Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kenenkään muun elämä pelkkää selviämistaistelua ja kiirettä?

Vierailija
14.06.2013 |

Tuntuu, että olen jotenkin onnistunut ajautumaan pelkkään kriisielämään. Periaatteessa kaikki on hyvin eli on asunto, auto, koulutus ja työ ja hyvä perhe-elämä. Siitä huolimatta joka viikko odotan vain seuraavaa viikkoa, että ongelmat poistuisivat ja saisin edes viikon pitää huoahdustaukoa rankasta elämästä.

Ensin kuopus sai keuhkokuumeen ja kun saatiin hänet siitä paranneltua, niin seuraavalla viikolla isäni saikin sydänkohtauksen. Hänet vietiin sairaalaan ja ravasimme isääni katsomassa sairaalassa päivittäin ja yritimme auttaa samaan aikaan kotona olevaa huonokuntoista äitiäni. Tein äidilleni ruokia samalla kun hoidin työni, perheeni ja kävin vielä isääni katsomassa sairaalassa. Sitten kun isäni parani niin, että pääsi kotiin, niin perheen murrosikäinen olikin onnistunut ajautumaan ongelmiin ja niitä asioita selviteltiin viikko, että asiat saatiin taas tolalleen. Kun teinin asiat olivat reilassa, niin seuraavassa mutkassa sitten tulikin töissä kauhea kiireprojekti ja jouduin joka päivä tekemään tunnin tai pari ylitöitä viikon ajan. Nyt en uskalla edes ajatella, että mitä tuleva juhannusviikko tuo tullessaan. En osaa edes viikonloppuna rentoutua, kun pelkään, että taas joku pommi niskaan.

Onko muidenkin elämä tällaista, jossa itselle ei jää enää omaa aikaa ollenkaan? En viitsi tässä yhteydessä edes miettiä pyykkivuoria ja sitä, että milloin olen ehtinyt vaihtamaan lakanat sänkyyn. Kuntoilemaankaan en ehdi. Onneksi mikroruuat on keksitty, niin perhe on sentään ruokaa saanut.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuotahan se on niin kauna kuin lapset menee kouluun - lasten 0-6 v on työssäkäyvillä vanhemmilla "ruuhkavuodet" nimensä mukaisesti

Vierailija
2/22 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu mulla mut en ehdi kirjoittaa nyt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mullakin, kun lapset oli pieniä isä kuoli ja äitini sairastui syöpään ja miestäni vietiin 2 x stressin takia ambulansiilla

Vierailija
4/22 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta meidän perheen ruuhkat vasta alkoivat, kun esikoinen meni kouluun. Sitä ennen ei tarvinnut illalla auttaa läksyissä tai kokeisiin lukemisissa. Helppoa oli päiväkotiaika. Raskaaksi elämän tekee, että huolehtii nyt kolmesta sukupolvesta tai oikeastaan laiminlyö omaansa ja huolehtii yhtä vanhemmasta ja yhtä nuoremmasta sukupolvesta.

Vierailija
5/22 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan noin hurjaa menoa ei kyllä ole. En esim. ole noin läheinen sukuni kanssa, että he pääsisivät hyppyyttämään minua enkä ota vastaan stressaavaa työtä. En jaksaisikaan, eli näyttäisi siltä, että minkä sinä jaksat, sen kyllä joudut myös tekemään. 

Vierailija
6/22 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheinen suvun kanssa? Puhuin vain omista vanhemmista ja omista lapsista. Muusta suvusta en puhunut.

Työni ei ole stressaavaa kuin pari kertaa vuodessa niin, että joutuu tekemään ylitöitä. Nyt vaan tuli pahaan jatkumoon tuo työjuttu. Onko stressittömiäkin töitä olemassa vielä? Millä alalla?

Vierailija
7/22 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, meillä kiireen tekee harrastukset. Mutta mistään ei raaskisi luopua kun sosiaalinen verkosto on rakentunut 20 vuoden aikana näiden harrastusten kautta. Ainoa ongelma on, että meidän kalenteri on aivan täyteen buukattu eli jos joku haluaisi vaikkapa kutsua kylään kahville, pitää sopia aika 2-3 viikon päähän, jotta vapaa ilta löytyy. On omia harrastuksiani (koirat), yhteisiä (urheilu, tosin nykyään enää katsomon puolella) ja lasten (urheilu) ja sitten vielä miehellä omia (valmennus). Siihen kun sitten upottaa päälle 4-henkisen perheet tulot ja menot ja omakotitalon niin huh huh, onhan tässä. Taloudellinen tilanne todella tiukka johtuen nuoruuden hölmöilyistä ja nyt niitä luottoja sitten maksellaan talolainan ohessa -minkäs teet- ...mutta en tiiä mistä luopuisin. Harrastukset tekee elämästä niin rikkaan ja mä tunnen itseni ihan turhaksi vaan kotona.

Se, missä meidän elämä sitten repsottaa on se, että koti on aika sekainen. Siivotaan 1krt/vko mutta sellainen kunnon siivous ehkä vaan 1krt/kk joten pölyä on aina ja tavaroita ja pepereita pöydillä.

Onneksi terveyttä on piisannut, mutta lähipiirissä on suruja ollut; sairauksia, avioeroja ja muita huolia. Päivä kerrallaan, pienistä asioista nauttien. Uskon, että tää kaaosmainen elämä on kuitenkin vaan vaihe. Sitten ne lapset lentää kotoa ja käy vaan syömässä ja nukkumassa niin sitten on aikaa imuroida ja kuopsutella kukkapenkkiä ;)

Vierailija
8/22 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, kuten sanoit niin puhtaat lakanat vaihdetaan sitten Ensi Viikolla. Sille hypoteettiselle Ensi Viikolle mahtuvat myös kampaajalla käyminen, silittäminen (lukuunottamatta sitä 5min ennen töitä pakkopikasilitetyn puseron), jne.

Ei, elämä ei ole blogielämää. En ajatellut askarrella tuohikoristeita jouluksi yhdessä lasten kanssa, enkä ottaa lapsia arki- iltaisin mukaan ruoanlaittoon luodakseni perustavanlaatuista kunnioitusta tuoreisiin raaka- aineisiin (joita en ehdi hakea kalastajilta  tai vihannestukusta) ja kansainvälisiin makuihin samalla antaen lapsille oppia perusruoanlaittotaitoihin. 

Elämä on vain päivästä toiseen matkaamista. Kuitenkin, miettisin hiukan suuntaa ja yksityiskohtia. Jos elämässä on suunta, on yksityiskohtien paikalleen laittaminen helpompaa. 

Ja oli tilanne mikä tahansa, pieniä valonhetkiä löytyy aina jos ne huomataan. Vaikka tilanne olisi karmea ja stressaava, voi vaikka taaperon löytämä kaunis kukka tehdä siitä päivästä hyvän kauniine muistoineen. Tai teinin ystävällinen sana isälleen. Tai iltatee perheen kesken. 

Vierailija
9/22 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmen lapsen kokemuksella voin sanoa, että ne ruuhkavuodet vaan pahenee kun koulu alkaa. Näin ainakik meillä. Tarhaikäiset on helppoja! Ehkä yksi vanhempainilta vuodessa, ei vanhempain vartteja, ei uutta kaveriporukkaa ja sen mukana tulevia uusia asioita, ei urheiluharrastuksia joihin kuskataan vähintään se pari kertaa viikossa, ei läksyjä joissa pitää auttaa.. Paljon kaikkea on kouluikäisillä. Ja ne teinivuodet...  Sitten ehkä helpottaa kun lapset on niin isoja, että pitävät itse huokta itsestään. Eli joskus.... Ööö.. Piitkän ajan kuluttua. Tsemppiä ap!

Vierailija
10/22 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on kyllä vähän kateellinen tuolle itseaiheutetulle harrastuskiireelle. Tuon kiireen saisin ratkaistua muutamalla puhelinsoitolla. Omia vanhempiani tai lapsiani en saa terveeksi yhdellä perumispuhelinsoitolla.

Vierailija
11/22 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinulla on rankka aika juuti nyt. Kiinnitä huomiota siihen, ettet ota kantaaksesi enempää kuin sinulle kuuluu.

Vierailija
12/22 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä voit sen verran vaikuttaa asioihin, että älä odota pommia putoavaksi. Se putoaa sitten kun on pudotakseen, mutta heti kun on pienikin hetki aikaa hengähtää, hengähdä. Siinä hetkessä älä ajattele tulevaa äläkä maalaa uhkakuvia. Äläkä sano, että helpommin sanottu kuin tehty. Kun on pienikin tauko, istu ja nauti. Ota se lepo silloin kun siihen on pienikin tila ja mahdollisuus.

t. mankelin läpi käynyt mamma

Vierailija
13/22 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaan jokaisesta päivästä monta tuntia omaa aikaa. Työni on mielekästä ja taloudenhoitokin sujuu, mutta tunnen itseni todella onnelliseksi vasta kun saan uppoutua rauhassa tekemään itse valitsemiani minulle mieluisia asioita. Ymmärrän aloittajan ahdinkoa erittäin hyvin: ottaisin tuollaisen pyörityksen erittäin raskaasti. Johan siinä oma minuuskin katoaa, kun joutuu huolehtimaan muista koko ajan.

Vierailija
14/22 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. lapsilla on aika paljon kaikenlaista.. yksi on erityisnuori, toinen erityislapsi, kahdella on muita ongelmia ja yksi on vaan pieni vielä.. Koti hajoaa kirjaimellisesti käsiin jne.. tuossa vuosi sitten olin näiden kaikkien juttujen kanssa tulossa "hulluksi", taloudesta viis ja jättäydyin hoitovapaalle. Kiire on edelleen, on läääkäriä- palaveria- jne vaikka muille jakaa. Harrastuksia ei ole- jos niihin ei lueta kodin- ja pihan hoitoa. Pakko on, kun on iso perhe.. ei voi mitään. Nyt on hiukan jo pipo hellittänyt.. lasten vuoksi en täysiaikaisest töihin tule palaamaan piiiitkään aikaan. Talous on tiukoilla, mutta elämä on valintoja. Lapset tarvitsee äidin, joka jaksaa heidän asioistaan tapella.

Vierailija
15/22 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se sairaalassa ravaaminen hyödyttää, varsinkin sitten kun akuutti tilanne on ohi. Ja äidillesi olisi voitu hankkia kotihoitoapua kunnalliselta tai yksityiseltä puolelta.

Vierailija
16/22 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä ole noin rankkaa, vaikka on perhe ja työ. Silti tuntuu, että kaikki energia menee tämän paketin hoitamiseen, tosin lisäksi harrastan liikuntaa useita kertoja viikossa, jotta jaksaisin ja pysyisin terveenä. Sun elämä kuulostaa, kuten sanoit, selviämistaistelulta, ja sulla on monta läheistä, joista joudut huolehtimaan. Oisko mahdollista saada ulkopuolista apua sun vanhemmille, ihan mahdoton tilanne sun kannalta, lopulta uuvut/menetätä terveytesi/hyvinvointisi. toisaalta, olet varmasti ollut tärkeä ja läheinen monelle ihmiselle.  Itse en jaksaisi tuollaista pyöritystä, koska haluan pitää itsestäni ja omasta jaksamisestani huolta ja pysyä terveenä. Ja en jaksaisi tuollaista pyöritystä kuin hetkellisesti.

Vierailija
17/22 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja onko sinulla ketään läheistä, jolta saisit nyt juuri apua tai tukea? Olet itse kovilla

Vierailija
18/22 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija sairasteli koko viimen talven, isä oli viime kesänä kuolemaisillaan, selvisi, eikä nyt viihdy palvelutalossa, sairas veli on kotona ja isän pitäisi päästä sairaan veljen hoitoon, vaikka veli ei jaksa, ei huoli mitään kotiapua kotiin sitten kuitenkaan, mies on reissussa arkipäivät, itsellä työ reissaamista ja pitkiä matkoja, nyt on sitten nuorempi poika lähdössä opiskelemaan ja isompi muuttaa; samalla pitää itsekin muuttaa.  Mulla pitää auttaa siivoamisessa tuota sairasta opiskelijaa (2 pitkäaikaissairautta, jotka välillä parempana, välillä pahempana), joka sentään jaksaa itsekin. Kotitalo sen sijaan on kokonaan siivoamatta, ellen käy säännöllisesti (3 tunnin matka täältä kotoa). 

Eihän tässä mikään kiire ole, mutta kieltämättä nyt lomalla on aika paljon tekemistä. Kolmen huushollin matot pestävänä...

Vierailija
19/22 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vastaava elämänvaihe muutama vuosi sitten.

Oma ratkaisuni oli alkaa työskentelemään osa-aikaisesti niin että jäi enemmän aikaa perheeelle (minulla aikasyöpppöinä eivät olleet vanhemmat vaan lapsenlapset).

Vierailija
20/22 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina välillä noita hirveitä ajanjaksoja on, jolloin huomaa, ettei itse voi vaikuttaa...mutta on silti oltava setvimässä perheenjäseniin liittyviä ongelmia. Yöunet menee jne...

Aina täytyy kuitenkin muistaa, että ei mikään jää pysyväksi tilanteeksi. Se auttaa jaksamaan. Itsestäkin tulisi huolehtia noina aikoina ja niiden välissä varsinkin. Tsemppiä!