Uniapneaa sairastavat/sairastaneet!
Voitko kertoa millaisilla oireilla epäilit uniapneaa, mikä auttoi hoitona? Riittikö esim. laihdutus? Minulla järjetön väsymys, heti herättyäni tuntuu kuin en olisi nukkunutkaan. Kuorsaan kännyappin mukaan suuren osan yöstä. Myös muita oireita on tullut, jotka sopisivat uniapneaan.
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli määräaikaistarkastus työterveydessä ja hoitaja kyseli nukkumisesta. Minä kuorsasin, kävin vessassa öisi useita kertoja, olin aamuisin väsynyt, päätä särki ja nukahtelin, kun piti istua tekemättä mitään. Lääkäri kirjoitti lähetteen keuhkopolille.
Saitko apua uniapneaasi? T. Ap
Miehelläni oli justiin tuo sama että aamulla ei tuntunut olo yhtään virkeältä, muutenkin päiväväsymystä eikä jaksanut juuri mitään muuta kuin käydä töissä ja sen jälkeen torkkua sohvalla. Kuorsasi paljon, suht voimakas yöhikoilu, kiukkuili mulle väsyneenä kaikista ihan turhista jutuista. Lisäksi olin monesti havainnut hengityskatkoksia hänen nukkuessaan, itse ei ollut tietoinen niistä. Miehelläni oli ylipainoa ehkä 15-20 kiloa, ja lääkäri ehdotti laihduttamista hoidoksi, mutta mies sanoi ettei kertakaikkiaan ole voimavaroja panostaa liikuntaan ja ruokavalioon, niin lääkäri tuumasi että okei saat cpap-laitteen.
Laite on ollut kyllä tosi hyvä, miehen olo oli virkeä heti ekan laitteen kanssa nukutun yön jälkeen, nyt on selvästi enemmän voimavaroja kun ei koko ajan väsytä. Eikä kiukkua turhasta, niin parisuhdekin on nyt parempi. Joillain on tottumisvaikeuksia cpap-laitteen kanssa, että tuntuu inhottavalta käyttää, mieheni oli päättänyt että hänhän tottuu siihen ja piste, eikä minkäänlaisia ongelmia ollutkaan. Ekana iltana laittoi laitteen päälle jo telkkaria katsoessaan muutama tunti ennen nukkumaanmenoa, siinä ajassa tottui jo niin hyvin että nukahtaminen oli helppoa eikä muutakaan tottumisongelmaa ollut.
Mene ihmeessä lääkäriin, kun sulla kerran on uniapneaan sopivia oireita. Turhaa haaskata elämää väsymyksestä kärsimiseen, jos siihen olis mahdollisen diagnoosin myötä olemassa toimivaa hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli määräaikaistarkastus työterveydessä ja hoitaja kyseli nukkumisesta. Minä kuorsasin, kävin vessassa öisi useita kertoja, olin aamuisin väsynyt, päätä särki ja nukahtelin, kun piti istua tekemättä mitään. Lääkäri kirjoitti lähetteen keuhkopolille.
Saitko apua uniapneaasi? T. Ap
Juu, testeissä todettiin vaikea uniapnea ja sain cpap-laitteen. Ihan kuin olisin herännyt henkiin sen myötä.
Se laitteen käyttö ei vain ole niin helppoa, vaikka kuinka olisi etukäteen päättänyt, että tämä onnistuu. Että sapettaa tuollaiset lausunnot kuin tuossa edellä. Ja muijalla ei edes omakohtaista kokemusta asiasta!
Vierailija kirjoitti:
Miehelläni oli justiin tuo sama että aamulla ei tuntunut olo yhtään virkeältä, muutenkin päiväväsymystä eikä jaksanut juuri mitään muuta kuin käydä töissä ja sen jälkeen torkkua sohvalla. Kuorsasi paljon, suht voimakas yöhikoilu, kiukkuili mulle väsyneenä kaikista ihan turhista jutuista. Lisäksi olin monesti havainnut hengityskatkoksia hänen nukkuessaan, itse ei ollut tietoinen niistä. Miehelläni oli ylipainoa ehkä 15-20 kiloa, ja lääkäri ehdotti laihduttamista hoidoksi, mutta mies sanoi ettei kertakaikkiaan ole voimavaroja panostaa liikuntaan ja ruokavalioon, niin lääkäri tuumasi että okei saat cpap-laitteen.
Laite on ollut kyllä tosi hyvä, miehen olo oli virkeä heti ekan laitteen kanssa nukutun yön jälkeen, nyt on selvästi enemmän voimavaroja kun ei koko ajan väsytä. Eikä kiukkua turhasta, niin parisuhdekin on nyt parempi. Joillain on tottumisvaikeuksia cpap-laitteen kanssa, että tuntuu inhottavalta käyttää, mieheni oli päättänyt että hänhän tottuu siihen ja piste, eikä minkäänlaisia ongelmia ollutkaan. Ekana iltana laittoi laitteen päälle jo telkkaria katsoessaan muutama tunti ennen nukkumaanmenoa, siinä ajassa tottui jo niin hyvin että nukahtaminen oli helppoa eikä muutakaan tottumisongelmaa ollut.
Mene ihmeessä lääkäriin, kun sulla kerran on uniapneaan sopivia oireita. Turhaa haaskata elämää väsymyksestä kärsimiseen, jos siihen olis mahdollisen diagnoosin myötä olemassa toimivaa hoitoa.
Hienoa, että miehesi sai tuon laitteen. Mieheni sai lievä uniapneapnea diagnoosin ja vain laihdutusohjeet kolme vuotta sitten.
Ylipainoa tuolloin ja edelleen 20 kg. Painon jojoilua +-10 kg viimeiset vuodet. Kuorsaa, emme nuku samassa huoneessa ko. syystä. Aamuisin väsynyt, iltaisin väsynyt. Tarvitsee arkisin yöunta 9 h, viikonloppuisin 11h. Ei suostu menemään lääkäriin uudelleen samasta asiasta.
Hyvä pointti tuo, että laitteen voi saada, jos myöntää lääkärille, että ei ole energiaa laihduttaa.
Mieheni kävelee tunnin per pv. Pelkkä liikunta ei laihduta tai vaikuta uniapneaan.
Vierailija kirjoitti:
Se laitteen käyttö ei vain ole niin helppoa, vaikka kuinka olisi etukäteen päättänyt, että tämä onnistuu. Että sapettaa tuollaiset lausunnot kuin tuossa edellä. Ja muijalla ei edes omakohtaista kokemusta asiasta!
Minulla meni cpap-laitteeseen tottumiseen pari yötä. Jos ei tunnu sujuvan, niin ehkä maski on vääränlainen.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän että joillain se on oikeasti hankalaa, enkä mielestäni missään kohtaa väittänyt että kaikki siihen tottuvat vain päättämällä tottua. Kerroin ainoastaan miten omalla miehelläni se meni, onko siinä jotain väärää? Tietty jos olisin hoksannut, niin olisin voinut siihen laittaa, että tiedän ettei kaikille mene tuolla lailla helposti. Mutta en hoksannut että se ymmärretään noin, että väittäisin kaikilla ihmisillä toimivan samalla tavalla. Halusin kertoa tämän mieheni kohdalle osuneen helpon käyttöönoton kannustimeksi ap:lle mikäli saa diagnoosin ja laitteen, kun netti on täynnä kertomuksia siitä kuinka laitteen käyttö on niin kamalaa, ja siksi moni suhtautuu siihen ennakkoluuloisesti ja pahinta peläten jo ennen kuin ovat laitetta itse käyttäneetkään.
-3
Muiden huomaama kuorsaus oireena, ainoa hoitomuoto CPAP-laite, ja lääkäri sanoi että tulee aina olemaan vaikka laihtuisi
Muut sanoivat että kuorsaan ja että hengitys pätkii. Sen lisäksi olin erittäin väsynyt päivällä ettei edes jaksanut ajaa 20km työmatkaa iltapäivällä ilman että otti nokosia kaupan pihassa. Asia tutkittiin ja vakava uniapnea todettiin.
Sain CPAP-koneen ja parin kuukauden käytön jälkeen se alkoi vaikuttaa. Tuntuu kuin olisin nuorentunut sellaisen 5 vuotta kun energiaa on ihan toiseen malliin kuin eilen ja muistikin toimii taas normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän että joillain se on oikeasti hankalaa, enkä mielestäni missään kohtaa väittänyt että kaikki siihen tottuvat vain päättämällä tottua. Kerroin ainoastaan miten omalla miehelläni se meni, onko siinä jotain väärää? Tietty jos olisin hoksannut, niin olisin voinut siihen laittaa, että tiedän ettei kaikille mene tuolla lailla helposti. Mutta en hoksannut että se ymmärretään noin, että väittäisin kaikilla ihmisillä toimivan samalla tavalla. Halusin kertoa tämän mieheni kohdalle osuneen helpon käyttöönoton kannustimeksi ap:lle mikäli saa diagnoosin ja laitteen, kun netti on täynnä kertomuksia siitä kuinka laitteen käyttö on niin kamalaa, ja siksi moni suhtautuu siihen ennakkoluuloisesti ja pahinta peläten jo ennen kuin ovat laitetta itse käyttäneetkään.
-3
Mielestäni laitteen käyttö on erittäin helppoa jopa matkoilla. Ensimmäinen pari kuukautta oli hieman totuttelemista mutta kyllä nyt ei antaisi pois.
Aivohalvaus paljasti uniapnean. Cpap-laitteen käyttöön meni noin vuosi tottua, nyt ei voisi kuvitella nukkumista ilman.
En tottunut kumpaankaan laitteeseen, joita kokeilin. Vaadittavaa neljää tuntia ne eivät olleet naamallani, vaan olin unissani kiskonut painajaisten keskellä vekottimet pois tai ainakin ne olivat väärin.
Olin ollut väsynyt, jopa nukahtanut työpaikan vessaan ja kyläpaikassani kerrottiin minun kuorsaaan. Yksin asujan on tätä vaikea huomata, ellei mene kylään nukkumaan,
Minulle tehtiin se kiskokin, mutta se oli yhtä mahdoton. Ajatus siitä, että ylä- ja alahampaita ei saisi erilleen, oli kamala ja kokeilessani totesin, että en vaan pysty.
Nyt tuosta alkaa olla kai 7 vuotta ja olen ainakin elossa, ja nukun hyvin. En heräilisikään ellei olisi näin kuuma. Olen jo eläkkeellä, joten nukun niin pitkäään kuin huvittaa. En nukahtele päivisin, tosin en ole kyllä missään tylsissä kokouksissakaan nykyään. Töissä ollessani nukahdin ollessani kokouksen sihteerinä. Pikkuinen mikronukahdus :)
Luultavasti kuorsaan edelleen, joten en koskaan ole öitä kyläpaikassa.
En tiedä, ovatko laitteet kehittyneet, mutta aikoinaan uniapnean hoito jäi siihen kun niitä ei voinut pitää. Leikkaushoitojakin tehdään ilmeisesti yksityisellä, joku kommentoi tätä kerran jonkun lehden palstalla. Että jos rahaa on, voi kysellä. En tosin muista, missä ja kuka tekee.
Kuorsasin ja olin väsynyt. Samanikäinen hoitaja, jolla oli myös uniapnea hankki minulle sen kotitesterin ja lääkäri totesi minulla olevan keskivaikea uniapnea. Sain laitteen mutta pelkkä nenämaski ei riittänyt vaan sain sairaalasta kokokasvomaskin. Olen sen jälkeen vielä lihonut yli 10kg muusta syystä. Purentavirhe aiheuttaa kuorsaukseni.