Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

”Katsoimme, että se on nyt se drone”: Kuvaava kuokkavieras yllätti Irman, 67, kesken aamukahvin keiton – mitä vieraalle lennokille saa tehdä?

Vierailija
22.07.2020 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b2088f0a-e196-40a4-ab41-67497201a140

Keskustelu käy kuumana iltalehden kommenttiosiossa....

Ymmärrän, että kukaan ei halua joutua kuvatuksi ilman lupaa omalla pihallaan (en minäkään). Silti on mielestäni väärin uhkailla dronen heittämisellä kirveellä tai verkolla. Kyseessä on toisen ihmisen omaisuus, johon on saatettu panostaa tuhansia euroja. Et voi tietää, millä asialla drone pihallasi lentelee. Kyseessä saattaa olla vahinko (signaalin menetys tms) tai tilanne, jossa drone tekee automaattisen päätöksen laskeutua akkujen ollessa lopussa. Tälläisessä tilanteessa olisi erittäin harmillista, jos tontin omistaja päättäisi ottaa oikeuden omiin käsiinsä ja heittää dronea kalastusverkolla.

Suurin osa meistä harrastajista osaa käyttäytyä ja lentää asiallisesti. Se, että näet dronen lentävän tonttisi yli ei tarkoita sitä, että joku tarkkailisi juuri sinua. Ei meitä harrastajia oikeasti kiinnosta nähdä mitä juuri sinun takapihallasi tapahtuu. On muutenkin eri asia lentää tontin yli vs lentää toisen pihassa. Jälkimmäinen vaihtoehto on se minkä ärsytyksen ymmärrän. Kannattaa kuitenkin muistaa, että on erittäin harvinaista saada vieras drone pihalleen salakuvaamaan.

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin kiinasta wifi-blokkerin, kiva katsoa kun drone kippaa.

Vierailija
2/73 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ampuisin alas

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi pysyä poissa jos haluaa vehkeensä säilyttää ehjänä. Yksinkertaista.

Vierailija
4/73 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä todellakin pitäisi saada ampua dronet alas jos ne tulevat omalle maalle. Tuolla tavalla muuten rikolliset voivat kiertää tarkistamassa, onko kukaan esim kotona tai ketä siellä ylipäätänsä on. Ja kun dronet vahvistuvat, niin jossain vaiheessa ne itse donet voivat pölliä tavaraa asunnoista.

Puhumatta sitten salakuvaamisesta.

Vierailija
5/73 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakkaisin pieneksi silpuksi jos meidän pihaan tulisi.

Vierailija
6/73 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dronet on saatanasta.

Vierailija
7/73 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asialliset kuvaajat pyytävät luvan, asiattomat on varkaita. Olen ampunut yhden dronen alas ihan hyvällä omallatunnolla.

Vierailija
8/73 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ampunut yhden alas. Sen jälkeen menin postilaatikon luo haulikko kädessä katsomaan että tuleeko joku hakemaan romuansa. Ei aikaakaan kun ohi ajoi auto jossa kaksi ulkomaalaisen näköistä äijää katseli minua ja haulikkoani. Eivät tulleet takaisin.

Vierailija
9/73 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mökillä drone tuli suoraan laiturin päälle kun olin siinä uikkareilla lehteä lukemassa. Ja myös naapurin laiturin päälle meni ja kyttäsi siinä pitkän aikaa heidän touhuja. Onko tällainen muka joku vahinko tai toimintahäiriö? Ihan varmasti olisin ampunut sen alas jos mulla olisi ase.

Ei tuollainen ole mikään "vahinko" vaan suoraa kyttäämistä. Edes mökillä enää saa olla rauhassa. Sitä varten sinne mennään että saisi olla rauhassa ihmisten kyttäämisiltä.

Vierailija
10/73 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En miettisi hetkeäkään, ampuisin alas ja piilottaisin jäänteet.

Vierailija
11/73 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ampunut yhden alas. Sen jälkeen menin postilaatikon luo haulikko kädessä katsomaan että tuleeko joku hakemaan romuansa. Ei aikaakaan kun ohi ajoi auto jossa kaksi ulkomaalaisen näköistä äijää katseli minua ja haulikkoani. Eivät tulleet takaisin.

Olen muuten usein nähnyt juuri ulkomaalaisten niitä lähettävän tuolla pelloilla. Mikähän viehtymys juuri heillä on niihin? Käytetäänkö niitä että voidaan paremmin kartoittaa esimerkiksi murtovarkauskohteita?

Vierailija
12/73 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irma 67 tuskin on kenenkään mielestä tahallisen kuvaamisen arvoista

Vierailija
13/73 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin napannut pihallani lentävän dronen vaikka kalahaavilla tai verkolla kiinni ja vienyt sen poliisiasemalle. Omistaja olisi saanut käydä sieltä hakemassa. XD

Vierailija
14/73 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi droneja lennätetään asutusalueella? Mikä muu hupi niillä on kuin kuvaaminen. Oma pihani on erittäin suojainen, paitsi ilmasta. Voin vaikka naiskennella pihalla, ilman, että joku näkee, paitsi ilmasta.

Vierailija
15/73 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitan Traficomiin kuvan kera.

Vierailija
16/73 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli hankittua jo muutama vuosi sitten drone. Lennättelin muutaman harjoituslennon oman taloni takapihalta, asumme siis kohtuullisen tuoreella omakotitaloalueella, missä pensasaidat eivät ole vielä lähellekään kasvaneet niihin mittoihin, että ne tarjoaisivat tonteille edes alkeellisinta yksityisyydensuojaa maantasostakaan.

Kuitenkin jo kolmannella lentoonlähdöllä huomasin miten naapurin kakarat juoksee pää kolmantena jalkana sisään pakoon huutaen "KAMERA, KAMERA!". En viitsinyt enää sen jälkeen takapihaltani lennättää, itse nuo alle kouluikäiset eivät asiaa satavarmasti keksineet. Sillähän ei tietenkään ole mitään väliä, että pystyn tarkistamaan naapurin pyykkinarulla roikkuvien rintaliivien kuosin vain avaamalla sälekaihtimia.

Olen todennäköisesti ainakin tuon naapurini silmissä tuomittu perheelliseksi pervoksi ainakin joksikin aikaa.

Vierailija
17/73 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Irma 67 tuskin on kenenkään mielestä tahallisen kuvaamisen arvoista

Ehkä Ykä 79v on eri mieltä tai jonne 15v & gang saa hyvää hupia siitä.

Vierailija
18/73 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä todellakin pitäisi saada ampua dronet alas jos ne tulevat omalle maalle. Tuolla tavalla muuten rikolliset voivat kiertää tarkistamassa, onko kukaan esim kotona tai ketä siellä ylipäätänsä on. Ja kun dronet vahvistuvat, niin jossain vaiheessa ne itse donet voivat pölliä tavaraa asunnoista.

Puhumatta sitten salakuvaamisesta.

Ymmärrän jos drone lentää pihalla (eli ehkä alle 15 metrin korkeudessa). Tämä tietenkin on häiritsevää ja on mahdollisuus kuvata ikkunoista sisälle. Tällöin dronen ääni myös kuuluu hyvin.

Mutta harvoin kukaan asiallinen harrastaja lentää noin matalalla muiden pihoilla. Jos lennän 100 metrin korkeudessa tonttisi yllä, siitä ei pitäisi koitua talon asukkaille mitään haittaa. Ja kuten sanoin, meitä harrastajia ei kiinnosta toisten ihmisten tonttien kuvaaminen, kyllä siellä ollaan lentämässä ihan muista syistä. :)

Vierailija
19/73 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hemmettiä niitä leluja pitää lennättää toisten grillikatoksiin? 

Vierailija
20/73 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ampua alas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi