Opettajat! Miltä tuntuu nyt kun kesäloma on pian ohi ja alkaa arkinen aherrus töissä?
Kesä-heinäkuu ovat menneet hujauksessa. Itselläni on loma elo-syyskuussa.
Kommentit (17)
Olen varhaiskasvatuksen opettaja ja minulla loma on elokuussa, taitaa mennä syyskuun puolelle osa.
Pian? Kyllä täällä palailtiin jo eilen töihin.
Mut kiva loma oli, kiitos kysymästä.
Lomaa on jäljellä vielä parisen viikkoa, sen jälkeen menen innolla töihin.
Loma on tehnyt tehtävänsä rankan kevään jälkeen ja on todella rentoutunut ja levännyt olo. Olen välillä ollut sellaisessa lomakuplassa, etten ole edes tiennyt oikeaa viikonpäivää. Olen tavannut ystäviä, lukenut, löhöillyt, kuntoillut, istunut laiturilla merta katsellen. Nyt on akut ladattu ja kiva päästä taas töihin!
No alkaisikin arkinen aherrus. Se on ihan jees. Pidä. syksyistä ja siitä että tässä vaiheessa kesää teen aina joinain päivinä muutamia tunteja töitä ja suunnittelen.
Mutta nyt koronan vuoksi tulee muutoksia jota ei vielä ole tiedotettu, eikä siksi kannata opetusta suunnitella. Kaupunki Helsinki.
Ahdistaa jo. Enää pari viikkoa lomaa.
Ihanalta. Alkaa kesätyö pikkuhiljaa maistua puulta ja kiva päästä takaisin oman alan hommiin pitkän kesän jälkeen.
Kyllä tuo korona askarruttaa yläkoulun opea. Keväällä nähtiin, että ”turvatoimet” koulussa on ihan vitsi. Ilmeisesti mennään sitten luokka kerrallaan altistustuskaranteeniin, mutta yläkoulussahan yhdellä luokalla on se 12-15 aineenopettajaa + elat ja avustajat päälle, joten aika nopsaan loppuu opettajat.
Nyt on jo aika kaivaa vanhat kalvot esille.
Mukavaa varmaan palata töihin, kun uudet tutkimukset osoittaa, että yli 10v tartuttaa yhtä tehokkaasti kuin aikuiset.
Me ollaan vieläkin lomakohteessa.
Ensiviikolla lento suomeen
Mutta vielä en aio edes ajatella asiaa
Tänään just mietin, että eikö opettajista tunnu tylsältä niin pitkä loma?
Olen eri alalla ja pian palaan mielelläni töihin alle neljän viikon lomalta.
v•••ttaa kuin pientä oravaa. Taas uusi lukuvuosi edessä slummilähiön lasten kanssa. Ulkosuomalaisten kersoja iso prosentti koulun oppilaista ja suurin osa suomalaisista on enemmän vähemmän syrjäytyneiden ja mielenterveysongelmista kärsivien jälkikasvua.
Siihen vielä koronan aiheuttamat kevätjuhlaliikkeet, joita lienee edessä kunhan kakkoskierros syksyn tullen käynnistyy.
En todellakaan odota innolla. Koulumme oli kiva vielä vuosikymmen sitten, mutta oppilasaines pahenee vuosi vuodelta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tunnu. Minä olen kyllästynyt opettamiseen, mutta en voi vaihtaa alaa. Näistä lomista en suostu luopumaan.
Vierailija kirjoitti:
Tylsältä? No ei. Ihanaa se on, kun on kunnolla aikaa olla mökillä, matkustella, uida, suppailla, marjastaa, sienestää, tehdä käsitöitä, auttaa omaa äitiä...
Tällä opella alkaa työt vasta reippaasti syyskuun puolella.
Odotan töitä jo innolla! Jopa niin innolla, että laskin tulevat viikot väärin, ja olin menossa valmistelemaan luokkaani jo ensi viikolla. Vaihdoin nimittäin luokkatilaa ja kamppeet odottavat vielä laatikoissa, mutta kyllä viikko ennen ma-ti vesopäiviä ja oppilaiden tuloa siihen puuhaan riittää. Jatkan onneksi viime vuotisten oppilaitteni kanssa mutta vihdoinkin virassa, joten olo on todella iloinen, luottavainen ja tyytyväinen.
Lomalla en ole ajatellut työasioita yhtään. Olen reissannut vähän, mutta pääasiassa olen touhunnut kotona monenlaisten remonttihommien ynnä muiden projektien merkeissä. Näin yleensä teenkin, loma on aina tosi aktiivista "työ"aikaa.
Lähestyvän syksyn huomaa kuitenkin siitä, että työt tulevat alitajunnan kautta jo uniin. Ei mitenkään painajaisina, vaan neutraaleina työunina.
Rakastan syksyä muutenkin, enkä vähiten uuden lukuvuoden tuoman kutkutuksen vuoksi. Odotan ensimmäistä koulupäivää taatusti samalla innolla kuin lapsena, eikä tuo kutina tunnu laantuvan, vaikka vuodet kuluvat. Toki korona saattaa vielä lyödä kapuloita rattaisiin, mutta turha sitä on murehtia ennen aikojaan.
Hah. Lomaa on vielä melkein kuukausi jäljellä. Työt jatkuvat silloin kun koulu alkaa, elokuun puolivälissä. Toivoa sopii, että ei etänä ainakaan koko syksyä.
En asu Suomessa ja minulla on opettajana lomaa vielä reilu kuukausi. Sittenkin alkaa etänä, joka tässä maassa tarkoittaa käytännössä sitä, että en tee juuri mitään. Tuntuu, että olen ollut lomalla maaliskuusta lähtien.