Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syövätkö malaria-alueella asuvat jatkuvasti malarialääkkeitä.?

Vierailija
10.06.2013 |

Esimerkiksi Intiassa asuvat ex-patit ja heidän perheensä. Syövätkö he vuosikausia malarialääkettä? Vai miten he varmistavat, etteivät sairastu tähän tappavaan tautiin?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Expateista en tiedä, mutta muu väki malaria-alueilla aika ajoin sairastaa sen ja saa ehkä jonkinlaisen immuniteetinkin. Toisilla menee esim. kuulo ja osa kuoleekin, toiset selviävät vähemmällä.

Vierailija
2/17 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät syö. Ei niitä lääkkeitä voi hirveän pitkiä aikoja putkeen syödä. ja kaikilla paikallisilla ei olisi varaakaan. Varmaan koittavat käyttää kaikkia muita keinoja, hyttysverkot jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saharan eteläpuolisessa Afrikassahan on tyyliin joka toisella sirppisoluanemiageeni heterotsygoottina, se on yleistynyt siellä, koska malarialoisio ei pysty elämään epämuodostuneissa punasoluissa, mutta homotsygootti kuolee nuorena. Länsimaisilla sitä ei esiinny käytännössä ollenkaan, ellei ole afrikkalaista verta mukana.

Vierailija
4/17 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 01:04"]

Saharan eteläpuolisessa Afrikassahan on tyyliin joka toisella sirppisoluanemiageeni heterotsygoottina, se on yleistynyt siellä, koska malarialoisio ei pysty elämään epämuodostuneissa punasoluissa, mutta homotsygootti kuolee nuorena. Länsimaisilla sitä ei esiinny käytännössä ollenkaan, ellei ole afrikkalaista verta mukana.

[/quote]

selitätkö suomeksi nuo termit hetero- ja homotsygootti. Mä en jaksa niitä kaivaa googlella esiin.

Vierailija
5/17 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa malariaan sairastuu vuosittain noin 500 miljoonaa ihmistä.

Vierailija
6/17 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 01:10"]

[/quote]

selitätkö suomeksi nuo termit hetero- ja homotsygootti. Mä en jaksa niitä kaivaa googlella esiin.

[/quote]

Veikkaan, ettei onnistu ihan heti, koska on itsekin googlettanut koko tuon litaniansa...

Vierailija
7/17 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä punkkialueella oikeastaan kellään punkkirokotetta? Punkin irrotan joka ikinen kesä joko itsestäni tai lapsistani, eikä minua borrealosis pelota yhtään. Ikäni punkkialueella asunut. Ehkäpä, vain ehkäpä nuo malariat ja borrelioosit ovat vain..paniikkia ja hyttyset ja punkit ihan ok niiden elinalueilla asuville.

Vierailija
8/17 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 01:17"]

Onko täällä punkkialueella oikeastaan kellään punkkirokotetta? Punkin irrotan joka ikinen kesä joko itsestäni tai lapsistani, eikä minua borrealosis pelota yhtään. Ikäni punkkialueella asunut. Ehkäpä, vain ehkäpä nuo malariat ja borrelioosit ovat vain..paniikkia ja hyttyset ja punkit ihan ok niiden elinalueilla asuville.

[/quote]

Malaria kyllä ei ole ollenkaan ok yhtään kenellekään. Malaria-alueella pidempään asuvista varmaan jokainen (ainakin pahimmilla alueilla) sairastaa malarian aika ajoin ja kärsii sen rajuista oireista. Osa selviää ilman jälkiseurauksia, osa heittää henkensä.

Suomessa harva edes oikeasti tuntee henkilökohtaisesti ketään, jolla borrelioosi olisi ollut. Borrelioosi sitä paitsi yleensä tarttuu vain, jos punkki saa imeä verta yli 24h – malariaan riittää yksi pikainen pisto.

Vierailija
9/17 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 01:12"]

[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 01:10"]

[/quote]

[/quote]

Veikkaan, ettei onnistu ihan heti, koska on itsekin googlettanut koko tuon litaniansa...

[/quote]

Homotsygootti on sellainen yksilö, jolla on jostain tietystä geenistä kaksi samanlaista versiota, heterotsygootti sellainen jolla on kaksi erilaista. Jos on sirppisoluanemia heterotsygoottina eli vain yksi sirppisoluanemiageeni ja sen vastinparina terveen punasolun geeni, on immuuni malarialle ja muuten oireeton. Jos on sirppisoluanemia homotsygoottina eli kaksi viallista geeniä, tulee sairas lapsi, joka kuolee lapsena tai nuorena koska vialliset punasolut ei kuljeta happea tarpeeksi.

Vierailija
10/17 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 01:26"]

[/quote]

Malaria kyllä ei ole ollenkaan ok yhtään kenellekään. Malaria-alueella pidempään asuvista varmaan jokainen (ainakin pahimmilla alueilla) sairastaa malarian aika ajoin ja kärsii sen rajuista oireista. Osa selviää ilman jälkiseurauksia, osa heittää henkensä.

Suomessa harva edes oikeasti tuntee henkilökohtaisesti ketään, jolla borrelioosi olisi ollut. Borrelioosi sitä paitsi yleensä tarttuu vain, jos punkki saa imeä verta yli 24h – malariaan riittää yksi pikainen pisto.

[/quote]

Siksi, toisekseen; "punkkirokotuksella" ei ole mitään tekemistä borrelioosin kanssa...

Vierailija
11/17 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime maanantaina otin kolmannen punkkirokotusannoksen

Vierailija
12/17 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä söin malarian estolääkitystä jatkuvasti, kun asuin Länsi-Afrikassa muutaman vuoden.

Vierailija
13/17 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jees, sukulaiseni on pyörätuolissa ihan vain hysterian takia. Plus että se rokotus on ihan toiseen tautiin. 

Malaria se vasta psyykkinen tauti onkin! Olisko salaliitto peräti?

[/quote]

Vierailija
14/17 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 09:27"]

Minä söin malarian estolääkitystä jatkuvasti, kun asuin Länsi-Afrikassa muutaman vuoden.

[/quote]

Miten kestit? Mä asuin Etelä-Afrikassa, ja otin kerran malarianestolääkityksen, kun menin malaria-alueelle, ja tuli ihan kauheet sivuvaikutukset!

Vierailija
15/17 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheellä on punkkirokotus kuten kaikilla muillakin tuntemillani saaristossa liikkuvilla. Borrelioosiinhan se ei kyllä liity mitenkään...

Hyvä kysymys tuo malarialääke, olen miettinyt samaa joskus.

Vierailija
16/17 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 09:55"]

[/quote]

Miten kestit? Mä asuin Etelä-Afrikassa, ja otin kerran malarianestolääkityksen, kun menin malaria-alueelle, ja tuli ihan kauheet sivuvaikutukset!

[/quote]

Ei tullut sivuvaikutuksia paitsi aluksi kun ennen lähtöä Suomessa aloittelin (piti aloittaa muistaakseni kuukautta ennen) annostus oli liian suuri suhteessa painooni ja olin huonovointinen, siis pyörrytti, oksetti ja oli näköhäiriöitä. Pienemmällä annostuksella ei mitään havaittavia sivuvaikutuksia. Paitsi ne tabletit olivat hiton pahanmakuisia ja hajosivat  suuhun ennen kuin ehti nielaista. Välillä sai sellaisia pienempiä ja "kovempia", joiden nieleminen oli helpompaa. Muistaakseni ei tarvinnut ottaa kuin kerran viikossa.

Vierailija
17/17 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 10:05"]

[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 09:55"]

[/quote]

[/quote]

Ei tullut sivuvaikutuksia paitsi aluksi kun ennen lähtöä Suomessa aloittelin (piti aloittaa muistaakseni kuukautta ennen) annostus oli liian suuri suhteessa painooni ja olin huonovointinen, siis pyörrytti, oksetti ja oli näköhäiriöitä. Pienemmällä annostuksella ei mitään havaittavia sivuvaikutuksia. Paitsi ne tabletit olivat hiton pahanmakuisia ja hajosivat  suuhun ennen kuin ehti nielaista. Välillä sai sellaisia pienempiä ja "kovempia", joiden nieleminen oli helpompaa. Muistaakseni ei tarvinnut ottaa kuin kerran viikossa.

[/quote]

Mäkin otin semmoisia kerran viikossa otettavia (ei tietenkään tarkoita, että sama lääke), ne vaikutti tosi paljon mielialaan, sain sellaisia itkukohtauksia, joissa kyyneleet oli kaiken lisäksi tosi isoja :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä