Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olette Jyväskylästä kaupunkina asua ja opiskella?

Vierailija
23.07.2020 |

Olen Joensuusta kotoisin ja kiinnostaisi lähteä opiskelemaan Jyväskylään, mutta millainen maine tällä kaupungilla ylipäätään on?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänne tulin opiskelemaan parikymppisenä ja sille tielle jäin. Eikä ole aikomusta muuttaa pois. Hyvä kaupunki omasta mielestäni siis. Maineessakaan ei liene kummempia haittoja. Ei ainakaan omiin korviin ole kaikunut. 

Samat sanat! Näin kävi minullekin. Kiva kaupunki, jossa hyvät liikunta- ja kulttuurimahdollisuudet. Luonto upea, Mäkisestä maastot, järviä joka puolella. Suosittelen!

Vierailija
22/41 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen asti kaikki hyvin, kunnes joku mainitsee ala-asteikäisen lapsensa luokka-asteen.

Tämä. Mikä vi**u niitä oikein vaivaa???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijoita on paljon, joten melkein kaikissa ravintoloissa, kampaamoissa, baareissa (joita kaikkia on paljon), yms. on opiskelija-alennuksia. Linja-autolla, kävellen, pyörällä pärjää, ei tarvi omaa autoa. Keskusta on pieni, kävelee päästä päähän puolessa tunnissa, yliopiston kampus on hajautettu muutamaan lähellä toisiaan olevaan paikkaan.

Ihana Järvi-Suomen luonto, paljon järviä, kevyenliikenteenväyliä, luontopolkuja, yms. mihin pääsee reippailemaan jos kiinnostaa. Pienen linja-automatkan päässä löytyy useampiakin luonto-polkuja.

Pandan (suklaata ja lakua) tehdas on Jyväskylässä (Vaajakoskella), tehtaanmyymälästä (linja-autolla pääsee) saa usein halvalla "vähän rikki olevia" tai muuten viallisia (voi olla niinkin yksinkertainen kuin että kääreiden ainesosaluettelosta puuttuu jokin maininta, jolloin niitä ei saa myydä eteenpäin kauppoihin) karkkeja, joulusuklaita kannattaa bongailla loppukesästä.

Metsää on paljon, mäkiä myös, joten kuntoa karttuu jonkin verran kyllä. Talvella Laajavuoren laskettelurinne, ensilumenlatu, pururadoille vedettävät ladut, hyppyrimäki, matkaluistelurata ja lukuisat luistelupaikat ylipäätään on helposti saatavilla. Välineitä voi usein vuokrata.

Vuokrat ovat korkeita (ei ehkä opikelija-asunnoissa, mutta niihin taas on hirveät jonot), samoin vesimaksut, siihen kannattaa varautua henkisesti ja rahallisesti etukäteen jos voi, mutta jos uskaltaa vähän kauemmas keskustasta (linja-autoyhteyden päähän), vuokratkin ovat paljon inhimillisempiä.

Olen asunut Jyväskylässä koko ikäni, tykkään asua täällä. Pieni suuri kaupunki. :-)

Vierailija
24/41 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on kirjoitti:

Ei mitään positiivista koko kaupungissa. Muutin Lahteen ja tulin onnelliseksi.

Minulla sama, mutta kaupungit toisin päin :)

Vierailija
25/41 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen asti kaikki hyvin, kunnes joku mainitsee ala-asteikäisen lapsensa luokka-asteen.

Ennemmin kysyisin mitä v''ttu teitä vaivaa kun ketju tolkulla takerrutte noin mitättömään asiaan? Sulkekaa korvat ja silmät, jos ette kestä erilaisia sanoja. 

Vierailija
26/41 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös liene ihan ok opiskelija kaupunki ole, kauniine järvineen ja harjuineen. Kappale kauneita Suomea. Vaikka onhan siellä moni asia päin pyllyä mutta niin nykyisin monessa muussakin mestassa.

Vierailija
27/41 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole ikinä kuullut murteista?

Ala-asteita ei myöskään enää ole ollut pitkään aikaan. Joten ketähän tässä mikä vaivaakaan?

Vierailija
28/41 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunis pienehkö kaupunki. Luontoa paljon lähellä keskustaakin. Hyvät harrastusmahdollisuudet niin urheilun kuin kulttuurinkin osalta. Vilkas opiskelijaelämä. Tänne tulin lukion jälkeen ja tänne luultavasti jään loppuiäkseni. Sijainti ihanteellisesti suht keskellä kaikkea ja hyvin rautatie- ja bussiyhteyksien risteyksessä. Pääse tarvittaessa poiskin helposti :)

Vierailija
29/41 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

28 jatkaa: Isoin miinus kalliit vuokrat (toki ei mitään verrattuna Helsinkiin), mutta missäpä yliopistokaupungissa niin ei olisi. 

Vierailija
30/41 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se Jyvääskylän murre muuteenkin vähän ärsyyttävää kuin pelkät eput, toput ja kolkit. Mutta kiva kaupunki. Jyvääskylässä olen itsekin syntynyt ja opiskellut Jyvääskylään yliiopiistossa.

Vierailija
31/41 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se Jyvääskylän murre muuteenkin vähän ärsyyttävää kuin pelkät eput, toput ja kolkit. Mutta kiva kaupunki. Jyvääskylässä olen itsekin syntynyt ja opiskellut Jyvääskylään yliiopiistossa.

Jyväskyläläiset eivät venytä sanoja. Jaksat laahata sanoja jokaisessa Jyväskylää koskevassa keskustelussa.

Vierailija
32/41 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et taatusti ole syntynyt Jyväääskylässä, kun et osaa edes venyyyttää oikein. Se on yliopiiisto. Yli ei veny. 

Vierailija
33/41 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jyväskyläläiset eivät venytä sanoja. Jaksat laahata sanoja jokaisessa Jyväskylää koskevassa keskustelussa.

Kyllä venyttävät. Mutta eivät ihan noin kuin lainaamasi kirjoittaja. t. aito jyväääskyläläinen

Vierailija
34/41 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä helv tää jyväskyläläinen sanojen venyttäminen oikein on? Mulle on aina sanottu että puhun "jyväskylää" eli että venytän muka sanoja tai tiettyjä tavuja sanoista. Puhun omasta mielestäni aivan normaalisti. En ole koskaan asunut jyväskylässä enkä ole sieltä päinkään edes kotoisin.

Vierailija
35/41 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylässä saa helposti yksiöitä yksityiseltä puolelta ja asunnot ovat vieläpä todella uusia. Samaa ei voi sanoa monesta muusta opiskelijakaupungista. Kaupungissa on paljon nuoria naisia, joten tunnelma on liberaali.

Vierailija
36/41 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan siellä opiskelin ja oli mukava. Nykyään paljon ankeamman näköinen. Hyvä uimaranta ja tapahtumia. Kampuksen viereisessä hotellissa oli lutikoita kun siellä muutama vuosi sitten yövyin.

Vierailija
37/41 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä helv tää jyväskyläläinen sanojen venyttäminen oikein on? Mulle on aina sanottu että puhun "jyväskylää" eli että venytän muka sanoja tai tiettyjä tavuja sanoista. Puhun omasta mielestäni aivan normaalisti. En ole koskaan asunut jyväskylässä enkä ole sieltä päinkään edes kotoisin.

Sitä kutsutaan murteeksi ja sen kyllä kuulee selvästi, kun aito jyväskyläläinen puhuu. Useimmiten venytys tulee toiselle tavulle, mutta ei kaikissa sanoissa. Malliesimerkki: Olen opiiiskelija Jyvääskylästä. Tarttui yllättävän tehokkaasti :D

Vierailija
38/41 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylässä ei kyllä havaitse mitään selvää murretta, koska kirjakieli on melko lähellä jyväskyläläistä puhetapaa.

Vierailija
39/41 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä kutsutaan murteeksi ja sen kyllä kuulee selvästi, kun aito jyväskyläläinen puhuu. Useimmiten venytys tulee toiselle tavulle, mutta ei kaikissa sanoissa. Malliesimerkki: Olen opiiiskelija Jyvääskylästä. Tarttui yllättävän tehokkaasti :D

Eli vähän kuin englannin kieli, amerikan englanti, jossa painotetaan tavuja, toki sanasta riippuen. Esim. Hotel on hoTEL, eikä HOtel. Ja suomalaisille hankala sana develop on deVElop, eikä DEvelop. Vähän samaa siis jyVÄSkylässä.

Vierailija
40/41 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli vähän kuin englannin kieli, amerikan englanti, jossa painotetaan tavuja, toki sanasta riippuen. Esim. Hotel on hoTEL, eikä HOtel. Ja suomalaisille hankala sana develop on deVElop, eikä DEvelop. Vähän samaa siis jyVÄSkylässä.

Ei oikeastaan lainkaan sama. Murteella sanotaan Jyväääääskylä. Toisella tavulla vokaali venyy, tavu ei painotu. JyVÄSkylä sanovat vain ei-suomenkieliset kuten vaikkapa JYPin ulkomaalaisvahvistukset. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän