Loputon etäsuhde?
eli, jos jo pitkään olet ollut etäsuhteessa jossa pidetään yhteyttä, mutta tapaillaan vain harvoin, koska on etäsuhde, miten kauan tuota jaksoit? Mitään muutosta ei ole näkyvissä.
Kommentit (15)
Onko olettavaa, että muutat kumppanin luo tai hän sinun luo? Ellei ole, niin loputon etäsuhde edessä ellette eroa.
Hyvä etäsuhde on aina parempi kuin huono lähisuhde.
Sinä voit päättää mitä teet, toista ei siitä tarvitse syyttää. Jos et välitä olla enää etäsuhteessa, niin ok, katkaiset etäsuhteen. Jos haluat enemmän kuin etäsuhteen, niin ehkä olisi hyvä avata suunsa suhteen toisen osapuolen edessä ja jutella asiasta. Jos hän ei halua etäsuhdetta enempää, niin taas sinulla on valinnanpaikka, toinen on kantansa jo ilmoittanut. Helppoa.
Olen ollut nyt puoli vuotta etäsuhteessa. Välimatka n 200 km. Molemmilla oma arkielämä omassa kaupungissa, tavataan 2-4 kuussa, lapset alakouluikäisiä molemmilla. Ei mitään aikeita muuttaa yhteen. En ole koskaan ollut toisen ihmisen kanssa näin onnellinen. Jos tämä ei sujuisi niin sitten toki eroaisin. Ei kaikkien suhteiden päämäärä ole yhdessä asuminen.
Onko toisellakin osapuolella kuitenkin halua muuhunkin kuin etäsuhteeseen? Ainahan ei ole, esim. itse en näin keski-ikäisenä enää mitään tiheää tapailua saati yhdessä asumista haluaisi, joten etäsuhde vaikka lopun ikää olisi oikein ok. Jos sun kumppani on tällainen ettei edes motivaatiota muuttaa tilannetta, ja itse taas olet tyytymätön etäsuhteeseen, vaikea on nähdä jatkoa.
Jos taas halua on muuttaa etäsuhde muuksi, niin harvoin on oikeasti mahdotonta järjestää elämiä niin, että yhteenkin päästään. Kauan siihen voi toki mennä aikaa, varsinkin jos toinen on ulkomailta tai jos on omalla paikkakunnalla vastuista vanhoista vanhemmista, peritystä tilasta tms.
Minkälainen tilanne teillä siis on? Kuinka vanhoja olette ja kuinka kauan olette etäsuhteessa olleet? Miten suhdettanne pitäisi mieletäsi muuttaa?
Ystäväni on 50 vuotias ja hän on ollut etäsuhteessaan jo kymmenisen vuotta. Mies asuu omakotitalossaan ja ystäväni kerrostalossaan, mutta yhdessä ollessaan he ovat yleensä miehen luona. He matkustelevat paljon jamolemmat maksavat omansa, mutta yhdessä ollesaaan he ostavat ruuat puoliksi. He näkevät lähinnä viikonloppuisin. Tämä on ollut molemmille hyvä ratkaisu, sillä molemmat ovat itsenäisiä rauhallisia ihmisiä, joilla on vaativa työ.
Haluaisitko sinä siis muuttaa yhteen? Meinasitko, että muuttaisit toisen luokse vai että hän muuttaisi sinun luoksesi vai että hankkisitte yhteisen kämpän? Haluatko suhteesta virallisen, jopa naimisiin? Minkälainen perhetilanne teillä on, onko lapsia esimerkiksi?
Olisin kyllä voinut jatkaa etäsuhteessa ellei päivittäisessä elämässä olisi tullut vastaan ihminen, joka oli kiinnostuneempi viettämään aikaa kanssani.
3 vuotta. Yllätyksekseni olin hyvin onnellinen. Siinä on tietynlaista vapautta ja keveyttä hengittää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tapailette vain harvoin?
Etäsuhteessa se toinen voi asua todella kaukana, jolloin aikaa ja/tai rahaa matkustamiseen ei yksinkertaisesti saata olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etäsuhteessa se toinen voi asua todella kaukana, jolloin aikaa ja/tai rahaa matkustamiseen ei yksinkertaisesti saata olla.
Onko se suhde ollenkaan vai pelkkää ystävyyttä tai vain kaveruutta? Minä en sanoisi tuollaista suhteeksi, jos molemmat hilputtelevat omillaan ja näkevät vain harvoin. Tai en minä ainakaan itseäni sellaiseen sitoisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se suhde ollenkaan vai pelkkää ystävyyttä tai vain kaveruutta? Minä en sanoisi tuollaista suhteeksi, jos molemmat hilputtelevat omillaan ja näkevät vain harvoin. Tai en minä ainakaan itseäni sellaiseen sitoisi.
Noh miten nyt kukakin määrittelee suhteen. Me ainakin oltiin ihan naimisissa oltu jo useampi vuosi, kun mies sai kolmen vuoden pestin toiselle mantereelle. Mulla tietysti oli omat työt täällä Suomessa. Kyllä sen muutaman vuoden kesti, kun tiesi ettei tilanne tule jatkumaan sen kauempaa. Nähtiin sitten lomilla muutaman kerran vuodessa, skypetettiin ja soiteltiin. Molemmat sai ainakin keskittyä omiin juttuihin.
Miksi sitä pitäisi jaksaa, jos ei miellytä?