Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla on teoria vauvoista ja imetyksestä: pitääkö paikkansa teidän kohdalla?

Vierailija
15.06.2013 |

Oman ja ystäväpiirin vauvojen ja äitien perusteella olen tullut seuraavanlaisiin johtopäätöksiin:

1. Niillä äideillä, joilla maito on tiukassa, vauvat "asuu" rinnalla, eli harrastaa jopa tunnin imemissessioita. Lisäksi näille vauvoille kelpaa tuttipullo hyvin ja vauva alkaa helposti hylkiä rintaa ja juoda mielummin pullosta, josta saa maidon helpommin -  Vastaavasti niillä äideillä, joilla maitoa tulee vuolaasti ja on jopa suihkutissit, vauvat syö nopeasti (max. muutamassa minuutissa) mahan täyteen, ei viihdy rinnalla kauaa koska maha tulee nopeesti täyteen ja nämä vauvat ei meinaa millään huolia maitoa pullosta vaikka kuinka tyrkytettäisiin. Itse kuulun tähän jälkimmäiseen ryhmään. Vauvan elämän pisin imemissessio on varmaan ollut 10 min, yleensä varmaan 2-5 min, sitten  on täys ja röyhtäisee. Nälkä seuraavaksi 3 tunnin päästä. Pulloa ei huoli sitten millään, on kokeiltu erilaiset tuttiosat, niin että isä syöttää ja äiti poissa jne jne. Ihan vastasyntyneenä pullokin kelpasi, mutta vähän nikotellen, vauva vaihtoi lennossa tissiin jos sitäkin oli tarjolla.

2. Ne vauvat, jotka harrastaa "iltatankkausta" oppii nopeammin nukkumaan yöt heräämättä. Vauva tankkaa illalla maitoa esim. pari tuntia putkeen ja jaksaa sen turvin nukkua aluksi 5-6 tunnin pätkän ja 3-5 kk iässä läpi yön. Ne vauvat, jotka ei harrasta iltatankkausta, sen sijaan heräilee öisin syömään ties kuinka hamaan tulevaisuuteen. Omani on jälleen jälkimmäistä sorttia. Syömäväli on 2-4 tuntia päivin öin, vaikka vauva muuten nukkuu tyytyväisenä yönsä. Ikinä ei ole iltatankannut ja vielä nyt 10 kk iässä herää tissille 3 tunnin välein... nyt se on varmaan enää tapa, tuskin on oikeasti enää öisin nälkä kun saa kiinteääkin ruokaa, mut en saa vierotettua yösyömisistä millään.

Olisi mielenkiintoista kuulla, pitääkö nämä teoriat paikkansa teidän muiden kohdalla?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vauvan kohdalla ei mikään noista täsmännyt :) Maito oli tiukassa ja vauva asui rinnalla, puolitoista tuntiakin putkeen ja heti pikku tauon jälkeen uudelleen. Imetysväli oli korkeintaan kaksi tuntia yli puolivuotiaaksi, useimmiten vain puolitoista tuntia. Tuttipulloa ei huolinut ikinä, vaikka kuinka yritettiin opettaa, koska aloin olla aika uuvuksissa. Lisäksi hän asui illat rinnalla, mutta heräili öisin alle tunnin välein vaatien imetystä melkein vuoden ikäiseksi.

Vierailija
2/42 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikaan ei pidä paikaansa. Esikoinen ei huolinu tuttia eikä pulloa ja asui rinnalla päivin ja öin, harrasti myös sitä iltatankkausta. Kuopus söi tuttia. Pulloa en koskaan viitsiny tarjotakkaan. Melko pitkiä pätkiä söi alkuun mutta syöntiajat lyheni melko nopeesti. Iltatankkailli alkukuukausina kyllä. Ja mulla on aina tullu mielestäni melko vähän maitoa, mikä on nälyny myös vauvojen kasvuhidastumana 3-5kk iässä. Ei siis mikään suihkutissi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 väittämä; ei pidä paikkaansa, esikoinen oli aina rinnalla ja mulla suihkutissit. ei huolinut tuttia eikä tuttipulloa.

toinen lapsi syö nopeasti.huolii tutin.

ja väittämä kaksi, samaa mieltä. jopa kokemusta tuosta 3kk tankkaus vaiheessa nukkui yöt paremmin.

Vierailija
4/42 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kumpikaan pidä paikkaansa. Suihkutissit, vauvat söi nopeaan mutta pullo kelpasi ihan hyvin myös. Eivät harrastaneet iltatankkauksia mutta nukkuivat pitkät yöunet alusta asti.

Vierailija
5/42 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mulla neljällä lapsella noin. Maito tuli suihkuten, vauva otti yhden tissin nopsaan ja oli täys, koskaan eivät ottaneet kahta tissiä. Piti olla tarkka, että tarjosi vuorotellen, muuten rintatulehdus kun maito pakkautuu. Ja iltatankkausta ei koskaan, ei myöskään tuttipulloa yhdelläkään, yöt ovat heräilleet taajaan, ne syömisvälit kyllä sitten nukkuneet (vieressä...).

Vierailija
6/42 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ominaisuuksiltaan samanlainen vauva kuin AP:lla. Ihmettelen aina, miten jotkut äidit puhuvat tuntikausien imetyssessioissa. Imetys on ollut minulla alusta asti nimenomaan max. 10 minuutin juttu. Iltatankkausta taas vauvani ei osaa, vaan syö yöllä samoilla väleillä kuin päivälläkin.

Vierailija
7/42 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pitää eka kohta paikkansa. Vauvat olivat pikaruokailijoita eivätkä suostuneet juomaan pullosta (paitsi esikoinen lopulta kovan yrityksen jälkeen kun imetys loppui).

Iltatankkausta harrastivat, mutta söivät myös öisin lähes vuoden ikään. Eivät ne pikaruokailut mitään haitanneetkaan yöllä, joten en tehnyt mitään yösyömisten lopettamiseksi.

Vierailija
8/42 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, ettei pidä paikkaansa. Ainakaan mun kohdalla.

1. Niillä äideillä, joilla maitoa tulee vuolaasti ja on jopa suihkutissit, vauvat syö nopeasti (max. muutamassa minuutissa) mahan täyteen, ei viihdy rinnalla kauaa koska maha tulee nopeesti täyteen ja nämä vauvat ei meinaa millään huolia maitoa pullosta vaikka kuinka tyrkytettäisiin. 

Mulla tuli maitoa hyvin, mutta lapsi viihtyi rinnalla. Olisi aina vain syönyt. Puoli vuotiaana painoi yli 10kg pelkällä tissimaidolla.

2. Ne vauvat, jotka harrastaa "iltatankkausta" oppii nopeammin nukkumaan yöt heräämättä. Vauva tankkaa illalla maitoa esim. pari tuntia putkeen ja jaksaa sen turvin nukkua aluksi 5-6 tunnin pätkän ja 3-5 kk iässä läpi yön. 

Meillä tankattiin iltaisin (ja päivisinkin ;) ), mutta unikoululla jouduttiin opettamaan pois yösyötöistä (joita oli 5-8 kertaa) 7kk iässä.

Vierailija
9/42 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 voisin omista kokemuksista uskoa.

Meillä ei imetys koskaan lähtenyt kunnolla käyntiin (keskosvauva) ja niinä  iltoina kun yritin tissillä heräiltiin yöllä syömään koko ajan. Niinä iltoina kun sai tarpeeksi maitoa pullosta, nukkui 22-06 jo 3kk kalenteri-iässä eli 1kk kehitysiässä.

Vierailija
10/42 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut 3 iltatankkaajaa ja jokainen on nukkunut 4 kk ikäisestä lähtien täydet yöt :)

Vierailija
11/42 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikaan ei pitänyt paikkaansa meillä.

1.Kumpikin lapsi viihtyi rinnalla pitkään, mutta vain toinen huoli pullon. Maitoa tuli pakastettavaksi ja poisheitettäväksi.

2. Kumpikin harrasti iltatankkausta, mutta vain toinen nukkui vastasyntyneestä asti hyvin. Toinen heräili useamman kerran yössä yli 1-vuotiaaksi.

Vierailija
12/42 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pienikokoinen vauva asui rinnalla. Ei jaksanut syödä nopeasti, nukahti välillä, mutta ei päästänyt rinnasta irti.

Vierailija
13/42 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla pitää paikkansa

Vierailija
14/42 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunnista omia imetysaikojani tuosta.

Kummallakin kerralla maitoa on tullut juuri tarpeeseen - ei olisi yhtään riittänyt lahjoitettavaksi, ei suihkunnut, eikä yhtään ollut niukkuutta. Vauvat söivät joskus vain muutaman imaisun, joskus tuntitolkulla.

Vuorokaudenaikoja mun vauvani eivät tainneet tuntea ollenkaan, söivät pieniä ja suuria määriä ihan milloin sattuu. Koin helpoimmaksi itselleni mennä siihen mukaan yrittämättä muuttaa tilannetta. Tässä perhepeti oli hyvin olennainen apu, kun ei tarvinnut olla hereillä jos vauva söi tunnin keskellä yötä.

Vierailija
15/42 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka asui rinnalla, ja maitoa olis just siks ollut kahdellekin vauvalle, maidonkerääjään tuli n. desi toisesta rinnasta aina kun vauva söi toista. Ekaks söi 2h välein 1-1,5h, myös yöllä, mutta parin kuukauden iässä rupes iltatankkaamaan ja silloin yöunet parani. Pullo kelpasi sillon harvoin kuin pumpattua annettiin.

Toka söi 3-4h välein 5-10min kerrallaan, aluksi myös yöllä, mutta pidensi unipätkää pian (ei silti iltatankannut) ja 6kk jälkeen oli 1 yösyöttö, joka jäi 9kk itsestään pois. Pullo ei kelvannut. Maitoa aluksi runsaasti, mutta tasaantui nopeasti sopivaan määrään.

Kolmas söi 2-3h välein 5-10min, ei iltatankannut. Öisin nukkui 5h muutaman päivän ikäisestä, kokonaisia öitä parikuisesta. Aloitti yösyötöt uudestaan joskus 5kk ja unikoulutettiin niistä pois 9kk. Pullo kelpasi, isä antoi useinkin pumpattua, ei alkanut hylkiä tissiä. Maitoa oli koko ajan runsaasti, muttei tolkuttomasti.

Meillä ainakin siis tosi erilaisia vauvoja ja kaikkien kohdalla joku ristiriita :)

Vierailija
16/42 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

...eikä siis kumpikaan huolinut pulloa koskaan, oppivat juomaan normaalisti vasta sitten aikanaan mukista.

15

Vierailija
17/42 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan kaikilta osin. Ekan kanssa ei imetyksestä meinannut tulla mitään. Lapsi nukahteli yms. Toinen oli huulet töröllä, jos liikuin samassa asunnossa. Maitoa kyllä tuli.

Molemmat tankkasi maitoa illalla ja oppi nukkumaan siinä 2 v 3 kk iässä.

Mä uskon, että lapset on erilaisia. Luulis, että iltatankkaus helpottaa yöheräilyä. Se, kuinka paljon maitoa tulee, ei välttämättä kyllä meillä ainakaan vaikuttanut juuri mihinkään. Lapset ovat halunneet tissille ihan vaan läheisyydenkin takia.

Vierailija
18/42 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, pitää paikkansa. Itse olin suihkutissi ja vauvani harrasti iltatankkauksia. Vauvani söi nopeasti (juurikin max 10 minuuttia), tankkasi iltaisin parikin tuntia ja nukkui lähestulkoon vastasyntyneestä alkaen öisin pitkiä pätkiä (itse en nukkunut, kun tissit täyttyi ja oli tukala olo, mutta vauvaa en saanut hereille syömään millään..).

Vierailija
19/42 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osunut, mulla maitoa tuli hyvin, silti lapset on aina viihtyneet tissillä hyvin, imutelleet rauhassa ja pitkään. Nautiskelleet. Pulloakin huolivat, tosin sitä ei juurikaan tarvittu. Tuttia sen sijaan eivät huolineet, mun tissit toimi tuttina.

Samoin ovat harrastaneet iltatankkausta, mutta silti heränneet yölläkin syömään.

Vierailija
20/42 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tullut maitoa niukasti mut millään vauva ei haluaisi juoda kaupan maitoa.

Imetyksen kesto on pienentynyt lapsen kasvettua. Mutta vaikka joisi valtavan määrän kaupan tuhtia maitoa, on nälkä taas 1,5 tunnin päästä, yhtä nopeasti kuin niukoista tissimaidoista.

Ylipäätään täytyy sanoa että poikien kanssa mennyt kaikki helpommin kuin tyttöjen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme