Lapsen kaveri dumpattiin taas meille...
Oikeesti - miten voi kieltäytyä, kun tuodaan pieni lapsi ovelle (sopimatta) ja ilmoitetaan, että hän tulisi nyt teille leikkimään? Kai mun täytyy kasvattaa selkärankaa, mutta miten jotkut kehtaa - eikö hyviin tapoihin kuulu sopia asiasta ensin, myös ennen kuin lapselle itselleen puhutaan, että nyt pääset x:n tykö kylään? Minunko pitää olla sitten se inhottava akka ja ruveta vaan ovella sanomaan, ettei nyt joka kerta käy nämä yllätysvierailut, joiden kestostakaan ei ole etukäteen mitään tietoa?
Kommentit (12)
Eikö oikeesti sovi jonkun syyn takia vai ärsyttää yleisellä tasolla, kun tuodaan kutsumatta?
Sanopa ensi kerralla, että teillä on nyt lintuinfluenssa pahimmillaan tartuntavaiheessa ja ripulipaskakin lentää puolella perheellä.
Kuinka pieni siis kyseessä ja asutteko kuinka lähekkäin?
Meillä naapuruston lapset (6-9v) kyllä kulkevat puolin ja toisin toistensa luo leikkimään ja silloin kun meille ei sovi, ilmoitan sen sitten ystävällisesti mutta suoraan. Tuntuisi kamalalta, jos pitäisi aina leikkitouhut jokaisen vanhempien kanssa erikseen sopimaan.
Mutta ymmärrän kyllä ärtymyksesi, jos pikkulapsi tuodaan ihan kuin päivähoitoon sopimatta siitä etukäteen.
3-vuotiaasta kyse, eli ihan hoidettava vielä. Kyllä meilläkin isommat juoksee kavereineen kodista toiseen, mutta ei mun näitä tarvitse paimentaa.
Ja olen ollut todella väsynyt töiden vuoksi jo muutaman viikon, niin aamulla sovittiin, että tämä päivä vietetään rauhassa perheen kesken. Ei edes siivota, kun ei jakseta. Eli tähän sotkun keskelle sitten sain ylimääräisen hoidettavan..
Ap
Kuule ap opettele sanomaan ettei nyt sovi. Tiedän että se on vaikeaa jos ei ole opetellut.
Sano vaikka seuraavalla kerralla että "nyt ei sovi mutta soittele joku toinen päivä" vanhemmalle joka tarjoaa lasta teille ovenraossa. Tai sitten sanot että "joo meilläkin X kaipaa leikkikaveria ja tulee nyt mielellään teille kun me ei voida nyt ottaa teidän lasta tänne, kiva kun saavat leikkiä teillä yhdessä".
Täytyyhän tuommonen pystyä sanomaan!
ei apua... miten ihmiset kehtaa? Siis tuoda noin pienen toisille hoidettavaksi noin vain sopimatta. Käy lastakin sääliksi, siis siinä mielessä et eivät taida vanhempansa kovin fiksuja ihmisiä olla. Mä olisin kyllä sinuna sanonut tiukasti ei, vaikka lapsen kannalta toki ikävää, jos hänelle tulee sellainen olo etteivät omat vanhemmat halua olla hänen kanssa eikä kaverillekaan pääse, mutta tässä vastuu on kyllä lapsen vanhemmilla, ei pitäis mennä lupaamaan lapselle et pääsee johonkin jos ei ole sovittu. Eikä sun mun mielestä edes tarvitse esittää mitään perusteluja, tyyliin "ollaan menossa sinne tai tänne", koska sopimatta ei tuon ikäistä tuoda. Ja jos et sano riittävän selkeästi, vanhemmat ei tajua vaan kiikuttaa muksunsa teille jatkossakin. Käsittämätöntä miten ajattelemattomia ihmiset on...
Oikeesti, miten ihmeessä ei voisi kieltäytyä?
Niin kauan on hyväksikäyttäjiä, kun joku suostuu hyväksikäytettäväksi.Niin se vaan on.
Oma vikasi jos et uskalla sanoa. Minä olin samanlainen ja silloin niitä hyväksikäyttöjä tulee. 3v. tarvitsee valvontaa, ohjausta ja muuta apua. Sun on pakko uskaltaa sanoa jotain tai älä aukaise ovea ollenkaan.
meillä oli samanlaista vajaa 2 v sitten kesällä. Itsellä oli pitkä kesäloma ja naapuruston mammat kuvittelivat että voin hyvin vahtia heidän lapsiaan ilmaiseksi ja monta päivää putkeen. Yhden kerran menin lankaan, tämän jälkeen sanoin suoraan me ollaan lähdössä tunnin päästä sinne ja sinne, tule hakemaan silloin ja jos myöhästyt, odottaa sitten enemmän yksin ulkona. Ja jätin. Sanoin hyvissä ajoin että soittaa äidille me ollaan nyt lähdössä ja lapsi melkein itki,kun ei halunnut jäädä yksin. Soitin ja sanoin soitan seuraavaksi sossutädit, ei mennyt kauaa kun taksi tuli hakemaan.
On tosi kiva että lapsilla on seuraa ja aina meille on kaikki lapset tervetulleita. Mutta tälläisessa tapauksessa kun selvästi käytetään hyväksi, pitää laittaa stoppi heti.
Kun kyseisenä kesänä sitten epäsuorasti kysyttiin ilmoitin palkkani on 10 euroa tunti ja voin katsoa lapsesi perään ko aikana, rahat silloin kun lapsi tuodaan, muuten ei tule kauppoja. Voit vaan kuvitella kuinka vähän keikkoja tuli.
Meillä on ex.n kanssa viikko-viikko huoltajuus ja yksinäisinä viikkoina ikävöin lapsiani mielettömästi. Kun he ovat minulla, haluan viettää heidän kanssaan laatuaikaa enkä tehdä sinä aikana muiden lasten kanssa töitä. Kuitenkin meillä olevat lapset ovat aina minun vastuullani.
Ja varsinkin kun ikinä ei ole mitään vuorosysteemiä, varsinkin kun minä en tarvitse vastapalvelusta, tosin ei sitä ikinä tarjotakaan.
Mieti repliikit valmiiksi seuraavaa kertaa varten "voi, sattuipa harmillisesti kun juuri nyt meille ei sovi. Sovitaan näistä kyläilyistä jatkossa etukäteen niin ei tule tällaisia ikäviä yhteensattumia" "Ahaa, tulit kylään. Selvä, tunnin voit olla, sitten me lähdetään XXX:ään".