Voiko sukulaisen jättää kutsumatta juhliin?
Asia jota pähkäilen joka ikinen kesä! Meidän lapsella on syntymäpäivät elokuussa ja tässä taas huomaan stressaavani kutsuttujen listaa.
Miehelläni ok viisi sisarusta, joiden kanssa ei ole tekemisissä juuri ollenkaan. Kuitenkin odottavat joka vuosi kutsua lapsemme synttäreille ja ollaankin aina kutsuttu. Nyt mietin ekaa kertaa, että haluaisin oikeasti jättää heidät kutsumatta ja pitää juhlat vain meille oikeasti läheisten ihmisten kesken. Siis sellaisten joiden kanssa ollaan tekemisissä muutenkin ja nähdään ja vaihdellaan kuulumisia. Kaikkia sisaruksia ollaan nähty viimeksi edellisillä syntymäpäivillä ja yhteydenpito on todella vähäistä.
Tuntuu typerältä kestitä ihmisiä jotka eivät oikeastaan kuulu elämään, ovat toki sukua mutta noin muuten. Olisi kiva tietää miten muut kokee tämän? Tiedän että miehen vanhemmat loukkaantuvat jos sisaruksia ei kutsuta, mutta koitan ajatella niin että se on meidän oma asia. Mies on siis kanssani samalla linjalla asian kanssa.
Tuntuu kuin nämä juhlat olisivat joku tapaaminen jossa sisarukset pääsevät näkemään toisiaan ja syömään hyvin, enkä halua heille sellaisia enää järjestää.. lapsestamme eivät ole olleet kiinnostuneita. Saattavat tulla juhliin joskus jopa ilman lahjaa, mikä on mielestäni outoa kun kyseessä on lapsi.
Mielipiteitä?
Kommentit (65)
Jos sisarukset eivät kutsu teitä juhliinsa, ei heitäkään tarvitse kutsua. Monta vuotta ovat käyneet niin eiköhän se riitä.
Vierailija kirjoitti:
Tätä mä just ihmettelen, kun jotkut sanovat että pakko kutsua jos et halua riidellä. Miksi se on riidan aihe jos ei saa kutsua juhliin? Mikä velvollisuus minun on kutsua kotiini ihmisiä joiden kanssa ei muuten olla tekemisissä? Heidän kenenkään luona emme ole koskaan käyneet kylässä, eikä heillä ole lapsia.
Silti en tiedä voinko olla kutsumatta, vaikka tiedän että jokainen saa sen itse päättää.. mutta juuri tuo että varmasti nakkelevat niskojaan sen jälkeen.. toisaalta kun on ei olla tekemisissä niin haittaisiko sekään.
Minun puolelta kaikki kolme sisarusta ovat läheisiä ja nähdään usein.
Ap
Näette usein. Ehkä mieskin haluaisi nähdä sisaruksiaan muttei voi. Kaikkihan pyörii sinun ympärilläsi.
Toinen asia on nämä massiiviset lasten synttärit. Luuletko, että ketään kiinnostaa.
Enemmän mua ihmetyttää, ettei meitä kutsuta miehen siskonlasten synttäreille. Varsinkin, kun yksi heistä on meidän kummilapsi. Alkuun jaksoin vielä kysellä juhlien perään, mutta olen jo lopettanut. Muistetaan kyllä ja laitetaan lahja postissa, joka vuosi.
Mitä jos antaisit miehen päättää ja hoitaa kutsumisen? Hänen sisaruksiaanhan he ovat.
Vierailija kirjoitti:
Tätä mä just ihmettelen, kun jotkut sanovat että pakko kutsua jos et halua riidellä. Miksi se on riidan aihe jos ei saa kutsua juhliin? Mikä velvollisuus minun on kutsua kotiini ihmisiä joiden kanssa ei muuten olla tekemisissä? Heidän kenenkään luona emme ole koskaan käyneet kylässä, eikä heillä ole lapsia.
Silti en tiedä voinko olla kutsumatta, vaikka tiedän että jokainen saa sen itse päättää.. mutta juuri tuo että varmasti nakkelevat niskojaan sen jälkeen.. toisaalta kun on ei olla tekemisissä niin haittaisiko sekään.
Ap
Jatkossa he eivät kutsu teitä lasten synttäreille. He eivät tutustu lapsiinne.
Mutta sehän on toiveesi.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jätä kutsumatta! Ne on miehen sukua, eihän ne edes ole kanssasi tekemisissä, joten miksi kutsua niitä sinun kotiisi (mies ja lapsi asuvat muualla?).
Jos kerran ette ole missään tekemisissä, niin en oikein keksi, että pihaasiko ne tulee niskaansa nakkelemaan vai missä heitä ajattelit seuraavan kerran nähdä.
Sitä paitsi tuossa on 5 kamalaa mahdollisuutta saada kutsu häihin. Pidä etäisyyttä, kiellä miestäkin olemassa yhteydessä sisaruksiinsa, koska nehän voi järjestää juhlat, johon kokevat joutuvansa kutsumaan teidätkin. Ei kai sentään!
[/quote]
Näette usein. Ehkä mieskin haluaisi nähdä sisaruksiaan muttei voi. Kaikkihan pyörii sinun ympärilläsi.
Toinen asia on nämä massiiviset lasten synttärit. Luuletko, että ketään kiinnostaa.[/quote]
Hienosti päätelty hei! Kaikki pyörii minun ympärilläni 😁 Minä olen suhteen alusta asti ihmetellyt tuota, että eivät ole tekemisissä tai näe koskaan toisiaan. Miehelle on ihan sama kutsutaanko vai ei, sanoo vaan että pitää varmaan kutsua ettei tule riitaa. Ja sitä tässä taas pohdin, että senkö vuoksi heidät tosiaan pyydetään juhliin. Meidän lapsi ei osaa heitä kaivata juhliinsa.
En ole koskaan käynyt kenenkään miehen sisaruksen luona, meillä ovat sen sijaan käyneet alkuaikoina kun kutsuin joskus kahville. Pian huomasin, että turha minun on yrittää pitää sukulaissuhteita yllä kun meininki on mitä on.
Joulut ja muut kukin heistä viettää vähän missä sattuu. Kai joskus näkevät ainakin osa heistä.. mutta mun mielestä olisi suorastaan outoa viettää joulua niin vieraiden ihmisten kanssa.
Ap
Kääntäisin asian ennemminkin niinpäin että onko siitä jotain haittaa jos heidät kutsutaan?
Jos näette heitä vain teidän lapsenne synttäreillä, silloinhan he eivät kutsu teitä koskaan mihinkään. Miksi tekään siis kutsuisitte heitä?
Ja ihan yhdessä me asutaan miehen ja lapsen kanssa 😊
Tää 6v synttäreiden kestitseminen on varmaan niin kallista, että kannattaa kutsua vain oma suku ja jättää miehen suku kutsumatta.
Meidän veljen vaimo on kuin ap. Veljenpoika täytti 3v, ei kutsua, koska "ei olla muutenkaan tekemisissä". Eikä tullut ennen kouluikää yhtäkään kutsua. Kun veljenpoika täytti 7v, kutsu tuli, mutta yllättäen minä ja pikkuveli emme "ehtineet juhliin", mutta kiitimme kutsusta. Harmi pienelle pojalle, että synttäreilleen ei enää siinä vaiheessa tullut muitakaan, kaveritkin oli kesällä muualla. Veljen vaimo oli osannut niin hyvin hävittää sukulaiset lapsen elämästä, että isovanhemmatkaan eivät halunneet mennä.
Ei ole pakko kutsua, mutta ei ole pakko mennä.
Sinä kutsut, koska et kehtaa olla kutsumatta, ja he tulevat, koska eivät kehtaa kieltäytyä kutsusta. "Voi ei, taas ne Erkin lapsen synttärit! Mikähän hänen nimensä taas olikaan? Kuinka monta vuotta hän mahtaa täyttää? Mitä sen ikäiselle osaa ostaa lahjaksi?"
Älä meiltä kysy ap, päättäkää itse. Meillä miehen puolen suku kutsuu melkeinpä nimi päiville ja aina on viety joku lahja tai tuomisia muuten. Itse en ole juhlien järjestäjä, joten hyvin harvoin kutsun isoa porukkaa. Ehkä sitä on kummasteltu, mutta en ole kiitoksenkipeä.
Vierailija kirjoitti:
Kääntäisin asian ennemminkin niinpäin että onko siitä jotain haittaa jos heidät kutsutaan?
Vähän se tuntuu oudolta kun muuten meillä on läheinen porukka miehen ystävien ja vanhempien sekä minun puolen suvun ja ystävien kesken. Sitten on nämä sisarukset, jotka ryntäävät suoraan syömään kun pääsevät sisään. Istuvat omassa porukassaan vaihtamassa kuulumisia, eivätkä vaikuta lainkaan siltä että tulivat paikalle meidän vuoksi - vaan ennemminkin pitämään jotain sisarustapaamista ja syömään.
Saattaa kuulostaa oudolta, mutta en tosiaan jaksaisi heitä enää kestitä.
Mietin miten jatkossa, että jos nyt jättäisi kutsumatta niin kävisikö juuri niin kun joku sanoi.. kun heillä jollain on joskus mahdollisesti lapsia niin silloin voisi yrittää olla tekemisissä että serkukset pääsisivät tutustumaan toisiinsa. Elleivät sitten loukkaannu jos kutsua ei tänä vuonna tule.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Toinen asia on nämä massiiviset lasten synttärit. Luuletko, että ketään kiinnostaa.
Hienosti päätelty hei! Kaikki pyörii minun ympärilläni 😁 Minä olen suhteen alusta asti ihmetellyt tuota, että eivät ole tekemisissä tai näe koskaan toisiaan. Miehelle on ihan sama kutsutaanko vai ei, sanoo vaan että pitää varmaan kutsua ettei tule riitaa. Ja sitä tässä taas pohdin, että senkö vuoksi heidät tosiaan pyydetään juhliin. Meidän lapsi ei osaa heitä kaivata juhliinsa.
En ole koskaan käynyt kenenkään miehen sisaruksen luona, meillä ovat sen sijaan käyneet alkuaikoina kun kutsuin joskus kahville. Pian huomasin, että turha minun on yrittää pitää sukulaissuhteita yllä kun meininki on mitä on.
Joulut ja muut kukin heistä viettää vähän missä sattuu. Kai joskus näkevät ainakin osa heistä.. mutta mun mielestä olisi suorastaan outoa viettää joulua niin vieraiden ihmisten kanssa.
Ap
Sehän on selvä. Sinä olet niiiin paljon parempi ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sehän on selvä. Sinä olet niiiin paljon parempi ihminen.
Kyllä on kummallisia kommentteja sulla. Taidat itse kuvitella itsestäsi noin? En minä koe olevani ketään toista parempi.
Ap
Hyvä vain jos et kutsu. Parempi ainakin mielestäni niin. Me mieheni kanssa emme jaksa reissata pikkulasten kakkukutsujen takia satoja kilometrejä, joten aina on helpotus, jos kutsua ei jomman kumman sisarusten perheiltä tule. Ei tarvitse miettiä minkä varjolla kieltäytyy kutsusta.
Ei kai aikuisia nyt yleensä kiinnosta lasten synttärit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jatkossa he eivät kutsu teitä lasten synttäreille. He eivät tutustu lapsiinne.
Mutta sehän on toiveesi.
Ei se tutustuminen ole lapsen vastuulla. Jos ne sedät ja tädit tulee synttäreille lähinnä seurustelemaan keskenään / vanhempiensa kanssa kun pääsevät valmiiseen pöytään, niin ei ole se veljen lapsi heille kovin tärkeä.
Aika usein tuollaisesta suututaan ja tulee riitaa, vaikka kyse onkin vain henkilön oikeudesta valita keitä kotiinsa kutsuu.