Vaatekaappi uusiksi.
Mitä siellä on ainakin oltava? En ole koskaan omistanut pikkumustaa, korkkareita, jakkupukua... Enpä tiedä olisiko noille käyttöäkään, mutta miten saisin edes vähän siistimmän vaikkakin kasuaalin lookin?
T: kolmekymppinen nainen
Kommentit (22)
Katsele naistenlehtiä ja leikkele irti KAIKKI kuvat joista vähänkin tykkäät. Katsele sitten leikkaamiasi kuvia ja mieti sopivatko kuvien vaatteet vartalotyypillesi, ja että onko niissä jokin teema (klassisuus, naisellisuus, dramaattisuus, maskuliinisuus).
Sitten ei muuta kuin kaupoille. Älä osta mitään sellaista mitä et rakasta tai missä joudut vetämään mahaa sisään, kiskomaan kaula-aukkoa tms. Uusi vaatekaappisi hitaasti mutta varmalla kädellä. Noudata vaatekaapissa vuoden sääntöä, eli jos et ole käyttänyt vaatetta vuoteen, heitä se ronskisti pois.
Minä suosin yksinkertaista tyyliä. Vaatekaapissani on kolmet eriväriset kapeat farkut, kaksi maksihametta, muutama perusvärinen pitkä t-paita sekä lyhyt- että pitkähihaisena, pari kuviollista pitkää toppia, ja pari laadukasta neuletakkia. Lisäksi on joitain kausi-erikoisvaatteita ja toki kotiröntsyt erikseen, mutta noilla luettelemillani perusjutuilla tulee kyllä liikuttua eniten. Tylsää on, tiedän, mutta minusta jokaisen on pukeuduttava niin kuin itsestä tuntuu hyvältä. Ihailen naisellista, värikästä tyyliä muilla, mutta minun päälläni niistä vaatteista tulee vain paha olo itselle ja kiemurtelustani hyvät naurut muille.
Osta peruspuvusto: valkoinen + pari muuta väriä olevaa paitapuseoa, musta jakku, pikkumusta, pari muuta mekkoa, siistit suorat housut, siistejä laadukkaita toppeja. NÄillä pärjää pitkälle, kunhan ovat laadukkaita. Näitä voi yhdistellä sitten toisiinsa eli jakkua mekon kanssa tai housujen. Paitapuseroa housujen kanssa jne. Itse tein listan tarvittavista vaatteista ja lähdin listan kanssa kiertämään vaatekauppoja ja sainkin tarvittavat. Tämä laihtumisen jälkeen ja oli kvia sovitella vaatteita, jotka näyttivät päällä hyviltä =)
Helppo kasuaali look rakentuu rennosta t-paidasta (ei tekstejä tai painatuksia), suorista housuista (nykyään voi olla farkutkin kunhan ovat kapeat) ja bleiseristä. Kaupoissa on nyt ihania bleisereitä jotka eivät oo yhtään tätimäisiä.
Mielestäni kasuaaliin lookkiin kuuluu vaatteita enemmän asiallinen yleisilme, eli voit kyllä laittaa päällesi vaikka kukkamekon kunhan et paljasta liikaa ihoa (muista erityisesti kaula-aukko), ja hiuksesi ja meikkisi ovat neutraalit. Koruja ei saa olla liikaa eikä kesäaikaankaan varpaiden tarvitse näkyä.
Mistä te sitten shoppaatte noita erityisen laadukkaita vaatteita? Minusta tuntuu, että elämää hankaloittaa jo se, että normivaatekaupasta ostetut vaatteet kulahtavat hetkessä... Jos löytää jotain mukavaa, sitä ei enää kohta kaupoista saa, ja sitten joutuu taas aloittamaan tämän vaatekaapin uudistamisen alusta.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 08:44"]
Katsele naistenlehtiä ja leikkele irti KAIKKI kuvat joista vähänkin tykkäät. Katsele sitten leikkaamiasi kuvia ja mieti sopivatko kuvien vaatteet vartalotyypillesi, ja että onko niissä jokin teema (klassisuus, naisellisuus, dramaattisuus, maskuliinisuus).
[/quote]
Mä käytän Pinterestiä ja olin klikkaillut yhteen kansioon kivannäköisiä asukokonaisuuksia. Sitten huonasin, että kaikissa - ihan kaikissa oli 1) Farkut 2) valkoinen t-paita/toppi 3) neuletakki 4) huivi.
Ja omassa vaatekaapissa ei ollut noista kuin farkkuja... Uusin melkein kaikki vaatteet ja nyt on tosi kivoja vaatteita ja vihdoinkin lähes kaikki vaatteet sopii keskenään (ennen oli vähän kaikista tyyleistä kaikenlaista härpäkettä).
Pointti tässä oli se, että noi "inspiraatiokuvat" (kuulostaa tosi teiniltä, tiedän) auttoin ainakin minua.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 09:22"]
Mistä te sitten shoppaatte noita erityisen laadukkaita vaatteita? Minusta tuntuu, että elämää hankaloittaa jo se, että normivaatekaupasta ostetut vaatteet kulahtavat hetkessä... Jos löytää jotain mukavaa, sitä ei enää kohta kaupoista saa, ja sitten joutuu taas aloittamaan tämän vaatekaapin uudistamisen alusta.
[/quote]
Milloin mistäkin! Olen löytänyt laadukkaita vaatteita ihan henkkamaukalta ja ginatricoosta (jälkimmäistä suosittelen lämpimästi) kunhan olen kiinnittänyt huomiota vaatteen materiaaliin (luonnonkuidut parhaita) ja leikkaukseen. Kannattaa aina hypistellä kangasta, kyllä ne nyppääntyvät oppii tunnistamaan.
Ja siitä leikkauksesta - hyvä on sellainen jossa sinulla on hyvä olo! Eli jos vaate pistää sinut venkoilemaan, älä osta sitä. Esim bleiseriä ostaessasi testaa ensin, miltä se tuntuu päällä ja millaiseksi tunnet itsesi siinä, ja sitten mieti miten se sopii kotona oleviin alaosiin.
Kyllähän sieltä Stockalta sitten löytyy sitä kalliimpaakin laatua. Pointtini oli se, että halvemmallakin pääsee, jos pitää silmänsä auki eikä tyydy kompromisseihin.
Riippuu tyylistä. Ihmettelen, että niin moni tällä(kin) palstalla pitää itseään vanhana vasta kolmekymppisenä! Itse olen 38v ja pukeudun nuorekkaasti, toki ammatinkin puolesta (olen vaateliikkeessä töissä). Suosittelisin myös pukeutumisneuvojaa jos haluaisit uusia vinkkejä pukeutumiseen. Muitakin on kuin Stocka ;) Esim. Vero Moda, Vila ja Your Face. Kokonaisuuksien ostaminen on helpompaa, kun myyjä auttaa. Ja ehkäpä saat uusia ideoita?
Minäkin ostan joskus Gina Tricotista, ja kyllä sieltäkin löytyy ihan kivoja vaatteita. Perustrikoot siellä tosi hyviä+ kauden trendijuttuja. Esim. kivoja maxihameita- ja mekkoja. Olen tällä hetkellä ihastunut niihin ;)
T.9
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 09:22"]
[/quote]
Kirpputoreilta ja muista second hand -liikkeistä.
Niissä myytävät vaatteet ovat enimmäkseen käytettyjä, ja jos ne ovat hyväkuntoisia, ne ovat siis myös kestäviä ja laadukkaita. Huonokuntoisia ei kannata ostaa lainkaan. Usein laadun tuntee käsituntumalla - jos kangas tuntuu kestävältä sormissa pyöritellessä, kannattaa testata käytössä, mutta jos kangas tuntuu siltä, että se saattaa hetkenä minä hyvänsä hajota sitä sormeillessa (tällaisia vaatteita on PALJON, uutenakin kaupoissa myytävänä!), se kannattaa jättää väliin.
Ja jos sattuu ostamaan jonkin vaatteen, joka hajoaa hetkessä, maksaa siitä mieluummin 2 € kuin 25 €.
Minä ostan kaiken muun paitsi alusvaatteet (pikkuhousut, rintaliivit ja sukkahousut) sekä sukat mahdollisuuksien mukaan käytettynä. Minulla on valehtelematta JÄRJETÖN määrä vaatteita, joita käytän vakituisesti. Niihin on mennyt rahaa n. 500 €, ja siellä on niin merkkivaatteita kuin sellaisia neverheard-merkkisiä. Samoista vaatteista uutena olisin maksanut _monta_ tuhatta euroa.
Kun ostaa 1 € tai 2 € maksavia vaatteita, voi kokeilla rohkeammin (tuleeko käytettyä, kestääkö, sopiiko oikeasti käytössä vartalolleni jne.).
Suosittelen.
"Mitä vaatekaapissa on oltava" on itse asiassa todella hyvä kysymys. Meinasin vastata, ettei OLE OLTAVA yhtään mitään, mutta sitten tajusin, että onpas. Esimerkiksi juhliin odotetaan tietynlaista pukeutumista, siis ainakin pikkumusta, mukavat korkokengät sekä esim. kukkamekko, joka käy sekä kesä- että talvijuhliin, tai vaihtoehtoisesti nämä erikseen. Yhdet mustat korkokengät kelpaavat kyllä, mutta suositeltavampaa minun mielestäni olisi, jos korkkareita olisi ainakin yhdet mustien lisäksi, esim. vaaleanruskeat. Lisäksi kokonainen hautajaisasu asusteineen (mekko / housupuku, siistit kengät, siisti laukku).
Työasut, urheilu-/liikunta-asut, vapaa-ajan asut, rönttövaatteet remonttia varten, ravintolaillallisasu/treffiasu, jne... Onhan näitä. Onneksi osa menee ristiinkin...
Tärkeintä on, että jokainen vaatekappale tuntuu omalta, ja sen päälle laittaminen on mukavaa.
Kirpparilta ostaminen on itselleni hankalaa siksi, etten haluaisi käyttää hirveästi aikaa vaateostoksiin. Sehän on ihan sattuman kauppaa löytyykö mitään kivaa ja jos löytyy, koonkin olisi oltava oikea. En juurikaan nauti shoppailusta, joten olisi kiva että kun jotain löytyy, sen saisi vaivattomasti omassa koossaan. Sinänsä tajuan kirppareiden idean, mutta oma hermo ei kestä sitä sopivan vaatteen löytämisen vaikeutta, se kun on tarpeeksi hankalaa ihan vaatekaupoistakin.
T: ap
Milllaisesta tyylistä pidät? No joo, yhdet mustat korkkarit on hyvä olla ja se pikkumusta. Esim. mustia suoria housuja en käytä, enkä omista yhtään paitapuseroa. Ne ei ole mun juttu. Turha ostaa sellaista mistä ei pidä/ei tule käyttöä. Millainen työ sinulla on? Sekin vaikuttaa miten voit pukeutua arkena?
T. 9 (myyjä)
Itse ostan mekkoja samanlaisia 2 kpl jos löydän oikein hyvän ja kivan mallin. Näin ei mene vain se yksi kuluneeksi kun pidän ja pesen jne.
Tyylini on ollut aina tosi rento ja sporttinen, mutta "poikatyttöys" alkaa iän myötä tuntua epämukavalta. Kesäkenkinä tennareita, talvella maihareita. En esim. omista yhtään sandaaleita. Ballerinoja käyttäisin, mutta niitäkään en meinaa löytää. Yhdet korolliset mustat avokkaat omistan, mutten käytä juuri koskaan, koska ei ole sopivia vaatteita niiden kanssa... Samaten yhdet korolliset talvisaappaat on, mutta niitäkään en arkena käytä.
Päällyspaitoina huppareita, jos pukeudun "siistimmin" niin ohut neuletakki ja joku yksivärinen t-paita. T-paitoja minulla oikeastaan vain onkin, ei juuri puseroita. Housut on tyypillisimmin farkut. Vapaa-ajalla myös usein jotkut sporttisemmat löysät housut. Mekkoja en omista yhtään käyttökelpoista, hameita on pari mutta nekin niin vanhoja ettei tule enää pidettyä.
Työskentelen yliopistolla, jossa varmaan pitäisi olla vähän huolitellumpi, mutta toisaalta duuni on pitkälti yksin puurtamista, joten en ole hirveästi jaksanut panostaa vaatteisiin. Koruja tai muita oheistuotteita en käytä oikeastaan ollenkaan.
T:Ap
Minun vaatekaappi on yksinkertainen. Eikä ole yhtään pikkumustaa tai kauluspaitaa tai suoria housuja. Kenkinä on ballerinat, avokkaat ja yhdet mustat remmikorkkarit näin kesäisin. Talvella/välikausina nilkkurit ja parit pitkät saappaat hillityillä koroilla. Olen pätkä joten käytän mielelläni korkoja.
Perusvaatteet koostuu farkuista, ja parista hameesta. Niihin vaihdellen paitoja. Suosin pellavaa ja puuvillaa, mekkoja en omista, tykkään hameista.
Iso osa vaatteistani on kirpparilta ja mottoni on sielläkin, että ostan vain mistä tykkään oikeasti. Eikä haittaa vaikka en löytäisi kuin pari vaatetta vuodessa. Vaatteeni on ajattomia, hillityn värisiä joten ovat muodissa pitkään.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 13:20"]
Tyylini on ollut aina tosi rento ja sporttinen, mutta "poikatyttöys" alkaa iän myötä tuntua epämukavalta. Kesäkenkinä tennareita, talvella maihareita. En esim. omista yhtään sandaaleita. Ballerinoja käyttäisin, mutta niitäkään en meinaa löytää. Yhdet korolliset mustat avokkaat omistan, mutten käytä juuri koskaan, koska ei ole sopivia vaatteita niiden kanssa... Samaten yhdet korolliset talvisaappaat on, mutta niitäkään en arkena käytä.
Päällyspaitoina huppareita, jos pukeudun "siistimmin" niin ohut neuletakki ja joku yksivärinen t-paita. T-paitoja minulla oikeastaan vain onkin, ei juuri puseroita. Housut on tyypillisimmin farkut. Vapaa-ajalla myös usein jotkut sporttisemmat löysät housut. Mekkoja en omista yhtään käyttökelpoista, hameita on pari mutta nekin niin vanhoja ettei tule enää pidettyä.
Työskentelen yliopistolla, jossa varmaan pitäisi olla vähän huolitellumpi, mutta toisaalta duuni on pitkälti yksin puurtamista, joten en ole hirveästi jaksanut panostaa vaatteisiin. Koruja tai muita oheistuotteita en käytä oikeastaan ollenkaan.
T:Ap
Hmmm...jotain naisellisempaa lisäksi? Kesällä on ihanaa käyttää hameita-ja mekkoja, valikoimaa löytyy vaikka kuinka! Jos et käytä yleensä korkoa, niin kiilakorot ei tunnu niin korkeilta (itse tykkään kiilasta;)), kannattaa kokeilla. Farkkujen kanssa käy värikkäät topit, siihen vähän koruja lisäksi. Ja nyt on paljon värikkäitä farkkuja (Esim. Mexxillä hyviä), niihin voi yhdistää jotain hillittyä..vaikka valkoisen ihanan sifonkisen paidan..
T.9
Kuulostat, ap, pukeutumisen osalta aika lailla minulta, paitsi että olen vanhempi. Tuollainen "poikatyttö" look on minullakin, koska en ole sellaisessa työssä, jossa jakkuja yms. tarvitsisi.
Monet täällä ehdottavat sinulle pikkumustia, korkkareita ja jakkupukuja sillä varjolla, että "kaikilla naisilla pitää olla nämä", mutta kannattaa oikeasti miettiä tuleeko niitä koskaan käytettyä. Jos on kolmikymppiseksi elänyt ilman noita vaatekappaleita, etkä näe elämäntilanteesi muuttuvan kovin paljon (esim. uusi työ, joka vaatisi uudet vaatteet), niin voi olla ettet tarvitse ihan pian jatkossakaan.
Eli suosittelen maltillista vaatekaapin uudistamista. Huppareiden tilalle paitapuseroita (ja joku rento twinset), farkkujen tilalle kangashousuja. Aloita niillä väreillä, mistä nytkin pidät, niin ero entiseen ei tunnu liian suurelta.
Joskus ulkopuolinen osaa antaa sellaisia vinkkejä mitä ei välttämättä itse näe...
Esim. värit, mallit jne. Aika usein suomalaiset naiset käyttää liian värittömiä vaatteita (kuten beige, musta). Oikeilla väreillä saa ihmeitä aikaan. Ja rohkeutta peliin:)
T.9
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 14:07"]
Monet täällä ehdottavat sinulle pikkumustia, korkkareita ja jakkupukuja sillä varjolla, että "kaikilla naisilla pitää olla nämä", mutta kannattaa oikeasti miettiä tuleeko niitä koskaan käytettyä. Jos on kolmikymppiseksi elänyt ilman noita vaatekappaleita, etkä näe elämäntilanteesi muuttuvan kovin paljon (esim. uusi työ, joka vaatisi uudet vaatteet), niin voi olla ettet tarvitse ihan pian jatkossakaan.
[/quote]
Sellainen huomio vaan, että joskus juhlia tulee hyvin pienellä varoitusajalla. Nuo kannattaa olla kaapissa siksi, ettet joudu viime hetken paniikissa metsästämään niitä, jolloin todennäköisesti tulet ostaneeksi vaatteita, joita käytät tasan sen yhden kerran, koska ne eivät ole mieluisia, muttet parempaakaan siihen hätään löytänyt.
Mä oon samalla kannalla kuin joku tuolla aiemmin jo kirjoittikin, että hautajaispuku, pikkumusta (näitä on todella vaikeaa löytää kun niitä tarvitsee) ja mekko, jolla menet iloisiin juhliin (voi olla myös housupuku, kunhan ei ole musta) KANNATTAA hankkia kaappiin, koska jos kutsu käy vaikkapa torstaina, että lauantaina on juhlat, niin usko pois, et halua kiireessä metsästää niitä. Ja parit korkokengät, yhdet pikkumustan ja hautajaispuvun kanssa ja yhdet niiden iloisten juhlien vaatteiden kanssa. Noilla pääsee jo tosi pitkälle.
Mars pukeutumisneuvojalle!