Suuri Koronavalitusketju: Talous, terveys, parisuhde, mielenterveys, työ... mikä meni koronan myötä?
Tuntuu etten tiedä kuka olen tai mitä haluan. Olin ihan kunnossa ennen koronaa. Mikä avuksi?
Kommentit (37)
Olin töissä metsäteollisuusalan firmassa, lopetin keväällä epidemian ollessa pahimmilaan. Töitä olis riittänyt eikä ollut "pelkoa" lomautuksista ja yt:stä, onhan luonnon ja ilmaston pilaaminen kannattava bisnes. Olin pohtinut lähtöä jo vuosia, sillä koin olevani osa tätä tuhokoneistoa. Vaikkakin pieni palanen siellä, niin merkittävä. Asuntolaina sai mut jatkamaan liian kauan.
Korona terävöitti mulle sen, kuinka tärkeää on elää oman näköistä elämää. Olen yhä karenssissa mutta säästöjä on mukavasti. Aion opiskella uuden ammatin, katsotaan mitä työkkäri on mieltä...
TALOUS:
+ tuli paljon säästöä polttoainekuluissa, kun ei tarvinnut autoa käyttää työmatkustamiseen
+ Rahaa ei kulunut kuin ruokaan, apteekkiin ja asumiseen.
+ En shoppaillut muita vaatteita kuin ulkoiluvaatteita.
+ yritykseni liikevaihto kasvoi koronan ansiosta
+ sain verovelkani maksettua valtiolle
- osinkotuotot jäivät pienemmiksi kuin vuosi sitten
TYÖ:
+ sain vakituisen työpaikan (koronalla ei ollut tähän vaikutusta, paitsi työhaastattelu tehtiin videopuhelun avulla)
TERVEYS:
- Lihoin useita kiloja koronan takia, koska kokkasin todella gourmet ruokaa päivittäin keväällä ja join enemmän alkoholia keväällä
+ aloitin liikunnan harrastamisen mm. kävely ja uiminen
PARISUHDE JA PERHE:
+ Koronan aikana parisuhde lämpeni uudelleen aviomieheni kanssa
+ Koronan ansiosta sain viettää lapseni kanssa laatuaikaa kotona.
MIELENTERVEYS:
+ Korona ei vaikuttanut mitenkään. Nautin kauniissa kodissani olemisesta ja kodin sisustamisesta todella paljon.
Loppujen lopuksi, ei ole paljon valittamista
Itsemurha ajatukset ovat lisääntyneet. Tiukempaa kaikin tavoin.
Kaiken pitäisi olla hyvin mutta tuntuu pahalta.
Meni vyötärö alkoholin vuoksi. Maaliskuusta tähän asti olen juonut päivittäin siideriä tai lonkeroa. Painoa on tullut n. 6 kg ja maha rötköttää törkeästi, pelkästään vatsan ympärysmittaa on tullut lisää 15 cm. Reisiinkinkin on kertynyt painoa melkoisesti.
Ennen join pari kertaa vuodessa mutta nyt juon jos vain on juotavaa. Ja aina on. On vaikea lopettaa.
Olenkohan jotenkin masentunut?
Ei ole valittamisen aihetta. Rahaa säästyi ja pidän etätöistä. Ystäviä pystyi tapaamaan esimerkiksi tekemällä yhdessä kävelylenkkejä.
Ei kannata ylipäätään vauhkoontua joistain lehtijutuista tai päättäjien puheista. Tervettä järkeä voi noudattaa.
mikään ei muuttunut, toki rahaa säästyi kun kaupassa kerran viikossa vain k'vimmä, jäi ne heräteostot vähemmälle
ihan parasta aikaa, ei ollut kokoajan joku tunkemassa kylään tai vinkumassa jonnekin lähtöä
Usko ihmiskunnan älykkyyteen.
Osasta kuoriutui pahimman luokan salaliittofoliohattuja ja eivät ole vieläkään rauhoittuneet, vaan keksivät jatkuvasti uusia, aivan päättömiä teorioita.
Looginen ja älykäs ihminen olisi vain nauranut noille jutuille.
Ei muuttunut mikkään, yhtikäs mikkään, kerrassa mikkään. Muutamalla tupakanhaku reissulla piti olla koronapassi. Sekin oli hyvästä, kun ei ollut turhaa ryysistä.
Joku sai näköjään idean tulla nostamaan 4 vuotta vanhaa ketjua.
Usko uutisointiin ja valtion kykyyn hoitaa asioita.
Luottamus meni koko valtioon. Selvä huijaus
Media ja poliitikot valehteli ja pelotteli kansaa ilman syytä
Ehkä kokemus opiskelijaelämästä/aikuistumisesta. Enkä nyt tarkoita baareissa ja pippaloissa ravaamista, se ei ole minua koskaan kiinnostanut, vaan puhun siitä, kun muuttaa omilleen pienestä maalaiskunnasta opiskelukaupunkiin ja on ensimmäisen kerran vapaa ja vastuussa itsestään. Kun voi alkaa tutkia uutta vierasta kaupunkia, etsitä töitä, tavata uusia ihmisiä, deittailla ja hakea parisuhdetta ja sen sellaista. Se aika jäi pakostakin koronan takia hyvin lyhyeksi, opinnot muuttuivat etäopinnoiksi ja muutin opiskelupaikkakunnalta pois halvempaan kehyskuntaan, kun kaikki paikat olivat kiinni joka tapauksessa eikä töitä ollut.
Työpaikka ja isä meni.