Ideoita halpoihin häihin - ketju
Yhden aikaisemman ketjun innoittamana tuli mieleeni idea, että voitaisiin kerätä ketju, jossa on ideoita edullisiin häihin. Omia ideoitani:
-musiikki Spotifysta, itse voi koota soittolistan/soittolistat etukäteen
-hääpaikaksi joku järjestötalon tai jonkun yhdistyksen tila (sitä varten voisi liittyä ko. järjetöön)
-ruoat voisi valmistaa itse tai lähisuvun/ystävien kesken
-puvun voisi ostaa käytettynä nettihuutokaupasta tai ebaysta ym. (toki hyvissä ajoin, jotta pukua ehtii tarvittaessa tuunaamaan/mukauttamaan morsiamelle sopivaksi)
-kutsut voi tehdä itse tietokoneella, printterillä ja laadukkaalla monistuspaperilla
-valokuvaajaksi voi pyytää valokuvausta harrastavan tutun (kannattaa ottaa tosin koeotoksia etukäteen, niin tietää sopia yksityiskohdista)
-kampauksen voi tehdä joku kampauksia osaava tuttu, manikyyrin ja pedikyyrin voi tehdä itse
-maistraatti on ilmainen, samoin kirkko
-hankintoja kannattaa alkaa tehdä hyvissä ajoin, niin kulut eivät kasaannu liikaa samaan ajankohtaan
-hotellihuone hääyötä varten (jos haluaa yöpyä oman kodin sijaan hotellissa) kannattaa varata netissä huonehintoja vertaillen, kannattaa katsoa myös jos löytyisi jokin pakettitarjous, jossa hotelliyö, aamiainen, allasosaston käyttö jne.
Kommentit (31)
Ei alkoholia, paitsi korkeintaan alkujuomaksi. Alkujuomankaan ei tarvi olla mitään kamalan kallista...
Hääpuvun ei tarvitse olla morsiusliikkeestä, itse ostin tavallisesta juhlapuku-liikkeestä pitkän mekon, joka ei ollut valkoinen. Sai paljon kehuja ja sitä on käytetty peräti pari kertaa häiden jälkeenkin.
Juhlapaikka voi olla myös kesäinen puisto tai ranta! Ja tarjottavat edullista grillattavaa.
Ja jos tuttavapiirissä on muusiikkiharrastajia, voi häät olla jamit!
Vieraslistan karsiminen, pohtia että haluaako oikeasti kutsua kaikki kumminkaimat ja muita tuttavia niin suuren liudan, ettei ehdi kaikkien kanssa edes jutella - Vai voisiko kivat häät viettää pienemmällä porukalla? Se nyt on vaan fakta, että yksi helpoimmista tavoista vaikuttaa kustannuksiin on kontrolloida väkimäärää.
Toinen on alkoholitarjoilun järkeistäminen - Ryyppyjatkot isolle porukalle maksaa väkisinkin. Tai jos sitä haluaa tarjota niin koukkaa edes Tallinnan kautta.
Itse/läheiset kokkaamassa voi tuoda juu säästöä, mutta kärsiikö sitten juhlafiilis... Mutta ainakin jos juhlii opiskelukaudella, voi kysellä tarjouksia myös alan oppilaitoksista.
Hääkakuksi "tavallinen" kakku (esim Fazer-suklaakakku, Sacher-kakku) ja koristelu itse.
Hääsviitiksi hienompi hytti laivalta jos asuu Turussa tai Helsingin seudulla
Tarjoiluksi suolaista (voileipäkakku, piirakat) ja kakut. Skippaamalla "kunnon ruuat" säästää huimasti, mutta kevyemmällä menullakin kaikki saavat vatsansa täyteen. Jos mahdollista, kannattaa voileipäkakut tehdä itse, ovat meinaan kalliita mutta onnistuvat lähes aina (en ole koskaan syönyt pahaa voileipäkakkua)
Jos haluaa lyhyen, tai miksei pitkänkin, hääpuvun kannattaa etsiä normivaatekauppojen kesävalikoimasta koska silloin löytyy paljon vaaleita värejä. Paitsi ettei hääpuvun edes tarvitse olla vaalea...
Köh.... tuttavien ja sukulaisten työllistäminen esim. valokuvaajana on ihan jees morsiusparin näkökulmasta, mutta muistakaa sitten maksaa palvelusta. Valokuvien teettäminen ei ole ilmaista. Ja varsinkin sellainen juhlissa kuvaaminen on yhtä hittoa, ei pääse itse nauttimaan tilaisuudesta ollenkaan, vaan päivystät koko ajan sen kameran tähtäimen läpi tilaisuutta.
Sama pätee kampauksiin, se on työtä, eikä siten sovi vaatia sellaisia asioita ilmaiseksi ammattilaisilta. Teetkö sinä ap mielelläsi ilmaista työtä? Ainakin pitää sitten selvästi sanoa, että se oli häälahja, ei saa tuoda muuta lahjaa...
[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 16:49"]
Vieraslistan karsiminen, pohtia että haluaako oikeasti kutsua kaikki kumminkaimat ja muita tuttavia niin suuren liudan, ettei ehdi kaikkien kanssa edes jutella - Vai voisiko kivat häät viettää pienemmällä porukalla? Se nyt on vaan fakta, että yksi helpoimmista tavoista vaikuttaa kustannuksiin on kontrolloida väkimäärää..
[/quote]
Komppi tälle!
Lisäksi kannattaa tajuta, että vieraillakin on hauskempaa, kun tuntevat edes jossakin määrin toisensa, eikä tarvitse jäykistellä uppo-outojen seurassa bileissä, joissa ainoa etäisesti tuttu on morsian tai sulhanen, joilla tietenkään ei ole aikaa yksittäisten vieraiden kanssa seurusteluun...
[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 16:54"]
Köh.... tuttavien ja sukulaisten työllistäminen esim. valokuvaajana on ihan jees morsiusparin näkökulmasta, mutta muistakaa sitten maksaa palvelusta. Valokuvien teettäminen ei ole ilmaista. Ja varsinkin sellainen juhlissa kuvaaminen on yhtä hittoa, ei pääse itse nauttimaan tilaisuudesta ollenkaan, vaan päivystät koko ajan sen kameran tähtäimen läpi tilaisuutta.
Sama pätee kampauksiin, se on työtä, eikä siten sovi vaatia sellaisia asioita ilmaiseksi ammattilaisilta. Teetkö sinä ap mielelläsi ilmaista työtä? Ainakin pitää sitten selvästi sanoa, että se oli häälahja, ei saa tuoda muuta lahjaa...
[/quote]
Tuossa on hyvä pointti, että niiden häissä auttavien ei tarvitse erikseen tuoda tietenkään häälahjaa, vaan se auttaminen on lahja sinänsä. Toki on myös selvää, että täytyy kysyä, että haluaako joku ihan oikeasti auttaa, ettei mene toisten avun hyödyntämiseksi liikaa se homma. Myöskään morsian ei saa heittäytyä miksikään perfektionistiseksi bridezillaksi, kun kampauksen tai musiikin takana on tuttu tai oma kaveri maksetun ammattilaismuusikon tai parturikampaajan sijaan. Muutenkin täytyy pitää rennompi asenne, kun järkkää edullisemman budjetin häitä - silti häistä voi tulla yhtä mukavat ja tunnelmalliset kuin kalliimmistakin häistä. T. Ap
[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 16:54"]
[/quote]
Me pyysimme hääkakun häälahjaksi. Nimenomaan näin, että näitä juttuja voi pyytää lahjaksi, ei ilmaiseksi ja pitää sanoa, että ei muuta lahjaa.Tuo kakun pyytäminen sopi hyvin tekijälle, koska hänellä oli rahasta tiukkaa. Maksoimme myös tarvikkeet, eli häälahjaksi saimme työn osuuden.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 16:55"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 16:49"]
Vieraslistan karsiminen, pohtia että haluaako oikeasti kutsua kaikki kumminkaimat ja muita tuttavia niin suuren liudan, ettei ehdi kaikkien kanssa edes jutella - Vai voisiko kivat häät viettää pienemmällä porukalla? Se nyt on vaan fakta, että yksi helpoimmista tavoista vaikuttaa kustannuksiin on kontrolloida väkimäärää..
[/quote]
Komppi tälle!
Lisäksi kannattaa tajuta, että vieraillakin on hauskempaa, kun tuntevat edes jossakin määrin toisensa, eikä tarvitse jäykistellä uppo-outojen seurassa bileissä, joissa ainoa etäisesti tuttu on morsian tai sulhanen, joilla tietenkään ei ole aikaa yksittäisten vieraiden kanssa seurusteluun...
[/quote]
Olen samaa mieltä. Kannattaa karsia vieraslistaa siten, että on ne lähimmät ja morsiusparille tärkeimmät ihmiset mukana juhlissa. Samalla ne kulutkin karisevat ja tunnelma on mukavampi, kun ihmiset tuntevat toisensa edes hieman paremmin. T. Ap
Koko häät on niin suurta tuhlausta ja hömpötystä ettei mitään rajaa... Maistraattiin mars, koltun voi tilata Elloksen alesta, sitten joku äkkilähtö Välimerelle häämatkaksi ja loppurahoilla shoppailemaan omat häälahjansa Ikeaan ja Kärkkäiselle. Voi, se neljä tonnia riittää vaikka mihin. Ja lentokentän taxfreesta voi ostaa ripauksen luxusta, jos tahtoo. Ja hääkuvat voi otattaa siellä häämatkakohteessa, vaikka meren rannalla auringon laskiessa.
Nettikaupoissa on joskus ihan uskomattoman edullisia hääpukuja, ja todella hienoja vielä! Ei tartte laittaa Seppälän kolttua, eikä maksaa huutonetissä montaa sataa. En muista nyt firman nimeä, mutta joskus mainoksia tuli netissä vastaan koko ajan, ja puvut oli aivan upeita!
Tuttava kuvaamaan on ihan hyvä idea, jos kyseessä on sellainen ihminen, joka on tuttu, mutta jota et muuten kutsuisi häihin. Häntä ei varmaan niin sieppaa sitten se, että on juhlissa töissä.
Luonnonkukat on tosi jees, jos ei ole allergisia. Oppilaitoksia voisi hyödyntää niin kampauksen ja meikin teossa kuin pitopalvelussakin, jos ei halua teettää ruokia kotiväellä. Vieraslistan karsiminen, ja joistain pikkujutuista, kuten hääkarkeista luopuminen säästää rahaa.
Aika usein pienemmän budjetin häät on ison budjetin häitä rennommat ja kivemmat, koska hääpari haluaa panostaa häiden tunnelmaan eikä stressaa joka pikkuasian täydellisyydestä.
Mä olen ollut parissakin häissä, jossa sekä morsiamen kimppu että muut hääkukat on kerätty itse. Riippuu tietty tyylistä, mutta mun mielestä luonnonkukat on upeita. Yksissä häissä oli siis se morsiamen kimppu tehty myös luonnonkukista, mutta taisi olla joku kimppuja ennenkin sitonut sen tehnyt.
Itse ompelin hääpukuni itse, kankaatkin oli melko halvat. Sen lisäksi tein puvusta kaksiosaisen, jotta sitä tulisi käytettyä muutenkin. Alaosa ei ollut valkoinen, joten hametta voi käyttää muulloinkin. Yläosa taas menee vaikka jakun kanssa, eikä näytä miltään hääpuvulta. Ajatus oli siis se, että en halua pistää rahaa hääpukuun, joka sitten jäisi kaappiin. Voi siis ostaa tai ommella sellaisen kokonaisuuden, joka toimii myöhemminkin.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 16:50"]
Tarjoiluksi suolaista (voileipäkakku, piirakat) ja kakut. Skippaamalla "kunnon ruuat" säästää huimasti, mutta kevyemmällä menullakin kaikki saavat vatsansa täyteen. Jos mahdollista, kannattaa voileipäkakut tehdä itse, ovat meinaan kalliita mutta onnistuvat lähes aina (en ole koskaan syönyt pahaa voileipäkakkua)
[/quote]
Itse asiassa kunnon ruoka tulee pääsääntöisesti halvemmaksi kuin voileipäkakut ja piirakat. Ja jos ne tekee itse, kunnon ruoka on myös helpompi ja vaivattomampi toteuttaa. Sopivan kokoinen talkooporukka tekemään sapuskat lämmitystä vaille valmiiksi, ja sitten varsinaiseen juhlaan pari-kolme henkilöä (palkattuina) tarjoilijoiksi joko tuttavapiiristä tai jostain alan oppilaitoksesta. Kannattaa olla ajoissa liikkeellä, moni opiskelija tekee mielellään lomalla pientä keikkahommaa.
Myös puvun suhteen kannattaa hyödyntää ammattikoulujen tarjontaa. Vaatetusalan opiskelijoiden opetussuunnitelmaan kuuluu asiakastöiden tekeminen, ja jos asiakastyö ei sovi sillä hetkellä kurssivalikoimaan, joku opiskelija saattaa innostua tekemään sen omana työnään. Hinta on huomattavasti ompelimoja kohtuullisempi mutta työn jälki ammattimaista.
Koristeluun luonnonkukkia tai koivunoksia (muista pyytää lupa metsänomistajalta!). Jos juhlapaikan vuokraan ei kuulu pöytäliinat, halvat puuvillalakanat ajavat saman asian. Hyvin silitettynä kukaan ei tunnista lakanaksi, ja on taatusti käyttöä myöhemminkin.
Kannattaa myös kysellä onko aikaisemmin avioituneilla kavereilla jäljellä häätarvikkeita ja voisiko niitä mahdollisesti lainata tai ostaa heiltä. Opastekyltit (jos niitä tarvitaan) voi maalata uudelleen. Jos suunnitelmissa on juomienhakureissu Tallinnaan, kannattaa ottaa matkaan mukaan joku muukin lähiaikoina juhliva, matkakulujen puolittaminen on sekin säästöä.
- seurakunnan tilat ovat joillakin paikkakunnilla ilmaisia hääparille. Jos ei aio tarjoilla alkoholia (alkumaljan saa tarjoilla) niin tällä lailla voi saada erittäin kauniita juhlapaikkoja, sillä seurakunnilla on monia rakennushistoriallisestikin arvokkaita juhlatiloja
- sormukset voi teetättää kultasepällä romukullasta. Saa edullisesti uniikin sormuksen
Tuosta teille edullinen ja edustava hääauto:
Kukka-asetelmien teko itse on todella helppoa, ja tulee halvemmaksi kun käy kukkakaupasta ostamassa vaan muutamia näyttäviä kukkia, ja luonnosta sitten lisää esim. vihreitä lehtiä. Toki riippuu vuoden ajasta pystyykö luonnonkukkia hyödyntämään. Itse menin naimisiin helmikuussa, mutta häät oli edulliset muuten kun oli pieni porukka, käytiin maistraatissa, ja lounasravintolassa hääjuhla, ilman tanssia, ohjelmaa ja alkoholia. Siis syötiin ruokaa, ja aivan taivaallisen hyvää kakkua jonka oli lounaspaikan omistajan vaimo tehnyt. Itse toki askartelin kaikki koristeet, hääkarkit ja kutsut. Mitään muita lappuja ei sitten tarvinnutkaan. Meillä oli porukkaa jotka tulivat aika pitkän matkan päästä, joten ehtivät hyvin vielä pitkähkölle automatkalle kotiin samana päivänä kun ei juhlittu tuntikausia eikä juotu alkoholia. Mun ja tyttären hääkimput oli kukkakaupasta, pääkukkana pukuihin sointuvat gerberat. Se mihin panostettiin oli valokuvat, niitä on kiva nyt katsella. Sormukset oli myös laadukkaat, vaikka sain ne nettohinnalla työn kautta. Oman ja tyttären puvun teetin, ei tullut kauhean kalliiksi nekään. Videokuvaus tehtiin omalla ja kaverin kameralla. Kuvaus vaan meni vähän pieleen kun meidän kameraa ei oltukaan muistettu ladata, mutta onneksi laturi oli mukana ja hääjuhlapaikalla laitettiin narun päähän :)
Olen auttanut myös ystävättären ja siskon häissä, ja autan mielelläni aina, sisko antoi kyllä rahaa sitten jälkikäteen kun tein niin paljon, ja työttömälle se oli kiva ylläri.
Meidän häissä tein itse vaatteet miehen pukua lukuun ottamatta, itselleni tytölle sekä liivin miehelleni, olen ammatiltani ompelija. Miehen ja bestmanin kanssa tehtiin kakut, miehet ovat kokkeja. Miehen opiskelukaverit teki tukusta hankituista aineista ruuat sekä tarjoili, maksoimme palkkaa. Kukat hankimme ystävän kukkakaupasta. Hää auto oli ihan tavallinen. Musiikkia soitti pikkuveli joka on kiinnostunut DJ työstä. Karaokea ja live musiikkia soitti vanhempien ystävä. Toinen vanhempien ystävä halusi tehdä meille leivät leivoimme myös kaason kanssa sämpylöitä. Hääpaikka oli lahja äidiltä ja hääyö paikka isältä. Kutsut teimme itse. Juomat saimme edullisesti trokarilta.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 17:46"]
Tuttava kuvaamaan on ihan hyvä idea, jos kyseessä on sellainen ihminen, joka on tuttu, mutta jota et muuten kutsuisi häihin. Häntä ei varmaan niin sieppaa sitten se, että on juhlissa töissä.
[/quote]
Riippuu varmaan tyypistä. Minä olen ollut kahden ystävän häissä kuvaamassa ja koska olen introvertti, minusta oli mukavinta juuri se, ettei tarvinnut kovin paljon jutella muiden vieraiden kanssa (joista suurinta osaa en tuntenut), vaan saan keskittyä kuvaamiseen. Myöskään itse en joutunut kuvattavaksi. Minun lahjani olivat ne kuvat. En varmaan olisi ostanut saman hintaista lahjaa.
Jos taas minut pyydettäisiin jonkun puolitutun häihin, jonne en muuten pääsisi kuin kuvaajan ominaisuudessa, niin tuskin menisin. Tulisi tunne, että minut halutaan paikalle vain lahjan (=valokuvien) takia.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 21:11"]
meidän häät maksoivat vuonna 1987 markoissa 1500 mk-
eli euroina suunnilleen sama?
-----------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------
- hääpukuni aleksi 13 jakkupuku valkoinen ja kengät 150 mk
- miehen hääpuku valkoinen 40 mk
- miehen kengät Turkista 10 mk
- sormus 100 mk x 2 = yht 200 mk
- hääkimppu 50 mk
--------
yht 450e
--------------------
tarjoilut 50 hlö:1000 mk pitopalvelu- sisälti kahvit 50 hlö + kermakkakku + lohi- ja kinkkuvoileivät
-------------------------
- tila: srk talo 0 mk
- kirkko 0 mk
- autokyyti kirkkoon 0 mk- veli vei hääpärin omalla autollaan
- kukat luonnokukkia sukulaiset laittoi pöydille 0 mk
- hääkuvat 50 mk
------------
1050 mk + 450 mk
yht 1500 mk
- nykyraha 1500 e?
t. 25 v naimisissa ollut
[/quote]