Miksi ihmiset puhuvat nykyään julkisissa kulkuvälineissä puhelimeen KAIUTTIMELLA?
Luulisi että siinä kuulee huonommin? Nykyään törmää päivittäin ihmisiin jotka puhuu kaiutin päällä puhelimeen esimerkiksi metrossa. En ymmärrä!
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Tämän lisäksi kuunnellaan musiikkia kaiuttimella, pidetään jalkoja vastapäisellä penkillä, sotketaan penkit ruuilla ja juomilla, jätetään pahvimukit lattioille, jonka jälkeen lattia on tahmassa ja kengät tarttuu niihin kiinni.
Tervetuloa vuoteen 2020. Ihmiset ovat sivistyneempiä kuin koskaan aiemmin. On hienoa olla todistamassa ihmislajin jatkuvaa kehitystä.
Tuosta puhelusta olen samaa mieltä, mutta muutenhan tuo on ihan samaa teiniperseilyä kun jo 70-luvulla kun itse olin nuori... Teinit tuppaa käyttäytymään typerästi ja uhmakkaasti ryhmässä. Minutkin on kerran 16-vuotiaana heitetty bussista ulos kun en kiellosta huolimatta lopettanut hampurilaisen syöntiä bussissa. Haistattelin kuskille oikein olan takaa ja seuraavaksi olinkin niskapers-otteella naama asvaltissa. Kerran se vaati ha sitten opin olemaan ihmisiksi.
Nykyään tietenkin tuo tilanne hävettää niin vietävästi ja olen tehnyt hyvin selväksi myös omille lapsille että mitään perseilyä ja muiden häiritsemistä ei missään julkisella paikalla harjoiteta.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo ole epäkohteliasta ainoastaan niitä ympärillä olevia kohtaan vaan myös sitä puhelun toista osapuolta kohtaan. En minä ainakaan haluaisi, että luulen puhuvani vain kaverilleni, mutta hän päättikin, että kokonainen bussillinen saa kuulla minun asiani.
Mulle kävi näin tänään! Soittelin aamupäivällä töiden puolesta eräälle asiakkaalle. Taustalta kuului älämölöä; arvelin hänen olevan kaupassa tai jossain. Kun olin selittänyt asiani, taustalta kuului yhtäkkiä miehen ääni (joku kumppani tai kaveri), joka kommentoi sanomaani. Nauroivat sitten tälle kommentille yhdessä. Teki mieli huomauttaa, että on todella epäkohteliasta pitää kaiutinta päällä toisen tietämättä, mutta puhelu loppui onneksi muutenkin pikaisesti.
Puhun kaiuttimella ainoastaan ollessani kotona yksin, koska en jaksa pitää luuria korvalla.
Vierailija kirjoitti:
Nuoriso tekee tätä, ja lapset. Näille on luontainen tapa käyttää videopuhelua, mitä en ymmärrä ollenkaan. Mitä merkitystä on arkisessa puhelussa nähdä puhekumppani kehnossa kuvakulmassa liikenteessä? Olen vaan huomannut, että esim. omat lapset 10 ja 12 v. puhuvat mieluummin videopuheluita kuin perinteisiä puhelin korvalla -puheluita.
Kyllä tätä valitettavasti harrastavat monet aikuisetkin. Ihan älyttömän typerää touhua!
Naurettavaa. Tekisi aina mieli huudella sinne vaikka mitä sekaan. Oppisihan olemaan.
Amerikassa käydessäni (pohjoisessa) bussissa kuljettaja sanoi välittömästi jos musiikki kuului jopa kuulokkeiden läpi liian kovaa. Jengi ei todellakaan saanut katsella YouTubea äänillä tai kailottaa. Täällä taitaa olla hällä väliä asenne. Junttiahan tuo on kun ei osata edes muita häiritsemättä puhua puhelimessa
Vierailija kirjoitti:
Koska en halua aivosyöpää. Täällä säteilyhulluista puhuvat eivät selkästi ole pätkääkään tutustuneet aiheesta julkaistuihin tieteellisiin artikkeleihin. Kuinka monta sekuntia pitäisit päätäsi mikroaaltouunissa?
Nyt se foliohattu päästä pois.
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään puhua puhelut kaiuttimen kautta (yksin ollessani, huom) koska onnistun aina poskella tökkäämään puhelun pitoon tms..
MIten toi on mahdollista? Mun luurista ainakin näyttö pimenee kun sen tuo tarpeeksi lähelle naamaa.
Saman pistänyt merkille. Aluksi tällaista tapaa näki turisteilla tai aasialaisilla opiskelijoilla. En niinkään suomalaisilla,jotka ei tykkää kailottaa niin, että ulkopuoliset kuulee. Olemmehan muutenkin lähes mykkiä julkisessa liikenteessä. Nykyään tämä yksi esto tuntuu ainakin hävinneen. Ja koskee kyllä ihan kaikkia ikäluokkia. Eikä todellakaan ole kyse mistään säteilyhommasta!
Itsekkin tykkään kylläkin kotioloissa kaiuttimen kautta tai sitten kuulokkeiden kanssa
Kai se voi olla ihan käytännön syistä kun luurit nykyään niin isojakin. Ei istu oikein käteen
Vierailija kirjoitti:
Tv:stä apinoitu tapa.
Jep... ja ennen kaikkea Youtubesta. Juttelin tästä porukassa ja yksi tuttu äiti tunnusti että häpeäkseen hänen lapset tekee tätä kotona koko ajan, vaikka on yrittänyt selittää miten ärsyttävä tapa on muille ihmisille. Sanoi että joku tubetähti puhuu sillä lailla videoillaan ja se on siitä lähtenyt liikkeelle esiteineillä/teineillä.
Tuossa yhtenä päivänä täpötäydessä Onnibussissa joku mummoihminen katsoi tabletilla Kauniita ja rohkeita kaiutin täysillä. Olisi ärsyttänyt, ellei olisi naurattanut.
Tänään bussissa jollain mamalla oli lapsi rattaissa siinä bussin keskiosassa ja lapsella videopuhelu auki. Siinä sitten mama keskusteli ilmeisesti poikansa ja jonkun muun kaiuttimen toisessa päässä olevan kanssa. Kyllä meillä muilla oli mukavaa siinä ruuhkabussissa... Että terveisiä vaan Vuosaareen linjalle 560. Kävele jatkossa!
Vierailija kirjoitti:
Koska en halua aivosyöpää. Täällä säteilyhulluista puhuvat eivät selkästi ole pätkääkään tutustuneet aiheesta julkaistuihin tieteellisiin artikkeleihin. Kuinka monta sekuntia pitäisit päätäsi mikroaaltouunissa?
No menetkö metroon tai bussiin tai ratikkaan oikein kailottamaan näitä puheluitasi? Ihan sama miten himassa hoidat puhelusi, kyse oli julkisissa soittelevista.
Minä en tykkää puhua puhelimeen edes perinteisellä tavalla julkisilla paikoilla ja vielä vähemmän julkisissa kulkuvälineissä. Inhottaa muut kuuntelemassa yksityisasioitani.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on selvästi tullut nyt Suomeenkin. Aiemmin esim. Tukholmassa näki tätä paljon
Sitä näki jo joskus 10 vuotta sitten New Yorkissa yleisesti. Fakta.
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan kuullut kuulokkeista tai korvanapeista joissa on myös mikrofoni? Silloin pysyy puhelin kauempana päästä. Jos se on naaman edessä kaiuttimella niin voit saada jonkun silmäsyövän ja melanooman nenän päähän.
Vierailija kirjoitti:
Hanki hands free. Voit pitää sitä puhelinta vielä kauempana, mutta et silti häiritse muita.
Olen joskus tehnyt mieli mennä laulamaan näiden puhujien ja YouTuben katsojien viereen "Oon nelivuotias, oppimaan innokas, sain nimen hauskimman Kaapo". Ei voi häiritä, jos heidänkään möykkänsä ei häiritse. Että sitten kun kuulette jonkun kahelin keski-ikäisen hoilottavan bussissa tai junassa Kaapoa, tiedätte, että multa meni hermot.
Oikeasti puhelua on kivempi puhua sillä tavoin. Ja se on korona-aikana hygineenisempää, kun käsin näpelöity luuri ei ole korvaa ja kasvoja vasten.
Olen useamman kerran joutunut kuuntelemaan tätä junissa ja pitkän matkan busseissa. Puheluiden lisäksi on vielä juuri näitä, jotka luukuttavat täysillä musiikkia tai videoita. Olen päättänyt, että seuraavalla kerralla pistän tällaisessa tilanteessa itse omat musani soimaan ja vielä paljon kovemmalla volyymilla. On mielenkiintoista nähdä, kuinka nämä ihmiset reagoivat siihen.