Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko ainoa, jota vaivaa "kommenttihäpeä"?

Vierailija
21.07.2020 |

Olen huomannut täällä kommentoidassani oudon ilmiön. Kirjoitan jotain, mikä tuntuu sillä hetkellä ihan fiksulta kommentilta. Kun olen julkaissut sen ja saan alapeukkuja, luen kommentin uudestaan ja tajuan että se onkin aika tyhmä. Liian kärkevä, liian vihainen, liian huonosti kirjoitettu tai jotain muuta. Tajuan, että itsekin antaisin tälle kommentille alapeukkua, jos se olisi jonkun muun kirjoittama.

Käykö muillekin näin, että kirjoittaa jotain minkä takana ei sitten lopulta seisokaan? Johtuuko tämä nimettömyydestä vai mistä?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No yleensä en kyllä kirjoittele mitään mitä katuisin myöhemmin. Muotoilu on ollut joskus vähän kömpelö, usein kun olen vaikka jäämässä pois sporasta ja kiireessä sen kummemmin oikolukematta postaan viestin, niin niitä sekasotkuja joskus myöhemmin vähän taivastelen. Mutta sisällön puolesta olen pystynyt seisomaan sanojeni takana kyllä aina ja alapeukuttajat onkin mulle tasan yks hailee.

Mitä muuten tarkalleen ottaen häpeät? Eihän täällä kukaan tiedä että viesti on sinun kirjoittamasi. Kirjoitat täysin piilosta naamion takaa.

Jos sanon jotain kärkevää, joka loukkaa toisen tunteita tai muuten harmittaa muita. Kyllähän se vaikuttaa heihin, vaikka eivät nimeäni näkisikään. Ei ole tarkoitus tehdä kellekään pahaa mieltä.

Sanon esimerkin, että kommentoin "moukkamaiset vieraat"-ketjussa, miten harmitti kun anorektikkokaveri toi margariinin mukanaan, olettiko sitten että käytän voita. Pari muuta kommentoi siihen että kyseessä on sairas ihminen, ja tajusin itsekin että ehkä otin liikaa nokkiini asiasta, varmaan kaverini halusi vain hallita sitä mitä syö, eikä uskaltanut luopua kontrollista. Sitten jäin miettimään, lukeeko joku anorektikko sen kommentin ja sille tulee paha mieli siitä.

En tiedä, olenko itselleni liiankin ankara, mutta olen kyllä monta kertaa toivonut että täällä voisi poistaa oman kommenttinsa, niin kuin YouTubessa tai Twitterissä. Tai edes muokata. -ap

Suoraan sanottuna, minusta paljon useampi saisi miettiä sanomisiaan uudestaan. Ja miettiä mitä vaikutuksia heidän käytöksellään on. On ihmisiä, jotka kirjoittavat törkeyksiä kerta toisensa jälkeen, ja kun heitä kyseenalaistetaan, puolustelevat käytöstään, lisää muita haukkuen. Ainakin sinä voit oppia, kaikista ei voi sanoa samaa.

22/28 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia on oikeastaan onni, että palsta sulkeutuu klo 23. Minulla iskee puolenyön aikoihin aina suuri inspiraatio, jonka toteutusta saa seuraavana päivänä hävetä.

Minuakin nolottaa joskus jos huomaan kommenttini saaneen paljon alapeukkuja. Se yllättää välillä, koska en kirjoita ikinä provoilumielessä. Mutta kyllä enimmäkseen uskallan seistä sanojeni takana, en kai minä muuten täällä kirjautuneena käyttäjänä vetelehtisi.

Eniten hävettää se, miten paljon minä täällä loma-aikana olen pyörinyt ja kommentoinut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin aina tarkkaan mitä kirjoitan loukkaamatta muita. Jutut menevät niin nopeasti. Eikä varmasti muistaisi kommenttia omakseen myöhemminkään.

Naurattaa kyllä tosi paljon alapeukuttajat, toisen mielipiteeseen :D

Vierailija
24/28 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moi samis!

Mulle tulee se häpeä, vaikka en olisi vielä saanut tietää muiden mielipidettä. Joskus en edes uskalla avata keskustelua, koska pelkään muiden reaktioita. :D

Youtubessa olen poistanut kommenttivastauksien ilmoitukset kokonaan pois käytöstä. Siellä on tullut vastaan niin monta ilkeää vastaanväittäjää.

Olen aika huono veikkaamaan, mitä mieltä muut ovat kommentistani. Joskus omasta mielestäni fiksu kommentti saakin enemmän alapeukkuja, joskus taas itseäni hävettävä kommentti saakin paljon yläpeukkuja.

Epäilen syyksi ongelmaani sitä, että olen niin ailahteleva, vaikka haluaisin olla vakaa. Toisena hetkenä saatan ajatella eri tavalla tai olla ihan eri fiiliseksellä kuin olin viestiä kirjoittaessa.

On oikeasti vaikea arvata, tuleeko yläpeukkuja vai alapeukkuja. Yritin kerran kirjoittaa sellaisen todella typerän jutun, joka saisi mahdollisimman paljon alapeukkuja. Esitin siis oikein k-päistä henkilöä. Lopputulos olikin, että sain hirveästi yläpeukkuja ja vain vähän alapeukkuja.

Kannattaa tiedostaa, että osa peukuista on trollien multipeukutuksia. Tämä on yleistä, jos aihe liittyy jotenkin politiikkaan, tasa-arvoon tms. Aina ei toki ole kyse trolleista, mutta koska se on mahdollista, ei kannata heti olettaa, että itse olisi poikkeava ja enemmistö ajattelisi peukkujen mukaan.

Tämä on kyllä jännä, kun yleensä jotenkin pystyy arvaamaan, mikä on palstalla ja yleisesti hyväksytty mielipide ja tietää suunnilleen, millaiset kommentit keräävät peukkuja. Mutta sitten on tietyt aiheet, joita itse pitää ihan itsestäänselvästi hyväksyttyinä mielipiteinä, mutta ketjussa huomaakin olevansa ainoa, joka taistelee esimerkiksi ra sis mia tai lähdekritiikkittömyyttä vastaan. Sellaisissa kyllä todellakin tulee epävarma olo, että onko ihmiset oikeasti niin tyhmiä vai keräävätkö tietynlaiset ketjut harvinaisen paljon trolleja. 

Vierailija
25/28 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varsinaisesti häpeä mutta olen joskus katunut jotain turhan kärkevästi kirjoittamaani kommenttia. Siis esim. avautumista naapurista tai jostain sukulaisesta, vaikka aina kommentit pahimmassakin tunnekuohussa osaan muotoilla niin, ettei niistä voi ketään tunnistaa. Tämä kaduttaa siksi, että haluan muutenkin välttää liiallista muiden ihmisten suomimista näiden selän takana, koska ensiksikin se ei useimmiten ratkaise mitään ja toiseksi siitä jää itselle vain alhainen olo ja paha maku suuhun. Poikkeus olisi tietysti vaikka se, jos lähipiirissäni olisi väkivaltainen henkilö, jolle ei asioista uskaltaisi oman turvallisuuden vuoksi puhua suoraan. Tässä minun tapauksessani kyse ei ole ollut siitä vaan sinänsä ihan harmittomista ja minuun elämääni vain vähän vaikuttavista pikkujutuista.

Vierailija
26/28 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mieti. Jos kommentoin jotain, niin yleensä aiheesta. Yleensä vaan luen.

Vierailija
27/28 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adolfina Mielivalta kirjoitti:

Tämän takia on oikeastaan onni, että palsta sulkeutuu klo 23. Minulla iskee puolenyön aikoihin aina suuri inspiraatio, jonka toteutusta saa seuraavana päivänä hävetä.

Minuakin nolottaa joskus jos huomaan kommenttini saaneen paljon alapeukkuja. Se yllättää välillä, koska en kirjoita ikinä provoilumielessä. Mutta kyllä enimmäkseen uskallan seistä sanojeni takana, en kai minä muuten täällä kirjautuneena käyttäjänä vetelehtisi.

Eniten hävettää se, miten paljon minä täällä loma-aikana olen pyörinyt ja kommentoinut.

Hienoa, että on kohtalontovereita, olen itsekin ihmetellyt, että mitä hlvttiä minä täällä oikein teen. 😅

Vierailija
28/28 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata olla liian itsekriittinen, et sinä tarvitse nimettömien nettikommentoijien hyväksyntää.

Itse naurahdan jos joku takakireä vaikka takertuu kommenttiini ja alkaa ulina "ilmiannettu". Monta kertaa uhitellut joku, että ilmoittaa poliisille, ihan kuin muuttaisin mielipiteitäni vaikka saisin sakot. No eipä ole mitään kuulunut, tietävät varmaan, että Vauva lehden ilmiantajia ei tarvitse ottaa vakavasti.