Ärsyttää tyypit, jotka eivät kuulu liittoon mutta odottavat palkankorotuksia.
En todellakaan ole mikään ay-aktiivi ja liitot laittavat rahaa kaikkeen turhaan jne, mutta taas tänään kahvipöydässä alkoi tökkiä nämä henkilöt jotka kuuluvat yksityiseen työttömyyskassaan (ansiosidonnaisen saadakseen) ja joiden mukaan he "eivät ole kokeneet tarpeelliseksi kuulua liittoon kun ei sieltä mitään saa".
Ja samalla laskeskelivat, paljonko tuleva yleiskorotus nostaa palkkaa ja mitä kaikkea tulevalla kertaerällä tekisi.
Luulevatko he, että taivaasta ne korotukset ja erät tulevat ihan itsestään? Vai sen Loimaan kassan ansiosta...?
Kommentit (20)
Mä erosin juuri liitosta koska en todellakaan koe saavani sieltä rahalle vastinetta. Korotuksia tulee joo ajoittain, mutta pienehkön ammattiryhmäni palkka laahaa todella pahasti lyhyemmällä koulutuksella olevien samaan liittoon kuuluvien työntekijöiden palkan perässä. Olemme kuulemma niin pieni ryhmä ettei meihin oikein kannata panostaa..
No ei se liitto niitä korotuksia maksa, vaan työnantaja.Ja korotukset koskevat luonnollisesti kaikkia sillä alalla työskenteleviä, kuuluivatpa liittoon tai ei.
Omassa työpaikassa se palkka kyllä ihan määräytyy sen mukaan mitä osaat ja kuinka hyvä ja tarpeellinen työntekijä olet, ne muut saavatkin sitä "TES- minimiä.
No ei se liitto niitä korotuksia maksa, vaan työnantaja.Ja korotukset koskevat luonnollisesti kaikkia sillä alalla työskenteleviä, kuuluivatpa liittoon tai ei.
Omassa työpaikassa se palkka kyllä ihan määräytyy sen mukaan mitä osaat ja kuinka hyvä ja tarpeellinen työntekijä olet, ne muut saavatkin sitä "TES- minimiä.
No tottakai se työnantaja maksaa ne korotukset. Ja tottakai se työnantaja voi sitä palkkaa nostaa työntekijän osaamisen mukaan. TES määrittelee (monilla aloilla) minimipalkan, ja työnantaja voi maksaa siihen päälle ihan niin paljon kuin tahtoo.
Kyse olikin niistä TES:in mukaisista korotuksista eli YLEISkorotuksista, joilla ei ole työnantajan tai työntekijän henkilökohtaisen osaamisen kanssa mitään tekemistä. Taidat olla juuri heitä, jotka olettavat että ne TES:it määriteltyine minimipalkkoineen, lomaoikeuksineen, pekkasineen yms. tulevat tuolta "jostain vaan" ihan itsestään...?
Minä en kuulu liittoon, mutta en kannata yleisiä korotuksiakaan. Palkankorotukset haluan siitä, että teen työni paremmin kuin muut ja olen yritykselle arvokas taitojeni vuoksi.
Kieltämättä joka kerta kun kuulen esimerkiksi paperiallalla yt-neuvotteluista, alkaa päässäni soimaan laulu Sitä saa mitä tilaa.
Miltä se ärsytys tarkalleen ottaen tuntuu. Kuvaile hieman. Tuntuuko se raajoissa vai päässä?
Palkankorotukset pitäisi ansaita, eikä sillä tavalla, että joku muu kiukuttelee ne puolestasi. Puoliso ei kuulunut vuosikausiin, mutta sitten kuitenkin katsoi, että siitä voi olla jotain hyötyä ja liittyi. Hän sai palkankorotuksia sillion tällöin osaamalla. Itse en niinkään, kun tein pätkätöitä. Nyt kun sain vakipaikan, olen saanut pyytämättä pari ylimääräistä palkankorotusta tekemällä tulosta. Kyseessä on pieni yksityinen firma. Palkkani on vielä pieni, mutta sitten kun olen tyytymätön, alan katsella jotain muuta. Mutta luvassa on loman jälkeen taas uusi korotus. Minä taas en tajua ihmisiä, jotka ovat vailla palkankorotuksia, mutta käyttävät enemmän aikaa valittamiseen kuin työn tekoon. Kyllä noita palkankorotuksia ennen liittojen valtakauttakin sai tekemällä työtään hyvin; ei tainnut isäni 70-luvullakaan kuulua yhtään mihinkään. Jos ei saanut, muualle töihin. Simppeliä se oli.
Itse kylläkin kuulun liittoon, mutta en palkankorotusten takia, vaan olen löytänyt siitä muita etuja.
Liitot neuvottelevat ne korotukset, jos tulee liittokierros niin kuin nyt näyttäisi tulevan. Lisäksi liiton paikalliset edustajat neuvottelevat paikalliset erät. Ne korotukset ei todellakaan tule itsestään. Toki ne tulevat vapaamatkustajillekin.
Liitosta eroaminen on ihan vihoviimeinen ja typerä keino yrittää vaikuttaa palkkakehitykseensä.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 00:42"]
[/quote]
Ammattiliiton jäsenyydestä on muutakin hyötyä kuin palkankorotukset... jos tulee vaikka ryppy rakkauteen työnantajan kanssa. Myös raskauden takia syrjitään tosi paljon, ja yksin on vähän paha alkaa asiaa riitauttaa.
Ammattiliitot ovat kaikenlaisia vätyksiä varten, jotka eivät osaa pitää puoliaan ja jotka menevät sieltä aina ali missä aita on matalin tukeutuen liittoonsa eikä omaan ammattitaitoonsa.
Jos työnantaja kohtelee kaltoin, on siihen paljon julkisia keinoja mollata työnantaja ja aiheuttaa hänelle ylimääräistä harmia.
Mutta hyvä työntekijä on yritykselle aina arvoisensa, hänestä pidetään huolta ja niitä huonoja varten on ammattiliitot.
Kyllä niitä korotuksia voi neuvotella ihan itse. Mutta sitten jos ei osaaminen riitä (sekä työntekoon että neuvotteluun), tarvitsee jonkun muun neuvottelemaan ne puolestaan. Monessa työpaikassa kiertäneenä olen huomannut, että eniten palkankorotuksista kitisevät ne, jotka saavat vähiten aikaan. Mm. edellisellä työpaikalla se, joka ei pystynyt tekemään itsenäisesti mitään ja valitti että hänelle annetaan liian helppoja tehtäviä. Kun annettiin haastavampia, laukkasi koko ajan kysymässä apua, jopa minulta, joka tulin vuoden myöhemmin.
Voi mitä ihanaa yleistystä taas :)
Aihe vapaa ei koskaan petä.
Eniten palkankorotuksia vaatii ne, jotka ei mitään osaa :D
Omassa työpaikassa olen kyllä todennut (ja olen myös ollut monessa paikassa), että palkankorotuksia vaativat juuri ne, joilla on osaamista sen verran, että pystyvät kilpailuttamaan itsensä monessa eri firmassa. Ja taatusti osaavat hommansa.
Ne pysyvät hiljaa, joille kyseinen työpaikka on ainoa mahdollisuus.
Mutta aina joskus unohdan, että tämä on av-maailma, missä pelaa eri säännöt kuin oikeassa elämässä
Tunnen ihmisen, joka ei kuulunut liittoon, ja sitten valitti AVIin kun ei ollut tyytyväinen alansa työehtoihin. No eihän siitä mitään seurannut, eihän meillä laki näitä päätä, vaan juuri ne liitot sopimuksissaan.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 08:10"]
Omassa työpaikassa olen kyllä todennut (ja olen myös ollut monessa paikassa), että palkankorotuksia vaativat juuri ne, joilla on osaamista sen verran, että pystyvät kilpailuttamaan itsensä monessa eri firmassa. Ja taatusti osaavat hommansa.
Mutta aina joskus unohdan, että tämä on av-maailma, missä pelaa eri säännöt kuin oikeassa elämässä
[/quote]
Ne joilla on eniten osaamista, vaihtavat firmaa sen sijaan että alkavat uhkailla "Minä kyllä lähden..."
Minä kyllä kuulun liittoon. t: 12. Mulla ei tuota varaa ole.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 08:22"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 08:10"]
[/quote]
Ne joilla on eniten osaamista, vaihtavat firmaa sen sijaan että alkavat uhkailla "Minä kyllä lähden..."
Minä kyllä kuulun liittoon. t: 12. Mulla ei tuota varaa ole.
[/quote]
Kokemukset on tosiaan it-alalta, missä firmojen vaihtaminen on herkkää. Tietyistä firmoista ei lähdetä, mutta niissä ei yleensä osaajia olekaan ulkopuolisten mielestä. Nyt kun eräästä suurfirmasta vapautui sakkia pienempiin, niin monet pikkufirmat ovat pettyneet tämän ison firman "osaajiin".
Toiset meistä saavat ylimääräisiä palkankorotuksia pyytämättäkin..mutta kai se on firmasta kiinni.
Ärsyttää tyypit, jotka ylipäätään odottaa yleiskorotuksia ja panos töissä on kuitenkin +-0.
En kuulu liittoon, enkä vinku yleiskorotuksia liksaani... Toki ne tulee "väkisin", mutta niin pienistä summista on kyse, ettei sillä juhlita, oikeat palkankorotukset ovatkin ihan tuntuvia sitten.
minä en kuulu liittoon, mutta olen tottunut neuvottelemaan palkkani itse, yleiskorotukset on ihan yhtä tyhjän kanssa. Kaikilla ei näin hyvin kuitenkaan ole, eikä varmaan minullakaan enää kun ikää tulee enemmän enkä enää jatkuvasti pysty osoittamaan työnantajalle ansaitsevani parempaa palkkaa (siihen ei enää mene kauaa, lähestyn viittäkymmentä vuotta, siksi tämä tuli mieleen), joten inflaation korvaava yleiskorotus on tarpeen. En kuitenkaan aio liittyä liittoon, tuetaanhan niitä myös verovaroin (esim. jäsenmaksun saa vähentää verotuksessa, ja varmaan muutakin tukea tulee yhteiskunnalta, en niistä tosin tarkemmin tiedä) ja olen kyllä maksanut veroja. Paljon.
Liittoon en tahdo liittyä siksi, että koen liittojen nykyään ajavan lähinnä oman valtansa säilyttämistä ja he käyttävät siinä hyväkseen jäseniään. En tahdo olla liiton käskassara. Minusta liitoilla on jo liikaakin valtaa, ne päättää asioista, joista pitäisi päättää demokraattisesti, siis vaaleilla valitun eduskunnan pitäisi päättää, mutta näin ei vaan ole (esim. eläkeikä, kannustusloukun purkaminen tms).
Ay-liike on etujärjestö, joka sinänsä tekee ihan oikeaa ja hyvää työtä jäseniensä eteen, mutta kun ne jäsenet edustaa vain osaa yhteiskunnasta, vieläpä sitä paremmin voivaa osaa, joilla on työpaikka, joten ei heidän pitäisi saadä päättää kaikki koskevia asioita.
En kuulu liittoon, mutta eipä ole meidän alalla työehtosopimusta eikä siis yleiskorotuksiakaan. Itse joutuu siis mahdolliset palkankorotukset neuvottelemaan. Aikanaan liityin Loimaan kassaan ihan vain siksi, etten ollut varma mihin liittoon kannattaisi opiskelijana liittyä. Nyt on sekin selvillä, mutta ei ole tullut vaihdettua.
Niille joiden mielestä yleiskorotukset ovat turhia, niin niiden tarkoitus on kuitenkin pitää palkan ostovoima samana, kun inflaatio juoksee koko ajan. Varsinaisesti ne siis eivät ole korotuksia vaan tasoituksia, jos nyt noin voi sanoa. Ja on huomattavasti työläämpää joutua neuvottelemaan niistä itse kuin että tulisivat automaattisesti, voin kertoa.
No meillä on kanssa yksi valopää, joka ei halua kuulla liittoon, kun se on niin kallista. Kuitenkin juuri tuo elli on aina ensimmäisenä naukumassa palkankorotusta. Hohhoijaa...