Parhaat vinkkisi raskauden piilotteluun!
Mitkä ovat parhaat vinkkisi raskauden piilotteluun? Miten piilottelit pahoinvointia ja muita raskausoireita? Miten piilottelit oireita töissä/järjestelitkö töitäsi tai arkeasi jotenkin uudelleen? Miten kieltäydyit kahvista tai alkoholista? Miten välttelit sopimattomia ruokia esim. juhlissa tai kyläillessä? Miten vältit raskausutelut tai oliko sinulla vastauksia, jotka eivät paljastaneet sinun olevan raskaana?
Raskauteni on aivan alussa ja haluaisin piilotella raskautta läheisiltä ja työkavereilta ensimmäisen kolmanneksen yli. Kaipaisin vinkkejä, jotta saisin potea alkuraskauden mahdollisimman huomaamattomasti. :)
Ap
Kommentit (22)
eiköhän kohta tuu joku ehdottamaan vinkiksi, että älä hankkiudu raskaaksi ;)
Yritä välttää ylimääräisiä menoja, jos sinulla on pahoinvointia. Itse esimerkiksi vähensin ystävien tapaamista, niin samalla vähenivät nämä tilanteet, joissa raskauteni olisi voinut tulla ilmi. "Vetosin työkiireisiin", kun ensimmäisen kolmanneksen aikana en "ehtinyt" näkemään.
Jos olo on ihan hirveä, kannattaa harkita esimiehelle kertomista. Töitä voidaan hyvällä lykyllä järjestellä uudelleen. Jos voit pahoin esim. aamuisin, kysy voitko aloittaa työpäivän myöhemmin tai tehdä osan työpäivästä etänä. Mä pyrin rauhoittamaan aamun kotona olemiselle ja etätöille, sillä olo oli aamuisin aivan hirveä. Iltapäivällä saatoin olla kuin mitään pahoinvointia ei aamulla olisi ollutkaan. :D
Vaikea antaa vinkkejä. Itse tulin raskaaksi juuri kun korona iski ja olen tehnyt etätöitä koko ajan ja välttänyt ulkona liikkumista muutenkin koronan nojalla. Nyt neljäs kuukausi meneillään ja syyskuun alussa paluu toimistolle. Että sellainen ylläri sitten😅
-Oletko raskaana?
A) Miksi ajattelet, että sinulla on oikeus kysyä keneltäkään tuollaista? Eiköhän ihmiset itse kerro, jos ovat raskaana.
B) Tajuatko, että ihminen, jolta kysyt tuollaista, voi olla tahattomasti lapseton/keskenmenon tai lapsen kuoleman läpikäynyt?
C) Mistäs tiedät, vaikka multa olisi poistettu kohtu?
Töissä voi hyvin sanoa että yrittää vähentää kahvinjuontia terveydellisistä syistä, sehän on aika tavallista. Alkoholista voi kieltäytyä vetoamalla siihen että pitää tipatonta. Eipä toi nyt kovin vaikeaa ole.
Vinkki alkoholin suhteen isommissa juhlissa (häät tms).
Ota alkumalja ja skoolaa, nosta lasi huulillesi, kallista vähän, mutta älä juo. Voit heti sopivan tilaisuuden tullen laskea lasisi johonkin pöydän kulmalle. Kiinnittää huomiota, jos et ota lasia/otat holitonta, mutta kukaan ei huomaa lasin jättämistä pöydälle. Ihmiset ovat tuossa vaiheessa keskittyneitä seurusteluun.
Nyt korona-aikana voit hyvällä omalla tunnolla olla kotona vapaa-ajan menojen sijaan. Korona käy hyväksi selitykseksi :)
Vierailija kirjoitti:
Normaalisti join päivässä useamman kupillisen kahvia. Odotusaikana ei tehnyt mieli ja kahvista tuli paha olo.
"Just join kotoa lähtiessä kahvit"
"Kello on jo niin paljon, etten juo enää kahvia tähän aikaan päivästä, kun yöunet kärsii..."
"On niin lämmin, ettei mulla tee nyt mieli lämmintä juotavaa, voinko saada viileää vettä?"
Nämä! Plus omalla kohdalla "mä oon niin tykästynyt tähän teehen, jota ostin kaupasta, oon juonu tätä viime aikoina usein"
En piilotellut mitenkään. Työkaverit tajusivat vasta kun jäin äitiyslomalle. Ilmeisesti meni lihomisen piikkiin. :D Tosin ei kyllä ollut mitään pahoinvointia ja join kupin-pari kahvia päivässä kuten yleensäkin. Ja en juo yleensäkään alkoholia, joten eihän tuossa isoa muutosta ollut. Ihmettelin kyllä, koska maha oli aika iso. Toisaalta en käytä mitään erityisen tiukkoja vaatteitakaan ikinä.
Söin tosi pieniä annoksia/välipaloja pitkin päivää, ettei huono olo olisi iskenyt kesken työpäivän. Mulla meni parhaiten alas erilaiset jogurtit, mehukeitot, vesimeloni...Lämmin ruoka teki alkuun pahaa, joten annoin ruoan jäähtyä vähän ja söin lämmintä ruokaa vain pienemmän annoksen.
Ulkoisesta olemuksesta:
käytä näyttäviä korviksia, huulipunaa, hanki uusi paita tms. kun läheiset ihmettelevät, onko ulkonäössäsi jotain erilaista, voi sanoa sen johtuvan korviksista/meikistä/uudesta paidasta.
-peru ylimääräiset menot, nyt korona on hyvä syy
-pidä mukana eväitä, joita varmasti saat alas. mehutetrat yms. on todella jees!
-jemmaa autoon/käsilaukkuun pusseja, jos äkillinen oksentaminen yllättää kesken päivän
-sovi mahdolliset menot siihen aikaan vuorokaudesta, jolloin sulla on helpoin olla
Mulla oli vaikeuksia pitää pokkaa, kun joku kysyi kuulumisia. Opettelin valmiiksi vastauksen, mitä saatoin vastata. Käänsin myös keskustelun nopeasti toisen kuulumisiin tai johonkin yleiseen aiheeseen.
yritä saada saikkua jos olo on ihan hirveä.
töissä ei kannata sinnitellä hirveässä kunnossa, parempi potea kotona.
Ei ollut niin pahaa pahoinvointia, että olisi pitänyt piilotella hengailua pää pöntössä. Kahvin vaihdoin teehen eikä sitä kukaan edes ihmetellyt, koska olin joskus muulloinkin valinnut teen. Parit illanistujaiset meni niin, että kun istuin mieheni kanssa vierekkäin, niin maistoin sellaisen kielenkärjellisen viiniä omasta lasistani, ja sitten kun miehen lasi tyhjeni, vaihdoimme vaivihkaa lasejamme. Myöhemmin kysyin samassa seurueessa olleelta ystävältäni, oliko hän huomannut menettelymme, ja ei hän ollut.
Katso ettet julkisella paikalla selaa jotain raskausartikkeleita, raskausappeja ja muita. Mä huomaan facen tarjoavan kaikkia raskausmainoksia, niin en selaile facea muiden nähden :D
yksi piilottelu tapahtui niin, että join baarissa alkoholittomia juomia, niin että muut luulivat mun juovan alkoholia :D
Törkeimmät ovat kyselleet jo vuosia suoraan tai selän takana mahdollisesta raskaudestani, vaikka en ole ikinä ollut raskaana saati mitenkään ylipainoinen. Luulenpa, että moni ei luule moneen kuukauteen minun olevan raskaana, koska niin monta kertaa en ole ollut, vaikka jotkut ovat muuta halunneet väittää.
Normaalisti join päivässä useamman kupillisen kahvia. Odotusaikana ei tehnyt mieli ja kahvista tuli paha olo.
"Just join kotoa lähtiessä kahvit"
"Kello on jo niin paljon, etten juo enää kahvia tähän aikaan päivästä, kun yöunet kärsii..."
"On niin lämmin, ettei mulla tee nyt mieli lämmintä juotavaa, voinko saada viileää vettä?"