Hyväluonteinen ja ihana, mutta kapea-alainen mies
En toden totta tiedä voinko jatkaa tätä parisuhdetta vaikka mies on melkein täysin JUURI sitä mistä olen uneksinut. Hän on niin kiltti ja rakastaa minua ihan valtavasti. Minäkin rakastan, ja tavallaan olemme toistemme parhaita ystäviä. En ole kenenkään muun kanssa yhtä läheinen, en edes perheenjäsenteni, enkä ystävieni. Tällaista miestä olen tietoisesti etsinytkin, sillä olen luonteeltani herkkä sekä hellyyttä kaipaava ja myös sitä antava, minulle ei mikään machomies sopisi. Pikemminkin pidän hiljaisista nörttityypeistä.
Mutta miehessä on yksi iso puute. Hän on todella kapea-alainen. Hänellä on valehtelematta surkein yleissivistys mihin olen koskaan törmännyt... Hän luuli että Latinalaisessa Amerikassa puhutaan latinaa, ja luuli Kanadan sijaitsevan Euroopassa. Ei tarvinne kertoa enempää esimerkkejä että ongelman ymmärtää? Minun kanssani hän on kyllä kehittynyt paljon, koska opiskelen maantiedettä ja historiaa :P Historiasta puheenollen, hän ei muistanut koskaan edes kuulleensa kylmästä sodasta...
Joinain päivinä ajattelen ettei tämä nyt niin paha asia ole, koska tämä on ihan oikeasti AINUT vika hänessä. Mutta se on iso vika. Onneksi hän sentään osaa olla julkisesti paljastamatta tätä ongelmaansa, ymmärtää sen nimittäin nykyään itsekin. Toisina päivinä taas panikoin että tuhlaan elämäni tyhmän miehen kanssa. (En kuitenkaan usko hänen olevan tyhmä, vaan otsikon mukaisesti todella kapea-alainen. Kaikesta huolimatta hän auttaa minua matikan kotitehtävissäni.)
Miehen vanhemmat ja sisarukset ovat muuten aivan samanlaisia. Uskonkin, että hänet on vain kasvatettu tässä suhteessa "kieroon".
Kommentit (10)
Sinun kannattaisi miettiä, millaisia odotuksia laitat ylipäänsä parisuhteelle. Yksikään ihminen ei voi täyttää kaikkia toiveita. Kenenkään ei edes kuulu olla ikäänkuin toisen 'jatke' jolla täydentää hänen tarpeitaan. Joka ainoalla ihmisellä on ominaisuuksia, jotka jotenkin ovat hankalia parisuhteessa.
Mielestäni tärkeimmät seikat ovat jotenkin yhteisissä sopimuksissa, yhteisessä tavassa jakaa elämä. Sitoudutteko samoihin arvoihin, vaikkakin erillisinä ihmisinä?
Parisuhteen lyhyt kuvio voidaan sanottaa Minä / Sinä = Me. Se ei ole siis minä+me, kuten usein ihminen harhautuu ajattelemaan. Että tuo toinen täydentää meidät meiksi ja minuksi. Vaan toisen sinuus on yhtä tärkeää. Erillisyydestä on esim tässä hyvä artikkelihttp://www.suhdesoppa.fi/parisuhde/vain-yksin-voit-olla-yhdessa/ (googlasin nopeasti joten voi olla, että muitakin hyviä näkökumia löytyy)
Hyviä pohdintoja ja kasvamista toivotellen
Jos kehitystä havaittavissa ja tämä todellakin ainoa vika, niin älä nyt missään tapoauksessa vaan jätä häntä. Paitsi jos olet sitä tyyppiä, että löydät helposti uuden sielunkumppanin, niin sitten ehkä.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 09:15"]
Nämä tapauksethan yleistyvät nopeammin kuin autismi. Pitäisi standardisoida joku väri- tai pukeutumiskoodi, jotta kaikki ymmärtäisivät mistä on kysymys.
TÄMÄ OLI PÄIVÄN PARAS!!!
Keltainen tarkoittaisi esimerkiksi sitä, että mieheni on idiootti, mutta hyvä sängyssä.
Vihreä voisi tarkoittaa, että mieheni on idiootti, mutta kiltti ja hyvä isä.
Punainen voisi tarkoittaa, että mieheni on idiootti, mutta tienaa aivan vitusti.
Musta voisi tarkoittaa, että mieheni on idiootti, uutta tässä etsiskelenkin.
[/quote]
Minä olen eronnut naisystävästä saman aiheen vuoksi. Jokainen arvottaa itse, mikä suhteessa on tärkeää, ja minulle tärkeää on myös syvälliset keskustelut, joihin vaaditaan yleissivistystä. Pelkkä seksi ei vain enää tämän ikäiselle miehelle riitä.
T. M28.
Ei voi kauhalla vaatia yleissivistystä, jos on lusikalla annettu. Jatka vaan koulimista, kyllä se siitä paranee, jos vaan itse haluaa ottaa tietoa vastaan.
Niin mutta osaahan se neuvoa sinua matikassa. Eli saman voisi sanoa sinusta, eli aika kapea-alaista on tietämyksesi, jos matikka tuottaa vaikeuksia.
Älä menetä toivoasi. Jos mies itse haluaa sivistyä, niin ei se mitenkään mahdotonta ole, eikä ensinkään kiellettyä. Yllytä häntä lähtemään vaikka iltalukioon tai tilaa sellaisia asiallisia tiede-lehtiä, joissa on aivan oikeaa asiaa eikä vain pelkkiä kuvia.
Ota huomioon keskusteluissanne, että hän ei VIELÄ tiedä ihan kaikkea "tavallista", jonka sinä olet oppinut jo koulussa. Katsokaa yhdessä uutisia, ajankohtaisohjelmia, lukekaa.
Toinen juttu ja vähän vaikeampi on se, että harva meistä keskustelee puolisonsa kanssa vaikka Latinalaisen Amerikan kielistä. Sellaisissa keskusteluissa ilmaise asia vähän pitemmän kaavan mukaan, ikään kuin sellaiselle nuorelle, joka ei ole esim. kylmän sodan aika elänyt ja nukkunut sen historiantunnin, jolla siitä on puhuttu.
Yleissivistystä voi hankkia jos huvittaa ja sinähän voit auttaa miestä tässä. Jos sellainen ei ole ollut suuressa huudossa hänen kodissaan niin ei liene ihme jos miehesi ei tiedä. Ajattelin otsikosta, että mies on ns. ahdasmielinen. Se olisi minulle ongelma ja en usko että sitä voi muuttaa (ehkä tosi harvoin), mutta tuohan nyt on ihan hoidettavissa oleva ongelma. Ja jos mies ei tiedä maantiedosta ja historiasta niin ei siihen tiedelehdet auta. Selität vaan enenmmän kun juttelette ja katsokaa vaikka yhdessä sopivia dokkareita tai leffoja.
Nämä tapauksethan yleistyvät nopeammin kuin autismi. Pitäisi standardisoida joku väri- tai pukeutumiskoodi, jotta kaikki ymmärtäisivät mistä on kysymys.
Keltainen tarkoittaisi esimerkiksi sitä, että mieheni on idiootti, mutta hyvä sängyssä.
Vihreä voisi tarkoittaa, että mieheni on idiootti, mutta kiltti ja hyvä isä.
Punainen voisi tarkoittaa, että mieheni on idiootti, mutta tienaa aivan vitusti.
Musta voisi tarkoittaa, että mieheni on idiootti, uutta tässä etsiskelenkin.
Jos tuo on oikeasti ainut vika hänessä, niin älä vielä luovuta :) Tuolle asialle voi sentään helposti tehdä jotain, tilata vaikka sanomalehteä, katsoa dokumentteja jne. Vaikeampi olisi muuttaa vaikka alkoholistia tai pettäjää!