasti säästöjäkin joten vertailu on vähän epäreilu siihen verrattuna, että pitäisi maksella lainoja eikä olisi mitään säästössä.

Vierailija
10/19 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 20:31"]

No todellakin pitäisi. Aika iso osa perheistä on kuitenkin yhden aikuisen perheitä.

[/quote]

Yhden aikuisen perheessä tuskin täytyy elättää kahta aikuista, kuten aloituksessa oletettiin.

Vierailija
11/19 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä teini-ikäinen kuluttaa yhtä paljon kuin aikuinen, jopa enemmän.

[/quote]

Yhden aikuisen perheessä tuskin täytyy elättää kahta aikuista, kuten aloituksessa oletettiin.

[/quote]

Vierailija
12/19 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asiat on mitoitettu niin että miehen palkalla ne pystytään maksamaan (13 000€/kk), mun palkalla ei pystytä (4300€/kk). Miehellä ei ole pelkoa työttömyydestä, itse olen ollutkin työtön kerran pari kuukautta.

Vierailija
13/19 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no hei mieshenkilö aika usein elättää palkallaan koko perhettä, se on ollut kautta aikojen myös Suomessa, yllätys? eikä se liity tasaarvoon, vaan äitiys on joillekin naisille ja kodin hoitaminen on mukavaa, eikä kaikki halua työuraa, harrastuksia ja muuta voi myös olla ilman että rakentaa työuransa. Nykyään monissa hyvin teollistuneissa maissa kuten USA:ssa Englannissa Venäjällä myös monet naiset haluaa jäädä kotiäidiksi ja hoitaa lapsiaan ja kotia, miksi se on muka heti molempien  pakko käydä töissä, en näe sellaista syytä. jokainen perhe valitsee oman tapansa.

Vierailija
14/19 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin  naisena olin yhdessä kesätyöpaikassa 2 vuotta sitten  niin mieshenkilö sai ihan samasta työstä, fyysisestä työstä, 2 euroa enemmän tunnilta kuin minä. jos on 7 h. fyysistä työtä ja toinen saa 2 euroa enemmän, jo eron huomaa. varsinkin viikon palkassa. miksi sain vähemmän kuin kundi? onko nyt meillä sitä tasaarvoa? oltiin samoilla ehdoilla palkattu siihen työhön. vain se rekrytointifirma joka meidät lähetti tekemään sitä työtä ehdottaa kundeille automaattisesti enemmmän palkkaa. miksi näin on? miksi ei voi antaa palkkaa tasavertaisesti? silloin voisi nähdä enemmän sitä että molemmat aikuiset tekee töitä perheessä. mutta se että nainen synnyttää, sen lisäksi tekee töitä, ja ollaan rehellissiä on tosi harvoin jos aviomies osallistuu 50/50 kotitöihin ja vauvan hoitoon, se on melkein mahdotonta eihän hän voi imettää, itselle myös sopii se että poikaystävä ei osallistu yhtä paljon kotitöihin, tykkään tekemään oman järjestyksen siinä, mutta näin jos puhutaan tasasarvoisuuden mielessä, eihän sekään ole sitten tasaarvoista, kun vielä nainen ei vieläkään saa samaa palkaa samasta työstä.

Vierailija
15/19 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

num.14 ja 15 lisään vielä että tietysti en itse halua olla finanssiriippuvainen aviomiehestäni tai poikaystävästäni, siksi tietysti naiselle koulutus ja työ on aika tärkeä asia. mutta on myös vaihtoehtoina että vaimo tai aviomies pitää taukoa työssään, silloin on hyvä jos yhden palkka riittää. monissa maissa tosiaan on näin että yhden palkka riittää varsinkin jos on koulutus. toisaalta niissä maissa on sitten muita ongelmia mitä Suomessa ei ole, että sitä on vaikeata näin sanoa ja kritisoida.

Vierailija
16/19 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös 3000 jo riittäisi Suomessa 3 hengen elättämiseen aika hyvin jos käyttää rahat viisaasti. monet muissa maissa ei saa puoltakaan siitä. ei se raha ole tärkeintä vaan maan kokonaisuus ja tasapaino. Suomessa on hyvä ja turvallista olla, sitä ei pidä unohtaa.

Vierailija
17/19 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole aiemmin olettanut, että Suomessa olisi yhden elättäjän malli. Perhe hyvinvointiyhteiskunnassa on mielestäni aina perustunut kahden palkansaajan mallille. Toisaalta nyt kun on alettu purkaa hyvinvointiyhteiskuntaa ja ihmisetkin eroavat melkein järjestään, niin ehkä yhteiskunnassa ollaan menossa sitä kohti, että palkkojen pitäisi mahdollistaa yhden elättäjän malli.

Vierailija
18/19 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 09:30"]

eikä se liity tasaarvoon, vaan äitiys on joillekin naisille ja kodin hoitaminen on mukavaa, eikä kaikki halua työuraa, harrastuksia ja muuta voi myös olla ilman että rakentaa työuransa. 

[/quote]

Nimenomaan se liittyy tasa-arvoon! Naisilla pitää olla oikeus ja mahdollisuus valita haluaako työuran vai kotiäitiyden, eikä pakoteta naista kotiin vain sen takia että miehellä on isompi palkka. Luuletko että kukaan mies jäisi kotiin jos vaimon palkkatuloilla ei voisi elättää perhettä? Eihän siihen olisi mitenkään mahdollisuutta.

Vierailija
19/19 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää pystyä yhden palkalla elättämään koko perhe. Se mitä siihen kuuluu ei todellakaan mielestäni ole isoasuntolainan. Asuntolaina voi olla jos siitä on kohtuulliset kuukausikulut niin että kaikki asumiskulut jään vuokran tasolle ja jää vielä rahaa niihin autoihinkin, joita ei osteta velalla vaan säästöille. Eikä vaihdeta joka vuosi. Perheen ei tarviste myöskään eisttää rikasta tuhlailemalla rahaa merkkivaatteisiin ja -tavaroihin, matkustelemalla ylettömästä ja käymissä ravintolassa syömässä usein jne. Mielestäni kohtuullista elämää voi elää ihan hyvin yhden ihmisen palkallakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi