Raha ja taloudellinen tasoero ahdistaa uudessa suhteessa
Ollaan oltu 2 kk ja itse olen opiskelija ja mies on yliopistosta valmistunut hyvään ammattiin, mistä tienaa noin 5000 e kk.
Jos käymme aktiviteeteissa, missä pitää maksaa, maksut tapahtuu puoliksi tai sitten minä maksan ja joudun karhuamaan mieheltä omaa osuuttaan. Olen tämän takia alkanut välttelemään yhdessä kaupassa käyntejä ja maksullisia aktiviteetteja miehen kanssa.
Jotenkin itse automaattisesti olettaa, että se kumpi on enemmän rahoissa maksaa suuremman osan menoista. Tietty nykyään vallitsee tasa-arvo myös raha-asioissa, eikä voi enää olettaa, että mies tarjoaa ja maksaa, mutta silti tuntuu jotenkin kohtuuttomalta olettaa, että kykenen maksamaan samanlaisia summia, kuin mies. Minulla on esimerkiksi joka viikolle tietty summa rahaa, jolla ostan ruokaa itselleni omaan kotiin. Jos menen miehen luokse, minulla ei vain yksinkertaisesti ole varaa maksaa puoliksi vielä meidän yhteisistä ruokaostoksista.
Ja se, että mies tarjoaa enemmän tienaavana, kertoo minusta huomioonottamisesta enkä varsinkaan halua pihiä miestä. Olen vakavasti harkinnut, että laitan suhteen poikki :/ Vinkkejä rakentavaan keskusteluun raha-asioista uuden suhteen alussa, missä muutenkin kaikki on vielä hieman epävarmaa?
Kommentit (63)
Jos minä tienaisin 5000e/kk, tarjoaisin ihan takuulla. Olipa kyseessä heikosti tienaava puoliso, kaveri tai vaikka sisarus.
Jos varoissaan oleva on karhuamassa 40 euron ruokaostoksista puolet itselleen niin kyllä, on pihi tyyppi. Ihan sama kuinka "tasa-arvoista" se olisi.
Sanontahan kuuluu : Hyvä antaa vähästäkin, paha ei paljostakaan.
Sanot, ei mulla ole varaa. Jos mies haluaa tarjota sulle vaikka teatterilipun niin kiva. Sä voit sitten tarjota pizzat. Jos sitä häiritsee tämä tuloero ja se tuntee itsensä hyväksikäytetyksi, se on sen ongelma. Jos ei ole varaa niin ei ole varaa. Jos tunnet itsesi hyväksikäyttäjäksi niin se on sun ongelma.
Miksi miehen pitäisi maksaa sinulle mitään? Ethän sinäkään maksaisi miehelle, jos osat olisivat toisinpäin.
Järjetöntä. Mietipä itse, jos sinä tienaisit viisi tonnia kuussa, ja sun kaveri olisi opiskelija ja menisitte syömään, elokuviin jne, niin maksaisitko sinä kaverillekin vai et? Luultavasti maksaisit joka kerta, ja ihan mielelläsi koska sinulla on varaa ja kaverilla ei.
Minä en koskisi pitkällä kepilläkään tuollaiseen mieheen, naiseen tai eläimeen. Todella ikävä ihminen, suorastaan varmaan nauttii kun tietää että aiheuttaa sulle sen että sulla ei ole varaa ostaa ruokaa itsellesi kotiin.
Eiköhän ole viisainta puhua asiat selviksi. Sanot, että ei ole rahaa noihin aktiviteetteihin, että jos hän tarjoaa, niin why not.
Mies on pihi ja hänellä ei ole käytöstapoja, on siis moukka. En itse seurustelisi tuollaisen kanssa, jos minulta saa pimppaa, mies saa avata myös lompakkoaan.
Vierailija kirjoitti:
Taas on lettu levinnyt lompakolle.
Lettu levinnyt lompakolle? Minähän joudun vaatimaan miestä maksamaan omat osuutensa meidän menoista, muuten maksattaisi kaiken miulla :D mikä mies tekee näin köyhälle opiskelijalle? Fifty fifty maksu on ok vielä, koska tasa-arvo, toki arvostan, jos mies tarjoaa, mutta en oleta, että tekee näin :D ap
Aloittajalle ei kelpaa opiskelijamies, on pakko saada ISOPALKKAINEN miesystävä, ainakin opiskeluiden ajaksi.
Haiskahtaa provolta, mutta vastataan nyt silti. Älä missään nimessä suostu 50:50-malliin. Sanot miehelle, että sori, ei ole varaa. Jos mies ei senkään jälkeen tajua ottaa sua huomioon, sano bye bye. Ei tuo mikään miehekäs herrasmies ainakaan ole. Toki suhde on vasta tuore, mutta jos tulot on noinkin hyvät kuin miehellä, niin kertoohan tuo opiskelijalla juttujen maksattaminen aika paljon hänestä.
Vierailija kirjoitti:
Mies on pihi ja hänellä ei ole käytöstapoja, on siis moukka. En itse seurustelisi tuollaisen kanssa, jos minulta saa pimppaa, mies saa avata myös lompakkoaan.
Mitä vastaat kun sinulta kysytään ammattiasi?
Ei sinun pidä maksaa toisen kuluja ja joutua pyytelemään omiasi pois.
Vierailija kirjoitti:
Nuukuus on paha tauti.
Montaakos aikuista miestä sinä olet elättänyt?
Vierailija kirjoitti:
Järjetöntä. Mietipä itse, jos sinä tienaisit viisi tonnia kuussa, ja sun kaveri olisi opiskelija ja menisitte syömään, elokuviin jne, niin maksaisitko sinä kaverillekin vai et? Luultavasti maksaisit joka kerta, ja ihan mielelläsi koska sinulla on varaa ja kaverilla ei.
Minä en koskisi pitkällä kepilläkään tuollaiseen mieheen, naiseen tai eläimeen. Todella ikävä ihminen, suorastaan varmaan nauttii kun tietää että aiheuttaa sulle sen että sulla ei ole varaa ostaa ruokaa itsellesi kotiin.
Juuri näin, sitä kutsutaan taloudelliseksi vallankäytöksi tai taloudelliseksi väkivallaksi.
Mulla oli nuorempana just samanlainen suhde ja voin nyt vanhempana sanoa,ettei siitä pidemmän päälle jäänyt mitään hyvää.Meni omat luottotiedot lopuksi kun mies ei ymmärtänyt pienempituloisen elämää,eikä tullut vastaan kuin aluksi.Tee jo alkuvaiheessa selväksi,että haluat pitää luottotiedot puhtaana,ostaa omaan kotiisi ruokatarvikkeet ja jos mies ymmärtäväinen,hän kyllä kustantaa ilman vastamaksua esim.leffaan liput kerta tienaa enemmän.Jos aloittaa kitinän ei suhteella ole paljon toivoa jollei ymmärrä tilannettasi,silloin etsi tasavertainen kumppani tai kumppani,joka ymmärtää eli pitää ja kunnioittaa sinua ihmisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuukuus on paha tauti.
Montaakos aikuista miestä sinä olet elättänyt?
Mikäs feminiininen reppana se siellä kiukuttelee? Naisten palstalla viihtyvä "mies", joka ei ole koskaan saavuttanut elämässään yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut tuossa tilanteessa enkä todellakaan maksanut kuin ne menot, joita itse ehdotin. Poikakaveri halusi purjehtimaan - siis olisi pitänyt vuokrata vene sitä varten. Poikakaveri halusi syömään trendipaikkaan ja minut maksajaksi. Poikakaveri halusi harrastaa kaikenlaista kallista tyyliin viikonloppu Lontoossa ja tietenkin niin, että maksaja olen minä.
Ehei, se maksaa, joka ehdottaa!
Jos mies rakastaa.antaa hän sinulle kaiken mitä haluat.näyttää siltä että olet vain pi...u.jättää sinut heti kun löytää unelmiensa römpsän.
Et voi tehdä enää mitään ja äläkä enää teekkään.anna olla.puhu asia niinkuin se on..sano ettei sinulla ole varaa olla hänen kanssa..hyvä mies kysyy mitä tarvitset ja haluat..pitää huolta.sinulla on nyt huono itsekäs paska
Onko tämä vitsi?