Laihduttaminen, herkuttomuus, halu ahmia!
Olen laihtunut neljän kuukauden aikana noin 11 kg (mitat nyt 166/54) ja viimeisen 2,5kk olen ollut syömättä mitään makeita tai suolaisia herkkuja (leivonnaiset, karkit, sipsit, roskaruoka) ja muutenkin elänyt aika kasvis+proteiinipainotteisesti. Nyt mun tekisi kuitenkin ihan järjettömästi mieli sipsiä, suklaata ja vaikka karjalanpiirakoita! Päätin jo yöllä, että tänään ostan keksisuklaata ja sipsejä, jotka saan illalla mässyttää. Kuin kohtalona työkaveri toi mulle tänään tuliaiseksi keksisuklaata, vaikka tietää, etten syö herkkuja. ongelma on, että pelkään lihovani takaisin samoihin mittoihin jos herkuttelen. Olen myös aina ollut aika perso herkuilla ja nykyinen totaalikieltäytyminen on ollut yllättävän helppoa. Pelkään siis, että jos herkuttelen edes kerran, se jää sitten päälle.. Jotenkin vaan tuntuu, että elimistö tarvitsee nyt jotain rasvaista, suolaista ja makeaa. Morkkista ja kiloja en sen sijaan tarvitse. Suunnittelin oksentavani mätöt - vain tämän yhden kerran. Sen jälkeen ei toivottavasti ainakaan enää tee mieli!
Kommentit (19)
Tostahan se yleensä lähtee, syömishäiriö. "Ei mun tarvis oikeestaan enää laihtua, mutten halua lihoa takaisin. Olisi kiva maistaa vähän jotain hyvää, mutta mitä jos jää putki päälle. Jos nyt tämän kerran, ja sitten oksentaminen opettaa minulle ettei kannata seuraavan kerran sortua. Tai sitten se oksentaminen opettaa että voinhan mä sillontällön vähän repsahtaa kun saa ne peruttua oksentamisen muodossa."
Minulla oli laihdutuksen loppupuolella samanlaisia ajatuksia sellaisten ruokien suhteen joilla olin lihonut. Liian hyvien ruokien. Sitten aloitin siedätyshoidon. Eli ostin ihan vähän jotain sellaista mitä ennen oli mennyt mielinmäärin. Ja opettelin syömään kohtuudella. Nyt pystyn syömään mitä vain lihomatta, koska ei ole kiellettyjä jotka houkuttelisivat syömään kilokaupalla. Mitä tahansa voi sopivassa määrin syödä. Ei niitä tarvitse oksentaa. Eikä niitä tarvitse koko pakettia syödäkään.
Mä oon laihduttanut helmikuusta lähtien 9kg ja herkuttelen silti kerran viikossa. Olen vain pitänyt herkuttelu määrät pienempinä, kuin ennen. Ja jos on päivä jolloin tekee mieli herkutella, syön lounaalla ja päivällisellä hieman enemmän kasviksia ja salaattia ja vähemmän ruokaa, että kalorit jää kuitenkin pienemmiksi koko päivän osalta.
Kiitos viesteistä. Nyt alan pelätä oksentamistakin. Jos tulisi vielä epäonnistuneempi olo. Haluaisin vain syödä herkut nimenomaan yksin ja tuntuisi jotenkin tyhmältä kieltäytyä nyt päivällä jostain mitä saa syödä illalla kuitenkin. Jos ymmärrätte. Olen tyytyväinen terveelliseen ruokavaliooni ja ajatukseen siitä, etten myrkytä kehoani transrasvoilla ja lisäaineilla mutta toisaalta juurikin tuntuu että joskus PITÄÄ VOIDA syödä myös moskaa. Mutta onko tervettä syödä aamiaiseksi rahkaa, lounaaksi parsakaalikeittoa ja salaattia ja himoita koko päivä illalla odottavaa suklaapatukkaa, karjalanpiirakkaa ja 200g sipsipussia? Onko tuo määrä ihan liian suuri? Kaloreita ehkä 1500. Mä tunnen itseni jo nyt jotenki likaiseksi, sairaaksi ja epäonnistuneeksi!!
Ap
Lisäksi treenaan lajia, jossa on nyt tärkeä kausi menossa, 3-4krt/jotenka nyt on loppuviikon kestävä treenitauko, joten olisi hyvä "hetki" syödä päivällä kevyesti ja illalla herkkuja.. Muulloin täytyy syödä normaalia ruokaa. Mulla on kalorit huidelleet viime aikoina 800-1100/pvä, joten tuntuu, että keho tosiaan tarvitsisi ravintoa. Tosin ihan oikeaa..
Ap
Ahmimishimo tulee juuri siitä, että syöt päivällä liian vähän ja liian vähärasvaisesti: rahkaa, keittoa, salaattia... Mikset söisi karjalanpiirakkaa jo päivällä keiton kanssa, vaikka useammankin?
Mun mielestä sun kannattais miettiä, MIKSI sulla on noin rankkoja tuntemuksia syömisen suhteen.
Mullakin tuo viikottainen/kuukausittainen herkuttelupäivä on ainoa mikä on toiminut. Jos en pidä tiukkaa kuria herkkujen suhteen, tulee mässättyä joka päivä tai repsahdeltua tuommoisiin oksenteluhommiin.
Kun syöt herkkuja esim. lauantaisin ihan luvan kanssa, on helpompi elää viikot normaalisti ilman herkkuja eikä herkuttelusta tule sellaista kiellettyä huvia.
Mitäpä jos söisit vähän enemmän kunnon ruokaa? Sulla on selkeesti nälkä.
Varmaankin ruuanlisääminen tai pikemminkin energiamäärän kasvattaminen olisi nyt järkevää. Syön kyllä kunnon aterioita, mutta koska ne koostuvat pääasiassa kasviksista, miinuskaloreita on paljon.
Ap
Mä olen laihduttanut vasta reilu 4kg ja edelleen herkuttelen mutta mun motto on että "vähän mutta hyvää". Mun herkkua on punaviini, suklaa, sipsit, suolapähkinät ym. ja kaikkea suon itselleni mutta esim. sipsipussia ei tartte vetää kerralla. Tänäänkin herkuttelen lasillisella punaviiniä, kunnon pihvillä ja salaatilla. Sipsejä ja suklaata syön max. kerran viikossa ja sekin määrä on vähentynyt rajusti, enää ei tee mieli vetää isoa satsia kerralla.
Minä laihdutin/laihduin 25 kiloa ja söin laihtumisen aikanakin joka ikinen päivä jotain hyvää. Siis jotain lihottavaksi yleensä miellettävää. Karkkia tai suklaata tai muuta. Siksi niitä ei tehnyt mieli ahmiakaan. Eli määrät pysyivät kohtuudessa koska tiesin saavani syödä haluamiani herkkuja joka päivä. Ja tuo määrä kiloja lähti vuodessa, ihan sallivalla herkuttelulinjalla. Enkä ollut mikään hirvittävän suuri alunperinkään, että energiantarpeeni ei ollut lähtökuopissakaan mikään hirmu suuri. En ollut kovin paljoa normaalipainon ylärajan yläpuolella.
Tuo sinun urheilusi yhdistettynä niukkaan kituutusruokavalioon sen sijaan saisi kenet tahansa haaveilemaan minkä tahansa ahmimisesta. Jos olisin elänyt tuollaisessa asketismissa, olisin varmaan ahminut vaikka pieniä kiviä.
Kuule ap, lisää aamun ja päivän aterioihin proteiinia niin iltanälkä ei iske! Kananmuna ja pähkinät on hillittömän hyvä keino pitää maha pitkään täynnä! Nauti myös täysjyvää, se imeytyy hitaammin. Mullakin oli kauheat iltaherkkuhimot kunnes ravitsemusterapeutti käski kasvattaa aamupalan ja lounaan annoskokoa sekä lisäämään sinne noita hyviä proteiineja.
Mä ymmärrän kyllä tuon yksin syömisen. Silloin herkuista tulee nautittua enemmän eikä tarvii miettiä mitä muut ajattelee mässäilystä. Toistan kyllä edelleen että rajaa herkuttelut tiukasti yhteen päivään viikossa, niin homma ei lähde käsistä. Ja joillain se syöminen vaan on tunnepitoista. Parasta varmasti olisi käydä terapiassa, mutta pysyy se homma hanskassa muutenkin. Tosin siinä vaiheessa kun pitää oksennella, hakisin kyllä apua.
-8
Ps. On niitä terveellisiäkin herkkuja. Minä kokeilin juuri välipalana maapähkinävoita ohuelti omenasiivun päälle levitettynä, ja ai että tuntui syntiseltä ja täyttävältä!
Suosittelen kiloklubia! Sinne kirjaat syömisesi. Syö riittävästi proteiinia, kuituja ja hyviä rasvoja. Nälkä pysyy kurissa. Myös herkkuja saa syödä, muttei liikaa, joka ikinen karkki pitää kirjata.
Minulla ainakin auttoi turhan syömisen vähentämiseksi.
Kun kiloklubiin pistää painon ja liikunnan määrän, saa joka päivälle sopivan kalorimäärän. Sitten vain syö sen mukaan. Jos haluaa laihtua 1 kg / 2 viikko, mahtuu mukaan jo herkkujakin.
Kun aloitin, olin tosi pahassa karkkikoukussa, mutta pääsin siitä eroon.
Olen käyttänyt kuukausien ajan joka päivä kalorilaskUria, mikä onkin ollut suuri syy siihen, etten ole syönyt epäterveellisyyksiä. En ehkä kestä katsoaniitä laskurissa.. Pitäisikö herkkupäivänä sitten jättää ruuat kirjaamatta? Vai nimenomaan kirjata, jottei tulisi vedettyä ihan övereitä? Syön terveellisiä herkkuja, esim. proteiinijauhekakkuja (saan stevialla ja protskuilla ainakin omasta mielestäni ihan huippuherkkuja tehtyä!), marjoja, hedelmiä, proteiinipizzaa yms usein. Jo pelkästään maitorahka marjoilla on herkkuani. Ravintoarvot ovat kunnossa ja maku hyvä, mutta kyllä sitä ihan paskaakin tekisi mieli JOSKUS syödä.
Ed. oli siis ap. Ongelma on myös se, että jos annan itselleni luvan syödä mättöä, koen itseni jotenkin sairaaksi. Ahmijaksi. Syövätkö terveet ihmiset joskus iltapalaksi pussin sipsiä tai levyn suklaata? Ilman kamalaa morkkista?
Ap
syö vaan hyvällä omalla tunnolla! varsinkin jos määrä on sellainen, että päivän kalorimäärä edes pauku punaisella!
syö vaan hyvällä omalla tunnolla! varsinkin jos määrä on sellainen, että päivän kalorimäärä edes pauku punaisella!
Entä jos sallisit itsellesi yhden herkuttelupäivän viikossa?