mun lapsi ei osaa ajaa pyörällä
Kommentit (12)
Meidän kuopus, 7v. ei osaa ajaa pyörällä, siis toki apupyörien kanssa joo, muttei ilman. Ei häntä edes kiinnosta harjoitella. Useasti olen koittanut tänäkin kesänä houkutella harjoittelemaan, mutta jaksaa ehkä max. 3min koittaa ja sitten juoksee jo muihin leikkeihin. Pakottamaan en ala sen takia, että se "pitää" osata. Oppii kun kiinnostaa tarpeeksi. Isommat meillä on oppineet jo 5v:nä, mutta tätä kuopusta ei vaan kiinnosta pätkän vertaa. Kaikkea muuta urheilullista touhuaa kyllä päivät pitkät, että ei pitäis olla motoriikan kanssakaan ongelmaa (olen häntä siltä kantilta paljon seurannut).
Soittakaa kouluterkkarille ja pyytäkää lähete fysioterapeutille, kouluterkkarit tekevät ainakin täällä Espoossa nyt tulevien eka luokkalaisten tarkastuksia ja voivat ihan hyvin kirjoittaa lähetteen siinä sivussa. Fysioterapeutti tekee omat tutkimuksensa ja testinsä ja saatte sitä kautta apua parhaiten. Jos on muitakin ongelmia, esim. lukemiseen liittyviä, niin nämä kulkevat usein käsi kädessä. Ei huolta kuitenkaan, apua löytyy ja harjoittelu auttaa myös epävarmuuteen. Katsokaa, ettei ole liian iso pyörä.
Mun poikani oppi ajamaan ilman apupyöriä vasta juuri 8-vuotissynttäreidensä kynnyksellä. Lapsi on muuten erittäin urheilullinen, pelaa mm. jalkapalloa ja sählyä. Jostain syystä pyörällä ajo ei vaan kiinnostanut häntä.
Kunnes tänä keväänä hän päätti, että nyt se pitää oppia. Pari-kolme päivää sahasimme kotikatua edestakaisin, sitten hän sen oppi. Nyt haluaisi mennä joka paikkaan pyörällä :)
Niin että ei lapsessasi välttämättä ole mitään vikaa. Toiset oppivat pyöräilemään myöhemmin kuin toiset.
Mun serkku ei osaa ajaa pyörällä kunnolla, ikää 16v. Onhan näitä. Liikunnallisesti muutenkin jotenkin lahjaton. Eikä myöskään mun mummo, ikää olisko kohta 80v :p
[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 09:12"]
Soittakaa kouluterkkarille ja pyytäkää lähete fysioterapeutille, kouluterkkarit tekevät ainakin täällä Espoossa nyt tulevien eka luokkalaisten tarkastuksia ja voivat ihan hyvin kirjoittaa lähetteen siinä sivussa. Fysioterapeutti tekee omat tutkimuksensa ja testinsä ja saatte sitä kautta apua parhaiten. Jos on muitakin ongelmia, esim. lukemiseen liittyviä, niin nämä kulkevat usein käsi kädessä. Ei huolta kuitenkaan, apua löytyy ja harjoittelu auttaa myös epävarmuuteen. Katsokaa, ettei ole liian iso pyörä.
[/quote]
Niin ja siis näihin liittyy yleensä myös matkapahoinvointia ja huimausta tms. Kyseessä on soran liikkeet sisäkorvassa ja sen aiheuttama asentohuimaus. Kannattaa googlata esim. Tapani Rahkoa ja asentohuimausta. Ja mikä parasta, tähän on saatvilla myös helpotusta tiettyjä liikesarjoja tekemällä (sora palautetaan paikalleen).
Jos poika kävelee eteenpäin ja kääntyy vasemman jalan päkiällä 360 astetta takaisin tulosuuntaan ja tekee saman sitten uudelleen oikealla, onko eroa käännöksen sulavuudessa? Jos jompi kumpi puoli on ihan kökkö, on todennäköisesti kyse tästä ongelmasta.
Mun poika on 15v. ei osaa ajaa pyörällä eikä tule ikinä oppimaan.Olen helkkarin iloinen,että oppi kävelemään.Muuten älykäs poika.
Miksi nyky vanhemmat tekevät tälläisiä karhunpalveluksia lapselleen. Jos kyseessä ei ole kehitysvammainen lapsi pitäisi pyörällä ajaminen ilman apupyöriä opettaa ehdottamasti ennen kouluikää.Samoin uiminen. Nykyisin on armeejassa paljon miehiä jotka eivät osaa kunnolla uida. Kohta siellä joudutaan opettamaan polkupyöräilyäkin aikuisille miehille!
[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 12:55"]Miksi nyky vanhemmat tekevät tälläisiä karhunpalveluksia lapselleen. Jos kyseessä ei ole kehitysvammainen lapsi pitäisi pyörällä ajaminen ilman apupyöriä opettaa ehdottamasti ennen kouluikää.Samoin uiminen. Nykyisin on armeejassa paljon miehiä jotka eivät osaa kunnolla uida. Kohta siellä joudutaan opettamaan polkupyöräilyäkin aikuisille miehille![/quote]
Minulla on tuo asentohuimausongelma eikä se yhtään ilahduta, että pakotettiin ajamaan pyörällä, mikä jotenkin kyllä onnistuikin, mutta kaatuilin kyllä keskimääräistä lasta/nuorta useammin pyörällä ja jätinkin koko pyöräilyn aikuistuttuani ilomielin vuosiksi. Pysähtyminenkin oli aina oma taiteenlajinsa että sai jotenkin hypättyä sieltä pyörästä alas.
Eivät kaikki asiat ole kaikille itsestäänselviä taitoja!
[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 12:55"]Miksi nyky vanhemmat tekevät tälläisiä karhunpalveluksia lapselleen. Jos kyseessä ei ole kehitysvammainen lapsi pitäisi pyörällä ajaminen ilman apupyöriä opettaa ehdottamasti ennen kouluikää.Samoin uiminen. Nykyisin on armeejassa paljon miehiä jotka eivät osaa kunnolla uida. Kohta siellä joudutaan opettamaan polkupyöräilyäkin aikuisille miehille![/quote]
voitko perustella, että miksi se pyöräilyn oppiminen on tärkeätä noin nuorena?
Oma lapsi osasi ennen koulua uida, lasketella, hiihtää, luistella molempiin suuntiin ja kääntyä vauhdista jne... Mutta ei pyöräillä. Voi hyvänen aika miten sitä taivasteltiin! Että ei osaa pyörällä ajaa! Millään muulla taidolla ei ollut mitään väliä.
Sitten ekaluokkalaisena otti pyöränsä ja lähti ajamaan. Joillekin tämä oli oikeasti kova juttu!
8 v just oppi pyöräilemään kun sai sopivan kokoisen pyörän noin 5 minuutissa.
Paria minuuttia aikaisemmin ulvoi kuinka vaikeaa ja hankalaa on ja nyt kurvaile pihalla. En pitäisi kovin isona asiana. Sillä oli jokin iso asenneongelma asian suhteen eikä liian pieni pyörä paranut asiaa.
Pääasia ettei ole täysin passiivinen ja muuten liikkuu ja harjoittaa kehoaan monipuolisesti.