Ideoita halpoihin häihin - ketju
Yhden aikaisemman ketjun innoittamana tuli mieleeni idea, että voitaisiin kerätä ketju, jossa on ideoita edullisiin häihin. Omia ideoitani:
-musiikki Spotifysta, itse voi koota soittolistan/soittolistat etukäteen
-hääpaikaksi joku järjestötalon tai jonkun yhdistyksen tila (sitä varten voisi liittyä ko. järjetöön)
-ruoat voisi valmistaa itse tai lähisuvun/ystävien kesken
-puvun voisi ostaa käytettynä nettihuutokaupasta tai ebaysta ym. (toki hyvissä ajoin, jotta pukua ehtii tarvittaessa tuunaamaan/mukauttamaan morsiamelle sopivaksi)
-kutsut voi tehdä itse tietokoneella, printterillä ja laadukkaalla monistuspaperilla
-valokuvaajaksi voi pyytää valokuvausta harrastavan tutun (kannattaa ottaa tosin koeotoksia etukäteen, niin tietää sopia yksityiskohdista)
-kampauksen voi tehdä joku kampauksia osaava tuttu, manikyyrin ja pedikyyrin voi tehdä itse
-maistraatti on ilmainen, samoin kirkko
-hankintoja kannattaa alkaa tehdä hyvissä ajoin, niin kulut eivät kasaannu liikaa samaan ajankohtaan
-hotellihuone hääyötä varten (jos haluaa yöpyä oman kodin sijaan hotellissa) kannattaa varata netissä huonehintoja vertaillen, kannattaa katsoa myös jos löytyisi jokin pakettitarjous, jossa hotelliyö, aamiainen, allasosaston käyttö jne.
Kommentit (31)
Naimisiin voi mennä myös ruokatunnilla farkuissa, jos budjetti ei anna myöden muuta.
kun tyyliin sopii, voi pitää rennot häät ja kutsuttavatkin sen tietää. Meillä ei mitään turhia kukkia pöydissä tai muitakaan ylimääräisiä koristuksia, kun paikka oli muutenkin ihan ok, vertailtiin ja löydettiin edullinen pitopalvelu, sulhasen veli otti valokuvia, ihan itse tarjoutui, sekä toinen kaveri tuli kameran kanssa ja lähetti kuvat meille, ilmoittamatta meille mitään, veli hankki yhden kaverin kautta hääautoksi makean auton, josta me siis ei tiedetty mitään ja pari tuttua tarjoutui toimimaan tarjoilijoina ja sulhasen sisko tarjoitui hoitamaan keittiöpuolen järjestystä muuten. Nämä siis ihan pyytämättä. Yhtä kaveria pyydettiin laulamaan ja hän puolestaan pyysi toista kaveria hoitamaan koko häihin pianosäestyksen. Suurin osa tekijöistä oli sellaisia, jotka mielummin osallistuvat tekemällä samalla jotain kuin vain istumalla pöydässä...
Mäkkärissä edullisesti häihin, turvakameran nauhoittaessa ilmaiseksi koko seremonian :) Muutama vuosi taaksepäin mäkkärillä oli tällainen hauska mainos tv:ssä..
[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 16:54"]
Köh.... tuttavien ja sukulaisten työllistäminen esim. valokuvaajana on ihan jees morsiusparin näkökulmasta, mutta muistakaa sitten maksaa palvelusta. Valokuvien teettäminen ei ole ilmaista. Ja varsinkin sellainen juhlissa kuvaaminen on yhtä hittoa, ei pääse itse nauttimaan tilaisuudesta ollenkaan, vaan päivystät koko ajan sen kameran tähtäimen läpi tilaisuutta.
Sama pätee kampauksiin, se on työtä, eikä siten sovi vaatia sellaisia asioita ilmaiseksi ammattilaisilta. Teetkö sinä ap mielelläsi ilmaista työtä? Ainakin pitää sitten selvästi sanoa, että se oli häälahja, ei saa tuoda muuta lahjaa...
[/quote]
Kuvat voi antaa cd:llä tai tikulla morsiusparille, ei tarvitse teettää kuviksi. Nyt digikameroiden aikakaudella todella ilmaista.... Toki pitää miettiä haluaako ko ystävä olla mukana häissä vai kuvaajana. Aina voi pyytää kaverin kaverin jolloin ongelmaa ei ole.
Ruuasta olen samaa mieltä aiemman kirjoittajan kanssa - kunnon keitto tai pataruoka tulee halvemmaksi kuin erilaiset piiraat (pitää olla paljon että kaikki saavat kaikkea) ja ruokaisat salaatit!! Ja ruuan voi tehdä etukäteen ja vain lämmittää juhlapaikalla (osassa ruokia jopa lisukkeet samassa joten pottujakaan ei tarvitse keitellä)
Sormuksista - ei muuten ole urbaanilegenda tuo romukullasta teettäminen. Mulla oli monta timanttisormusta joista olisin halunnut sulattaa yhden johon kerätään kaikki timantit yhteen. HInta 1300€ työlle. Otin sitten yhdestä sormuksesta ison timantin, heitin rungon menemään ja timantti istutettiin täysin uuteen valkokultarunkoon; hinta 600€.
Järjestämällä oikeasti oman näköisensä häät, eikä muilta matkittuja tusinahäitä. Tässä muutama huomio:
- Jätä kukkakimppu ja vieheet pois. Ihminen näyttää hölmöltä kukkapuska kädessään, eikä kimpulla tee yhtikäs mitään.
- Jätä koristelut pois. Kaunis kattaus ei vaadi askarreltuja pöytäsomisteita. Täten myös teemavärihömpötykset voi unohtaa.
- Rahan tuhlaus mani- ja pedikyyreihin on turhaa. Meikkikin kannattaa tehdä itse, niin moni morsian päätyy näyttämään oudolta ja vieraalta ulkopuolisen tekemässä meikissä.
-Hääpuvun osto on järjetöntä. Pukua käytetään yhden illan verran ja sen jälkeen se seisoo kaapissa. Vuokratkaa tai ostakaa käytettynä. Miehelle käy hyvin tumma puku, joten sakettien tai frakkien vuokraus on rahan hukkaan heittämistä.
- Kutsukorttien askartelu itse on turhaa ja rahaa menee suotta moniin eri askartelutarvikkeisiin. Askarrellut kortit ovat muutenkin mauttomia. Netistä saa tilattua tyylikkäitä painettuja kutsuja edulliseen hintaan.
meidän häät maksoivat vuonna 1987 markoissa 1500 mk-
eli euroina suunnilleen sama?
-----------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------
- hääpukuni aleksi 13 jakkupuku valkoinen ja kengät 150 mk
- miehen hääpuku valkoinen 40 mk
- miehen kengät Turkista 10 mk
- sormus 100 mk x 2 = yht 200 mk
- hääkimppu 50 mk
--------
yht 450e
--------------------
tarjoilut 50 hlö:1000 mk pitopalvelu- sisälti kahvit 50 hlö + kermakkakku + lohi- ja kinkkuvoileivät
-------------------------
- tila: srk talo 0 mk
- kirkko 0 mk
- autokyyti kirkkoon 0 mk- veli vei hääpärin omalla autollaan
- kukat luonnokukkia sukulaiset laittoi pöydille 0 mk
- hääkuvat 50 mk
------------
1050 mk + 450 mk
yht 1500 mk
- nykyraha 1500 e?
t. 25 v naimisissa ollut
Pyydä yhdeltä sitä ja toiselta tätä...huh huh! Voi tietysti olla, että jotkut harvat tulevat mielellään tekemään kavereille ILMAISEKSI tai LAHJAKSI juttuja, jotka siis ovat oma business. Pääsääntöisesti kuitenkin ei. Onneksi omat ystäväni ovat sen verran fiksua väkeä, että eivät oleta mun kampaaja/kosmetologina aina ja joka paikassa "ihan mielelläni" tekevän ilmaista työtä, kun kerran yrittäjänäkin näitä hommia teen. Parhaimpina kesinä on useampi kaveri ja tuttu mennyt naimisiin. Monet kyllä tilaavat kampauksen ja meikin, mutta tulevat normaalisti liikkeeseen, jossa toki tarjoan lasilliset skumppaa juhlaporukalle kaupan päälle ja kavereille alennusta ilman muuta. Mutta että täysin ilmaiseksi tämäkin olisi pitänyt tehdä? Myöskään muusikkoveljeni ei lämpene puolituttujen häissä ilmaiseksi soittelulle. Parin ystävänsä häissä on keikan vetäissy ilman palkkaa, koska nämä olivat vastavuoroisesti soittamassa hänen häissään.
Pyydä yhdeltä sitä ja toiselta tätä...huh huh! Voi tietysti olla, että jotkut harvat tulevat mielellään tekemään kavereille ILMAISEKSI tai LAHJAKSI juttuja, jotka siis ovat oma business. Pääsääntöisesti kuitenkin ei. Onneksi omat ystäväni ovat sen verran fiksua väkeä, että eivät oleta mun kampaaja/kosmetologina aina ja joka paikassa "ihan mielelläni" tekevän ilmaista työtä, kun kerran yrittäjänäkin näitä hommia teen. Parhaimpina kesinä on useampi kaveri ja tuttu mennyt naimisiin. Monet kyllä tilaavat kampauksen ja meikin, mutta tulevat normaalisti liikkeeseen, jossa toki tarjoan lasilliset skumppaa juhlaporukalle kaupan päälle ja kavereille alennusta ilman muuta. Mutta että täysin ilmaiseksi tämäkin olisi pitänyt tehdä? Myöskään muusikkoveljeni ei lämpene puolituttujen häissä ilmaiseksi soittelulle. Parin ystävänsä häissä on keikan vetäissy ilman palkkaa, koska nämä olivat vastavuoroisesti soittamassa hänen häissään.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 21:22"]
[/quote]
Meillä se, jolta pyydettiin kakku, ei tehnyt sitä työkseen. Sitten asia olisi ollut vähän eri. Musiikki on kyllä se, mitä ilman häissä pärjää hyvin ja meidän häissä sitä ei ollutkaan kun ei ollut tanssiakaan. Meillä ei ollut mitään ohjelmaa kuin mukavaa jutustelua ihmisten kesken omassa kodissamme. Hääkampaukseksi pesin ja kampasin tukkani ja siinä kaikki. Minulla on nätti tukka hääkuvassa. Meikit tein itse, ei sen tarvitse nuorella ihmisellä mitään ihmeellistä olla. Häämatka, mikä ihmeen häämatka? Me menimme seuraavana päivänä kalaan. Ei hotelleja, vaan omassa rakkaassa kodissa yötä. Ei kaikki halua prinsessahäitä, vaikka vieraita kutsuisikin.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 19:01"]
- sormukset voi teetättää kultasepällä romukullasta. Saa edullisesti uniikin sormuksen
[/quote]
Muistanpa kuulleeni tarinan (saattaa olla urbaanilegenda), kuinka nuoripari meni liikkeeseen etsimään halpaa sormusta. Kultaseppä totesi, että halvimmalla pääsee, kun tuo sulatettavaksi vanhoja kultakoruja, joista tehdään sormukset.
Meni aikaa, ja nuoret tulivat uudestaan, nyt mukanaan pyydetyt romukullat. Kultaseppä sanoikin, että työn hinta on niin kova, että kannattaa ostaa ihan vaan valmiit sormukset.