En tiedä veriryhmääni - muita?
Ei ole veriryhmää näköjään ajokortissa eikä Kela -kortissa.
En ole ollut ikinä raskaana, enkä sairaalahoidossa. Eli minun veriryhmääni ei ole ikinä edes tsekattu.
Minulta ei ole ikinä otettu edes perusverenkuvaa labrassa - miksi olisi? Ei ole ollut tarvetta.
Oma neuvolakorttini on jossakin ties missä, siinä se veriryhmä varmaankin olisi, mutta en löydä korttia.
Jos haluan tietää veriryhmäni, niin kertokaa, mistä sitä kysyisin. Kiitos.
Kommentit (9)
Ei sitä tutkita perusverenkuvassa. :D Ei myöskään vauvoilta, ellei äitisi ole Rh-negatiivinen.
Helpoiten saat sen selville menemällä luovuttamaan verta. Raskausaikana selviää myös tai jos joudut leikkaukseen.
Ap vastaa nro 2: en voi luovuttaa verta, koska en täytä verenluovutuksen kriteereitä
Sitten et saa sitä omatoimisesti selville.
Jos tiedät vanhempiesi veriryhmät, voit niistä laskea mitkä ryhmät sinulla ovat mahdollisia.
Tiedän olevani AB (se testattiin kolmesti biologiantunnilla koulussa), mutta en tiedä olenko + vai -. Pitäisi kyllä mennä luovuttamaan verta ensimmäistä kertaa, kunhan tämä flunssa on kokonaan parantunut...
Minulle selvisi oma veriryhmäni vasta lähes nellikymppisenä :). Kuten sinä, tajusin vain yhtäkkiä, etten tiedä sitä. Kerran sitten sairaana ollessani, kun tarvittiin verikoetta, pyysin lääkäriltä labralähetteeseen merkintää, että myös veriryhmä tutkitaan.
Mutta jos et sairasta juuri koskaan, niin suostuisiko terveyskeskus tutkimaan veriryhmän näin "viihdetarkoitukseen"? Verenluovutusneuvo on hyvä, mutta onnistuu vain, jos sinulla ei ole mitään esteitä siihen.
mä sain myös selville lapsena biologian tunnilla
Sen voi määrittää kotona, ainakin ebaystä saa testejä.
osta/teetä testi. En mäkään tiennyt omaani ennen raskautta.
Yleensä se kai tulee ilmi verenluovutuksessa tai raskauden aikana. Ei sitä muuten määritetä rutiininomaisesti, ei edes vauvoilta paitsi jos äiti on rh-. Ei sitä tarvi tietää, mutta jos haluat niin mene luovuttamaan verta.