Miten ihmeessä pääsisin eroon tavarasta.
Kommentit (21)
Muuta. Kanna ylimääräinen varastoon. Sitten kun vuoden päästä toteat, että mitään et sieltä varastosta ole tarvinnut niin anna avain jollekulle joka saa tehdä varaston sisällöllä mitä lystää.
Meillä käytössä tavaroiden kanssa että yksi sisään, kaksi ulos. Eli jos esim. ostan uuden kirjan niin kaksi siirtyy kirpputorille. Joskus tietysti menee että yksi sisään, yksi ulos esim. kodin tekstiilit. Eli jos ostan uudet verhot on jotkun muut verhot hävitettävä.
Olemme pikkuhiljaa saaneet tavaramäärän pienenetyä :) Ja esim. minun käsityölehdistä otan vain ne sivut kansioon mitkä kiinnostavat ja muut menevät kierrätykseen.
Tilaat kotiin sellaisen ammattijärjestäjän.
Minä tilasin ja oli hyvä kokemus. Olen varmaan 7 vuotta päämäärätietoisesti vähentänyt tavaraa meillä, en "ikinä osta mitään" ja kahdesti vuodessa pidän kirpparipöytää ainakin kuukauden kerrallaan. Silti meillä on ihan liikaa tavaraa.
Tän ammattijärjestäjän tuloon olin varautunut varaamalla kirpparitavaralle laatikoita, oletin että lähinnä sitä tulisi, ei roskaa niinkään koska olen järkevä ihminen ja kuka nyt jätteitä säilyttelee. No kävi imi että minä olin säilyttänyt, muistaakseni 7 jätesäkillistä lähti kamaa roskiin, muutama laatikko kirpparille ja muutama laatikko oman talon kierrätyshuoneeseen (meillä tällainenkin ihanuus on). Se toi ihan uutta draivia hommaan kun vieressä oli ammattilainen joka piti jöötä ja jolla koko ajan mittari raksutti, ei voinut alkaa löysäilemään itsekään ettei mennyt rahaa hukkaan :D
Lopputulemana 5 tunnin sessiosta mulla oli komero järjestyksessä (entinen kauhukomero), kaikki yläkaapit tyhjänä, muutkin kaapit loogisessa järjestyksessä ja kaikki älyttömyydet (tyyliin 6 vuotta keskeneräisinä olleet käsityöt) heivattu pellolle.
Maksoi 160€. Suosittelen. Ja meinaan muuten hyödyntää tällaista palvelua jatkossakin ainakin kerran vuoteen. Jos pysyisi joku roti tässä hommassa.
Harjoittelukysymys. Kun pääset alkuun luopumisessa, se helpottuu. Sama juttu ilmeisesti kuin laihduttaminenkin (mistä itsellä ei kokemusta). Samalla kun harjoittelet luopumista harjoittelet itsetuntemusta: mikä tarve minulla on säilyttää tämä tietty esine, mitä se minulle merkitsee, ja miksi minun on niin vaikea siitä luopua! Edustaako esim. keskeneräinen käsityö minulle jotain unelmaa ja tarvitsenko sitä muistuttamaan esim. omasta luovasta puolestani, joka ei muuten pääse oikeuksiinsa arjessa - ja katoaako luovuus minusta, jos heivaan keskeneräisen käsityön pois? Moniin esineisiin liittyy tunteita, jotka on läpikäytävä ja analysoitava, jotta uskaltaa ja pystyy siitä luopumaan.
Tutstu fltladyn raivausfilosofiaan. Sivut ovat runsaat ja kaoottiset, mutta laitan linkin suoraan raivausohjeisiin
www.flylady.net/d/getting-started/flying-lessons/decluttering/
www.flylady.net/d/getting-started/flying-lessons/decluttering-15-minute…
Harjoittelua suosittelen minäkin. Minulla oli myös hankalaa luopua tavarasta, vaikken mikään hoarding-tyyppi olekaan, mutta sellainen aika tavallinen "tätä voi vielä joskus tarvita/käyttää"-tyyppi.
Itse tein niin, että siivosin pois kaikki ilmiselvimmät, esim. tavarat joista en enää tykännyt tai jotka olivat maanneet liian pitkään käyttämättöminä, osan vein suoraan kierrätykseen ja osan laitoin laatikkoon kaapin ylimmälle hyllylle (poissa silmistä, poissa mielestä) ja annoin olla siellä muutaman kuukauden. Sen jälkeen avasin laatikon, ja ihmettelin että miksi olin kamoja säästellyt :) Se aika kun olivat piilossa, antoi aikaa irottautua niistä. Jatka tällä tavalla, niin jossain vaiheessa tavaroista luominen tulee helpommaksi ja siihen jää jopa koukkuun.
Mulle vaikeimpia karsittavia ovat olleet kirjat ja elokuvat, vaatteet ja lahjat (tunnen jotenkin että kun olen lahjaksi saanut, niin minun velvollisuuteni olisi säilyttää se), mutta nykyisin huomattavasti helpompaa kuin ennen.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 13:10"]osan laitoin laatikkoon kaapin ylimmälle hyllylle (poissa silmistä, poissa mielestä) ja annoin olla siellä muutaman kuukauden. Sen jälkeen avasin laatikon, ja ihmettelin että miksi olin kamoja säästellyt :) Se aika kun olivat piilossa, antoi aikaa irottautua niistä.
[/quote]
Niin me ollaan erilaisia. Minulla tuo ohjeesi toimii juuri päinvastoin. Kun avaan laatikon, jonka sisältöä en ole nähnyt vähään aikaan, niin tulee sellainen riemastunut "jeee, tällainenkin minulla on!" Ei todellakaan voi heittää mitään pois sen jälkeen.
(en ole se, jolle alunperin vastasit)
Minä en pyri eroon tavarasta. Historia on osoittanut, että aika monelle esineelle löytyy käyttöä katastrofin saapuessa. Kukaan ei voi taata, että elinikänäni kaikki kulutusjuhlat jatkuvat. Tarvitaan muutama luonnonmullistus ja ne teille nyt roskaksi osoittautuneet astiat ovat kullanarvoisia.
5, olen harkinnut ihan samaa. Siitä saa kotitalousvähennyksenkin ja sitä on tänä vuonna meille jo kertynyt.
Mutta kerro nyt vähän tarkemmin, että mikä kaikki sinulla sitten oli roskaa?
Lähtikö tavaraa lahjoitukseen? Mitä teit kirpparitavaroille, saitko ne oikeasti myytyä?
Minä aloitin siivoamalla varaston. Kannoin kaiken olohuoneeseen, ja kävin läpi kahteen kertaan, nimittäin koko ajan tulee helpommaksi poisheittäminen. Sitten siivosin kaapit ja lopuksi pinnat. Päätin, että koriste- esineitä jää yksi tai kaksi, valitsin mieluisimmat. lasivitriinistä laitoin lasikokoelman myyntiin, muut koristeet vein kierrätykseen. Vaatteista, kengistä ja laukuista jätin vain parhaat, kirjoista samoin vain ehdottoman tärkeät. Samalla sitten päätettiin muuttaa pienempään asuntoon ja karsia joka ikinen esine, joka ei ole välttämätön. Nyt on vapaa olo ja ihanan pelkistetty koti.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 14:22"]
Minä en pyri eroon tavarasta. Historia on osoittanut, että aika monelle esineelle löytyy käyttöä katastrofin saapuessa. Kukaan ei voi taata, että elinikänäni kaikki kulutusjuhlat jatkuvat. Tarvitaan muutama luonnonmullistus ja ne teille nyt roskaksi osoittautuneet astiat ovat kullanarvoisia.
[/quote]
Roskaa löytyy riittävästi. Ei kaikki tavara ole tarpeellista missään olosuhteissa.
[/quote]
Roskaa löytyy riittävästi. Ei kaikki tavara ole tarpeellista missään olosuhteissa.
[/quote]
No joo, mutta harva tarvitsisi edes hädän tullen jotain rumia perintötauluja tai hajonneita leluja. Ja tuskin kriisin varalle kannattaa vuosikausia hillota montaa kaapillista turhia vaatteita, vaikka ne voisikin silloin myydä/vaihtaa ruokaan.
[/quote]
me ollaan pyritti myymään mm. lasten harrastusvälineitä, suksia, monoja ja pyöriä sitä mukaan, niin ostetaan isommat. Tämä on aika hyvin pitänyt, ja mitään tavaravyörtä ei varastossa ole. Lasten vaatteissa kierrätetään mahdollisuuksien mukaan tytöltä pojalle. Tytön lopuista vaatteista päästään helposti eroon antamalla ne serkuille, pojankin vaatteista osa menee eteenpäin. Kaveriperheelle on annettu paljon vauvatavaraa pinnasängystä alkaen. Eli luopuminen meidän taholta on se, millä tavaramäärä pysyy aisoissa.
Sitten kun vielä omien vaatteiden osalta kävisi vaatehuoneen läpi, niin johan alkaisi olla kotona siistiä ;)
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 14:23"]
5, olen harkinnut ihan samaa. Siitä saa kotitalousvähennyksenkin ja sitä on tänä vuonna meille jo kertynyt.
Mutta kerro nyt vähän tarkemmin, että mikä kaikki sinulla sitten oli roskaa?
Lähtikö tavaraa lahjoitukseen? Mitä teit kirpparitavaroille, saitko ne oikeasti myytyä?
[/quote]
Roskaa oli esim rikkinäiset asiat jotka oli pitänyt korjata (joskus vuosia sitten) mutta ei oltukaan. Oli myös sekalaista remppa-sälää, ylijäämätapetteja pieniä paloja, kuivia koppuroita maalisuteja tms.
Lahjoitustavarat meni lähinnä meidän talon kierrätyshuoneeseen, sieltä tuppaavat katoamaan. Välillä epäilyttää josko meidän talossa asuu joku himohamstraaja joka vie ko. huoneesta kaiken vähänkin käyttökelpoisen. Sinne on kätevä viedä esim. tavarat jotka ovat niin isoja että veisivät koko kirppispöydän. Tai tavarat jotka ovat periaatteessa käytettäviä mutta eivät myytäviä, esim. ehjät ämpärit.
Kyllä kirpparilla saa menemään kaikenlaista. Siinä touhussa ei pääse tuntipalkoille, mutta muuten se on minusta hauska harrastus. Minulla on siksi onnellinen tilanne että minulla on toimisto tuossa kodin lähellä ja käytämme sitä työkavereiden kanssa kirpparitavaran välivarastona (siellä siis ylimääräistä tilaa), eli nämäkin saa heti pois kämpiltä.
Sama vika. Olen kyllä tosi hyvä luopumaan muiden kamoista. Mut kannattaa ottaa muuttoavuksi, mä sanon kyllä kaikesta turhasta, että et sä tommosta tarvii, laita kierrätykseen.
Pitäisi ryhdistäytyä.