Lopetanko kastikkeiden teon - viitsinkö enää edes tarjota kastikkeita?
Olen aina ollut sitä mieltä, että "kastike kruunaa hyvän ruoan".
Kun oltiin vielä exän kanssa naimisissa, hän söi mielellään kaikkia erilaisia kastikkeita, eli kastike ei mennyt kokonaan hukkaan. Nyt kun ollaan erottu, niin teinit 14 ja 16 v eivät viitsi edes maistaa kastikkeita. Olen sitkeästi tehnyt ja laittanut tarjolle, joskus jopa annostellut ruoan heille kastikkeineen suoraan lautaselle. He joko eivät ota kastiketta lainkaan tai annostelemani kastike jää koskemattomana lautasen raunalle. - viitsikö enää edes yrittää? Tätä on jatkunut jo monta vuotta.
Esim: paistan pihvejä, ja teen niille pippurikermakastikkeen. Eivät syö sitä kastiketta. Tai jos paistan kokonaisia broilerinfileitä ja teen sipuli-curry-kerma kastikkeen. Niin eivät syö kastiketta. En mausta liikaa, siitä olen varma.
Lisäksi en viitsi enää tehdä esim. mitään jauhelihakastiketta tai lihapullakastiketta, kun eivät tykkää siitä kastikkeesta.
Ehkä mun on vaan pakko luovuttaa kastikkeiden suhteen.
Kommentit (29)
Lihapullat ja kastike tietysti ja perunat. Miten syötte lihapullat?
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 16:25"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 16:24"]
Ap: Kysymys nro 4:lle: kuinka teet riisistä broilerin lisukkeena "kosteaa"?
Pilahvriisit ei mene nekään.
[/quote]
voi jösses tätä mielen köyhyyttä, ei voi muuta sanoa
-ohis
[/quote]mua alkoi naurattamaan, siis kosteaa loireria
Miksi ruoan pitäisi olla aina kosteaa? Kuivakin ruoka menee alas, jos on tarpeeksi juotavaa.
Kastikkeet voi korvata myös keitolla tai muhennoksella. Riisi ja keitto ei ole yhtään huono yhdistelmä.
Meillä ei ole juuri koskaan kastikkeita eikä "kosteita lisukkeita". Kana syödään riisin kanssa, lihapullat/pihvit syödään perunoiden kanssa, joihin laitetaan ehkä margariinia hiukan tai sitten lohkoperunoita/makaronia/riisiä/perunamuusia. Näiden lisäksi on salaattia tai jotain keitettyjä kasviksia. Onko ne sitten niitä kosteita lisukkeita? :D
Kaikki syödään hyvällä ruokahalulla.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 19:56"]
Lihapullat ja kastike tietysti ja perunat. Miten syötte lihapullat?
[/quote]
nro 4:llä lihapullat keitetään tomaattimurskassa joka on maustettu basilikalla ja pippurilla ja syödään pastan tai riisin kanssa. Perunoita meillä ei syödä juuri koskaan. silloin harvoin kun syödään raakana viipaleina runsaassa oliiviöljyssä paistettuna ja oreganolla maustettuna. keitetty peruna on jotain mitä en itse saa alas kuin ehkä osana jotain ruokaisaa salaattia.
No meillä ei ole teini koskaan tykännyt kastikkeesta paitsi nakkisellaisesta ja teenkin soossit vaan itselleni ;)
Olisit tyytyväinen ap - kastike on oikeastaan ihan turhia kaloreita, parempi vaan kun eivät syö. Ok, kyllähän se jonkun ruuan kruunaa (kunnon pihvi ja kanttarelliakastike esim) mutta ei tarvitse joka päivä tai edes joka viikko.
Meillä tehdään vain jauheliha- ja makkarakastiketta sekä pataruokia joissa on kokoon keitetty kastike (suurustamaton useinmiten)
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 19:03"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 16:24"]
Ap: Kysymys nro 4:lle: kuinka teet riisistä broilerin lisukkeena "kosteaa"?
Pilahvriisit ei mene nekään.
[/quote]
meillä ei ikinä syödä kuivaa pelkkää riisiä. Riisi on esimerkiksi italialaistyyppistä risottoa tai esim. Tomaattimurskaa ja sipulia sisältävää tomaattiriisiä.
Mitä pastaan tulee, siinä on joko runsaasti öljyä tai sitten on haudutettu kastike- siinä käytän siis kastikkeita, kastike on silloin se pääruoka, mutta erillisiä lisäksi kastikkeita tyyliin pihville tai perunoille kastike en tee.
t 4
[/quote]
Meiläkään ei ole juuri koskaan pelkkää riisiä kastikkeella tai ilman, mielummin kasvislisäke.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 19:46"]
Okei, teidän lisukkeet ovat siis riisiä tai pastaa, sit ymmärrän. Mut syökö jotkut muka vaan riisiä ja kanaa, vaikka sitten kastikkeella? Meillä lisukkeet on kyllä muuta kuin se ruoka...
[/quote]
Millä toisinaan ruoka on vaikka alkusalaatti ja risotto, tai salaatti ja pastaruoka. Kanan ja lihan kanssa meillä harvemmin on riisiä, perunaa tai pastaa, vaan usein erilaisia kylmiä tai lämpimiä kasvislisäkkeitä. jos alkuun on ollut vaikka keittoa, voi kanan kanssa olla vaikka pelkkää oliiviöljyllä ja sitruunalla maustettua salaattisekoitusta. Tai vaikka maustetussa öljyssä paistettua kukka- tai parsakaalia, tai marinoitua ja paistettua paprikaa tms.
t. 4