miten hävittää vanhat kiuaskivet?
Pitääkö niitä viedä pari kerrallaan Nuuksioon repussa?
Kommentit (168)
Rakenna pihalle patsas, laastia väliin ja kultaus päälle
Jäteasemalle. Jos se on illalla suljettu, kippaa ne siihen portin kupeeseen.
Varmaan auktoriteettipalvojat suomalaiset vie nuokin johonkin jäteasemalle ja maksaa siitä 50 €. Koska me suomalaiset tuhotaan koko maapallo heittämällä kiuaskiviä luontoon, minne ne ei kuulu!
Naapureiden ikkunoihin olen ruukannut yöllä nakkoa ja seuraavana päivänä päivitellyt nykynuorisovandaaleja. Mutta onnekas olen kun aina minun ikkuna säästyy.
Normaalit saunan kiuaskivet ovat kiviainesta, jonka voi hyötykäyttää vaikka omalla pihalla. Jos tämä ei ole mahdollista, voit viedä kiuaskivet joko alueesi kierrätyspisteeseen tai laittaa pienen erän vanhoja kiviä myös tavalliseen kiinteistön jäteastiaan.
Sekajäte- tai kuivajäteastiaan kivet pitää säännöstellä noin viiden kilon erissä, jotta astian paino ei kasva liian suureksi. Jos kivikuorma on suuri ja siitä haluaa kerralla eroon, on helpointa viedä se kerralla kiviaineksen keräykseen lähimpään kierrätyspisteeseen. Etsi lähin kierrätyspiste ja tutustu alueesi lajitteluohjeisiin tarkemmin: www.kierratys.info
Sulla on varmaan piha, kun on kerta puulämmitteinen saunakin? Mielikuvitus käyttöön ja hyödynnät ne puutarhassa.
Asettele kivilöitä polkujeis varrelle.
Tee niistä grilliuuni pihalle, menee siten niinkuin hyötykäyttöön
Heitä järveen tai mereen !
Kalat tykkään.
Vierailija kirjoitti:
Kivet reppuun, reppu selkään, veneellä selälle ja sukellus.
No tämä oli jo aika paha. 😁
Vierailija kirjoitti:
Sulla on varmaan piha, kun on kerta puulämmitteinen saunakin? Mielikuvitus käyttöön ja hyödynnät ne puutarhassa.
Mistä tiedät, että ap:n sauna on puulämmitteinen?
Asettele pyöreiksi hiotut kivet reunustamaan pihapolkuja
Erehtyikö joku taas ostamaan kokonaan uudet kiuaskivet kun niin joku jossain kehoitti?
Vierailija kirjoitti:
On ne kivet kerrostaloasunnon sähkökiukaassakin.
Sähkökiuas on ja asun Helsingin keskustan kupeessa kerrostalossa. Minulla ei ole autoa joten mikäköhän metro/ratikkapysäkki on lähimpänä jäteasemaa..
Onko kiuaskivet radioaktiivisia, kun ne pitää viedä hävitettäväksi?
No nyt oon nähnyt jo kaiken...
Missä ap asuu, jossain Kalliossa betoniviidakossa, saunallisessa yksiössä?
Kivet voi laittaa isompaan kukkaruukkuun mullan päälle, pihalleen, metsään, pari kerrallaan vaikka kevyen liikenteen reitin varrelle pusikkoon miljoonien muiden kivien jatkoksi lenkillä käydessään. Kiuaskivet ei oo mitään ongelmajätettä, jos ovat tavallisia kiviä.
Jos ne on jotain keraamisia ihmepapuja niin sitten en tiedä. Vie jäteasemalle.
Vierailija kirjoitti:
Onko kiuaskivet radioaktiivisia, kun ne pitää viedä hävitettäväksi?
Minuakin kiinnostaisi tämä. Onko siis ehdoton nounou heittää luontoon, ei kestä enää lisää kiviä?
Lämmitä kiuas niin kuumaksi, että kivet höyrystyvät.