Aika vähän oli vauvalla vaatteita tällä säällä :o
Seisoskelin tänään kaupan pihalla ja siihen tuli nuori äiti automaatille neljän lapsensa kanssa. Isoin lapsi, n. 7v. kantoi vauvaa sylissään ja tällä vauvalla ei ollut päällään muutakuin sukkikset ja ohut pusero, ja pää paljaana.
Hirvitti kyllä kun asteita oli vain jotain 13 ja hirveä tuuli, itsekin hytisin kylmästä. Ja lisäksi ihmetytti että pikku lapsi kantoi vauvaa eikä äiti itse tai miksei ollut vaikka rattaissa.. Entä jos lapsella väsyy kädet ja vaikka vahingossa pudottaa vauvan. Aika vastuutonta menoa.
Kommentit (23)
Joo oli kyllä todella nuori kun lapsiakin jo noin monta. Enintään 25v.
ap
Mikä kaupunki kyseessä? Stadissa ainakin oli eilen mieletön helle, oltiin ihan lämpöhalvauksen partaalla. Yöllä tuli sade ja ukkosenpoikanen, tänään on ollut tuulista ja viileämpää. Ehkä tuo äiti ei ollut pysynyt säänmuutoksen mukana, ja yrittivät itsekin saada asiat nopeasti hoidettua? En ota kantaa tuohon vauvan kantamiseen, mutta kyllä kai 7-vuotias kuitenkin jaksaa pidellä vauvaa sylissä pankkiautomaatilla asioinnin ajan?
Ylivieska kyseessä. Ja jatkoivat siitä automaatilta vielä kauppaan ja edelleen vauva oli sylissä tällä lapsella.
ap
Vauvoilla on aika usein liikaa vaatetta kuin liian vähän. Mistäs tiedät, etteivät juuri tulleet autosta? Ei meilläkään ole lapsilla paljoa vaatteita päällä, kun liikutaan autolla.
Mutta tosiaan, kun se oli nuori äiti, niin täähän on ihan hirveetä. Jos ois ollut 35, niin ei olis enää ollutkaan hirveetä.
p.s kyllä kaverin 7 v lapsi osaa kantaa pikkuveikkaansa, joka on vauva. Ja haluaa kantaakin, mut tää ei varmasti ole hirveetä, koska kaveri on jo liki 40.
He tulivatkin varmasti autosta, mutta kyllä silti näin kylmällä säällä laitetaan vauvalle ulkovaatteet tai ainakin joku myssy päähän jos ulos lähdetään. Ja en minä kauhistellut äidin nuoruutta (itsekin olen vasta 20v.) vaan sitä vauvan vaatetusta ja että pieni lapsi joutuu kanniskelemaan isokokoista vauvaa. Ja kyllä vähän sekin ihmetytti että minua vähän vanhemalla tytöllä jo noin monta lasta mutta taisikin olla lestadiolainen..
ap
No ei se naama aina ikää kerro! Mä oon 32 ja kaikilla loksahtaa aina suu auki ku sanon odottavani neljättä, seuraa aina kysymys et "siis minkä ikänen sä oot?". Suurin osa veikkais 25v :D Mut kyllä tuo keli tänään hieman yllätti itsenikin, yksin olin liikenteessä, mut jos ajattelen et oisin nopsaan lähteny lasten kaa käväseen kaupassa. Niin juur noin olis voinu käydä, et lähtee vähän vähäsissä ku yks kaks tollanen typerä kylmä tuuli tullu pitkän lämpimän jakson perää! Et kaikkee te jaksatte tännekkin kirjotella!
No tämä tyttö, tai nainen oli sen 25 korkeintaan. Vaatetus ja tyyli oli parikymppisen ja kyllä omaan ikäluokkaan kuuluvan tunnistaa. Ja miksei tästä voisi tänne kirjoitella?
ap
mä asun myös stadissa ja ei kyllä eilen ollut mikään helle..
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 20:39"]
mä asun myös stadissa ja ei kyllä eilen ollut mikään helle..
[/quote]
No varmasti oli! Tai no ei ollut, jos sun helle on 40 astetta. Yöllä satoi, ja ukkonen pari kertaa jyrisi. Viileni huomattavasti. Mut se ei kuitenkaan ole olennaista tämän aloituksen kannalta, jossa vauva on Ylivieskassa. Mä aikanaan pidin vauvoilla ainakin lakkia, ja sitten sään mukaan muuta.
Mun mielestä tuossa ei ole mitään hirveen ihmeellistä. 7 vuotias voi ihan hyvin kantaa vauvaa hetken jos osaa sanoa äidille kun kädet väsyvät. Ja tosiaan täällä ainakin ollut sellaisia helteitä että oli vaikea tänään miettiä mitä päälle laittaa vauvalle. Jos vauvan paita oli pitkähihainen mun mielestä ihan sopiva vaatetus viileään kesäsäähän jos ulkoilu ei kestä kauaa. Ja miksi olisi pitänyt olla rattaissa. Jos olivat esim autolla liikkeellä, on kätevää siirtää vauvaa paikasta toiseen kantaen. Sitäpaitsi kannettaeassa vauva tuntee olonsa turvallisemmaksi ja mukavammaksi, kuin rattaissa. Muutenkin, se että sinulla oli kylmä, ei tarkoita, että muillakin olisi. Meillä ainaki vauva sellainen kuumakalle, että usein kauhistellaan miksi vain lyhythihainen paita, vaikka vauva olisi kovasti kuumissaan. Ja kuten edelläkin mainittiin, usein näkee kesällä vauvoja puettuna liian paksuihin vaatekerroksiin. On ihan yhtäpaha pukea liikaa kuin liian vähän. Eiköhän tämä äiti tiedä sinua paremmin millainen vaatetus on omalle lapselle paras. Vai onko nyt vaan kyse siitä, että pitää päästä kauhistelemaan äidin nuorta ikää, josta muuten et voi olla edes varma. Minun työkaverini on lähemmäs 30 vuotias 2 lapsen äiti, jota luullaan usein jopa 15 vuotiaaksi. Baariin mennessä häneltä kysytään aina paperit ja todellakin näyttää ikäistään 10 vuotta nuoremmalta.
No kyllä minäkin kysyin lapsen kaverilta, että miten ihmeessä tarkenet, kun se tuli soittamaan ovikelloa päällään crocsit, shortsit ja hihaton t-paita. Lämpötila +13, kova tuuli ja pientä vesisadetta. Niin, ja meinasi tosiaan ulkona leikkiä.. Mutta ei ole ensimmäinen kerta, kun tämän lapsen käytös/vaatetus/vanhemmat ihmetyttävät.
Juu tosi olennaista mainita että oli NUORI äiti. Siis ihan tosi oleellista jutun kannalta. Nyt on kivempi arvostella.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 20:07"]
He tulivatkin varmasti autosta, mutta kyllä silti näin kylmällä säällä laitetaan vauvalle ulkovaatteet tai ainakin joku myssy päähän jos ulos lähdetään. Ja en minä kauhistellut äidin nuoruutta (itsekin olen vasta 20v.) vaan sitä vauvan vaatetusta ja että pieni lapsi joutuu kanniskelemaan isokokoista vauvaa. Ja kyllä vähän sekin ihmetytti että minua vähän vanhemalla tytöllä jo noin monta lasta mutta taisikin olla lestadiolainen..
ap
[/quote]
Ei todellakaan tartte olla lesta vaikka onkin nuori ja monen lapsen äiti ;)
Itse 25 (naapurikunnasta vielä!!) ja minulla on neljä lasta, lestaa minusta ei saa tekemälläkään ;)
Oletko edes varma, että ne olivat juuri hänen lapsiaan?
Kyllä minäkin olen kulkenut omien ja sukulaisten lasten kanssa...
No ei tuo nyt niin kamalaa ole. Joskus itseäni kyllä vähän kummastuttaa jos näkee vastasyntyneen vauvan sittarissa tai prismassa pelkässä bodyssa. Kaupassa sisällä on kuitenkin kylmä oli sitten millainen helle tahansa ulkona.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 20:59"]
Juu tosi olennaista mainita että oli NUORI äiti. Siis ihan tosi oleellista jutun kannalta. Nyt on kivempi arvostella.
[/quote]
Mainitsin sen nuoren ihan ohi mennen ei ollut mitään taka-ajatuksia. Itsekin olen nuori äiti.
ap
Jaa a, meidän kuumaveriselle kuopukselle olisi ko asuvalinta ollut ihan oikea tuolla reissulla. Vauvat(kin) ovat erilaisia. Ja itkikö se vauva? Jos ei, niin tuskin kauhean kylmissään oli. Isosisarus 7v. voi vallan mainiosti kantaa pikkusisartaan, joka on vauva.
Ehkä isä oli pukenut lapset. Tai sitten lakki tippunut autoon. Hui hirvitys. Meilläkin joskus vauva ollut ilman hattua tai vain kevyissä vaatteissa.
Herran haltuun, vai miten ne sanoo.