Kummilapseni perhe ei kutsunut synttäreille
Kummilapseni täyttää kaksi vuotta ja nyt tuli ilmoitus etteivät aio juhlia isosti lapsen syntymäpäiviä vaan ihan perheen kesken koska korona.. Yleensä heidän lasten juhlissa +/-20 vierasta. Perustelivat että perheessä riskiryhmäläisiä. Keljuttaa kun olen odottanut koko kevään kummityttöni näkemistä ja nyt tuokin peruttiin. Ei minulla ole koronaa! Ja vaikka juhlat pidettäisiin tuskin siellä kukaan tartuntaa saisi. Osataan syödä siivosti pöydän antimia ja vaikka jättää halailut väliin. Eikö kummilla ole oikeus nähdä kummilasta siinä missä isovanhemmillakin?
Kommentit (46)
Kannattaa muistaa, että perheessä saattaa olla riskiryhmään kuuluvia, joille kotona voi olla tosi vaarallinen
Kristiina xx kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että perheessä saattaa olla riskiryhmään kuuluvia, joille kotona voi olla tosi vaarallinen
Kotona ne synttärit yleensä olleetkin. Ymmärtäisin paremmin jos yhä poikkeuslaki päällä mutta tämä koronahan jatkuu harmaan tulevaisuuteen
-ap
Ehdota tapaamista ulkona turvavälein. Se on turvallisin tapa.
Pitää kokeilla. Saattaa olla että epäröivät kun lapsella sydänvika ja perinnöllinen verihyytymäsairaus. Olen sairaanhoitaja mutta en kipeänä ja luulisi että ulkona täysin turvallista
Kummitytön äiti sanoi että ei nyt kun ulkoilua kysyin. Perusteluna se että olin reilu viikko sitten Tallinnan risteilyllä! Minulla ei oireita, tuli olo ettei seura kelpaa
-ap
AP, olet varmaan joku trolli. Jos et, niin a)hienoa että haluat tavata kummilastasi ja b) jos haluaa olla lapsen elämässä toivottu henkilö, kunnioittaa lapsen vanhempien linjauksia eikä halua riskeerata millään tavoin lapsen tai hänen perhenjäsentensä terveyttä. Tätä et tunnu tajuavan ollenkaan tällä hetkellä.
Ehdota vaikka videopuhelua silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
AP, olet varmaan joku trolli. Jos et, niin a)hienoa että haluat tavata kummilastasi ja b) jos haluaa olla lapsen elämässä toivottu henkilö, kunnioittaa lapsen vanhempien linjauksia eikä halua riskeerata millään tavoin lapsen tai hänen perhenjäsentensä terveyttä. Tätä et tunnu tajuavan ollenkaan tällä hetkellä.
Pitänee videopuheluja kysyä. Pelkään että kummilapsi vieraantuu täysin pitkän näkemättömyyden johdosta
-ap
Vierailija kirjoitti:
Enpä olisi niin varma että on trolli. Kaikenlainen minäminäminä-narsismi ja itsekeskeisyys on nykyään niin yleistä, että sen luulisi jo olevan joku muoti-ilmiö. Yksi syy miksi korona ylipäätäänsä pääsi näin pahaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä olisi niin varma että on trolli. Kaikenlainen minäminäminä-narsismi ja itsekeskeisyys on nykyään niin yleistä, että sen luulisi jo olevan joku muoti-ilmiö. Yksi syy miksi korona ylipäätäänsä pääsi näin pahaksi.
Nimenomaan en ole itsekäs kun tarjoan omaa vapaa-aikaani viettääkseni pienen lapsen kanssa aikaa
-ap
Soita poliisille ja tee lasu. Lapsen oikeuksia tässä törkeästi poljetaan. Voit myös anoa kiireellistä sijoitusta luoksesi.
Vierailija kirjoitti:
Soita poliisille ja tee lasu. Lapsen oikeuksia tässä törkeästi poljetaan. Voit myös anoa kiireellistä sijoitusta luoksesi.
En ole lasua tekemässä. Mutta pitäisi saada lapsen kanssa yhteydenpito paremmaksi
-ap
Kummeilla oikeus nähdä lasta siinä missä isovanhemmillakin? Sairas mielipide. Kummi on merkityksetön ja hänen tulisi tajuta pysyä loitolla. Muutenkin tuo asenne, että pitäisi korona-aikana päästä kylään ja valittaa, kun ei pääse, on sairas.
Vierailija kirjoitti:
Kummeilla oikeus nähdä lasta siinä missä isovanhemmillakin? Sairas mielipide. Kummi on merkityksetön ja hänen tulisi tajuta pysyä loitolla. Muutenkin tuo asenne, että pitäisi korona-aikana päästä kylään ja valittaa, kun ei pääse, on sairas.
Eikä isovanhemmillakaan ole itseasiassa mitään tapaamisoikeutta.
Vierailija kirjoitti:
Kummitytön äiti sanoi että ei nyt kun ulkoilua kysyin. Perusteluna se että olin reilu viikko sitten Tallinnan risteilyllä! Minulla ei oireita, tuli olo ettei seura kelpaa
-ap
Ap on joko trolli tai täysi sekopää.
Mitä hauskaa jonkin 2-vuotiaan räkäisen kersan juhlissa on? Mitä siellä edes tehdään? Hösötätkö ja mongerratko ällöttävästi koko juhlan ajan?
Olen kastekummi. Eli jos lapsen vanhemmat vaikka onnettomuudessa menehtyisi tai lapsi huostaanotettaisiin olisi lapsen kummit mahdollisia huoltajia. Kyllä kummilla tulisi täten olla läheinen side kummilapseensa
-ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä hauskaa jonkin 2-vuotiaan räkäisen kersan juhlissa on? Mitä siellä edes tehdään? Hösötätkö ja mongerratko ällöttävästi koko juhlan ajan?
Vauvat ja taaperot aivan ihastuttavia, sydän sulaa pienten touhuja seuratessa ja yhdessä touhutessa
-ap
Olkoonkin trolli, mutta
Kuulostat hieman entiseltä kaveriltani. Lapsellamme ei vaan ole kummeja.
Tämä hurahti lapseen ihan totaalisesti. Oli myös huolissaan tuosta vieraantumisesta.
Omat halut ja tarpeet menivät edellä eikä vanhempien toiveita kunnioitettu. Arvosteli meitä myös jonkin verran.
Lauseita: "minä haluan tulla katsomaan vauvaa päivänä x" ja "haluan tulla tietyin väliajoin katsomaan vauvaa". Kaikessa kyse siitä, mitä hän haluaa.
Muuttui tosiaan entiseksi tuon jälkeen.
Et kai ole tosissasi?
Suosittelen nyt keskittymään ihan omaan elämääsi.
Lue vaikkapa jotain henkistä kasvua tukevaa kirjallisuutta
Tutustu hieman psykologiaan ja lapsen kehitykseen. Vanhemman ja lapsen vuorovaikutukseen. Huomaat ehkä, että siihen ei ulkopuolisia kaivata tai tarvita.
Ainoastaan jos vanhemmat sitä pyytävät. Jos eivät pyydä, et voi sille mitään
Ja tässä tilanteessa vielä... ihan oikeasti.
Ei kummeille eikä isovanhemmilla ole oikeutta vaarantaa (kummi)lapsen saati omaa terveyttään. Minusta on ihan ymmärrettävää, että osa haluaa viettää "korona aikana" juhlat oman perheen sisällä. Kun jätetään kaikki kummit ja isovanhemmat ja muut läheiset kustumatta, niin ei tarvitse käyttää aikaa sen miettimiseen, että kuka saisi poikkseusluvan tulla. Ja ketä kohtaan ollaan jyrkempiä. Ilahduttavaa kuulla kuitenkin, että olisit halunnut nähdä kummilapsesi. Itse myönnän, että olen ihan liian paljon lahjonut (omasta halustani en kenenkään vaatimuksesta) kummilapsiani sen -sijaan, että olisin ennättänyt viettämään heidän kanssan aikaa
T. Kummisetä