Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sattuuko lapsiveden meno?

Vierailija
14.06.2013 |

Vihlooko se niin kuin menkat? Vai onko se sellaista, että yhtäkkiä vaan housut kastuu niin kuin pissa tulisi? Onko siinä kohtaa jo kiire sairaalaan?

Miltä synnytyssupistus tuntuu? Onko se samanlaista kuin harjoitussupistus, siis että mahaa hiukan "kourii" ylhäältä alas? Mistä minä tiedän, milloin on kyse oikeasta supistuksesta ja pitää lähteä sairaalaan?

Kaverilta olen saanut sellaisen käsityksen, että supistukset eivät liikoja satu vaan se synnytyskanavan venyminen, kun vauva änkee siellä alaspäin. Vastaavasti se loppuponnistus, jossa pää puskee ihmisten ilmoille, ei enää satu lainkaan, sanoo kaveri (joka synnytti 20 vuotta sitten). Mikä kohta synnytyksen kulussa on kivuliain?

On menossa tässä 39 raskausviikko eikä kukaan missään neuvolassa tai polilla ole kertonut, miten se synnytys alkaa ja menee, ja minua alkaa jo hirvittää! Kaikki hoitajat ja lääkärit sanovat vain, että puhutaan siitä sitten ensi kerralla... No, aika monta "ensi kertaa" on jo tullut, eikä silti ole kenelläkään ollut aikaa keskustella asiasta.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni yhtäkkiä lapsivedet sairaalapedillä (olin tullut tarkastukseen, koska luulin että lapsivettä oli tihkunut päivän mittaan mutta olin väärässä).
Tuntui vain valtava hulahdus, tuli vaistomainen tarve pidättää vaikka ei sitä voinut pidättää :D

Mulla alkoi samalla minuutilla säännölliset, kovat supistukset. 7h vesien menosta oli esikoinen sylissä.

Vierailija
22/33 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viidestä synnytyksestä kahdessa synnytys on alkanut vesienmenolla kotona ja se ei sattunut. Sänky vain hulahti litimäräksi kylkeä kääntäessä.

2 kertaa on puhkaistu kalvot ja se ei satu.

Viidennen kohdalla vettä oli niin paljon, että kun kalvot poksahtivat itsekseen, paine pamautti alaselän nikamia jotenkin ihan ihmeellisesti. Ääni kuului selvästi ja selkä rusahti, se sattui.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 17:37"]Pelottaa, että sitten synnytyksessä kivut ovat niin kovia, että en pysty laittamaan vastaan, kun lääkäri aikoo iskeä sen epiduraalin, vaikka haluaisin jotain muuta (en tiedä, mitä muuta, koska lääkäri ei suostu keskustelemaan vaihtoehdoista), ja sitten seuraa taas ikävyyksiä epiduraalin takia.
[/quote]

Kerroithan tukihenkilöllesi epiduraalikammostasi? Minulle mieheni oli korvaamaton apu synnytyksessä, loppuvaiheessa puhuin vain hänelle, ja hän esitti toiveeni eteenpäin, kun en itse jaksanut sanoa lääkärille vastaan. Minulla oli kyllä ihan mukava lääkäri, mutta epiduraalia suositteli silti hyvin vahvasti. Selvisin kuitenkin pitkän ja raskaan synnytyksen hyvin ilmankin.

Vierailija
24/33 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lapsivedet ovat menneet vasta sairaalassa n. 2h ennen kuin vauva syntyi. Sairaalaan lähdin siinä vaihessa kun supparit tuli säännöllisesti 5 min välein. Supparit oli tosi kipeitä alusta asti. Ei ollut mitään epäilystäkään synnytyksen alkamisesta kun supparit oli niin kovia ja aaltomaisia että kyllä sen ekakertalainenkin tajusi että nyt se alkaa...

Vierailija
25/33 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesien meno ei satu, minulta puhkaistiin kalvot eikä tuntunut miltään. Kivuliain vaihe oli se ponnistusvaihe.

Vierailija
26/33 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 09:21"]

Vesien meno ei satu, minulta puhkaistiin kalvot eikä tuntunut miltään. Kivuliain vaihe oli se ponnistusvaihe.

[/quote]

Ja lisäys vielä että supistukset eivät tuntuneet yhtään samanlaisilta kuin kuukautiskivut, aivan erilaista kipua, sellaista paineen tunnetta.

Vierailija
27/33 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli yliaikaiskontrollissa "epäily korkeasta vesien menosta". Aamulla ylösnoustessa tuntui kuin pissaa olisi vähän lirahtanut, mutta ei se ihan virtsaamiselle tuntunut. Myöhemmin lirahti vähän lisää ja sairaalassa tutkiessa lapsivesitesti oli heikosti positiivinen. Synnytyksen mittaan sitä tuli sitten tasaisemmin ja vasta ennen ponnistusta kalvot puhkaistiin ja vettä tuli reilusti. Luulin että vettä hulahtaisi ykskaks litratolkulla eikä tihkuttaisi sillä tavalla.

Vierailija
28/33 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattu kun vedin lipat siihen kun vaimoa piti lähteä viemään laitokselle.

Vierailija
29/33 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi kanssa niin että käynnistyksessä ei kohdunsuun tilanne edenny 4cm enempää vaikka oksitisiini tuli täysillä. Olin varmaan niin jännittynyt siitä hirveestä kivusta että en osannut rentoutua. Kun vihdoin sain neljän tunnin kärsimyksen jälkeen epiduraalin niin aukesin hetkessä 10 cm ja lapsi sylissä.

Vierailija
30/33 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa, synnytyssupistukset oli kaukana menkkakivuista, vaikka mulla kipeät menkat on aina olleetkin (800 buranaa ku karkkia ja kaksinkerroin sängyllä itkemässä) :D veivät muistin, sen verran muistin että Huusin, oksensin ja itkin. Että jos samallaiset sattuu, nii tunnistat kyllä.. :D
Mutta taas aikaisemmat säännölliset, jotka rauhottu kuitenki lääkkeillä, eivät tuntuneet missään. Olisi vähän "suprise, motherfucker!"-hetki kun OASsilta lähettivät ouluun kun tultiin rutiinitarkastukseen "joo täällä tulee niin tiuhaan näitä että läheppä hakeen kortisonit ja lääkkeet oulusta, meet ambulanssilla." onneksi sain suostuteltua että meen vaaka-asennossa miehen kans. Ei kauhiasti naurattanu, jälkeenpäin kylläkin :D

Vierailija
31/33 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 09:49"]Mulla kävi kanssa niin että käynnistyksessä ei kohdunsuun tilanne edenny 4cm enempää vaikka oksitisiini tuli täysillä. Olin varmaan niin jännittynyt siitä hirveestä kivusta että en osannut rentoutua. Kun vihdoin sain neljän tunnin kärsimyksen jälkeen epiduraalin niin aukesin hetkessä 10 cm ja lapsi sylissä.
[/quote]

Sama juttu mulla. Mä suunnittelin viiltäväni ranteet auki siinä kivuissani ja en todellakaan oo mitenkään itsetuhoinen XD epiduraalin jälkeen 15min 4cm-10cm auki.

Vierailija
32/33 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun synnytys käynnistettiin. Kyllä minä niiden supistusten kanssa pärjäsin matkalla sairaalaan, mutta sitten kun lapsivedet puhkaistiin voimistuivat myös supistukset. Minulla ei ollut pahoinvointia raskauden aikana mutta niiden supistusten kanssa oksensin pariin kertaan. Minua paleli ja tärisin ihan vimmatusti. Alaselkä ja vatsa olivat ihan tulessa, eikä missään asennossa ollut hyvä. Seisoin ja puristin sänkyä. Sain sitten kuulema kiireellisenä toimituksena epiduraalin. Se oli kyllä ihaninta ikinä, kun huomasi, ettei mihinkään satu enää. En olisi kyllä itse 18h jaksanut ilman kivunlievitystä.

Vierailija
33/33 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on aina sanonut että ei synnytys satu.
Vielä en ole synnyttänyt joten omaa kokeumsta ei ole. Kun aika koittaa aijon synnyttää luomusti mikäli säästyn suuremmilta komplikaatioilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme