Onko Tampereen huumetilanne mennyt yhtäkkiä entistä huonommaksi?
Jo 10 vuotta asunut keskustassa eikä tällaista menoa ole ollut ikinä ennen. Vaikka kuljen päivittäin mm. Tullin alueella, ikinä aiemmin ei ole herännyt huolta omasta ja kanssaihmisten turvallisuudesta näin. Vaikka siis ennenkin ne samat porukat on siellä notkuneet... Ei ole huolettanut eikä pelottanut.
Tänä kesänä on tullut nähtyä pahoinpitelyitä, varkauksia, levottomuutta ja niin nuokkuvaa (opiaatit) tai nykivää (amfetamiini) porukkaa, että tilanne näyttäisi menneen todella paljon pahempaan suuntaan.
Liekö syynä sitten korona lieveilmiöineen vai mikä.
Onko kukaan muu huomannut samaa?
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Tampereen keskusta on nykyisin kuvottava. Olen asunut Treella 30-vuotta. Ennen keskusta oli viihtyisä, eikä siellä liikkunut mitään hulluja huumehörhöjä, käytiin paljon keskustassa ja ravintoloissa. Nykyään ei huvita mennä keskustaan ollenkaan, Treella on surkeita päättäjiä todella surkeita, ovat luoneet ihan paskan keskustan. Matkustan paljon ja täytyy sanoa että kyllä monissa Treen kokoisissa kaupungeissa muualla on paljon siistimpää ja viihtyisämpää.
Keskustaa ei varsinaisesti ole pilattu. Keskustan ongelmat ovat täysin sössityn päihdepolitiikan (hoitoon ei pääse) ja kukoistavan huumekaupan (kaikkea saa helpolla) ansiota. Päälle vielä korkea työttömyysprosentti, korvaushoitopaikkojen epäsopiva sijainti ja Tampereen hyvä maine, joka houkuttelee tietynlaista väkeä asukkaiksi vaikka mm. niitä töitä ei ole...
Kaikki tämä yhdessä muodostaa sopan, joka kiehuu yli keskustan tietyillä alueilla.
Toisin sanoen ongelma on vakavampi kuin vain huumeidenkäyttäjien näkyvyys keskustassa. Se on vain jäävuoren huippu.
Kaikissa isoissa kaupungeissa sama tilanne. Päihdehoito on muuttunut paljon 10vuoden aikana esim. ilmaista neulojen jakoa, mikä näkyy katukuvassa likaisina neuloina pihoissa ja puistoissa. Huumausainerikoksista ei tuomita niin herkästi, vaan ohjataan hoitoon. Lähes kaikki hoitomuodot ovat avohoitoa, eli käydään nappaamassa korvaushoito lääkkeet ja mennään kadulle aiheuttaa ongelmia...
Nuorisokodit eivät saa enää rajoittaa nuorten liikkumista ja elämistä, heti on oikeusjuttu edessä jos "itsemääräämisoikeus" on puutteellinen, eli nuoret saavat nakata kadulla olivat he sitten laitoksessa tai eivät....
Vierailija kirjoitti:
Tampereen keskusta on nykyisin kuvottava. Olen asunut Treella 30-vuotta. Ennen keskusta oli viihtyisä, eikä siellä liikkunut mitään hulluja huumehörhöjä, käytiin paljon keskustassa ja ravintoloissa. Nykyään ei huvita mennä keskustaan ollenkaan, Treella on surkeita päättäjiä todella surkeita, ovat luoneet ihan paskan keskustan. Matkustan paljon ja täytyy sanoa että kyllä monissa Treen kokoisissa kaupungeissa muualla on paljon siistimpää ja viihtyisämpää.
Tampereen keskusta on hieno nykyään! Paljon uusia rakennuksia ja meininkiä. Ja jos ette tienneet, niin spuget ja nistit kuuluu oikea kaupungin katukuvaan. Suomessa on tähän mennessä ollut vain yksi oikea kaupunki, mutta Tampere on vähitellen kiipeämässä mukaan oikeiden kaupunkien luokkaan.
t. helsinkiläinen
Höpön pöpön. Mistä te oikein teitte näitä juttuja?
Mä olen asunut Tampereella koko ikäni, 40 vuotta, eikä mitään ongelmia ole ollut.
En ole koskaan nähnyt huumekauppaa eikä kukaan ole tarjonnut mitään.
Narkkeja näkee mutta ei ole ollut haittaa.
En koskaan liiku enää lapseni kanssa Treen keskustassa, ehti jo näkemään niin kuvottavia juttuja viisivuotiaaksi. Kaikkialla keskustassa noihin olioihin törmää.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen asunut Tampereella koko ikäni, 40 vuotta, eikä mitään ongelmia ole ollut.
Specsavers tms sulle oikea osoite seuraavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa isoissa kaupungeissa sama tilanne. Päihdehoito on muuttunut paljon 10vuoden aikana esim. ilmaista neulojen jakoa, mikä näkyy katukuvassa likaisina neuloina pihoissa ja puistoissa. Huumausainerikoksista ei tuomita niin herkästi, vaan ohjataan hoitoon. Lähes kaikki hoitomuodot ovat avohoitoa, eli käydään nappaamassa korvaushoito lääkkeet ja mennään kadulle aiheuttaa ongelmia...
Nuorisokodit eivät saa enää rajoittaa nuorten liikkumista ja elämistä, heti on oikeusjuttu edessä jos "itsemääräämisoikeus" on puutteellinen, eli nuoret saavat nakata kadulla olivat he sitten laitoksessa tai eivät....
Kyllä niitä neuloja lojui ennenkin, ja hyvä vaan ettei me veronmaksajat jouduta kustantamaan likaisten värkkien aiheuttamien infektioiden ja sairauksien hoitoa.
Eikä sosiaalityö ole mihinkään muuttunut.
Mutta se on totta, että hoito mättää. Ainoa tarjolla oleva hoito on korvaushoito, joka on tarkoitettu lähinnä heroiinin käyttäjille. Suurin osa käyttäjistä on koukussa amfetamiiniin, joten korvaushoito ei auta heitä millään tavalla. He tarvitsisivat pitkäaikaista kuntoutusta, sosiaalityötä ja moniammatillista tukea sekä mielenterveyshoitoa.
Ne vaan maksavat monikertaisesti korvaushoidon pillereidenjakoon nähden.
Vierailija kirjoitti:
No siis näinhän olen itsekin sanonut, mutta tänä kesänä on ollut ihan eri meininki. Ap
Vierailija kirjoitti:
Sama Lahdessa. Keskusta on jatkuvasti entistä turvattomampi ja levottomampi. Asukaslukuun suhteutettuna heti Helsingin ja Tampereen jälkeen eniten väkivaltaa Suomessa. Huumeidenkäyttöä ei enää edes pyritä piilottelemaan ja kaupunki levittelee käsiään.
En ole kyllä nähnyt Lahdessa tällaista menoa ollenkaan.
Tampereen guttiskeneä ei ollut vielä 10 vuotta sitten joten se kertoo siitä että hormoneita vedetään nykyisin Tampereella joissain piireissä tosi paljon.
Kerava liittyy joukkoon. Narkit varastavat ennätysmäärin tavaraa ihmisten pihasta, polkupyöriä viedään jopa lasten nenän edestä (viimeisin lukemani tapaus). Keskustassa pyörivät ennen omissa porukoissaan, nyt ovat näkyvämpiä ja tulevat sisällekin Prisma-keskukseen (vartija ei puutu, vaikka häätää esim. teinejä hengailemasta). Moni ei päästä enää lapsiaan, ainakaan pikkukoululaisia, asioimaan alueelle yksin.
Tänne palkattiin turvallisuuspäällikkökin, kun omaa poliisia ei enää ole, eli ongelma on todellinen.
Terkkuja muuten Lahteen: Keravalla pysähtyvästä Z-junasta vaihdetaan kamaa rahaan sen minuutin aikana, minkä ajaksi se pysähtyy asemalla. Olen odotellut viereisellä laiturilla usein paikallisjunaa, ja nähnyt nämä transaktiot. Junan ovet avautuvat -> ostaja/myyjä ovat molemminpuolin valmiina, ja kauppa on siinä.
Tampereen keskustan suurin ongelma on tamperelaisten määrä.
Tampereen keskusta ei ole nykyisin kovin viihtyisä, mieluummin menee keskustan lähelle Amuriin tai Pyynikille niin on paljon parempi fiilis.
Keskustassa on hirveä meteli. Rakennetaan yötä päivää.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole koskaan nähnyt kenenkään ajavan autoa kännissä, joten väitän, ettei ainakaan Suomessa ole rattijuoppoja.
Mielenkiintoisinta tässä on mielestäni se, että mitä ne ihmiset, jotka ajavat huumeiden laillistamista sanovat? Kuvittelevatko he että tilanne ei pahene jos huumeet laillistettaisiin? Ongelmahan tässä on se, että narkit ovat a) lisääntyneet ja b) he ovat rohkeampia esiintymään ihmisten ilmoilla aineissa päivät yöt, ja se näkyy katukuvassa.
Mitä tapahtuu tälle ilmiölle jos huumeet laillistetaan? No sen voin taata että ei ainakaan vähene!
"Mutta kun pitää ymmärtää. Ihmisiä nekin vain ovat."
Saa nähdä miten suuri % kansasta pitää olla nistejä ennen kuin tuota toitottavat kyllästyvät.
Nikon 'portfolioon' kuulunut business yhtenä suurimmista syistä, totuttanut porukan halpaan ja jatkuvasti saatavilla olevaan kamaan. Kun kätköt pikkuhiljaa alkaa hiipua, alkaa narkkarit hyppiä seinille ja ryöstöt, varkaudet ym. lisääntyy räjähdyksenomaisesti hintojen noustessa.
Mikään ei ole pelottavampaa kuin totaalisessa psykoosissa ja aineiden puutteessa puukon kanssa päälle käyvä narkkari. Jopa poliiseilla vaikea saada noita edes monen miehen voimalla rautoihin ja mustaan maijaan.
Vierailija kirjoitti:
Nikon 'portfolioon' kuulunut business yhtenä suurimmista syistä, totuttanut porukan halpaan ja jatkuvasti saatavilla olevaan kamaan. Kun kätköt pikkuhiljaa alkaa hiipua, alkaa narkkarit hyppiä seinille ja ryöstöt, varkaudet ym. lisääntyy räjähdyksenomaisesti hintojen noustessa.
Mikään ei ole pelottavampaa kuin totaalisessa psykoosissa ja aineiden puutteessa puukon kanssa päälle käyvä narkkari. Jopa poliiseilla vaikea saada noita edes monen miehen voimalla rautoihin ja mustaan maijaan.
Tampere, Lahti ja Jyväskylä nykyään vaarallisia liikkua yksin ravintoloiden sulkemisaikaan.
Samaa mieltä ja olen asunut täällä koko ikäni, yli 40 vuotta.