Eksäni on minulle velkaa noin 1500€ eikä aio maksaa takaisin
Minulla on veloista kirjallista dokumenttia, kuten verkkopankin maksunsiirto viestillä 'laina'. Laina oli tarkoitettu erilaisten laskujen maksuun, kun olimme vielä yhdessä. Onko minulla mitään mahdollisuutta saada näitä rahoja takaisin?
Kommentit (11)
Jos sä olet omaan verkkopankkiisi merkinnyt "laina" niin se ei merkkaa yhtään mitään. Noinhan vois merkitä vaikka lainan takaisinmaksun ja lähteä käräjöimään että onkin itse antanut lainan. Tomppeli. En kyllä ymmärrä, että jos asutaan yhdessä ja jaetaan arki, niin LAINATAAN puolisolle rahaa. Yhteinen koti, yhteiset rahat.
laina on laina jos siitä on velkakirja. sinne taisi mennä luottotappioiksi summa
laina on laina jos siitä on velkakirja. sinne taisi mennä luottotappioiksi summa
Mun eks on velkaa mulle noin 15 000 euroo, ja sanoo että maksaa takaisin kun jaksaa, mutta paskat se mitään maksa.
"Lainaamisen" sääntö yksi, ilman velkakirjaa(joissa molempien allekirjoitus) lainataan tasan se summa, jolla on valmis pyyhkimään takapuolensa.
ööö... Miksi laitoit rahat exän tilille etkä maksanut suoraan niitä laskuja? Vai maksoiko hän ne laskut rahoilla vai käytti rahat muuhun? Joka tapauksessa omapa on mokasi.
Suullinen sopimus on pätevä ja jos tilisiirrossa on merkitty viestikenttään vastaanottajalle laina olet vahvoilla. Muuten onkin sitten vaikeampaa näyttää toteen mitä on sovittu maksuajasta, eristä tai koroista. Täten on helppoa olettaa, että kyseessä on koroton laina.
Sinun kannattaa nyt ensimmäisenä lähettää kirjattu kirje tälle exälle, jossa pyydät häntä maksamaan lainan. Tästä kuukauden kuluttua alkaa juoksemaan viivästyskorko ja koska ette ole sitä varmaankaan määrittäneet niin se on tällä hetkellä 8 prosenttia (http://www.vm.fi/vm/fi/11_rahoitusmarkkinat/08_peruskorko/04_viite_ja_viivastyskorkotaulukko.jsp)
Tämän eräännyttämisen jälkeen jos exä päättää jättää maksamatta niin marssit lähimpään käräjäoikeuteen ja haet yksipuolista velkomustuomioita. Muista sisällyttää hakemukseen kulut ja korot, avustavat kyllä yleensä käräjäoikeudessa siitä miten se lomake tulee täyttää.
Sitten odotat kiistääkö exä velan vai ei, jos kiistää niin sinulla on näyttövastuu, että tällainen luotto on olemassa, mutta kuten todettua tilisiirto, joka nimetty lainaksi on hyvä tuki suullisen sopimuksen tueksi.
Jos exä ei kiistä ja riitauta tätä velkomustuomiota niin silloin asia on sillä selvä, siis byrokratian osalta, luotto on vahvistettu, viivästyskorko jatkaa juoksuaan ja voit kiikuttaa päätöksen ulosottoon. Muista vaan hakemuksessa vaatia, että kaikki kulut tullaan huomiomaan velan pääomaan eli jäävät sen exän kustannettavaksi.
Kuten nro 10 tuossa sanoi, suullinenkin sopimus on pätevä. Ongelma on vain se sopimuksen toteennäyttö. Jos toinen kiistää sopimuksen, voipi helposti käydä niin, että rahat jää saamatta ja oikeudenkäyntikulut (myös vastapuolen) jää omaan piikkiin. Vastapuolen kuluja ei edes mahdollinen oikeusturvavakuutus kata.
Kannattaa siis ensin yrittää hankkia näyttö velan olemassaolosta. Helpointa tämä lienee niin, että saa toisen tunnustamaan velan olemassaolon todistajien läsnäollessa:
"Koska aiot maksaa sen 1500 euroa, jonka lainasin sinulle silloin ja silloin?"
"Öö, tuota, juuri nyt ei ole rahaa, maksan sitten joskus myöhemmin."
Tuossahan se velan olemassaolo tulikin jo myönnettyä. Nauhoitat keskustelun ja ne paikalla olleet pari kaveriasi voivat sitten tarvittaessa todistaa.
Kuka tollasista pikkusummista jaksaa tehdä exän kanssa riitaa? Pikkumaista.
Jatkakaa elämäänne. Sitä tikulla silmään...
Jos sulla on asiasta velkakirja, niin voit viedä ulosottoon. Anoppi oli aikoinaan kaukaa viisas ja toimi ex:n kanssa näin. Muuten luulen, että mahiksesi on aika heikot.