Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sattuuko lapsiveden meno?

Vierailija
14.06.2013 |

Vihlooko se niin kuin menkat? Vai onko se sellaista, että yhtäkkiä vaan housut kastuu niin kuin pissa tulisi? Onko siinä kohtaa jo kiire sairaalaan?

Miltä synnytyssupistus tuntuu? Onko se samanlaista kuin harjoitussupistus, siis että mahaa hiukan "kourii" ylhäältä alas? Mistä minä tiedän, milloin on kyse oikeasta supistuksesta ja pitää lähteä sairaalaan?

Kaverilta olen saanut sellaisen käsityksen, että supistukset eivät liikoja satu vaan se synnytyskanavan venyminen, kun vauva änkee siellä alaspäin. Vastaavasti se loppuponnistus, jossa pää puskee ihmisten ilmoille, ei enää satu lainkaan, sanoo kaveri (joka synnytti 20 vuotta sitten). Mikä kohta synnytyksen kulussa on kivuliain?

On menossa tässä 39 raskausviikko eikä kukaan missään neuvolassa tai polilla ole kertonut, miten se synnytys alkaa ja menee, ja minua alkaa jo hirvittää! Kaikki hoitajat ja lääkärit sanovat vain, että puhutaan siitä sitten ensi kerralla... No, aika monta "ensi kertaa" on jo tullut, eikä silti ole kenelläkään ollut aikaa keskustella asiasta.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vesien meno ei satu. yhtä-äkkiä housuun vaan hulahtaa. 

Lapsi ei yleensä synny heti, kuten elokuvissa. Jos synnytys käynnistyy lapsiveden menolla niin vesien menon jälkeen alkaa supistella pikkuhiljaa koveten. mutta voi se viedä aikaakin. kun vedet menee soitat synnärille ja kyselet millon pitäs tulla. ja kellotat supistuksia. 

sun ei tartte supistusten kovuutta pitää niinkään mittarina kun se on yksilöllistä, mutta kellota niitä. jos supistuksia tulee 10 välein tai alle tasaisesti pikkuhiljaa koventuen tihentyen lähde sairaalaan. 

oli ongelma mikä vaan niin voi soittaa synnärillä. sieltä kyllä arvioi at kannattaako tulla näytille. 

se mikä kohta on kivuliain riippuu sekin ihmisestä. kohta tiedät itse, mikä sun mielestä on rankinta ja mikä helpointa. 

Vierailija
2/33 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä ne supistukset sattuu. Mitä pidemmälle synnytys etenee, sen enemmän ne sattuu, mutta onneksi on olemassa kivunlievitystä. Lapsiveden meno ei minulla sattunut, mutta vedenmenosta käynnistyivät synnytyssupistukset, jotka olivat kipeitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tunnu vesienmeno miltään. Yhtäkkiä vain huiahtaa lämmin neste.

Supisukset oli minulle pahinta kipua, mitä olen koskaan eläissäni tuntenut. Kuukautiskivun tyyppistä, mutta potenssiin miljoona. Jokainen solu tuntuu olevan tulessa sekä alaselässä että alamahassa. Siihen verrattuna lapsen ulospuskeminen ei ollut yhtään mitään ja paljon luonnollisempaa kipua.

Vierailija
4/33 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vielä sekin kammotus tässä, kun leikattiin jalkaa epiduraalipuudutuksessa muutama vuosi sitten ja sain siitä ikäviä oireita (tajuton päänsärky, pissa ei alkanut tulla vaan ehti tulla pissatulehdus, kunnollinen liikkumiskyky tuli vasta pitkän ajan päästä) mutta nyt synnytyslääkäri ei lainkaan tajua, etten haluaisi epiduraalia. Hän on sitä mieltä, että tottakai piikki selkään vaan, vaikka olen kysellyt muita kivunlievitysmenetelmiä. Olemme ihan eri aaltopituuksilla. Pelottaa, että sitten synnytyksessä kivut ovat niin kovia, että en pysty laittamaan vastaan, kun lääkäri aikoo iskeä sen epiduraalin, vaikka haluaisin jotain muuta (en tiedä, mitä muuta, koska lääkäri ei suostu keskustelemaan vaihtoehdoista), ja sitten seuraa taas ikävyyksiä epiduraalin takia.

Ap

Vierailija
5/33 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiveden menoa ei tunne. Muuten kuin että sitä vettä tulee - ja paljon.

Vierailija
6/33 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voisi harkita spinaalia? Mulle se oli pelastus, kun epiduraalia oli väkisin runnottu jo aikansa, eikä sittenkään toiminut. Spinaali laitetaan pienemmällä piikillä.

Vierailija
7/33 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei lapsivesien meno tunnu miltään, mutta vettä tulee melkoisesti.

Supistukset ovat kivuliaampia kokoajan synnytyksen edetessä. Ja tässä olen hieman eri mieltä, kuin nro.2, ettei lapset synny nopeasti ,kuin elokuvissa. Itselläni kaikki lapset ovat syntyneet alle kolmessa tunnissa, ja parin kanssa olemme juuri ja juuri ehtineet sairaalaan. Mutta esikoisen kanssa kesti synnytys kauiten. Itse en ole ehtinyt saamaan kivunlievitystä, joten minulla tuo pään työntyminen on ollut kyllä kaikkein kivuliain vaihe. Kaikilla kipu on yksilöllistä, ja ei ole kahta samanlaista synnytystä. Joten nauti omastasi, äläkä turhaan jännitä, tiedät kyllä, kun täytyy lähteä synnyttämään.

Vierailija
8/33 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiveden meno ei satu ollenkaan, eikä mulla ainakaan sitä vettä tullut paljoa. Nousin sängystä ja huomasin, että vettä valuu ja sitten jos loppuikin. Koska ei ollut supistuksia, ei ollut kiire sairaalaan. Olin vesien menon jälkeen olin vielä 6 tuntia kotona, siitä sitten pikku hiljaa sairaalalle.

Sitä en osaa kuinka paljon supistukset sattuvat, mutta itsellä sen kivun lisäksi tuli pahoin vointia ja se lisäsi kurjaa oloa huomattavasti. Lämmin vesi poisti kipua todella paljon.

Vierailija
9/33 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulin, että pissasinko mä housuun? Eli siis ei satu, vaan tuntuu kuin pissat yksikseen lorahtaisi. Ilokaasu on hyvä supistuskipujen lievittäjä, kunhan sitä osaa ottaa oikeaan aikaan. Sitä ajankohtaa seurataan käyrästä.

Vierailija
10/33 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se satu, mutta musta tuntui siltä kuin pissaisin alleni loputonta pissaa aina vaan sitä tuli ja tuli, kunnes se muuttui sellaiseksi valahteluksi ja norumiseksi..Sairaalaan kun mentiin, mulla oli 4 yösidettä, pikkarit, verkkarit ja kolme paksua kylpypyyhettä jalkovälissä ja kun pääsimme perille (reilut 10km autolla), niin kaikki oli läpimärkää... Ja olin jo n.10min istunu pöntöllä valuttelemassa vesiä ennen lähtöä.. Mulla oli tooooooooodella paljon lapsivettä ja synnytys käynnistyi sillä että vedet lähti menemään. Ja sairaalaan piti mennä heti kun vedet meni koska lapsi ei ollut laskeutunut/kiinnittynyt, vaikka olinkin jo 39+6.. 

Supistuksia en ehtinyt kokemaan kuin n. 1h ajan, kun mentiin sektioon, mutta kyllä ne karmeita oli. Mutta hirveintä kaikessa oli jälkisupparit.. uuh. :(

Vierailija
11/33 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Supistukset voivat tuntua vatsassa tai selässä. Minulla niiden kivun määrä ei ole lisäntynyt synnytyksen edetessä. Kauheaa on se, että niitä tulee ja tulee ja kestävät aina pitempään per kpl. Paras kivunlievitys on mulla ollut kasvojen rentouttaminen. Varsinkin leuan. Joo, kuulostaa kai oudolta, mutta oikeasti auttoi. Epiduraalia ilmankin pärjää, luota vain omaan kykyysi kestää kipu.

Vierailija
12/33 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 18:13"]

Epiduraalia ilmankin pärjää, luota vain omaan kykyysi kestää kipu.

[/quote]Mä halusin mahdollisimman luomusynnytyksen ja siksi en edes tahtunut ottaa epiduraalipuudutetta. Kannattaa luottaa itseensä ja vaistoonsa, kuunnella kehoa ja sen toimintaa ja tarvittaessa pyytää kivunlievitystä lisää. Vaihtoehtoja on. 10

Vierailija
13/33 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pärjännyt. Käynnistetyssä synnytyksässä olin niin kipukrampissa että kohdunsuu ei enää auennut. Epiduraali rentoutti kehoa ja sen jälkeen synnytys eteni taas. Kätilö ja lääkärikin myönsivät että tietyissä tilanteissa epiduraali on tarpeen myös synnytyksen etenemisen vuoksi vaikka usein puhutaankin että se saattaa hidastaa.

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 18:13"]

Epiduraalia ilmankin pärjää, luota vain omaan kykyysi kestää kipu.

[/quote]

Vierailija
14/33 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 12 oon samaa mieltä, kasvojen ja etenkin leuan rentoutus on paras mahdollinen "kivun lievittäjä". Synnytin pari kk sitten esikoiseni luomuna ja niin hullulta kun se kuulostaakin niin kun rentoutuu se ei satu niiiiiiin paljoa.

Vedet kun meni niin tosiaan tuntui vain siltä että valuu ihan älyttömästi lämmintä nestettä haarojen välistä, ei siis sattunut. Kuului ja tunsin pienen poksahduksen, mutta siis ei sattunut tai tuntunut juuri miltään.

Jos on pakko valita kivuliain osa synnytystä niin ne olivat hetket juuri ennen kuin sai ponnistaa. Ponnistaminen sen sijaan oli ihanaa, eikä pää sattunut ollenkaan vaan oli ihanaa kun sai vihdoinkin ponnistaa ja tiesi että pian näkee oman vauvan.

Supistuket ovat vähän kuin menkkakivut, kipeetä tekee mutta hengittämällä niistäkin selviää! :)

Tyhmä kysymys mutta ne jotka on saanut kivunlievitystä niin miten ne voi tietää mikä on kivuliain osa synnytystä jos ei esim kunnolla tunne supistuksia?

Vierailija
15/33 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun sattuu niin paljon ettet voi enää olla kotona niin sairaalaan synnyttämään, neuvottiin mulle. Turhaa sinne pienen nipistyksen takia on lähteä makaamaan. Se kohdunsuun avautuminen sattuu ja vauva ei synny ennenkuin kohdunsuu on auki. Lapsivesi tuntui kuin lorahtaisi lämmin vesi housuun. Housut kastuu ja lattialle jää pieni lätäkkö.

Vierailija
16/33 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli keskellä yötä tavallista voimakkaampi harjoitussuppari, johon hieman havahduin. Sitten yhtäkkiä kuului POKS ja sänky hulahti märäksi. Eli itse vesien meno ei sattunut, ainoastaan sen yhteydessä tullut suppari. Siitä sitten nousin, tsekkasin veskissä tilanteen ja katsoin parhaaksi lähteä sairaalaan. Vauva syntyi 3h myöhemmin.

Vierailija
17/33 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle synnytys oli melko kivuton. Vaimolla tuntui olevan kipuja. Lapsiveden meno oli ärsyttävää, mutta onneksi vaimo kuivasi lattian huolellisesti.

Vierailija
18/33 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieneneekö raskausmaha kun lapsivedet menee? Entä onko lapsen syntymän jälkeen kevyt olo kuin perhosella ja vatsa paljon pienempi? :D

Vierailija
19/33 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä ap on jo synnyttänyt, ketju avattu 2013 ja täällä vastaillaan innolla.

Vierailija
20/33 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunsuun avautuminen ei välttämättä satu. Itse olin cytotec käynnistyksessä ja pääsin synnytyssaliin, kun olin jo 8cm auki. Kukaan ei tutkinut neljään tuntiin, koska olin niin rauhassa ja hiljaa. 6cm saakka tuntui lähinnä menkkajomottelua ja selkäpoltot vasta alkoivat omasta mielestä sattua. Silloinkin olin miehen mukaan aika rauhassa. Synnytysregressio taisi toimia :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan