Te, jotka ilkuitte mansikoiden boikotti -ketjussa, olette varmaan tietoisia näistä asioista?
Mutta idioottejahan me olemme, koska emme halua tukea tätä toimintaa!
"Mansikanpoimijoilta passit pois, alipalkkausta, kelvoton majoitus – Avin tarkastaja: Työnantajalla on monta mahdollisuutta hyväksikäyttöön"
https://yle.fi/uutiset/3-11428062
”On todella pöyristyttävää, että tartuntoja salaillaan” – Mansikanpoimija Sarita Karhu irtisanoutui ja lähti koronavirustestiin"
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006577584.html
"Kesätyöntekijöiden ongelmat mansikkatilalla eivät yllättäneet viranomaisia, ja tänä kesänä epäkohdat voivat tulla uudella tavalla esiin"
Kommentit (10)
Hyvää on. En poimi itse, vaan ostan.
Poikotoikaa rauhassa.
Yhtään marjaa en ole ostanut, enkä tule ostamaan. En halua tukea epäeettistä liiketoimintaa.
En ymmärrä mansikoiden ostamista ollenkaan, en varsinkaan pakastamista. Mihinkään muuhun ei tungeta niin paljon myrkkyjä. Mansikan voi korvata monella terveellisemmällä vaijtoehdolla.
Luomua jos jostain saa niin nekin pitäisi syödä tosi tuoreena, koska ei ne homemyrkytkään terveellisiä ole.
Ilman koronaakin tuo käsienpesumahdollisuuden puuttuminen on todella epähygieenistä ja taitaa selittää kyllä omalla kohdallani mistä ne silloin tällöin tulleet mahaoireet mansikansyönnin jälkeen johtuvat. Tänä kesänä en ole ostanut ollenkaan mansikoita kohujen takia.
En osta mustikoitakaan, vaan konttaan itse metsässä selkävaivaisena.
Oikein telkussa näytettiin, kun ulkom. Poimija haravoi saaviin marjoja ja sitten kumartui saavin päälle haromaan käsillään sitä saalista, paljain käsin.
Metsässä ei varmaan ole sitä vessaa ja käsienpesupaikkaa.🤔
Poimin itse sen verran kuin tarvitsen.
Vierailija kirjoitti:
En osta mustikoitakaan, vaan konttaan itse metsässä selkävaivaisena.
Oikein telkussa näytettiin, kun ulkom. Poimija haravoi saaviin marjoja ja sitten kumartui saavin päälle haromaan käsillään sitä saalista, paljain käsin.
Metsässä ei varmaan ole sitä vessaa ja käsienpesupaikkaa.🤔
Luuletko metsien eläinten pesevän usein tassujaan?
Olin ajatellut ostaa mansikkaa, mutta jos eivät pese käsiään, niin en kyllä halua esim. A-hepatiittia tai muuta ripulia aiheuttavaa.
"Kahden ryhmän erillään pitäminen ei ollut kuitenkaan täysin pitävää.
”Vaikka mansikoiden keräyspisteessä oli kaksi eri jonoa suomalaisille ja ukrainalaisille, ryhmät sekoittuvat koko ajan”, Karhu kertoo.
Työntekijöiden bajamaja-vessat oli merkitty kansalaisuuksien mukaan, mutta ne olivat Karhun mukaan aivan vierivieressä, eikä turvaväleistä pidetty kiinni. Aina ei löytynyt edes vesikanisteria käsienpesuun.
VIIME viikolla Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä (Phhyky) tiedotti, että samaisella alueella toimivalla marjatilalla on todettu yhdeksän koronavirustartuntaa ulkomaalaisilla kausityöläisillä. Tiedotteen mukaan tartunnan saaneet eivät olleet altistaneet muita eikä marjojen turvallisuudesta ollut vaaraa."
Puhtaita mansikoita on joo, kun ei edes käsiä ole päässyt välttämättä pesemään.