pyykkikoneeni aikoo pestä lakanoitani 220 minuuttia
onko järkeä. ennen sentään sai saman päivän aikana pyykit kuivumaan ja paikoilleenkin.
Kommentit (38)
Mä en kyllä tajua, mikä noissa koneissa on ekologista. Vettä kuluttavat ehkä vähemmän, mutta sähköä sitten varmasti moninkertaisen määrän. Ja kummastakohan täällä pohjolassa tulee ensin pula? Ei mitään järkeä. Mieluummin pesen talopesulassa vajaassa tunnissa, kun hankin oman koneen joka käy koko päivän.
Mä allekirjoitan aivan tän koneenvahtimisongelman. Ne joille se ei ole ongelma taitavat viettää muutenkin aikansa kotona ja sisällä. Oikeastihan ei voisi postua edes rivitalopihalle, koska eihän siellä olisi aavistustakaan palavasta koneesta ennen kuin on liian myöhäistä. Toinen vaihtoehto on, että jättävät koneen yksin.
Meille ostettiin uusi pyykinpesukone 3 vuotta sitten ja yksi tärkeimmistä ominaisuuksista valitessa oli järkevät pesuohjelmat. Meidän tarpeisiin siis piti löytyä villa- ja käsinpesuohjelmat ja ennenkaikkea niiden päivittäisten pesuohjelmien piti olla järkevän mittaisia. Nyt tällä koneella pesee 40 asteen pyykin 40 minuuttiin ja 60 asteen pyykin tuntiin. Onneksi!
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 18:42"]
Epätodennäköistä, että vettä myllyttävä kone ylipääyän syttyisi tuleen ja vielä epätodennäköisempää, että kaakelit syttyisivät tuleen.
[/quote]
Kysypäs joltakulta palomieheltä tuosta. Voi olla, että vastaus yllättäisi sinut...
Sitä paitsi pesukone voi tehdä muutakin pahaa, kuin vain syttyä palamaan. Appiukon asunnon yläpuolella pesukone päästi vedet alakertaan, ja nyt sitten tapellaan, kuka maksaa korvauksen. Tapahtumasta on jo monta kuukautta, mutta remonttia ei ole vielä alettu. Tervetuloa home ja asunnon arvonalenema...
Vakuutus ei korvaa, jos pesukoneen aiheuttaman vesivahingon aikaan et ole kotona. Uskokaa huviksenne, että niitä sattuu. Sähkölaitepalot ovat myös yleistyneet todella paljon viime vuosina - kiitos heikentyneen valvonnan.
Huoh...
Mä jätän muuten usein sen pesukoneen lisäksi vielä ruoankin uuniin....
Toki myös riippuu millaisessa asunnossa asuu, tää meidän on sellainen rakenteeltaan ja pintamateriaaleiltaan, että pahaa vahinkoa ei pääsisi syttymään vaikka se uuni tai pesukone tuleen syttyisikin. Toista on vanhassa puutalossa jne.
Epätodennäköistä, että vettä myllyttävä kone ylipääyän syttyisi tuleen ja vielä epätodennäköisempää, että kaakelit syttyisivät tuleen.
[/quote]
Ahaa. Eikä jääkaappi tai pakastinkaan voi syttyä palamaan, kun niissä on sisällä viileä lämpötila tai jopa pakkasta?
Right.
Savuvahinko voi silti olla paha, vaikkei edes näkyviä liekkejä syntyisi. Siinä menee herkästi tekstiilit, matot ja sohvat vaihtoon ja kotoakin joutuu poistumaan hotelliin. Vesikin voi valua lattialle ja kynnyksen yli huoneen puolelle. Esim. parketti voi olla lenkin ajan vedessä liottuaan pilalla.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 18:50"]
Toista on vanhassa puutalossa jne.
[/quote]
Kuule, ihan kerrostalossakin näin on.
Olen nähnyt pesukoneen savuavan. Sattui varhain aamulla, perhe oli vielä nukkumassa ja jäin puuhastelemaan siihen jotain. En odottanut, näenkö jotain syttyvän tuleen, tai yltäisikö liekit puurakenteiseen kattoon. Olen myös nähnyt vesiletkujen irtoavan, siis sekä tulo- että poistoveden. Onneksi kone oli sellaisessa tilassa, jossa on lattiakaivo.
Onko totta, että näin monen mielestä monen tunnin röykytys vaatteille ilman vettä on hyvä asia? Lisätkääpä joskus edestätäytettävään luukulliseen mallin 10 litraa vettä vaikka pesuainelokeron kautta. Kuinka likaista se vesi on, ja missä se lika on silloin, kun koneessa ei ole vettä?
Minun koneeni ei lähde käyntiin, jos se ei saa vettä.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 13:38"]
onko järkeä. ennen sentään sai saman päivän aikana pyykit kuivumaan ja paikoilleenkin.
[/quote] Laheta ne pyykit pikapostina minulle tanne USAaan niin pesen ja kuivaan ja viela laskostelenkin, taidat saada nopeammin valmista.
Meilla tulee puolessa tunnissa valmista mutta vetta kylla kuluu enemman kuin se litra. Kerkean pesta mustat, valkoiset, punaiset ja vihreat samana paivana ja puhdasta tulee vaikka kone ei niita jumpsutakaan tuntikaupalla.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 18:47"]
[/quote]
Kysypäs joltakulta palomieheltä tuosta. Voi olla, että vastaus yllättäisi sinut...
[/quote]
Olen kysynyt, sen takia turvallisin mielin jätänkin koneen yksin ;-)
Niin tai niin, se oli kyllä palomestari eikä palomies.
Vesivahinkoja nyt vaan käy joskus, oli siinä vieressä kyttäämässä tai ei.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 18:51"]
[/quote]
Ahaa. Eikä jääkaappi tai pakastinkaan voi syttyä palamaan, kun niissä on sisällä viileä lämpötila tai jopa pakkasta?
Right.
[/quote]
Ja niitäkinkö sä kyttäät silmä kovana 24/7?
Maalaisjärkeä voi käyttää ja vähän miettiä niitä todennäköisyyksiä.
Onkos se keppihevosäiti tullut tänne jankkaamaan ;).
Nämä ekopesukoneet ovat kuin keisarin uudet vaatteet. Niitä nyt vaan pitää olla, maksoi mitä maksoi ja vaikka ei tule puhdasta, kun joku on saanut se myytyä pesukonevalmistajille.
Miksi ei voi ihan suoraan tunnustaa, että näin runsasvetisessä maassa kuin Suomessa ei tarvitse säästää vettä? Ja miksi vain Suomessa pitää olla tällaisia puoli päivää yhtä koneellista peseviä säästökoneita? Eikö Amerikassa ole köyhiä, joilla ei ole varaa maksaa kovin suuria sähkö- ja vesilaskuja?
Maalaisjärkeä käyttäen ja oman kokemuksen perusteella en jätä konetta päiväksi päälle, jos ketään ei ole kotona. Tunniksi ehkä, tai kahdeksi kuten myös ruuan uuniin. Tai ajastan pesemään aamulla, kun olen itse nukkumassa.
Tämä ei ole maalaisjärkeä eikä todennäköisyyslaskentaa vaan täysin Murphyn lakiin perustuva kysymys: mistä se kone tietää, että on jäänyt yksin?
Tarkoitan sitä, että miksi se syttyy tai letkut irtoavat juuri silloin, kun ollaan pitempään poissa?
Mulla on koneessa ainakin pikaohjelmia. Nytkin hurisee kuuskymppisessa tunnin pikaohjelmalla ja puhdasta tulee.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 21:11"]
Mulla on koneessa ainakin pikaohjelmia. Nytkin hurisee kuuskymppisessa tunnin pikaohjelmalla ja puhdasta tulee.
[/quote] Tunnin pikaohjelma = oxymoron.
Noi pesupallot voi olla jonkinmoinen ratkaisu. Nimittäin ainakin minun koneessani saa huuhtelun ohjelmoitua kokonaan pois ja sitähän ei sitten tarvita lainkaan jos käyttää pesupalloja. Saa tosi paljon pois pesuajasta kun käyttää pesupalloja! Ja ainakin maalaisjärjellä ajatellen säästää myös vettä ja sähköä....