Vinkkejä aineenopettajan soveltuvuushaastatteluun!
Selvisin siis aineenopettajan soveltuvuushaastatteluun. Millaisiin kysymyksiin voi varautua? Kyseessä kielen opettajan haku yliopistossa. Kaikki vinkit alan ihmisiltä otetaan vastaan!
Kommentit (10)
Kannattaa vain olla oma itsensä... Luultavasti kysellään esim. millainen on hyvä opettaja, millainen opettaja itse olisit (hyvät ja huonot puolet), mikä sinusta on kieltenopetuksessa tärkeää yms. Itse en enää kovin tarkkaan muista, mitä itseltäni kyseltiin, mutta jotain tuollaisia peruskysymyksiä kuitenkin.
t. kieltenope
Ryhmähaastattelusta: ole mukana, mutta älä dominoi. Jotkut yrittävät olla mahdollisimman paljon äänessä, ja sillä mennään metsään. Ota ryhmässä sellainen rooli tosiaan, että yrität saada kaikki mukaan. Kokoa myös ryhmän ajatuksia: esimerkiksi minun ryhmäni tehtävänä oli suunnitella ja "pitää" vanhempainilta 20 minuutissa. Minä ehdotin muutamaa asiaa ja kuuntelin, sitten sanoin: "siis olemme nyt päättäneet, että tehdään ensin niinkuin x ehdotti, sitten tervehditään vanhempia, lupasiko b pitää heille terveyuliaispuheen? Entä mitä sen jälkeen, jos vaikka minä ja y tehtäosiin näin ja näin, olisiko se hyvä?"
Ymmärrät varmaan pointtini. yritä siis toimia vähän niinkuin puheenjohtajana, joka kerää ajatuksia yhteen ja pitää huolta siitä, että asiat etenevät eikä jäädä junnaamaan paikalleen. Älä unohda huumoria ja positiivista asennetta! Itse pääsin heittämällä sisään ekalla kerralla :) tsemppiä!
Varustaudu siihen, että sinut koitetaan saada hiiltymään tai hermostumaan ikävilläkin kysymyksillä. Itse olin "hyvä poliisi/paha poliisi" tyyppisessä haastattelussa, jossa toinen kyseli mukavia ja toinen testasi paineen sietokykyä kysymällä jopa loukkaavia kysymyksiä.
Olin itse soveltuvuushaastattelemassa aineenopettajia muutama viikko sitten. Tilanne on siltä puolelta pöytää katsottuna sellainen, etten ymmärrä, miten siihen oikein voisi valmistautua. Haastattelijat näkevät aika nopeasti paljon. Jos olet "normaali", reipas asiallinen ja motivoitunut, ei pitäisi olla hätää. Tiedän, normaali kuulostaa kamalalta, mutta ymmärrät ehkä, mitä tarkoitan.
Mieti vahvuuksiasi ja heikkouksiasi, niitä nyt varmasti ainakin kysytään. Pohdi myös näkemystäsi oppimisesta ja opettamisesta sekä tärkeänä pitämiäsi arvoja.
Kymmenen pisteen vihje: kannattaa tuoda esiin oppilaslähtöisyyttä ja sitä ajatusta, että opettaja toimii oppimisen ohjaajana. Kenenkään päähän ei voi kaataa tietoa. Opetusmetodi, jossa opettaja luennoi ja oppilaat kuuntelevat, on aikansa elänyt (luultavasti ainakin valintakokeissa olevien opettajien mielestä).
Pieni flirtti auttaa paljon. Varsinkin, jos haatattelijat toimivat samassa työyhteisössä.
Mulla yksi vähän yllättävä kysymys oli: "miten rahoitat opiskelusi?" En ollut varautunut raha-asioitani sen kummemmin selittämään. Mutta kertoohan sekin toki motivaatiosta että on myös käytännön seikat käynyt läpi.
No jestas. Raha-asiani ovat kunnossa eivätkä ne kuulu kyllä kellekään haastattelijalle. Ei tarvitse käydä töissä opintojen ohessa, se ehkä voi olla haastattelijalle merkityksellinen tieto.
Lämmin kiitos asiantuntevista vinkeistä! Mietin näitä kyllä ihan oikeasti ajan kanssa läpi. Kyseessä yksilöhaastattelu, joka alkaa 5mim. aloituspuheenvuorolla (hakijan), jota seuraa n. 15min. kestävä vuorovaikutteinen haastattelu, jossa hakijalla myös aktiivinen rooli. Aloituspuheenvuorossa pitää kertoa itsestä ja siitä, miksi juuri minut pitäisi valita koulutukseen. Vuorovaikutustilanteessa saa nostaa esille tärkeäksi kokemiaan asioita ja se pohjautuu aloituspuheenvuoroon, ja aloituspuheenvuoron asioihin voidaan pyytää täsmennyksiä. Ekaa kertaa olen minäkin hakemassa, koepistekiintiössä. Kirjallisesta kokeesta tuli ihan hyvät lähtöpisteet, kun katselee edellisten vuosien tilastoja. Toki koskaan ei voi tietää, mikä on taso tänä vuonna. Kiitti tsempeistä! :) Ap
Olen ollut valitsemassa aineenopettajia. Selkeä kuvio oli silloin, että yleensä esim. ryhmätilanteesta vähiten pisteitä sai hiljaisin ja äänekkäin.
Yksilöhaastis voi olla ihan minkälainen tahansa, siellä halutaan testata myös sitä, miten osaat reagoida yllättäviin tilanteisiin.
Ryhmähaastattelussa katsotaan ennen kaikkea ryhmädynaamisia taitoja, eli jos saat aina sanottavasi esitettyä järkevästi ja lisäksi huolehdit keskustelun sujuvuudesta ja siitä, että kaikki saavat puheenvuoron, sujuu homma hyvin. Jos joku on hiljaisempi, osallista hänetkin mukaan, siitä haastattelijat tykkäävät.
T. Historian aineopettaja.