***ENSIKOT TORSTAINA 13.7.2006***
Tässä vielä kurkistus eiliseen pinoon:http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7773189&p=2&tmode=1&smode…
Kommentit (27)
[color=CD2626]Ihana päivä tosiaan! Mieli on huojentunut ja kaikki tuntuu heti paljon helpommalta. =)
Aloin saman tien mäkin miettimään tota työnantajalle kertomista. Mun päiväduuni on ok, mutta kun siivoilen lisäksi iltaisin ja mulla on nyt 2 omaa vakiokohdetta. Toinen on tosi mukava ja kevyt, toisessa pitää kantaa ämpäriä pitkin portaita ja on paljon kurottamista (makaan kirjaimellisesti pöydän päällä nyt)ym. eli mietin vaan, että minkäänlaisen mahan kanssa se ei kyllä onnistu =D Pitänee ensitilassa pyytää vaikkapa jatkovarsia tai muita juitsuja =) Silti varmasti kevyttä jos vertaa Tappertin maatilanlomittajan duuniin tai muihin täällä..
Mulle luvattiin kanssa poikaa sen kiinalaisen taulukon mukaan..=) Ja se lihahimokin pitää paikkaansa..Tosin ei enää..Nyt menee vaan kasviksia =)
Eihän tässä näy taas tulevan kuin tilantäytettä ilman asiaa! Palailen asiaan jos löytyy lisättävää..
Ihanaa torstaita kaikille ihanille enskattarille!!!
t. poppis ja räpätti 12+1
Olipas kaunis aamu kun koiruuden kanssa kävin aamulenkillä pellon laidalla:) Voi kun Suomen kesä olisi vähän pidempi...
Kiva että on muitakin joita pelottaa tuo pomolle kertominen. Tietysti pomo osaa odottaakin vauvauutisia kun ikää ja elämäntilannetta ajattelee, mutta silti jotenkin " nolottaa" kertoa että jää töistä pois tammikuussa. No, koitetaan kerätä rohkeutta vielä muutaman viikon ajan!
Tappert, jännä kun lääkärit niin erilaisia. Mä käyn Helsingissä lapsettomuusklinikalla ja siellä sanottiin ettei masun päältä näy alussa vielä. Taitaa siis vain olla niin että näkyy masun päältä, mutta lääkärin oma " päätös" kumpaa suosii. Niinkuin taitaa eri lekureilla monessa asiassa olla omat tiukat mielipiteensä. Tsemppiä sinne ultraan, kyllä tulee varmempi ja mukavampi olo kun näkee että siellä joku asustelee:)) Mulla ainakin helpotti nähdä masuasukki vaikka pieni vielä olikin. Ja koitahan selvittää toi työjutut, kun mä oli pissakokeessa äskettäin oli valkuaiset koholla, niin heti lääkäri sanoi että nyt raskaat työt pois, kun raksalla olen paljon hommia tehnyt. Kuulemma raskausaikana munuainen rasittuu helpommin. Eli otahan iisisti siellä!
Me lähdetään reissuun ulkomaille loppusyksystä. Taitanee silloin olla viikkoja joku 18-19, no onneksi vielä siinä vaiheessa, että mahdun lentokoneeseen masun kanssa hyvin:=)
Huomenna ois aamulla eka neuvola. Varasi 1½ tuntia aikaa. Toivottavasti on mukava neuvolatäti... Saako muuten neuvolassa käydä työajalla, vai pitääkö ne saada aamuihin tai iltoihin työajan ulkopuolelle?
Saapas nähdä milloin tämä mamma jakaantuu.. Nyt kyllä jomottelee jo niin kovasti alamassulla että!! Supistuksia ei kuitenkaan ole tullut..
Tai ei mun äidilläkään supistukset tuntunu ku jomotuksena selässä ja alamasulla! Ehkäpä se vain valmistelee tulevaa tapahtumaa ;) En ihan vielä kuitenkaan haluaisi lähteä!! Mur mur..
Tänään olisi tosiaan ensin neuvola käynti ja sitten valmennus heti perään!! Mukavaa että on molemmat samalla reissulla, ettei tarvii moneen kertaan ajella pitkin mäkiä :)
Toivottavasti on neuvolassa kaikki arvot kohdallaan.. vieläkin kuitenkin pelkään että puhkeaa se raskaus myrkytys!!
Mulla on täällä seurana lvi asentaja.. tuli taloyhtiön piikkiin tarkistamaan hanat ja sun muut :) Just sopivaan aikaan tulee tekemään noi jutut eikä esim. sillon ku ollaan tiitin kans aloittelemassa arkea!!
Pitäisi vielä alkaa ommella verho tiitin huoneeseen.. muutoin se on kyllä jo valmis!
No mutta illalla enemmän ;) Nyt alan laittaan jotain syötävää mulle ja tiitille!
Niamey ja tiiti rv 37+0
Aurora@79;
ehkä se on sitten niin, en mä vaan tiedä. Ajattelin että kyllä nyt ainakin lapsettomuusklinikalla osataan ultrata :) siis kun tietysti tekevät myös alkuraskauden tutkimukset yms.
Sitten se vielä niin hienosti ja monimutkasesti vastaanotossa selitti, että sinne tulee " suuri-ja-mahtava-radiologi" suuresta helsingistä joka osaa kaiken ja ultraa vatsan päältä omilla " super-hienoilla-ja-kaiken-näyttävillä-laitteillaan" . Ajattelin että sehän on mukava että tulee oikein ammattitaitoinen setä joka varmasti löytää jotain jos löydettävää on...ja nyt sitten epäilyttää että mitenhän on.
Ei varmasti löydä mitään kun vielä " väärästä" kohdin ultraakin...ehkä mun kohtu onkin ihan tyhjä muutenkin...jospa raskaus onkin menny kesken jo aikoja siten ja vuoto vaan ei ole alkanu...siks ne haamutkin varmaan testeissä ens alkuun kummitteli - eikä viiva tosi vahva ollu millonkaan...paniikki iskee! Kauhee stressi mokomasta ultrasta :(
Eilen olin varma että kaikki on päin honkia...ei ollut juuri mitään oireitakaan raskaudesta, ei pahoinvointia (eipä kyllä ole ollut oikein muutenkaan, joskus vaan aavistuksen), ei ylenpalttista väsymystä, ei rintojen vihlontaa eikä nippailua eikä menkkamaisia jomoja alamasussa...
Tänään " onneksi" tuttuun tyyliin särkee aavistuksen päätä ja vähän tuntuu jo jomoja masussakin, ja äsken hetken aikaa oli jo lievää kuvotustakin...ehkä sittenkin!! Vaihteleeko oireiden voimakkuus päivittäin? Luulisi että oireet voimistuu päivä päivältä kun hormonimäärä nousee?
mä olen ihan hoopo kun näin kovin pelkään, mutta mikäs sitä ihminen itselleen voi.
Toivottavasti muilla on asiat hyvin ja kaikki sujuu ilman pelkoja ja kammotuksia :)
Mä yritän täällä edes vähän tsempata muita ja itseäni samalla...
Tappert - peloissaan ja epäilevänä
Ihan vaan nopsaan tulin kertomaan että Yngve päätti sitten maanantaina aamupäivällä (rv 38+4) että nyt saa riittää piileskely ja syntyi 10.7. klo 19.14. Ja millainen Yngve! Pieni tyttö, 3555g ja 49cm. Eilen jo päästiin kotiin kun kaikki oli niin hyvin. Tulen kyllä myöhemmin vielä kertomaan että miten kaikki meni vähän tarkemmin, nyt pitää vielä ihmetellä ja ihastella tyttöä :)
Onnellinen äiti Mysan
tai kohtahan tuo on jo ruoka-aika... onkin hirmu nälkä.
Suippo: kiitos kyltin tekijöistä. Täytynee käydä Enkelin eväspussin jälleenmyyjiltä kattelemassa, näytti olevan useampikin täällä Oulussa.
quiero: jep toimistossa pääosin koneen äärellä päivä menee. Toin kans tänään parin päivän natusteluvaraston pöytälaatikkoon. Onneksi suurin osa ihmisistä on nyt lomalla, joten en vielä oo jäänyt kiinni rouskutuksesta.
Lapsenlapsista oli ollut puhetta. Mun vanhemmille tulee olemaan ensimmäinen, mutta anopille jopa 28. tai 29.!!! (siis tämän hetkisten tietojen mukaan.) Miehen sisko on myös raskaana ja la on pari viikkoa meitä aiemmin. Toinen sisko sekä veljen vaimo saivat molemmat jokin aika sitten kesken. Kolmas sisko pulauttelee lapsia tasaseen tahtiin, joten en menisi vannomaan ettei sieltäkin kuuluisi kohta uutisia. Siinä on kyllä sikiävä suku :-) Takana ei ole mitään vakaumusta, vaikka sisaruksia on 7 ja heistä vanhemmilla jo suurperheet. Onhan se mukava, että on monta serkkua (itsellänikin on äidin puolelta), mutta se on huono, että asuvat kaikki ulkomailla.
Lantiopohjan lihaksista oli kans puhuttu. Itse aloin treenata (tosin epäsäännöllisesti) joitakin vuosia sitten ihan sen takia, että luin naistenlehdistä niiden vaikutuksesta petihommiin :-) Täytynee jatkaa, vaikka ainakin vielä ovat hyvässä kunnossa.
Vitamiinilisistä sun muista. Vielä kun en ole neuvolassa käynyt, niin olen vähän ulkona. Mikä olisi sellainen suositeltava vitamiinilisä, onko se tuo Multivita 2+ (tai jokin sinne päin)? Luulen, että olisi parantamisen varaa vitamiinin saannissa, vaikka olenkin alkanut syömään tarkemmin ja terveellisemmin. Entä se foolihappo. Kannattaako sen syöminen aloittaa tässä vaiheessa, jos suositus on, että aloitettais jo ennen raskautumista? Onneksi olen aina tykännyt hernekeitosta, joten toivottavasti olen saanut edes siitä jonkin verran.
Entä voiko olla vaarallista jos saakin liikaa näitä?
).( lyhyesti: ei uutta, tuntuu vaan, että alku-ultra ei tule ikinä vastaan eikä tämä 6. rv ikinä lopu, vaikka itse asiassa tänään tulee täyteen ja huomenna siirrytään uudelle numerolle. Ensi viikolla alkaa onneksi 4 viikon loma \o/
Nektar + Rusina ~valmiina lounaalle~
Suuren suuret onnittelut Mysanille prinsessan johdosta!!
Tappert, tuttu tunne... Tää plussa kun ei meillekään tullut ihan selvintä reittiä eli tutkimuksissa ehdittiin juosta lapsettomuusklinikalla ja selvittää miksi ei tärppää. Mä oli ihan varma että kyseessä kohdunulkoinen/tuulimuna tms. Ja siksi mulla oli kiire ultraan. Nyt kun pikkuisen siellä näin, niin vähän pelko helpotti, mutta silti vielä mielessä monta asiaa:(
Eli neuvoksi en voi muuta antaa kuin että älä stressaa turhia, siellä on varmasti kaikki täysin hyvin ja pieni sydän jyskyttää kun menet lääkäriin:) Ja varmasti on oikeat laitteet ja välineet! Eli nyt pahat ajatukset pois mielestä ja nautit iloisesta odotusajasta. Mulla nyt menossa rv 7+2 (koon mukaan arvioituna, menkkojen mukaan ois 9 pvää pidemmällä) eikä pahaa oloa, tissikipua, masunippailuja, väsymystä. EI siis mitään oireita!! Ja jos kerran kaikki on hyvin, niin nautitaan oireettomuudesta niin kauan kuin sitä kestää:=)
Nektar, mä olen kans miettinyt tota vitamiinipuolta. Vaikka lääkäri kyllä sanoi ultrassa käydessäni, että kesä ja aurinko + normaali ruokavalio riittää nyt vitamiiniksi eli vasta syksyllä kesän jälkeen sit voi ostaa jotain. Taidan silti käydä jonkun purkin hakemassa:)
Ei, nyt taas mentävä töiden ääreen.....
Olipa ihanaa, kun pitkästä aikaa oli hieman viileämpi aamu :)
Heidi oli ahkerana käynyt salilla. Mua tuo salitreeni ei niin kovin miellytä, vaikka varmasti olisikin hyväksi. Yritän vain uskotella, että työmatkapyöräily on riittävää liikuntaa. Syke ei ihan mahdottomiin mun vauhdilla nouse, mutta matkaa mennen tullen kuitenkin 16 km päivässä. Parempi sekin kun ei mitään.
Aurora pohti tuota töissä kertomista. Mä en vielä ole kertonut ja harkitsin kertovani pomolle ennen hänen lomaansa eli rv 11 lopulla, mutta nyt on mieli jo vähän muuttunut ja taidan lykätä kertomista ultran ja sen myötä myös lomien yli eli menee viikolle 15. Kun ei tuo massu mitään kasvunmerkkejä osoita, niin mikäs hoppu tässä... Pomo kyllä jo osaa odottaa uutista, joten mitään jännättävää kertomisessa ei sinänsä ole.
Kandilla on kyllä tosi pitkä tuo neuvoloiden väli. Mulla ekan ja tokan käynnin väliin jää näköjään reilu viis viikkoa ja siihen väliin osuu jo onneksi tuo ultra.
Ihania kuulumisia poppiksella!! Tulis jo se oma ultrakin nopeasti...
Kiitokset kaikille lantionpohjanlihasjumppakommentteja (olipa pitkä sana) antaneille. Erityisesti tuo Suipon " olisi pitänyt" kannusti miettimään josko sitä edes toisinaan vähän yrittäisi treenailla, vaikkei pissan pysäyttämisessä mitään ongelmaa ole koskaan ollutkaan. Riittääkö pelkkä pissan pysäytys todistamaan, että lihakset on kunnossa vai kertooko se vain, että ne on löytänyt? Miten siis määritellään hyvät lantionpohjanlihakset?
Tappert ja muut, kyllä nuo epäuskon tuntemukset on ihan normaaleja. Itse en vieläkään usko varmaksi vaikka näin sen pienen sykkeen siellä jo kolme viikkoa sitten. Raskautta taitaa olla aika vaikea uskoa todeksi ennen kuin vatsa alkaa kasvaa...
Quiero pohti mansikoiden hintaa. Meillä töissä puhuivat jossain laatikon hinnan olleen 15,90 (halvin josta olen kuullut). Itse maksoin selvästi enemmän, kun tilattiin puutarhalta. Mutta tiedänpä ainakin mistä marjat tuli.
Ja nyt on mansikat pakastettukin. Lähes koko ilta siihen meni, mutta mieli on hyvä kun homma on hoidettu :)
Mysanille onnittelut pienen tytön johdosta!!
Nektar: Foolihappo eli folaatti kuuluu B-ryhmän vitamiineihin ja on siis vesiliukoinen. Yliannostuksen vaaraa ei siis ole ainakaan ihan helpolla...
Täältä muuten löytyy eri elintarvikkeiden hiven-, kivennäis- ja vitamiinimääriä: http://www.fineli.fi/index.php?lang=fi
Nyt lounastauolle... Mukavaa päivää!
t. Essi, rv 10+3
[color=CD2626]Ihan nopsasti vaan piipahdan..
Mysan: tuhannesti onnea ihanasta tyttövauvasta!! Taisit kiilata parin ohi, mutta nähtävästi ne pienokaiset ei ihan aina sitä aikataulua noudata =)
Tappert: Ihan hailakalla viivalla räpättikin itsestään ilmoitteli! Luotettiin siihen enkä uusinut testiä ollenkaan..Mullakaan ei just ollu mitään oireita, ei pahoinvointia tahi muuta, rinnat vaan oli kipeät. Pari kertaa oksensin viikolla 8-9..Mä olin täysin varma, että se oli kuollut aikoja sitten. TÄYSIN varma. Näin uniakin siitä ja pidin niitä enneunina =) Mutta hyvinhän kaikki kuitenkin oli. Eli tsemppiä vaan sulle jaksaa noiden normaaleiden pelkojen ja vainoharhojen kanssa! =) Toivottavasti se suuri-ja-mahtava-ultraaja-helsingistä osaa asiansa ja saat mielenrauhan =)
t.poppis
[color=purple] Hirmusti oli tekstiä eiliseltä ja tänäänkin jo näin pitkä pino... Porukka taitaa kotiutua kesälaitumilta tai aktivoitua muuten?!
Aluksi pahoittelut Osselle isän poismenosta! En osaa edes ajatella, miltä sitten toivottavasti vasta pitkän ajan kuluttua tuntuu luopua omista vanhemmista... Mutta elämä menee eteenpäin ja uutta elämää kasvaa siellä sinunkin massussa, niin sen kai täytyy ollakin!
Mysanille onnittelut Yngven syntymästä! Ihanan pikku-prinsessan olette saaneet ja mitä tekstistäsi ymmärsin, niin kaikki on tainnut mennä hyvin. Tule kertomaan lisää, kun ehdit!
Onnittelut uusille plussanneille, Nektarille, Viiville ja Tappertille! Paljon tarrasukkia masuasukeille matkaan. Luottakaa vain siihen, että kyllä ne pienet matkassa pysyy! Toki huolehtiminen on sitä äidiksi kasvamista, mutta kannattaa yrittää nauttia raskaudesta niin pian kuin mahdollista.
Poppiksella oli ihanat ultrakuulumiset! Sun leijuminen loisti läpi kirjoituksestakin...
Queenillä oli puolestaan ollut huono lääkärikokemus. Kuten sanoitkin, kannattaa valittaa eteenpäin! Harmi vain, että piti sun kohdalle sattua tuollainen törppö!
Suipon terkkaria mä vähän ihmettelen! Voi hyvinkin olla sellaisia hetkiä, ettei vauva liiku 30 minuuttiin, kun esimerkiksi nukkuu tms. Naistenklinikalla kätilöt sanoivat vasta mun ystävälle, että 10 liikettä tunnissakin on jo loppusuoralla melko paljon, kun pienellä ei ole paljon tilaa liikkua. Tärkeintä varmasti, että liikkeitä tuntuu!
Queirolla oli ollut onnistunut ostosreissu! Sen innoittamana kirjoitin minäkin vähän listaa, että mitä vielä puuttuu... Musta 19,50 on aika kallis mansikka. Itse ostin 16,90, mut eivät kyllä olleet sit loppujen lopuksi kovin makeita. Joten kai laadusta kannattaa tässäkin maksaa...
Burde, kiitos kun muistutit imetystuki-nettisivuista. Siellä voisi käydä aikansa kuluksi! Ja tsemppiä sokereiden kanssa!
Omasta masusta vielä. Tiistain ja keskiviikon välisenä yönä supisteli taas kunnolla ja kipeästi. Suppari tuli 15 min välein noin kolmen tunnin ajan. Soitettiin jo NKL:llekin ja saatiin sieltä vähän kotihoitovinkkejä. No onneksi supistelu sitten loppui eikä tihentynyt. Eilen sitten kävin lääkärissä ja olen sairaslomalla mammaloman alkuun. Varmasti parempi näin. Yritän kävellä päivittäin ja ottaa iisisti. Nähtävästi tuo töissä istuminen vaikuttaa mulla tuohon supisteluun? Paikat oli vielä kuitenkin kiinni, kohdunkaula oli vähän lyhentynyt mutta kiinteä.
Huomenna tulee 30 viikkoa täyteen ja päästään kolmosella alkaville viikoille, joten eiköhän tämä tästä... Nyt lähden jo tästä koneelta istumasta, niin en kiusaa tuota massua!
Sippu ja pikku-tikru 29+6
Heippa kaikille!
Viimeisissä työkiireissä ja muissa valmisteluissa on jäänyt ensikoihin kirjoittelu moneksi viikoksi tauolle. Nyt kuitenkin olen täällä taas ilmoittautumassa, ja ihan yhtenä kappaleena vielä, vaikka laskettu aika kovasti jo lähenee. Viikonloppuna tulee täyteen 37 viikkoa, hui...
Kuulumisistanne en ole aivan täysin perillä, vaikka olen nyt kovasti yrittänyt esim. viime viikon lopun ja viikonlopun pinoja lueskella. Koitan päästä nyt kärryille paremmin - eipä tässä kohta parempaakaan tekemistä ole kuin pinojen syynääminen, koska mahan kanssa vauhti hidastunut jo sen verran, ettei hirveästi jaksa muutakaan touhuta.
Oma napa tosiaan on jo aikamoinen pötsi ja vauva siellä sisällä varmaan isohko. Mitään tarkkoja painoarvioita eivät ole neuvolassa antaneet, tullut vaan kommenttia että normaalin kokoinen tai että vähän normaalia isompi... Jännää näin loppuvaiheessa, kun sen vauvan tuntee tuohon mahan päälle aina, kun siellä on tila jo käynyt niin pieneksi. Ainakin selkä ja pylly tuntuvat tuolla ja useimmiten löytyy myös jalkaa tai polvea masun oikealta puolelta. Silloin varsinkin, kun siellä venytellään raajoja oikein kunnolla kohdun seiniä vasten. Joutuu toppuuttelemaan, että pliis älä siitä nahan läpi tule :) Olen voinut ihan hyvin, eikä helle ole aiheuttanut oikeastaan muuta kuin väsyneempiä iltoja. Turvotus tietysti on komeaa varsinkin silloin, jos kävelee vähänkään pitemmälle kuin pari sataa metriä, lähinnä sormet paisuu...
Mä lueskelen vielä noita aiempia pinoja, etten sitten hirmuisesti höpisisi toiseen kertaan jo muiden puhumia juttuja :) Koitan sitten muistaa kirjoitella heti tässä loppuviikosta vielä uudestaan. Huomenna olisi ainakin neuvola, josta voisi jotain kuulumisia tuoda tännekin.
Mukavaa torstaipäivää!
Mii- (rv 36+6)
Kävin reilu tunti sitten palstailemassa, eikä täällä ollut kuin pari kirjoitusta. Nyt niitä on jo kahdelle sivulle :)
Kommentointi jää taas, kun en muista mitä kukakin sanoi. Enkä millään jaksa avata toista sivua, kun läppäri puuskuttaa vanhuuttaan jo näidenkin kahden kanssa, mitä pidän auki samaan aikaan :) Uuden osto edessä, kunhan hyvä tarjous sattuu kohdalle...
Mysanille kovasti onnea, teillähän oli nopea sairaalareissu! Itsekään en haluaisi jäädä sairaalaan kovin pitkäksi aikaa, kaksi yötä ihan maksimissaan. Tietysti riippuu siitä miten kaikki menee, ja miten itse jakselen (=kuinka leikelty ja revennyt olen). Mutta sen näkee sitten..
Tänään pitää soittaa neuvolaan, ja kysäistä, joko voisi varata elokuun puoliväliin aikoja. Vitsit että se soittoaika on tyhmästi, klo 12-13 arkisin. Kai siinä on ajateltu, että ihmisillä on ruokatunnit silloin. Olisi ennemmin puoli tuntia aamulla ja puoli tuntia ennen sulkemista, niin olisi helpompi olla puhelimen ääressä. Nyt menee aina aamupäivä siihen, että odottelee soittoajan alkua. En voi lähteä minnekään, kun muuten unohdan soittaa :)
AinoAurora, osaatko sanoa, mihin piiriin tulen Keravalla kuulumaan, jos me muutetaan siihen " Paasikivenlaaksoon" , eli Ahjon keskustanpuoleiseen osaan? Pitäisi sinnekin soitella jo aikoja, kun muutto on reilun kuukauden päästä. En halua, että taas tulee kamalan pitkä väli neuvolakäynteihin...
Nyt vähän oudompaa kysymystä: tuleeko teillä muilla nänneistä jotain nesteentapaista, jos niitä koskettaa? Itse huomasin joitain pikku tippoja kirkasta jo varmaan rv 9, mutta en voinut uskoa, että se olisi mitään raskauteen liittyvää. Sama on jatkunut koko ajan, joten kai se raskaushormoneista johtuu..? Tosi outoa, ja miehestä tosi huvittavaa :)
Nyt odottelemaan sitä soittoaikaa.
Kandi & muhku 16+2 - eikä pömppistä edelleenkään...
Ai miten ihanaa, onnittelut mysanille pikku rinsessasta:)
Tappert: Mulla kyllä tehtiin tuo eka ultra vatsan päältä ja ihan meidän neuvolan vanhoilla laitteilla, että älä huoli siitä:)
Mii oli pitkästä aikaa käynyt kurkkimassa, mä jo ihmettelinki missä luuraat:) Entäs ull-maj???
Sippu: toivottavasti noi supparit pysyy poissa!
Kandiko se kyseli vuotavista rinnoista..mulla alkoi maidontulo kirkkaalla nesteellä ja muuttui sitten vasta pikkuhiljaa maidon väriseksi ja paksummaksi:)
Lantionpohjalihaksista oli ollu juttua, kouluajoilta muistan että kun laittaa kaksi sormea emättimeen ja jännittää lantionpohjalihaksia niin sormien tulisi lihasten voimasta ikäänkuin " imeytyä" hieman syvemmälle emättimeen..kuulostaa ällöltä mutta näin niiden kuntoa voi kokeilla.
Mansikat on täälläkin jo pakastettu, laatikko maksoi 18e ja olivat kyllä parhaita mansikoita mitä oon ikinä pakastanu, makeita ja kiinteitä..polka oli lajike..tais mennä puolet suuhun siinä niitä putsatessa;)
Niameyllä oli mahaa juilinu, sama täällä, sellasta menkkakipua on ja maha sen seurauksena sekaisin..tuossa eilen pakkasin jo sairaalakassiakin..mutta toivottavasti ei nyt vielä tartteis lähteä:) Yhtään kipeetä supparia en oo minäkään bongannu.
Queen ja Pulla rv 36+1 (hui)
Huh! Piti tulla vähän tänne sisälle vilvoittelemaan, kun meinaan paistua tuolla ulkona! Istun aurinkovarjon alla ja tuuleekin ihan mukavasti, mutta silti... Asiaa ei varmaankaan auta yhtään se, että mulla on sylissä villapeitto, josta päättelen viimeisiä lankoja. :D
SIRIIN!!! Tosi kiva kun olit tullut tervehtimään!!! Oonkin jo miettinyt, että en yhtään tiedä mistä sut tavoittais tai käytkö täällä enää ollenkaan. Hienoa, että teidän pojalla näyttäisi kaikki olevan kunnossa. Toivottavasti olet itsekin jo toipunut synnytyksestä ja päässyt nauttimaan kesästä täysin siemauksin! Eikös tämä ollut jo teidän pesueen kolmas lapsi? Miten isosisarukset ovat ottaneet uuden pienen tulokkaan vastaan? Meille on puolestaan ennustettu todella isoa vauvaa, vähintään 4,5kg kuulemma! Menen muutaman viikon päästä äippäpolille synnytystapa-arvioon juuri tuon koon takia. Mutta kyllä se kuule taitaa olla niin, että lapset ovat jo syntymästään asti omia yksilöitään ja kasvavat jokainen itselleen sopivaa tahtia. Joten ollaan me äipät vaan onnellisia pikkuruisista tai vähän isommista lapsosistamme, eikös niin! :) Oikein mukavaa kesänjatkoa, varmaankin tuossa elokuun puolella pääset sitten lukemaan, miten meille kävi!
Mysanille lämpimät onnittelut pikkuprinsessasta! [color=deeppink]♥♥♥[/color] Toivottavasti teillä alkaa ihana vauva-arki rullata hyvin, vaikka nää helteet varmaan asettaakin tietynlaisia haasteita myös siihen.
Kiitos mansikkaraporteista! Ai että, kateellisena luin Essin ja Queenin (?) kertomuksia jo pakastetuista mansikoista. Meidän pitäis kyllä nyt ryhdistäytyä tai jäädään pian kokonaan ilman!
Mii- ja muut loppulaskentaan valmistautuvat, koska teillä alkoi ensimmäisen kerran tuntua sellaisia kipeitä supistuksia tai jotain menkkatuntemuksia? Mulla on ihan muistaakseni viime viikosta lähtien tuntunut sellaisia ajoittaisia menkkatuntemuksia, ja nyt ne on kyllä voimistunut niin, että voin ihan varmasti sanoa tuntevani jotain. Samoin tuntuu jotenkin, että veri pakautuisi tuonne alapäähän, tai jotakin sellaista, aika vaikea selittää... Mutta mietin vain, että uskaltaakohan tässä ihan hyvin vielä käydä uimassa? Mulla on vika lääkärintarkastus 25.7., ja silloin sitten saan vähän lisätietoja tuosta kohdunsuun tilanteesta. Luulisi nyt kuitenkin, että ei se ole vielä voinut aueta, kun eikös ensisynnyttäjällä ensin häviä se kohdunkaula? En siis vielä kuvittelekaan olevani lähdössä tästä piakoin synnyttämään, mutta tuota uintijuttua olen miettinyt. :)
Nyt hiukoo sen verran, että taidankin mennä terassille syömään. Palaan myöhemmin!
-Q- ja -q- 34+3
Oli ihan pakko tulla kirjoittelemaan.. onnea mysanille omasta pikkuisesta!! Tulethan sitten kertomaan enemmän, kun jaksat?!
On täällä kyllä moni muukin jo niin lähellä tuota H-hetkeä, että saamme pian lukea muidenkin enskojen synnytys kertomuksia.. kukahan on seuraavana vuorossa;)?
Kaupoilla on nyt sitten käyty ja kaikki tarvittava hankittu;) Oli ollut mansikoista puhetta, meillä kaupassa pyydettiin manssu laatikosta 24,90 että aikas kova hinta.. Kävin itse ostamassa tänään puutarhalta ja maksoivat 22 euroo, mutta olivat aivan mielettömän hyviä ja todella " kiinteitä" ei ollut ainuttakaan lyssähtänyttä joukossa.. eli ihan hinta laatu suhde oli mielestäni kohdallaan. Kuuntelin yhden tuttuni kertomusta kun heillä on iso mansikkamaa.. ja kylläpähän se on aikas kovaa hommaa.. että ihan mielelläni minä kyllä maksan noista manssuista=)
Tuosta ultrasta oli ollut puhetta.. meillä ainakin ultrataan mahan päältä siinä alkuraskauden ultrassa.. ja minulla oli silloin viikkoja 10+2 kun siellä kävin ja näkyi kyllä pikkuinen todella hyvin, vaikka laitteet eivät olleet NIIN superit.. minulle ainakin annettiin ohje, että jos ultrataan vatsan päältä, tulee rakon olla täysi, mutta jos alakautta, on parempi, että rakko on tyhjä.
Kovasti on kyllä paikkakunta kohtaisia kaikki ohjeistukset.. ja kaikki lääkärit, kätilöt ja terveydenhoitajat ovat varmaan hieman eri mieltä tietyistä asioista.. kaikilla oma linjansa.. suotakoon se heille;)
Mietin vain meillä tosiaan yksityinen lääkäri keskus on antanut rakenne ultra suosituksen rv 16-21 että siihen malliin.. mutta luotan siihen, että he osaavat asiansa, tuskin se firma muutoin pyörisi, jos eivät osaisi;)
Olempas minä suvaitsevalla ja hyvän tuulisella päällä=) Aikas lässynlässyn tekstiä näyttää tulevan;)
No niin, jos palailen taas myöhemmin uudestaan!!
ei mulla mitään elämää ole, töiden välillä on niin leppoisaa istua koko pvä koneella tekemättä mitään :)
Queen!; KIITOS, on sentäs joku jonka ultra on tehty masun päältä het ekana...*helpotuksen huokaus, ainakin osittainen* Millä viikoilla ultrattiin? mulla kun on vasta 7+0 kasassa maanantaina *hirvitys*
Mansikanhimoisten kannattaa nyt pitää tosiaan kiirutta jos meinaa punaiset saada pakkaseen talven varalle...ainakin täällä kaakkois-kulmalla valittelevat että marjat alkaa olla jo nyt tosi pieniä ja kuivia kun ei ole satanu. Ja jollei sada niin kohta loppuu marjat??!! HOPHOP...mansikkakaupalle ja joutuin!! Onneksi ollaan omat jo pakastimeen asti saatu..
Tappi...tylsistyy
Mysanille tietysti onnittelut maanantaina syntyneestä typykästä! :) Mukavia ekoja vauvapäiviä sinne ja hyvää toipumista sinulle!
Vuotavista tisseistä: Ei ole vielä havaittu täällä moista, vaikka pitkällä ollaan jo. Yhden ainoan kerran bongasin jotain pientä kosteutta toisessa nännissä jossain niiden " kudosten" keskellä, mutta siinäpä se sit... Toivottavasti sitä sit alkaa tulla synnytyksen jälkeen kuitenkin.
Niameyn juilimiset alkaa kai jo kuulostaa ihan lupaavilta :) Ehkäpä tilanne alkaisi hiljalleen mennä kohti h-hetkeä.
Mulla on vähän sama olo kuin Queenilla, toivon ettei tuo vauva ihan nyt näinä päivinä vielä tahtoisi tulla ulos. Minkähänlaiseksi tuo masukin tosiaan sitten menee? Ja musta tuntuu, että on kaikki valmistelut vielä niin vaiheessa, että tänne kotiin jäisi kamala kaaos, jos tulisi laitokselle lähtö. Eli jos viikon vielä jaksaisi tuolla asustella, niin hyvä olisi :D Sairaalakassin alku mulla on pakattuna, hammasharjaa, liivinsuojuksia, neuvolakortti (aina kun ei ole jossain mukana muuten), huulirasvaa sieltä jo löytyy. Mulla on vähän sellainen olo, että sitten kun lähdön hetki koittaa, mä olen ensimmäisenä vaan jynssäämässä jotain vessanpönttöä, kun kuitenkin höösään siitä, että ei ainakaan sitä voi jättää sotkuiseksi kun kuitenkin sairaalassaoloaikana tänne tulee joku muu käymään :D First things first...
Quiero: En nyt ole varma, koska supistuksiin tuli ekan kerran jotain jomotusta mukaan... Ehkä rv 30 jälkeen... Nykyään mulla tulee harjoitussuppareina sellaisia perinteisiä kovettumisia, jotka ei tunnu paljon muulta kuin vähän hankalalta ja " jäykistää" olon, ja sit semmoisia, että tuohon kovettumiseen liittyy mahan alapuolella menkkamainen jomotus. Jotenkin kuvittelisin, että sitten ne ihan oikeat supistukset tekisi kipeäksi koko mahan ja säteilisi laajemmallekin alueelle, mutta saa nyt sit nähdä, miten ne meikällä toteutuu... Mullakin on juilinut jostain tuolta alhaalta sisältä, ehkä just kohdunsuulla tuntuu nipistystä tai viiltävää tunnetta. Ja sinne on nipistellyt raskauden puolivälin jälkeen jo, tosin harvoin. Luulisin, että ne tekee jotain siellä, mutta ei mulla ainakaan ollut vielä viime neuvolassa mitään avautumista tapahtunut. Kohdunkaula vaan lyhentynyt vähän, ehkä hiukan pehmennytkin. Eli uida voi. Mene sinäkin uimaan niin kauan, kunnes kielletään ;)
Mekin ostettiin tänään mansikoita, hinta oli 17,90 laatikolta. Mun mielestä se oli euron pari enemmän kuin, millä esim. viime vuonna ostettiin. Torilla useimmilla myyjillä oli suunnilleen tuon hintaista. Jollakin oli hyvän näköistä polkaa 22 euroa/ laatikko.
Hmm.. mun mahassa on asusteltu monta viikko vasemmalla puolella, mutta nyt tuntuu, että tyyppi lipuu siellä kohti oikeaa reunaa. Kunpa nyt ei sen isompaa käännöstä lähtisi tekemään. Se oli vielä pari viikkoa sitten perätilassa ja puhuttiin jo kääntämisestäkin. Nyt pitäisi olla raivotarjonnassa kuitenkin. Eipä kai se tuolla mahdu enää volttia heittämään...
Jokohan olisi tarpeeksi höpinöitä tälle päivälle :)
Mii-
Ensiksi oikein paljon onnea mysanille pienestä tyttövauvasta!
Tervetuloa Nektarille ja onnea plussasta! Kyselit vitamiineista, tavallisella monipuolisella ruokavaliolla pärjää ihan hyvin alkuraskaudessa varsinkin näin kesäaikaan. Neuvolassa kyllä suosittelevat tarvittavia lisiä sitten kun menet ekakäynnille. Voithan esim. Multitabs special 2+:aa hankkia silti jos haluat. Mutta välttämättä ei tarpeellista.
Poppikselle onnea hienoista ultrakuulumisista! Tiedän tunteen.. :)
Tappert, erilaisia pelkoja on täälläkin ollut ihan ahdistuneisuuteen asti.. Alkuraskaudessa ne ovat ihan tavallisia, mutta ei kannata stressata liikaa, kyllä kaikki hyvin menee! Itsekin hirvitti jopa punnaaminen vessassa ison asian takia, jos pikkuinen tulee vaikka ulos :D Ja stressasin valtavasti onko vauva terve ja olenko nyt tehnyt/syönyt/nukkunut/hengittänyt jotenkin väärin. Raskasta, mutta ainakin mulla helpotti kun pääsi keskiraskauteen, alkoi tuntea liikkeitä ym. Nyt vain luotat itseesi ja raskauteen, ja uskalla nauttia!
Amyn mökkeily kuulostaa ihanalta.. Olen myös oikea mökki-ihminen, mutta harmi vaan että meidän perheen mökki on 400 km:n päässä, joten sinne kerkee kerran kesässä jos silloinkaan :(
Burde, nyt sain nimen vauvan ihmeellisille pyrähdyksille, juuri tuollaisilta kalanpyrähdyksiltä ne tuntuvat! Oon ajatellu että mikähän toisella on kun noin ihme liikkeitä aina joskus tuntuu, mutta jos sullakin oli samanlaisia, niin kaipa ihan normaalia on. Ajattelin että onkohan sillä jotain hätänä kun noin värisee.. :)
Kandi, mullakin alkoi joskus rv 18+ tulla välillä tuollaista kirkasta maitoa, ja nyt sitä tulee (ja välillä keltaisempaakin) välillä ihan valumalla kun menee illalla nukkumaan.. Joudun nykyään asettelemaan liivinsuojukset paikoilleen jo ennen kuin käyn nukkumaan. Näitä raskausajan iloja :D
Voikaahan kaikki hyvin ja kasvatelkaa masujanne! Ja niille jotka harmittelee että kasvaisi jo, niin malttia, viikot vilisee ja pallo kasvaa yllättävän äkkiä :)
Viipero & Kaapo rv 23+3
oli pakko tulla pinoilemaan. Lounas painaa vieläkin mahassa ja väsyttää sen verran ettei työnteosta meinaa tulla mitään.
Essi: kiitos linkistä, täytyy käydä katsomassa, että saa mahdollisimman monipuolisesti vitamiineja.
Aurora ja Viipero: ehkä minäkin sitten uskallan odottaa sinne ekaan neuvolaan asti ja kuunnella mitä sanovat noista lisistä. Paljon vaan ollut puhetta noista niin tietysti aloin hätäilemään :-)
Melkoinen päivä ollut töissä :-P Olen ehtinyt polttaa päreet jo muutamaan otteeseen. Liekö hormonit vai lähenevä loma syynä, nimittäin yleensä pystyn hillitsemään työminäni ihan hyvin. Ensin toisen osaston asiakas soitti minulle ja tekstiä tuli niin paljon ja nopeasti etten saanut sanottua väliin, ettei asia oikeastaan minulle kuulu. Aikansa haukkui ja huusi, joten pinnahan siinä paloi lopulta minultakin. Huusin sitten itsekin väliin, että jospa minäkin saisin sanoa sanan tai kaksi. Sen jälkeen rauhoittui hieman ja puhelu päättyikin ihan ystävällisissä merkeissä. Toisaalta ymmärsin asiakasta, isot asiat kuitenkin kyseessä, joten hermostuminen käy helposti. Tietty, jos asiakas huutaa monta minuttia, saa siinä itsekin jo hermostua, jos muuten ei pääse kantaansa sanomaan, vaikka ihan hyvää asiakaspalvelua sellainen ei olekaan. Huomasin vain itse, että jos haluan reklamoida joskus jostakin, parhaiten asia menee varmasti perille, kun pystyy pysymään mahdollisimman rauhallisena eikä lähde huutokuorolaiseksi.
Nämä omat asiakkaat onkin sitten oma juttunsa... Kuin lapsilaumaa paimentaisi tai vielä pahempaa :-)
Sähköpostia pukkaa, joten taas työn pariin, että ehtii lomailemaankin :)
Nektar ja Rusina
[color=cd00cd]Olipas tosissaan ollut enskoissa vilskettä eilen.. ja mikäs sen ihanampaa kuin pitkät pinot!! Piti ilalla tulla vielä koneelle katsomaan loppu-illan kuulumiset, mutta en sitten enää jaksanut, kun tultiin sieltä teatterista. Ilma oli kyllä mitä ihanin ja se kesäteatteri kappale, minkä kävimme katsomassa, oli kyllä ihan mielettömän hyvä! Onnistunut ilta siis kaikin puolin:)[/color]
[color=00ffff]En tainnut ollenkaan muistaa eilen onnitella uusia tulokkaitamme, eli ihan mielettömästi onnea teille kaikille kolmelle ja tervetuloa odottamaan esikoista aivan mahtavaan porukkaan=)[/color]
[color=cd00cd]Olikohan se TARRERT jolla oli myös fyysisesti rankka ammatti, toivottavasti muistin oikein! Ymmärrän sinua hyvin, vaikka hieman eri aloilla ollaankin.. eli minä itse työskentelen terveyskeskuksen vuodeosastolla ja sielläkin joutuu kyllä fysiikka koetukselle kun joutuu nostelemaan potilaita, kantamaan vaippalaatikoita ym. fyysiseti raskasta. Minä en ole vielä kertonut esimiehelleni.. ajattelin, että jos rakenne ultran jälkeen, mutta saa nyt nähdä joudunko aikaisemmin kertomaan. se vaan jotenkin on minulle niin vaikeaa.. vaikeampaa kuin ikinä kuvittelin. Kaverini, perheeni ja sukulaiseni kyllä tietää, sekä kolme työkaveria.. mutta sitten on jäljellä tuo loppu työ porukka ja se esimies.. noh, aika näyttää koska kerron.[/color]
[color=00ffff]Voih, minä oon ihan kade teille, joilla on vauva maha.. iso tai pieni.. minäkin haluun!!!! Ymmärrän kyllä, ettette halua siitä luopua;) Mikähän siinä onkin, että raskaana olevat naiset on kyllä jalustalla.. ja kaikki tuntuvat kiinnittävän tosi paljon huomioo raskaana oleviin.. niin se kai sitten vaan on=) Mutta se maha olis kyllä kiva, sellainen mulle nyt heti kiitos;)[/color]
[color=cd00cd]Voi kamala, kun nyt en taas ollenkaan muista mitä minun piti kommentoida, noh, minulla on kyllä aikaa palailla koneelle kommentoimaan eilisen ja tämän päivän juttuja... vapaa päiviä täytyy jollain tapaa kuluttaa;)
Nyt pitäisi kyllä lähteä kaupoilla käymään.. ne mansikat on edelleen ostamatta ja vähän kaikkea muutakin on edelleen ostamatta! Kai sitä täytyy ruveta laittaan itteensä hieman ihmisen näköiseksi ja lähteä tosiaan sinne kaupoille! Mukavaa päivää kaikille ihanille enska-kamuille!![/color]
[color=00ffff]Ai niin yks juttu unohtui vielä.. kävin tekemässä nuo testit, mitkä joku oli laittanut ja ne povastivat meille poikaa;) Saas kattoo miten käy, saammeko sitä tietää ennen syntymää vai joudummeko jännittämään tammikuulle asti?
Siru ja tiituli rv13+2[/color]