Te jotka hamstrasitte/varauduitte keväällä koronaan
Mitä opitte siitä toista kierrosta varten?
Itse huomasin, että valmiit kuivatuotteet kuten valmiskeitot yms jäivät syömättä. Lihaa olisi tarvinnut enemmänkin ja tuoreita vihanneksia ja hedelmiä, mutta meillä ei ole edelleenkään tarpeeksi isoa pakastinta. Joitain tiettyjä vaatteita ja kenkiä pitäisi odtaa ennakkoon lapselle syksyksi/ talveksi, mutta niitä ei nyt saa mistään. Arkista tavaraa kuten pesuaineet ja lamput jne ei ole tarpeeksi. Entä joululahjat? Jos Posti on taas ihan tukossa, niin niitä on hidasta ja vaikeaa hankkia.
Mitä opitte kokemuksistanne, mitä kannattaisi tehdä toisin nyt?
Kommentit (43)
Sama taktiikkaa täälläkin kuin edellisillä, että jokaisella kauppareissulla ostetaan jotain "ylimääräistä" säilyvää kuivatuotetta tai esim. -30% alennuslihaa pakastimeen.
Vierailija kirjoitti:
En hamstrannut mitään. Normaalistikin on aina kuivatuotteita kaapeissa.
Kerran viikossa kävin kaupassa ja silloin ostin viikon tarpeet.
Vaatteita ja kenkiä on vaikken pariin vuoteen ostaisi mitään.
Toimii varmaan sinkulle, mutta jos on nelihenkinen lapsiperhe, jonka lapset ovst kotona etäkoulussa 24/7 ja aikuiset kotona etätöissä, niin jo ruokaa tarvitsee yhdeksi päiväksi enrmmän kuin sinkulle riittää yhdeksi viikoksi.
Vierailija kirjoitti:
Opin sen, että täytyy pitää kotona kirjastosta lainattuja kirjoja ihan valtava määrä.
Tämä! Ongelma vaan, että saako jatkettua aina laina-aikoja, kun ei tiedä milloin kirjastot mahdollisesti taas sulkeutuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opin sen, että täytyy pitää kotona kirjastosta lainattuja kirjoja ihan valtava määrä.
Tämä! Ongelma vaan, että saako jatkettua aina laina-aikoja, kun ei tiedä milloin kirjastot mahdollisesti taas sulkeutuvat.
minä luin kirjat netin kautta, pääasiassa vanhaa suomalaista kirjallisuutta, sielläoli kirjoja niin paljon etten ehdi koko elinaikana niitä kaikkia lukea. ja tulipahan sitten luettua jotain sellaista mitä ei kirjastosta lainaisi. joitain kirjoja lainasin sitten e-kirjoina kirjastosta.
Tajusin, että ruokaa pitää olla paljon enemmän varastossa jos haluaa kotivarasta olevan hyötyä. Me siis myös tammikuusta alkaen osteltiin varastoon kaikkea, onnittelen itseäni hengityssuojien hankinnasta silloin, meillä on ihan oikeita ffp2&3 tason suojaimia, niin ettei ole tarvinnut millään kevyemmillä apteekkireissuja tehdä, eikä tarvitse jatkossakaan. Noita olen ostellut nyt vähän lisää, menee remppahommissa sitten, jos ei muuten tule tarvetta.
Opin myös, että yhteiskunta auttaa vain tiettyyn rajaan, eli itse pitää tietoa hakea ja soveltaa, jos olisin mennyt viranomaisten ohjeilla, en olisi ehtinyt esim. hengityssuojia ostaa ollenkaan, seuraan siis ulkomaisia uutiskanavia ja lääketieteen julkaisuja, THL sivut& ohjeistus on ollut keväällä tasoa parodiahupia.
Olen myös tajunnut, että vaikka kykenen eristäytymään tarpeen mukaan, en ehkä ole ihminen joka zombieapocalypsen iskiessä tetsaa metsässä selviytymässä, tarvitsen jonkunlaista yhteiskunnan rakennetta viimeiseen asti ympärilleni, joten varaudun lähinnä katkoihin ja hetkellisiin ongelmiin, en varaudu omalla sähköntuotannolla tai metsästysvälineillä, jos aletaan oikeasti taistella henkiinjäämisestä, mä kuolen nälkään jossain vaatekaapinperukoilla pelätessäni, en ryöstele ja taistele viimeiseen hengenvetoon. Tämä ollut helpottavaa tajuta, koska nyt riittää sellainen arkinen varautuminen.
Olen myös tajunnut, miten paljon henkisiä voimavaroja poikkeustilanne vaatii ja ilokseni huomannut, että vaikka tilanne on ahdistava, en tarvitse jatkuvia ihmiskontakteja, ehkä vanhuksena sitten erakoidun ihan vapaaehtoisesti, jos siihen ikään pääsen. En siis kuulu siihen ryhmään, jolle tämä eristäytyminen on ollut ihan hirveää, vaikka kieltämättä naapurin kanssa jutustelu parin kuukauden tauon jälkeen on aika paljon hohdokkaampaa kuin mitä se oli ennen.
No enpä oikein muuta kuin että käsidesin ja hiivan loppumiseen pitää varautua, koska ne olivat ainoita kaupasta loppuneita tuotteita, joita ei voi oikein millään korvata ja joita ei tullut lisää parissa päivässä.
En hamstrannut vessapapperia, ja se melkein loppui. Jos olisin sairastunut ja joutunut eristykseen tms, olisin oikeasti joutunut pyytämään vessapaperiapua joltain ulkopuoliselta.
Muutoin tuli kasattua parin viikon ylimääräinen varasto säilyviä elintarvikkeita sekä hiukan muuta tarpeellista normaalin kaappikotivaran päälle. Niillä selviäisin yksin varmaankin kuukauden-puolitoista ravinnon puolesta. Riippuen vähän vuodenajasta, koska pakastimessa on eniten tavaraa loppusyksystä.
Näitä varastoja syödään pois ja täydennetään hissukseen osana normaalia ruokavaliota. Päiväykset alkavat vanheta vasta vuoden 2021 alusta lukien, mutta olen jo kierrättänyt vanhimmasta päästä jemmaruokia käyttöön ja hankkinut korvaavaa tilalle.
Mulle jäi korillisen verran säilykkeitä. Hain ne just kotoa tänne mökille. Tarkoitus syödä ne nyt vielä ennen koulun alkua.
Sen opin, että pieni, suunniteltu varautuminen on järkevää. Esim. joka aamu syötäviä puurohiutaleita, leseitä ja siemeniä voi olla aina avaamattomat paketit kotona, koska kohta niille on käyttöä. Varustautumista pilkattiin etukäteen, mutta sitten täältäkin lähikaupoista hamstrattiin hetkeksi ruuat ja vessapaperit, ja kotiinkuljetukset ruuhkautuvat. Itse tosin en sairastunut, mutta esim. työkaverilla oli jokin sitkeä köhä ja hän ei käynyt kaupassa aikoihin.
Olin Lapissa juuri vähän ennen yleisen hamstrauksen alkamista ja siellä kyllä mietitytti, että hankalaa varautua karanteeniin tai kauppojen tyhjenemiseen, kun on vain käymässä ja liikkeellä julkisilla. Samoin ajattelen nyt, että mökille (yhteinen sukulaisten kanssa} pitäisi viedä tilanpuutteesta huolimatta vähän hiirenkestäviä säilykkeitä yms. varmuuden vuoksi
Alkoholit kannattaa tilata Saksasta hyvissä ajoin. Tosin nyt tuli taas viikossa, mutta oli hetki, jolloin kesti kuukauden. Postin kanssa ei ole ollut mitään ongelmia koko aikana, kun on tilannut kotiinkuljetuksella. Postin ongelmat ovat johtuneet lähinnä siitä, että ihmiset eivät käy hakemassa pakettejaan. Tätä ongelmaa ei tule, kun on tilannut kotiin asti kuljetettuina. Ruokakauppojen verkkotilauksia kannattaa olla kuukaudeksi eteenpäin. Eli kerran viikossa tilaus. Tilausta voi päivittää sitten, kun ajankohta on lähempänä. Näin ei tarvitse tilata sataa purkkia tonnikalaa eikä rekkalastillista vessapaperia kerralla.
Hengityssuojaimia yms kannattaa hankkia sitä mukaa kuin niitä on saatavilla. Jos epidemia pahenee, ne loppuvat hetkessä myös verkkokaupoista. Jos kävisi niin, että Suomeenkin tulisi syksyllä maskipakko tai edes maskisuositus, selvää on, että ne loppuisivat kaupoista parissa päivässä. Eikä niitä tuotea lisää yhtä nopeasti kuin vessapaperia. Jos siis kuuluu niihin ihmisiin, joiden elämään tämä jollain tavalla vaikuttaisi, olisi ehkä hyvä hankkia maskeja varastoon jo nyt. Vaikka edes muutama kangasmaski, jotta ei tarvitse ajaa fillarilla syyssateissa töihin, jos ilman maskia ei pääsekään julkisiin eikä ole omaa autoa käytettävissä.
Mitäs muuta....lääkärissä kannattaa käydä nyt, jos perussairaus edellyttää vastaanotolla käyntiä, labroja tai röntgentutkimuksia. Jos ei edellytä, etävastaanotto tai reseptin uusiminen Omakannan kautta onnistuu yleensä hyvin. Hammaslääkärit ja silmälääkärit on hyvä hoitaa nyt pois alta. Tai siis ei niitä lääkäreitä vaan vastaanotoilla käynnit.
Minäkin ehdin täyttää kaapit ja pakkasen tammi- ja helmikuun aikana. Nyt kierto pelaa ja uutta ostetaan sitä mukaa kun käytetään. Pärjätään noin pari kuukautta tarvittaessa kotona.
Mitä olen oppinut?
- Mitä enemmän ollaan kotona ja käydään harvoin kaupassa (tilataan) niin sen enemmän menee leivontatarvikkeita, esim. kuivahiivaa, ruokaöljyä, jauhoja.
- Säilykkeistä menee vain tietyt, nyt tiedän mikä kiertää ja sitä uskaltaa varastoida enemmänkin
- Ruokaa menee enemmän kun kaikki on kotona
- Herkkuja pitää olla tai ainekset leipomiseen
- Yllättävän nopeasti alkaa tökkimään samat ruuat, leivät ja herkut kun ei tule enää vaihtelua lounasravintolassa tai ulkona syöden. Yritän keksiä hieman uusia reseptejä
- Olen myös yrittänyt ennakoida lasten syksykamppeet, ne on ok mutta talvivaatteita ei vielä saa (muuten olisi nekin jo hommattu)
- pakkanen pitää saada järjesteltyä ja ns. tasapainoon. Yksi hylly lihoille, yksi marjoille, yksi kasviksille, yksi leiville, yksi valmisaterioille (jotka valmistan itse, mutta arjen ja mahdollisen sairastumisen varalta hyvä olla
- Etsin parhaillaan uusia lautapelejä ja tekemistä kotiin. Jos karanteeni iskee niin pelkkä tv ja puhelin ei riitä
- Samasta syystä myös kodin treenitarvikkeet katsotaan kuntoon
- nyt on hyvä hetki uusia kohta käyttökelvottomia tavaroita, esim. lapsen puhelimen suojakotelo
Opin sen että terve aikuinen pärjää aika vähällä ja yksinkertaisella ruualla, varsinkin kun liikunta väheni kotona ollessa. Keräsin maaliskuussa yhden hengen talouteeni korona-varaa ruokakaupan kotiinkuljetuksella. Pari viikkoa sitten söin viimeisiä purkkikeittoja ja tonnikalapastaa. Olen toki tässä kesällä jo käynyt kaupassa hankkimassa tuoretuotteita. Muutaman kuukauden voi hyvin elää pelkillä säilykkeillä, eikä niitä yhden hengen talous mitään jättivarastoja tarvitse. Kaurapuuro, tölkkikeitto, näkkileipää, pakastevihanneksia riittää hyvin päivän ruuaksi kun liikunta on vähissä. Ja jos on vielä pikakahvia ja jotain makeaa niin mitä muuta enää tarvitsee.
Nyt alkaa osa varastoista vanhenemaan. Puoli kiloa tiramisua esimerkiksi. Vessapaperivarastot tuli käytettyä. Käsidesiä tilasin Wishistä. Niitä on nyt paljon pikkupulloja ja nythän taas kaupoistakin saa.
Hengityssuojaimia yritin tilata jo aika aikaisin Wishistä myös. Kankaisia tuli, mutta kertakäyttöisiä tuli vain 1 tilatun 20 sijaan. Niitä on hankala saada halvalla. Tokmannilta löysin 10 kpl kympillä, mikä on halvempaa kuin muissa kaupoissa.
Osa ruokavarastoista kulutettu ja nyt pitäisi varautua syksyyn ja toiseen aaltoon. UHT-maitoa menee muutenkin nopeasti ja sitä pitäisi olla paljon, samoin mehua varastossa.
Parasetamolia hamstrasin yhteensä 4 10 kappaleen pakettia, veli halusi näitä kuumeen alentamista varten. No nyt niitä vanhenee pari pakettia. Käytän normaalisti vähän kuukautiskipuihin.
Kaiken maailman vitamiineja ja lääkkeitä olen myös varastoinut. Niitä vielä jonkun verran.
Vierailija kirjoitti:
En hirveästi oppinut. En siis hamstrannut vaan keskitin ostokset kerran viikossa. Opin sen, että rahaa kuluu hirveästi ruokaan, kun kaikki ateriat syödään kotona ja ollaan koko ajan kotona. Olen aina pakastanut marjoja talvea varten enkä ole sitä tapaa muuttanut. Opin myös sen, että kaupat on kyllä auki eikä etukäteen tarvitse viikon ruokia kummempaa varastoa.
Miksi kotona syömiseen menee enemmän rahaa kuin ulkona syömiseen.
minulla jäi valmista pastakastiketta kaappiin. En sitä käytä muutenkaan ja nyt ajattelin, että se on hyvä varalla, mutta ei tullut käytettyä.
Opin sen että wc-paperia en tarvitse seuraavaan viiteen vuoteen.
Opin sen, että seuraavan kauden vaatteita saa olla lapsilla varastossa. Ja että koiran ruokia ja luita yms pitää olla reilusti varastossa nirsoille koirille, joille muu ei kelpaa. Muutoin meni aika putkeen sanoisin. Ai niin lukiolaiselle kirjoja kannattaa olla koko lukukaudelle hankittuna käytettynä tai saa ostaa uusia kalliimmalla. Muu hamstraus aika turhaa.
Mies haali tonnikalapurkkeja, vaikkei kukaan meillä syö niitä! Tuolla ne kaapissa pyörii.
Opin että pärjään hyvin käymällä kaupassa kerran viikossa mutta viikottain kannattaa vaihtaa proteiinilähdettä jotta jaksaa syödä omia kokkauksiaan. Varastoon kannattaa ostaa tomaattimurskaa josta saa loihdittua paljon ja vanhoja mausteita tai jauhoja taas ei kannata käyttää. Tykkään syödä välillä normaalioloissa kuivaruokaa esim pastapusseja tai valmisnuudeleita mutta karanteenissa niitä ei halunnut syödä ollenkaan. Huomasin myös että olen surkea leipoja eli kannattaa keskittyä ruoanvalmistukseen. Illaksi kannattaa tehdä jääkaappiin lämpimiä voileipiä jos tulee nälkä. Käytän paljon vessapaperia kaikkeen joten sitä kannattaisi ostaa normaalioloihinkin joku tukkupakkaus. Ruokaa onneksi riittää näköjään kaupassa ja tuli kokeiltua tavarapuutosten takia myös uusia tuotteita. Lääkkeistä sen sijaan oli pulaa pitkälle heinäkuuhun ja jos tulee toinen aalto ryntään ostamaan varastoon tarvittavia lääkkeitä.
Ei Suomessa kukaan nälkään kuole