Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ovatko HM:n koot pienentyneet? Olen laihtunut 8-9 kiloa

Vierailija
14.06.2013 |

sopusuhtaisesti joka paikasta. Käytin ennen kokoa 40 mutta en mahdu HM:N kokoon 38.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

H&M:n sisälläkin koot vaihtelevat. Mulla on 2 ihan prikulleen samankokoista ja mallista hametta, toinen on värikkäämpi ja rennompi nuoremmille suunnatusta mallistosta, toinen perusmusta "työhame" aikuisten mallistosta. Aikuisten on kokoa 36 ja nuorten kokoa 38, vaikka ovat tosiaan päällekäin laitettuna ihan sama malli ja koko, vain eri materiaali.

Vierailija
2/15 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli kaksi saman mallista H&M äitiysneuletta, eri värisiä, toinen kokoa M ja toinen L ja kaiken huippuna M oli hieman isompi kuin L. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää myös muistaa vaatteiden malli, mulla on löysä t-paita kokoa XS joka on päälläni löysä ja väljä, ja tiukempi t-paita kokoa M joka on istuu just sopivasti (=ei makkarankuori eikä löysä).

Vierailija
4/15 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkällä aikavälillä koot ovat yleisesti ottaen kasvaneet Suomessa. Entinen L onkin nyt merkitty kooksi M. Tämä johtuu siitä, että ostajat itse ovat kasvaneet, mutta ainakin naiset haluavat mieluummin ostaa pienempää kuin isompaa kokoa tunteakseen itsensä hoikaksi. Kaupat ovat vastanneet haasteeseen leikkauksia väljentämällä.

http://www.taloussanomat.fi/kauppa/2007/07/17/naisten-vaatekoot-kasvoivat/200717261/12

Vierailija
5/15 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin koot ovat väljentyneet, kun kansa on lihonnut.  Itsekin lihonnut äitiyden myötä koosta 34 kokoon 38/40. Säilytin joitain vanhoja vaatteitani n. 10v. takaa ja nykyään saa kyllä olla anorektikko tai varhaisteini että niihin mahtuu. Olin nuorempana hieman alipainoinen n.51kg/172cm ja käytin marimekon lasten vaatteita kokoa 130 - siis maripaitaa ja hm:ltä kokoa 32/34, silloiset hm:n topit olivat puolta pienempiä kuin ne lasten kokoa olevat maripaidat. Tietenkin muotikin on nyt aivan eri. Jos ostaa vintage-vaateitta niin sen todellakin huomaa. Itselläni oli mekko kokoa 36 60-luvulta nuorempana ja vain vaivalla meni vetoketju siitä kiinni, vaikka henkkamaukan koko 34 oli tällöin se peruskoko ja mitat olivat kuin missillä.

Vierailija
6/15 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 15:17"]

Pitkällä aikavälillä koot ovat yleisesti ottaen kasvaneet Suomessa. Entinen L onkin nyt merkitty kooksi M. Tämä johtuu siitä, että ostajat itse ovat kasvaneet, mutta ainakin naiset haluavat mieluummin ostaa pienempää kuin isompaa kokoa tunteakseen itsensä hoikaksi. Kaupat ovat vastanneet haasteeseen leikkauksia väljentämällä.

http://www.taloussanomat.fi/kauppa/2007/07/17/naisten-vaatekoot-kasvoivat/200717261/12

[/quote]

Tämän tiedänkin. Mä tarkoitan n. puolen vuoden muutosta. Tosin olen sovittanut vain paria vaatekappaletta nyt. Esim. Vilalta mulla on housut kokoa 28 (tuuma) mutta HM:n 38 (ei tuuma) on liian tiukka (yhdet housut). Viimevuotiset 40:t ovat aivan liian suuret. -ap

Vierailija
7/15 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just oli muutama päivä sitten juttua, että ovat muuttaneet kokoja. Ennen mahduin heittämällä kokoon 38, usein 36oli sopiva. Nyt ostin koon 40 hameen, vaikka olen myöskin laihtunut kuutisen kiloa ja vyötärönympärys on pienentynyt 7cm. Tuli läski olo ja olin ihan hämmennyksissä, että huijaako vaaka vai olenko jotenkin sokaistunut. Helpotuksekseni luin tai kuulin telkkarista, en muista tarkkaan mistä.

Vierailija
8/15 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta asia on nimenomaan päinvastoin niin, että koot ovat suurentuneet. Ennen lapsia olin kokoa 36 ja nyt samoissa mitoissa vaatekokoni on 34. Ja vyötäröt ovat suurentuneet. Lähes joka housut ovat liian isot vyötäröltä.

Vierailija
9/15 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
10/15 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, mullakin on jotain monta vuotta vanhoja h&m:n vaatteita kokoa 40, jotka mahtuvat päälle, mutta nykyään en usein saa itseäni tungettua edes kokoon 42 kyseisessä putiikissa. Muutenkin h&m:n vaatteiden malli on minulle ihan väärä, aina puristaa rinnoista ja hartioista vaikka muualta olisi todella löysä :(

Vierailija
11/15 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat todellakin muuttaneet kokoja. Itselläni on kaapissa Seppälästä 80-luvulla ostamani pinkki-mustaruudullinen paitapusero kokoa S, jota käytän vieläkin silloin tällöin, koska se on hyvässä kunnossa. Jos nykyisin menen ostamaan paitapuseron, sen on oltava kokoa 44-46 tai 46. On tämä ihan uskomatonta, kun ei ihmisten koot nyt niin paljon ole muuttuneet kolmessakymmenessä vuodessa! Vaatteet taisivat 80-luvulla olla jotenkin yleisemminkin väljempiä, ei sellaisia makkarankuoria kuin nykyisin. Vaikka katsoisi paitapuseroa kuinkakin hoikan naisen päällä, niin napit näyttävät olevan juuri pompahtamaisillaan irti rinnuksista...

Vierailija
12/15 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne koot on jotenkin muuttuneet, mutta mulle ei ole mitään väliä sillä mitä lapussa lukee. Nykyään tilaan esim. H&M neuleet koossa L, koska en halua niiden olevan makkarankuoria. Hiljattain jouduin palauttamaan puuvillaiset perushousut koko 38, koska ne oli todella pienet. Olen ollut samoissa mitoissa koko aikuisikäni (175 cm / 59 kg).

Vierailija
13/15 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteiden koot riippuvat tosi paljon myös kaupasta, vaatteesta, mallista ja materiaalista.

Muutamia vuosia sitten, ollessani kokoa 32-34, etsin h&m:ltä farkkuja, aikaisemmat h&m farkkuni olivat kokoa 34. Otin rekistä sovitukseen koot 32 34 ja 36. mitkään näistä eivät menneet jalkaani. Eikä mennyt muuten edes 42. Luovutin. Menin viereiseen kauppaan ja ostin koon 32 farkut, jotka istuivat täydellisesti. :)

JC myy mielestäni maailman parhaita Crocker-merkkisiä farkkuja, joista tiedän tarkalleen sovittamattakin kokoni, joita minulta löytyykin kaapista varmaan 10 paria eri sävyissä. Hintaakin on vain n.40e, joten raaskii ostaa hetken mielijohteestakin moiset, ja jos jostain syystä ei tykkääkään niistä (väri/malli alkaa kyllästyttämään) niin voi huoletta heittää roskiin tai jättää käyttämättä. Itsellä ainakin tuntuu, että kalliita vaatteita on ''pakko'' käyttää vaikka niihin olisi vähän kyllästynyt, koska 'tää makso niin paljon ettei voi jättää käyttämättä' :)

Vierailija
14/15 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia on mennyt koko 42. Nyt suunnilleen vuosi pari sitten, on koon oltava aina melkein 46 vaikka paino sama.

Vierailija
15/15 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen yleisesti ottaen kokoa S/36. Silti mulla on yksi koon 42 takki H&M:ltä, tosin siten että olen siirtänyt nappeja niin että vyötärönympärys on pienempi. H&M:llä vaan on usein tosi naftisti mitoitetut hartiat ja rinnanympärys, itse olen harteikas tiimalasi (rinnat D70) ja harvoin löytyy trikoiden ulkopuolelta mitään mikä sopisi sekä vyötäröltä että rintojen ja hartioiden kohdalta, jos vyötärö sopii muualta kinnaa ja jos muualta sopii niinv yötäröllä lepattaa liikaa kangasta. Ilmeisesti H&M on etupäässä mallitettu erimuotoisille, eli kapeaharteisemmille ja pienirintaisemmille.