Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elohopea myrkytys tai jotain? Viisaat ihmiset help

nimimerkki
20.07.2020 |

Olen 18 vuotias nuorukainen ja tämän muutaman vuoden ajan elämä ollut ihan hirveetä. Kävelyvaikeuksia, elohiiriä ja lihasnykäyksiä ympäri kehoa, puheongelmia, nielemisvaikeuksia, epätodellista ja pökkyräistä oloa, hiustenlähtöä ja ties mitä muita oireira, jotka ovat haitanneet mun jokapäiväistä elämää nyt tämän muutaman vuoden ajan. Mutta ala-asteelta asti jo ilmennyt tuota epätodellista oloa ja keskittymisvaikeuksia.

Muistan kun lapsena päiväkodissa rikoin sellaisen seinällä olevan lämpömittarin hampaillani ja sitä ainetta pääs sieltä mun suuhun. En muista nielinkö vai mitä vittua tein, mutta muistan kokopäivän odotellen ruokailua, että pääsisin juomaan jotain. Oli nimittäin hirveä maku suussa kokopäivän, eikä muutama lasillinen maitoa poistanut sitä. En kertonut tästä kenellekään silloin, koska no olin päiväkoti-ikäinen paskiainen.
Nyt vasta ajatellen voisiko tämä olla selitys kaikelle. Neurologilla käynyt pari kertaa ja pään MRI:kin tehty ja todettu terveeksi. En ole tosin tuonut tätä tarinaa esille neurologille, enkä kellekään tähän mennessä. Mutta mitä tekisitte minun kohdallani?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seinällä olevassa mittarissa ei ole elohopeaa, vaan petrolia tai etanolia, mikä maistuu kyllä todella hirveälle. Miten muuten elät ja voit? Onko henkinen vointi hyvä? Entä ruokavalio?

Henkinen vointi ei ole mikään paraskaan tällä hetkellä oireideni takia. Ei mikään huonokaan tosin. Ruokavalio on ihan hyvä ja oon aina välillä yrittänyt syödä extra terveellisimmin ja liikkua enemmän ja olen tullut siihen pisteeseen että oireet eivät johdu mistään huonoista elintavoista yms.

Liikuin vielä pari vuotta sitten todella paljon, mutta nää oireet alkoivat viedä ilon siitäkin. Mulla on kuitenkin hyvä kunto vielä jne.

Vierailija
22/48 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni sai tuollaisia oireita kasvaimesta aivoissa ja selkäytimessä. Hänellä se ei kylläkään kestänyt noin kauaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta näin yleisesti ottaen mitä kokeita kannattaisi käydä läpi, kun ilmenee tällaisia oireita. Ajattelin tässä käydä vielä selkäytimen MRI:ssä ja lukuisissa verikokeissa.

Vierailija
24/48 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että ainakin osa on ihan lumesairautta, koska olet niin vakuuttunut tuosta elohopeasta. Sinulla on ollut morkkis asiasta lapsesta asti ja siksi voit huonosti. Kun menet seuraavan kerran lääkäriin niin unohda koko tuo tarina. Todennäköisesti lääkärit ei ota siksi sinua niin tosissaan ja leimaavat sinut vain mt-häiriöiseksi.

Vierailija
25/48 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti oireet johtuvat juurikin tuosta elohopeasta, jonka lisäksi elimistöösi tulee elohopeaa ruuasta, mm. kalat, maito, kasvikset. Täytyy miettiä pitäisikö elohopea sitoa elimistöstäsi pois. Aivokuvaus ei tuo apua koska näkyvät vahingot tulevat vasta vuosikymmenien viiveellä.

Vierailija
26/48 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että ainakin osa on ihan lumesairautta, koska olet niin vakuuttunut tuosta elohopeasta. Sinulla on ollut morkkis asiasta lapsesta asti ja siksi voit huonosti. Kun menet seuraavan kerran lääkäriin niin unohda koko tuo tarina. Todennäköisesti lääkärit ei ota siksi sinua niin tosissaan ja leimaavat sinut vain mt-häiriöiseksi.

Tuo mt juttu on jatkoa ajatellen paha. Julkisen puolen lääkärit laittavat kaiken masennuksen tms syyksi ja hätätapauksessakaan ei saa päivystyksestä apua. Se on ikuinen leima jota pitää välttää viimeiseen asti.

Vierailija
27/48 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monilla aikuisilla on amalgaamipaikkoja suu täynnä (elohopeaa) eikä ongelmia ole.

Amalgaamista elohopea ei liukene elimistöön ainakaan merkittävässä määrin.

Vierailija
28/48 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No veikkasit väärin. En ole vakuuttunut, että oireet johtuvat elohopeasta. Tapaus tuli isommin mieleen vasta vähän aikaa sitten. Vuosia jo ollut näitä oireita, enkä ole ollut kovin huolissani, vaikka olisi pitänyt. Nää oireet on syrjäyttänyt mut. Mutta oon vaan istunut yksin kotona ja ajatellut, että kyllä tämä tästä menee ohi. Nyt vasta viimeaikoina alkanut huolettaa kovasti, että oikeesti jotain on tehtävä. En voi koko ikääni olla kohtaamatta totuutta.

Vierailija
29/48 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo mt juttu on jatkoa ajatellen paha. Julkisen puolen lääkärit laittavat kaiken masennuksen tms syyksi ja hätätapauksessakaan ei saa päivystyksestä apua. Se on ikuinen leima jota pitää välttää viimeiseen asti.

Höpö höpö. Itse olen masennuksen takia eläkkeelle ja ihan normaalisti olen saanut hoitoa julkisella somaattisiin sairauksiin. Onpa jopa sydän leikattu.

Vierailija
30/48 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin oli elohopeaa enää tuossa mittarissa ja vaikka olisi ollutkin, ei sen määrä riitä myrkytykseen asti. Veresi raskasmetallipitoisuudet voidaan selvittää ihan verikokeilla. Voihan sinulla olla borrelioosi, kilpirauhasen vajaatoiminta, diabetes tai joku muu sairaus,oireet sopii vaikka mihin. Lääkäriin selvittämään ja tutkimuksiin vaan.

Vierailija
31/48 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti oireet johtuvat juurikin tuosta elohopeasta, jonka lisäksi elimistöösi tulee elohopeaa ruuasta, mm. kalat, maito, kasvikset. Täytyy miettiä pitäisikö elohopea sitoa elimistöstäsi pois. Aivokuvaus ei tuo apua koska näkyvät vahingot tulevat vasta vuosikymmenien viiveellä.

Millä kokeilla sitä sitten katsotaan tai mitataan että löytyykö elohopeaa elimistöstä

Vierailija
32/48 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin oli elohopeaa enää tuossa mittarissa ja vaikka olisi ollutkin, ei sen määrä riitä myrkytykseen asti. Veresi raskasmetallipitoisuudet voidaan selvittää ihan verikokeilla. Voihan sinulla olla borrelioosi, kilpirauhasen vajaatoiminta, diabetes tai joku muu sairaus,oireet sopii vaikka mihin. Lääkäriin selvittämään ja tutkimuksiin vaan.

Joo tämän vuoden puolella diagnosoitiin kilpirauhasen vajaatoiminta, sain lääkityksen eikä se auttanut yhtään. Nyt viimeviikolla sainkin tietää, että diagnoosi oli väärä. Mulla on jotain heterofiilisiä vasta-aineita, jotka sekotti kilpirauhas arvoja. Ja näin nyt vajaatoiminta poissuljettiin

Vierailija
33/48 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta kerran hajosi elohopeaa sisältänyt kuumemittari. Ja nokkelana sitten imuroin ne juoksevat pallerot imurilla. Ilmassa oli hieman metallinen tuoksahdus...

Vierailija
34/48 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta kerran hajosi elohopeaa sisältänyt kuumemittari. Ja nokkelana sitten imuroin ne juoksevat pallerot imurilla. Ilmassa oli hieman metallinen tuoksahdus...

Sulla on suurempi riski sairastua kuin ap:lla.

Vierailija
35/48 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on suurempi riski sairastua kuin ap:lla.

Ja tämä mittarin särkyminen tapahtui iloisella 80-luvulla milloin mittareissa oli oikeaa elohopeaa.

Vierailija
36/48 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmanko Suomessa on niin paljon omituista porukkaa? Tekevät ihmeliikkeitä, räkivät ihmisten päälle ja ovat toivottoman oloisia. Kun sinne lääkäriin ei voi mennä edes silloin kun lanttukammari leikkaa kiinni. ETTEI tule mainintaa papereihin, ettei pää kestä nykyelämää.

Vierailija
37/48 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä tietää etten ole ainoa joka on tehnyt noin (menivät mokomat pallerot puulattian rakoon makuuhuoneessani, sieltäpähän olisin niitä hengitellyt keuhkoihini). Tosin tiesin jo silloin että on kauheaa myrkkyä, joten imuroin iso ikkuna (ei siis tuuletusikkuna) auki, ja (omakotitalo kun oli) niin että toisessa päässä taloa oli toinen ikkuna auki että sai läpivedolla tuuletettua nopeasti. En muista haistaneeni mitään omituista.

Mutta se oli viimeinen lämpömittari minkä olen ikinä rikkonut (olin silloin kai 12 tai 13-v.), nykyäänkin (olen 40-v.) mittailen vielä lämpöni ihan oikealla elohopeamittarilla, joka on muovisen säilytyskotelonsa ansiosta pysynyt yöpöytäni laatikossa ehjänä kolmen muuton läpi.

Vierailija
38/48 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmanko Suomessa on niin paljon omituista porukkaa? Tekevät ihmeliikkeitä, räkivät ihmisten päälle ja ovat toivottoman oloisia. Kun sinne lääkäriin ei voi mennä edes silloin kun lanttukammari leikkaa kiinni. ETTEI tule mainintaa papereihin, ettei pää kestä nykyelämää.

Se on urbaania legendaa jostain 1950-luvulta että mt-diagnoosi vaikeuttaisi hoitoonpääsyä mitenkään. Ap:n kannattaisi kirjoittaa kaikki oireensa paperille, mennä listan kanssa omaan terveyskeskukseensa lääkärille, ja sanoa ettei jaksa enää näiden oireiden kanssa ja että jotain pitää tehdä ennen kuin pääkin hajoaa.

Ottavat tosissaan, jos eivät ota niin hoitovirhevalitus. Ja SIITÄKÄÄN ei saa mitään mustaa leimaa papereihinsa, sekin on urbaani legenda.

Vierailija
39/48 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroit että Mri on otettu.

Entä onko licvor eli selkäydin- neste?

Entä ENMG eli lihasten hermoratatutlilis ( ja lisäkis mahdollisia muita lihas- tutkimuksia?

Vierailija
40/48 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko elohopeamyrkytykseen. Aikaisemmilla kommentoijilla oli hyviä pointteja siihen liittyen.

Vakava raudanpuutekin voi aiheuttaa tuonkaltaisia oireita. Lue lisää netistä, ferritiini olisi se verikoe, mikä kertoo paremmin rautavarastojen tilan kuin hemoglobiini. Hyvä, että olet jaksanut käydä tutkittavana, neurologiset sairaudet voivat olla vaikeita diagnosoitavia, joten voi tietysti olla jotain sellaistakin. Toivottavasti apu löytyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme