Millä alalla pahimmat kiusaajat?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa alalla kuin alalla.
Melkein taitaisi olla helpompi luetella niitä vähiä aloja, joissa mahdollisesti se olisi syystä tai toisesta vähäisempää kuin muilla aloilla...
Suomi on kiusaajien maa, ja Vaasa sen mekka.
Hahhah, kokeilepa Viron työelämä"kulttuuria" 😄
Lasun sossut ovat pahimpia,mielivaltaisia,keksivät diagnooseja.Rikkovat perheitä.Aiheuttavat traumoja .Valehtelevat,kiristävät ja uhkailevat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa alalla kuin alalla.
Melkein taitaisi olla helpompi luetella niitä vähiä aloja, joissa mahdollisesti se olisi syystä tai toisesta vähäisempää kuin muilla aloilla...
Suomi on kiusaajien maa, ja Vaasa sen mekka.
Hahhah, kokeilepa Viron työelämä"kulttuuria" 😄
Niin? Onko se sinusta Suomessa. Ei kiinnosta muut maat. Suomessa kiusataan aivan sairaasti.
Myynti ja markkinointi. Mainos- ja ohjelmatoimistot. Juuri tämän vuoksi olin koronasta lähinnä innoissani - iski tosi kovan narsismin ytimeen. Hyi mitä sakkia!
Herttinen, mäkin olin juuri tulossa sanomaan, että mainos- ja markkinointiala. Sinne kerääntyy paljon entisiä koulukiusaajia, koska he osaavat etsiä ne ihmisten heikot kohdat ja käyttää niitä hyväksi.
Otetaan esimerkki ja vielä sieltä kuvottavimmista päistä: tämän yhden puhelinfirman mukahyväätekevä 'tunnetko ketään nuorta, jolla ei ole puhelinta' ja 'auta meitä auttamaan köyhää lasta' tai jotain muuta vastaavaa. Tämä on sairaan ovelaa myyntitaktiikkaa. Koska nuoret haluavat olla samanlaisia kuin muut ja pelkäävät kuollakseen silmätikuksi ja kiusatuksi ja siten luuseriksi joutumista, yksi tärkeimmistä joukkoon kuulumisen kriteereistä heillä on tänä päivänä kännykkä, ja vielä oikeanmallinen kännykkä. Tämä mainostoimiston tuote tietenkin vain lisää ja vahvistaa tätä viestiä: vain köyhillä ei ole puhelinta, lällällälieruuu. Tai niillä on vääränlainen puhelin, läläällääläälieruu. Mainoksessa vielä tietysti esitetään puhelimen omistavat nuoret kauniina, onnellisina, ystävien ympäröiminä jne. Täydellista kiusaamismatskua. Lisäksi saadaan iskostettua tuleville kuluttajille, että oikeet vermeet tekee hei ihmisen! Osta, osta, osta, ennen kuin delaat hei!
Vierailija kirjoitti:
Herttinen, mäkin olin juuri tulossa sanomaan, että mainos- ja markkinointiala. Sinne kerääntyy paljon entisiä koulukiusaajia, koska he osaavat etsiä ne ihmisten heikot kohdat ja käyttää niitä hyväksi.
Otetaan esimerkki ja vielä sieltä kuvottavimmista päistä: tämän yhden puhelinfirman mukahyväätekevä 'tunnetko ketään nuorta, jolla ei ole puhelinta' ja 'auta meitä auttamaan köyhää lasta' tai jotain muuta vastaavaa. Tämä on sairaan ovelaa myyntitaktiikkaa. Koska nuoret haluavat olla samanlaisia kuin muut ja pelkäävät kuollakseen silmätikuksi ja kiusatuksi ja siten luuseriksi joutumista, yksi tärkeimmistä joukkoon kuulumisen kriteereistä heillä on tänä päivänä kännykkä, ja vielä oikeanmallinen kännykkä. Tämä mainostoimiston tuote tietenkin vain lisää ja vahvistaa tätä viestiä: vain köyhillä ei ole puhelinta, lällällälieruuu. Tai niillä on vääränlainen puhelin, läläällääläälieruu. Mainoksessa vielä tietysti esitetään puhelimen omistavat nuoret kauniina, onnellisina, ystävien ympäröiminä jne. Täydellista kiusaamismatskua. Lisäksi saadaan iskostettua tuleville kuluttajille, että oikeet vermeet tekee hei ihmisen! Osta, osta, osta, ennen kuin delaat hei!
Ai on sentään muitakin joita ko mainos ällöttää.
Mua käryttää nykymaailmassa se, että vaahdotaan jostain marginaaliryhmistä (vaikkapa transihmiset 0,2 % tai värilliset 3%) ja vahditaan ettei yhtä pahaa sanaa sanota, mutta samalla katsotaan vaan tyynesti tällaista räikeää eriarvoistamista ja ilmeisesti lähdetään siihen oikein mukaan. Perkele. Tulis vain korona ja pudottaisi kermapersuksien elintasoa kuin jenkeissä konsanaan, niin katsotaan sitten uudestaan, että mitenkä on, saako köyhiä surutta halveksia, mollata, härnätä, kiusata.
Öööhhh.. no ite oon ollu hyvis työpaikoisa ja huonoissa. Hyvissä on melkeen aina ollu joku sukulainen, tms töissä, joten asema sitä kautta sellainen että kukaan ei ikinä alkaisi kiusaamaan juurikaan. :) Ja sitten huonoja oon nähny mm. hoito-alalla. Vaikka myös kaupanalalla oon nähny huonoja, niin se kaupan ala on niin pinnallista, että sitä kiusaamista ei ota tosissaan edes, mut hoitoalalla ollaan nii raskaasti "yhteisöllisiä" toisten kanssa, että se on raskaampaa sit, ehk myös työn raskaus vaikuttaa asiaan. :) siis paljon huonosti voivii ihmisii ainaki hoito-alalla!!
Täällähän puhutaan monitahoisesti: toisaalta siitä, millä aloilla esiintyy kiusaamista ja toisaalta, että mitkä alat saattaisivat vetää entisiä kiusaajia puoleensa. Ja äkkiä luulisi, että nehän ovat sitten sama asia, mutta yllätys, yllätys, ei taida ollakaan. Tai ainakaan asia ei ole niin yksinkertainen.
Tutkimuksissa seurakunnat esim. ovat korkealla kiusaamistapauksissa. Väitetysti myös yliopistot ovat myrkyllisiä paikkoja, kun tutkimusrahoista ja harvoista professuureista taistellaan verissäpäin. Voihan olla, että nuo alat vetävät entisiä koulukiusaajia, mutta jotenkin luulen, että ei. Eiköhän siellä ole suurin osa niitä sivustakatsojia ollut.
Mainos- ja markkinointiala saattaa hyvinkin sitä vastoin vetää puoleensa entisiä kiusaajia, ehkä ihmisten manipulointi ja provosointi tuntuu helpolta, jos sitä on jo pienestä pitäen harjoittanut. Mutta ei näillä aloilla ole käsittääkseni kollegojen kiusaamista mitenkään erityisesti. Päinvastoin, mahtavimmat pirskeet ja suurimmat edut - ainakin 80- luvulla ja uudestaan sitten 90-luvun lopulla ja 2000-luvulla nousukaudella. Ehkä sitä kiusaamista saa purkaa luovalla tavalla, niin sitten ei enää siinä työpiirissä tai kotona tartte? Heh?
Vierailija kirjoitti:
Vain vääriä heittoja tuossa edellä. Asiaa on tutkittu, ja vastaus on: Aloilla, joissa on pitkäaikaisimmat palvelussuhteet, siis julkisella sektorilla! Siis esim. seurakunnan palveluksessa on enemmän kiusaamista kuin rakennustyömailla. Jne.
Hmm. Vai onko kuienkin, niin, etä työsuhde on oikein lyhy, niin kiusaamista kyllä esiinyy mua kukaan ei uskalla tai halua nosaa siä esille, koska pelkää tulevansa leimatuksi, sinä ikäänä vinkujana ja valittajana, jota ei halua palkata enää uudestaan.
Hoitoalalla on tosi paljon selän takana jauhamista ja draamaa.