Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua raskauden aikaiseen ruokavalioon?

Vierailija
23.05.2013 |

Olen tähän asti karpannut, jotta paino pysyy kurissa. Tällä hetkellä pahoinvointi häiritsee karppausta, tekisi mieli "normaaliruokaa". Toisaalta myös tasainen verensokeri auttaa, pahoinvointi ei ole niin paha kuin edellisessä raskaudessa.

Haluaisin siirtyä ns. Normaalimpaan ruokavalioon, mutta vähähiilarinen ruokavalio on ollut ainoa keino pitää painoa kurissa. Viime raskaudessa söin normaalisti" ja lihoin 20 kg. Nyt ei olisi varaa tulla yhtään lisää, laihtuakin saisi.

Onko kellään neuvoja, kuinka muuttaisin ruokavaliota, ja  antaa vaikka konkreettisia esimerkkejä, miitä ylipäänsä on normaali raskauden aikainen ruokavalio? Olen siirtynyt hyväkarpimpaan suuntaan, lisännyt marjoja,pähkinöitä, ja vähähiilarisia hedelmiä sekä leipiä ruokavalioon.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en karppaa, mutta sanoisin maalaisjärjellä että jätä karppaus raskauden ajaksi.

Minäkin olen reilusti ylipainoinen ja normioloissa kova mässäämään, mutta raskauden aikana en ole lihonut ollenkaan (nyt vko 33) koska noudatan raskausdiabetes-ruokavaliota (katso Googlesta). Nyrkkisääntönä siis pienet annoskoot kolmen tunnin välein, kolmella aterialla mukana 100g proteiinia, 100g täysjyvähiilaria ja kasviksia niin paljon kuin napa sietää. Kaksi ateriaa on välipaloja, mulla marjoja, pähkinöitä tai juustonokare. Vahdi rasvojen laatua ja vältä eläinrasvaa (poikkeuksena kalan rasvat).

Jätä sokeri pois (karppaajat eivät kai muutenkaan syö sokeria?) sekä piilorasvat. Tarkista leipäpaketin kyljestä, mikä prosenttiosuus leivästä on täysjyvää (itse valitsen vähintään 80% täysjyväisen), jos haluat päästä halvalla, osta näkkäriä. Lisää ruokiin leseitä ja auringonkukansiemeniä.

Mulla ei siis radia ole, mutta säännöllinen pienten annosten syöminen on pitänyt vointini niin hyvänä ja mässäilyn himot poissa, että aion noudattaa tätä ruokavaliota synnytyksen jälkeenkin. Luulen että kunhan pääsen ulkoilemaan (nyt lääkärin määräyksestä vuodelevossa), alkaa painokin tippumaan ilman erityistä laihduttamista.

Vierailija
2/4 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko syöt nyt hiilaria? Koita nostaa vähän sitä hiilarimäärää - ei oo pakko siirtyä pelkkään pullaan  :)

Esim ketokarpilta voi nostaa 20-40g ja silti on vielä aika karppia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/aiheet/tietopaketit/ravitsemustietoa/suomalaiset/raskausaika

Tuossa on jonkun verran raskausajan suositeltavasta ruokavaliosta. Myös suomalaisissa (valtion ravitsemusneuvottelukunta) ravitsemussuosituksissa on raskausajalle oma osastonsa, kannattaa vilkaista nekin. Niistä saa osviittaa mikä on ns. normaalia (onkohan normaalia olemassakaan) tai ainakin suositeltavaa.

http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/portal

/fi/ravitsemussuositukset/erillisryhmat/raskaana_olevat__imettavat_naiset__lapset/

Jos yksilöllisiä neuvoja haluaa niin ravitsemusneuvontaan voi hakeutua. Ilmeisesti ei karppauskaan kuitenkaan ole hirveän hyviä tuloksia tuonut jos olet vieläkin ylipainoinen.

Vierailija
4/4 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa oli jo paljon hyviä neuvoja. Olenkin nostanut hiilarimääriä, ketoosia yritän vältellä. Karppaus ei ole tällä kerralla tuonut niin hyviä tuloksia kuin edellisillä, pitää kuitenkin painon kurissa hiljaisessa laskusuunnassa. Hiilareitten välttely myös pitää voinnin hyvänä, ja normaaliruokavalion, eli enemmän hiilarin syöminen aiheuttaa verensokerin liiallisen vaihtelun, joka aiheuttaa kurjaa oloa ja suuria ruokamääriä. Tuntuisi todella vaikealta syödä usein vähän, kun on tottunut syömään n. Kolme kertaa päivässä. Ihan ravitsemusneuvonnassa käyminenkin voisi auttaa, olette oikeassa. Yritän nyt itse järkeillä ruokavaliota siten, että hyvien hiilarien määrää voisi lisätä jotta ruokavaliosta tulisi monipuolinen. Tähän suuntaan olen pyrkinytkin..

ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi