Elohopea myrkytys tai jotain? Viisaat ihmiset help
Olen 18 vuotias nuorukainen ja tämän muutaman vuoden ajan elämä ollut ihan hirveetä. Kävelyvaikeuksia, elohiiriä ja lihasnykäyksiä ympäri kehoa, puheongelmia, nielemisvaikeuksia, epätodellista ja pökkyräistä oloa, hiustenlähtöä ja ties mitä muita oireira, jotka ovat haitanneet mun jokapäiväistä elämää nyt tämän muutaman vuoden ajan. Mutta ala-asteelta asti jo ilmennyt tuota epätodellista oloa ja keskittymisvaikeuksia.
Muistan kun lapsena päiväkodissa rikoin sellaisen seinällä olevan lämpömittarin hampaillani ja sitä ainetta pääs sieltä mun suuhun. En muista nielinkö vai mitä vittua tein, mutta muistan kokopäivän odotellen ruokailua, että pääsisin juomaan jotain. Oli nimittäin hirveä maku suussa kokopäivän, eikä muutama lasillinen maitoa poistanut sitä. En kertonut tästä kenellekään silloin, koska no olin päiväkoti-ikäinen paskiainen.
Nyt vasta ajatellen voisiko tämä olla selitys kaikelle. Neurologilla käynyt pari kertaa ja pään MRI:kin tehty ja todettu terveeksi. En ole tosin tuonut tätä tarinaa esille neurologille, enkä kellekään tähän mennessä. Mutta mitä tekisitte minun kohdallani?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta kerran hajosi elohopeaa sisältänyt kuumemittari. Ja nokkelana sitten imuroin ne juoksevat pallerot imurilla. Ilmassa oli hieman metallinen tuoksahdus...
Sulla on suurempi riski sairastua kuin ap:lla.
Nyt rupesi pelottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuo elohopeamittarijuttu kannata kertoa aivan jokaiselle lääkärille jossa käyt. Ehkä tärkein tieto mitä voi kertoa.
Elohopeaa ei ole enää ap:n lapsuudessa käytetty mittareissa vaan on jotain alkoholia ja siitö määrästä tuskin olisi mitään haittaa.
T.tutkija
Vierailija kirjoitti:
Monilla aikuisilla on amalgaamipaikkoja suu täynnä (elohopeaa) eikä ongelmia ole.
Amalgaamissa ei ole elohopea samassa muodossa kuin ennen oli lämpömittareissa. Minun käsittääkseni ei elohopeaa ole kuume- ja lämpömittareissa käytetty enää vuosikymmeniin. Siksi epäilen, että aloittajan maistelema aine ei edes ollut elohopeaa. Pahanmakuista varmaan juuri siitä syystä, että sitä ei niellä.
Vierailija kirjoitti:
Kerroit että Mri on otettu.
Entä onko licvor eli selkäydin- neste?
Entä ENMG eli lihasten hermoratatutlilis ( ja lisäkis mahdollisia muita lihas- tutkimuksia?
ENMG:tä oon aatellu, mutta eikö toi selkäysin-neste oo aika riski. Tiedän että se on yleinen tutkimus hermoperäisten sairauksien diagnoimisessa, mutta mun tuurilla saisin lääkärin joka pistää väärään kohtaan ja halvaannun loppuiäks :D
Vierailija kirjoitti:
En usko elohopeamyrkytykseen. Aikaisemmilla kommentoijilla oli hyviä pointteja siihen liittyen.
Vakava raudanpuutekin voi aiheuttaa tuonkaltaisia oireita. Lue lisää netistä, ferritiini olisi se verikoe, mikä kertoo paremmin rautavarastojen tilan kuin hemoglobiini. Hyvä, että olet jaksanut käydä tutkittavana, neurologiset sairaudet voivat olla vaikeita diagnosoitavia, joten voi tietysti olla jotain sellaistakin. Toivottavasti apu löytyy.
Ferritiini on mitattu. Oli viitteissä. Ihan siellä alarajoissa tosin. Kiitos kuitenkin!
Vierailija kirjoitti:
Nuo oireet viittaa johonkin puutostautiin, en muista minkä vitamiinin, googlettele oireitas esim. Englanniksi, ja ota kaikki vitamiini, hovenaine kokeet, tai raudanpuutos.
Niin no voi tosin viitata myös johonkin neurologiseen sairauteen. Mutta joo, niin itsekin luulisin. En usko, että noin nuorena olisin sairastunut johonkin lihaksia rappeuttavaan sairauteen noin vain. Elohopea olisi tosin iso riskitekijä noille sairauksille, siksi kyselinkin siitä. Kiitos kuitenkin, että kaikki ei tartu pelkästään tuohon, vaan yrittävät auttaa mua ylipäätänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo oireet viittaa johonkin puutostautiin, en muista minkä vitamiinin, googlettele oireitas esim. Englanniksi, ja ota kaikki vitamiini, hovenaine kokeet, tai raudanpuutos.
Niin no voi tosin viitata myös johonkin neurologiseen sairauteen. Mutta joo, niin itsekin luulisin. En usko, että noin nuorena olisin sairastunut johonkin lihaksia rappeuttavaan sairauteen noin vain. Elohopea olisi tosin iso riskitekijä noille sairauksille, siksi kyselinkin siitä. Kiitos kuitenkin, että kaikki ei tartu pelkästään tuohon, vaan yrittävät auttaa mua ylipäätänsä.
Ajattelinkin nyt käydä lukuisissa verikokeissa jne. Mutta noista viitearvoistakin on välillä huono tehdä diagnoosia taikka mitään johtopäätöksiä. Sanotaanpa vaikka, että arvot näyttäis B12:sta olevan viitteissä, ihmisellä voi silti olla todella kova puute siitä. Noi arvot on niin yksilöllisiä ja joillakin ihmisillä on luonnollisia vasta-aineita, jotka sekoittaa oikeita viitearvoja.