Voiko pitkittynyt stressi nostattaa kuumeen?
Kommentit (28)
En tiedä. Itsellä meinasi mennä tänään taju. Mittasin kuumeen, ei ollut (36.7, ehkä lievää ylilämpöä). Otin buranan ja painuin petiin. Kahden tunnin unet auttoivat. Nyt illalla olen aika ok kunnossa jo. Stressitilanne päällä useita kuukausia, päättynee vasta viikkojen päästä. Unet napeilla, hammaskisko yöllä.
Itsellä ainakin. Tarpeeksi kauan kun painaa 110% teholla, niin sitten keho lyö jarruja päälle ja nostattaa kuumeen.
Vierailija kirjoitti:
Mahdollista. Kova ja pitkittynyt stressi alentaa vastustuskykyä, joten saatat saada infektioita myös helpommin. Kuulostaa siltä, että ruumiisi "huutaa" lepoa.
Menetin esikoisemme rv 15 vajaa pari kuukautta sitten, ja järjestänyr häitä tämän kaiken surun keskellä. Ehkä elimistö on nyt sitten iha loppu ja pitäisi ottaa iisisti.
Ei oo mitään flunssaoireita, lämpö pomppas iltapäivällä 38 ja laskenyt nyt 36,8-37,4 välille kun otin Panadolin ja lepäsin.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ainakin. Tarpeeksi kauan kun painaa 110% teholla, niin sitten keho lyö jarruja päälle ja nostattaa kuumeen.
Ehkä tässä pitää oikeasti pyrkiä ottamaan rennosti. Olla vaan ja levätä.
-ap
Joonas Hytönen sanoi joskus aikoinaan että ennen tv-lähetyksiä hänellä oli usein kuumetta, johtuen siis vaan jännitysoireista.
Ehkä pitäisi tosissaan ottaa mallia tulevasta aviomiehestäni ja olla stressaamatta asioista.
-ap
Olen kerran saanut itselleni 38 kuumetta ihan vaan sillä, että pelästyin kovasti. Olin lääkärissä, jonne menin kuumeettomana. Kun kuulin, että minun täytyy mennä jatkotutkimuksiin niin nousi samantien 38 kuume. Tiedän tämän siitä, että jatkotutkimuksessa kuume mitattiin. Meinasin joutua jäämään osastolle sen vuoksi, mutta uusi mittaus paljasti sen olleen vain reagointi kuormittavaan tilanteeseen.
Jännää miten keho reagoi.
Kyllä voi. Itsellä nousee helposti kuume ihan vaan stressistä. Jopa työhaastattelun jälkeen huomasin hehkuvani ja mittasin 37,8. Puhelu paikan saamisesta tuli muutaman tunnin päästä ja kuume hävisi. Yhden vuoden aikana elämä oli kovaa sirkusta, olin ihan finaalissa ja tuntui, että krooninen kuume. Olen myös ollut päättömän ihastunut -> kuumetta :) eli eräänlainen stressi sekin varmaan.
Mulla oli yläasteella yli kuukauden kuume voimakkaan stressijakson jälkeen. Tuo stressi tuli kiusaamisesta ja kuumeelle ei löytynyt mitään syytä. Tehtiin vaikka mitä tutkimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Olen kerran saanut itselleni 38 kuumetta ihan vaan sillä, että pelästyin kovasti. Olin lääkärissä, jonne menin kuumeettomana. Kun kuulin, että minun täytyy mennä jatkotutkimuksiin niin nousi samantien 38 kuume. Tiedän tämän siitä, että jatkotutkimuksessa kuume mitattiin. Meinasin joutua jäämään osastolle sen vuoksi, mutta uusi mittaus paljasti sen olleen vain reagointi kuormittavaan tilanteeseen.
Jännää miten keho reagoi.
Kehon reaktiot on kyllä jänniä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi. Itsellä nousee helposti kuume ihan vaan stressistä. Jopa työhaastattelun jälkeen huomasin hehkuvani ja mittasin 37,8. Puhelu paikan saamisesta tuli muutaman tunnin päästä ja kuume hävisi. Yhden vuoden aikana elämä oli kovaa sirkusta, olin ihan finaalissa ja tuntui, että krooninen kuume. Olen myös ollut päättömän ihastunut -> kuumetta :) eli eräänlainen stressi sekin varmaan.
Ohoh! Itse en ole tällaista stressimäärää elämässäni vielö kokenut, mutta ehkä kroppa vaan kertoo että nyt riittää.
-ap
Muista ap myös koronan mahdollisuus. Pelkkä lievä kuume voi olla oire.
Vierailija kirjoitti:
Muista ap myös koronan mahdollisuus. Pelkkä lievä kuume voi olla oire.
Muistan, mutta olen ollut lähinnä vain kotona enkä töissäkään ole käynyt yli viikkoon.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdollista. Kova ja pitkittynyt stressi alentaa vastustuskykyä, joten saatat saada infektioita myös helpommin. Kuulostaa siltä, että ruumiisi "huutaa" lepoa.
Menetin esikoisemme rv 15 vajaa pari kuukautta sitten, ja järjestänyr häitä tämän kaiken surun keskellä. Ehkä elimistö on nyt sitten iha loppu ja pitäisi ottaa iisisti.
Ei oo mitään flunssaoireita, lämpö pomppas iltapäivällä 38 ja laskenyt nyt 36,8-37,4 välille kun otin Panadolin ja lepäsin.
-ap
Voi, otan kovasti osaa. Ei ihme, että stressi on paha. On tärkeää, että nyt lepäät aidosti, anna muiden hoitaa asiat jotka eivät kaipaa juuri sinua. Ota aikaa surulle, kerro muille, että tarvitset aikaa toipua. Varmasti häät järjestyvät ilman sinuakin? Tai ainakin vähennä tekemistä. Voit sairastua pahemmin jos et nyt ota iisimmin. Lepoa ja voimia, suru on raskas kantaa. Kaikkea hyvää sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Voi, otan kovasti osaa. Ei ihme, että stressi on paha. On tärkeää, että nyt lepäät aidosti, anna muiden hoitaa asiat jotka eivät kaipaa juuri sinua. Ota aikaa surulle, kerro muille, että tarvitset aikaa toipua. Varmasti häät järjestyvät ilman sinuakin? Tai ainakin vähennä tekemistä. Voit sairastua pahemmin jos et nyt ota iisimmin. Lepoa ja voimia, suru on raskas kantaa. Kaikkea hyvää sinulle.
Kiitos, stressi alkoi nt- ultrassa 14.5, eli jo reilu pari kuukautta menty stressillä, unettomuudella ja surussa. Vasta kahden viikon aikana saanut nukutuksi.
Häissä olen morsian, joten minun on pakko hoitaa asioita.. täytynee delegoida kaasoille ja bestmanille enemmän puuhaa.
-ap
Minulle nousi kuume traumatisoivan kokemuksen jälkeen. Syke ja verenpainekin olivat korkealla. Kesti n. 5 kk. Trauman käsittely perinpohjaisesti auttoi. En uskoisi ellen olisi itse kokenut..
Vierailija kirjoitti:
Minulle nousi kuume traumatisoivan kokemuksen jälkeen. Syke ja verenpainekin olivat korkealla. Kesti n. 5 kk. Trauman käsittely perinpohjaisesti auttoi. En uskoisi ellen olisi itse kokenut..
Oho! Onneksi sait apua siihen ja olo helpotti.
-ap
Minulle taas ei nouse kuume koskaan, joten olen lääkäreille täysin terve aina. Kuumetta pitää olla jotta on sairas. Mistä te muuten noita lääkkeitä unettomuuteen saatte, itse en ole saanut vaikka olen herännyt autotallista auton ratista työmatkan jälkeen ja kertonut lääkärille, että nukun max. tunnin yössä. Unihygienia, kamomillatee ja silleen. Pitäisikö mennä yksityiselle?
Luulen, että kyllä. Mulla oli eräs syksy kalenteri ihan täynnä, raskas menetys eikä lepoa tarpeeksi. Jossain vaiheessa nousi kuume, migreenistäkin kärsin usein silloin. On helpottanut sairastelut, kun tahtia on hidastanut. Uskon, että nuo oli kehon merkkejä kertoa, että sun täytyy pysähtyä.