Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa av-mammat, uniongelmia melkein 2 v lapsen kanssa :(

Vierailija
06.06.2013 |

Lapsi on melkein 2 v.

Hän ei haluaisi nukkua päiväunia. Hän huutaa kuin hinaaja kun laitan häntä päiväunille. Ihan sama mitä yritän, istun huoneessa, pidän kädestä kiinni, laulan, olen hiljaa, lahjon, menen pois huoneesta ja jätän rääkymään... Lapsi huutaa, tönii minua pois, ei halua kättä, ei halua laulua, kiipeää pois sängystään, huutaa tauotta. Teatteria kestää joka päivä ainakin puoli tuntia, kunnes sitten lopulta lasta väsyttää huutaminen, että jotenkin suostuu jäädä sänkyynsä ja saan poistua huoneesta, sitten hän nukahtaakin jossain vartissa ja nukkuu 2-3 tuntia ja herää itsekseen, itkien kyllä mutta rauhoittuu heti kun tulen huoneeseen. Lapsella on oma huone missä nukkuu yksin.

Hän ei haluaisi nukkua illalla. Sama teatteri kuin päivällä ja vielä pahempana, sillä isä on kotona ja lapsi haluaisi isän nukuttamaan, mutta kun isä on siellä, ei haluakaan isää jne. Teatteri kestää kauemmin kuin päivällä. Jossain vaiheessa hän nukahtaa kuitenkin.

Ongelmat:

Minä olen todella väsynyt tähän rasittavaan nukuttamiseen. Korvani hajoavat ja minua masentaa, että nukuttaminen on näin vaikeaa. 

Lapsi herää joka aamu kello 5. Minä en millään jaksaisi nousta niin aikaisin. Mikään ei auta, ei käy uudestaan unille. On noustava hänen kanssaan.

Päiväunille hän käy 10:30-11 aikaan. Olemme ulkoilleet ensin ja sitten olen antanut lounasta ja sitten on uniaika ja tämä kauhea teatteri alkaa.

Lapsi nukahtaa sitten noin kello 11:15 maissa kunhan on tarpeeksi huutanut. Hän herää itsekseen kello 13:30 tai 14:15 välillä, suunnilleen. 

Yöunille yritän laittaa kello 20 aikaan. Yleensä hän nukahtaa vasta kello 22 maissa. Sitten menen itsekin nukkumaan kunhan saan ripustettua pyykit, siivottua keittiön, silitettyä jne. Yleensä pääsen sänkyyn kello 23 aikaan. Viideltä pitää sitten taas herätä kun lapsi huutaa. Olen niin väsynyt, haluaisin nukkua pidempään yöllä :(

Päivällä en voi nukkua, sillä meillä on muitakin lapsia ja he eivät nuku päiväunia enää. En voi jättää lapsia keskenään ja mennä itse päiväunille kun tämä kirjoituksen "ongelmalapsi" nukkuu.

Olen yrittänyt jättää päiväunet pois. Lapsi on pysynyt hereillä kello 20 saakka, kunhan en ole antanut istua sohvalla telkkarin edessä tai ajanut autolla. Näissä tilanteissa lapsi nukahtaa heti, kello 16-17 maissa, mikä on aivan liian myöhään yöunia ajatellen. Lapsi on ollut kiukkuinen mutta on pysynyt hereillä ja kello 20 aikaan. Olen laittanut nukkumaan, pitkän teatterin kera ja lapsi on nukahtanut. Tunnin tai kahden tunnin päästä tämä on herännyt ja huutanut kovasti. Jossain vaiheessa olen saanut taas rauhoittumaan. Sitten lapsi on heräillyt pari kertaa yön aikana huutamaan. Eli päiväunettomuus aiheuttaa levottoman yön.

Mitä minun pitäisi tehdä?

Millaista rytmiä minun kannattaisi kokeilla? 

Kumpa joku voisi auttaa :/

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko teillä olla kihomatoja? Miten muut lapset nukahtaa? Kysypä heiltä illalla, että kutittaako jostain? Jos  yksikin sanoo, että kutittaa pepusta niin mars apteekkiin...

Vierailija
2/18 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla myös heisimatoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päikkärit pois!!

Vierailija
4/18 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 12:35"]

Myöhemmät ja lyhemmät päiväunet. Myöhemmin illalla nukkumaan.

[/quote]

Ai että TAAPERON pitäisi valvoa myöhään?! Ei helv mitä ohjeita...

Vierailija
5/18 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 14:32"]

Kiitos! Lapsi on melkein kaksi. Siis alle kaksi mutta pian kaksi. Ei lähellekään kolmea.

Ongelma on ollut pari kuukautta. Ennen meni ihan kiltisti päiväunille ja yöunille.

ap

[/quote]

Lapseni oli viikon yli 2v, kun päikkäreitä ei enää nukuttu. Yöunet klo 19-07 (joskus -08)

Vierailija
6/18 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ei antaisi nukkua ollenkaan päiväunia, hereillä kello 5-20? Melkein kaksivuotias? Oletteko ihan tosissanne, rakkaat av-mammat?

Vierailija
7/18 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on ollut muksuilla melkoista vänkäämistä tuo nukkuminen juurikin tuossa 2v kieppeillä. Helpoimmalla pääsin nuorimman kanssa, kun luovuin pakolla nukuttamisesta ja nukutin juurikin sohvalle telkkarin ääreen. Se ohjelma pitää laittaa pyörimään silloin, kun lapsi on oikeasti väsynyt jos on vaan vähän väsynyt niin lapsi katsoo koko ohjelman ja on ihan samassa väsymystilassa ohjelman loputtuakin. Muutoin meillä lapset on nukahtaneet tuossa iässä parhaiten vanhempien sänkyyn minun viereen. Eli vanhempien sängyssä luin kirjat ja sitten yhdessä nukkumaan, lapsi kainalossa. Nykyään nuorin 4v haluaa mennä isoveljen (11v) viereen jos on rauhaton olo illalla. Isoveli näyttää myös tykkäävän järjestelystä eli  joskus nukahtaa nykyään sinne. Jos ollaan tietoisia niin nostetaan omaan sänkyyn, mutta aina ei olla ja lapsi on nukkunut veljensä kanssa koko yön. Musta mikä vaan systeemi joka toimii on paras jos siitä ei ole jotain haittaa.

Vierailija
8/18 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oli kaksivuotiaana vaikeaa nukkua sekä päiväunia, että iltaunia. Jos siis nukkui päikkärit, nukahtaminen venyi ja vanui illalla. Jonkin aikaa tuota kesti ja sitten lapsi jätti päiväunet nukkumatta, eikä mikään temppu enää auttanut. Nyt 2,5-vuotiaana on hereillä 07-20. Päivällä pidetään pieni lepohetki, luetaan satuja. Menee illallla nätisti nukkumaan ja jaksaa aika hyvin koko päivän.

Vierailija
9/18 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päikkärit jäi pois, kun poika täytti 2v. Ei tuosta ongelmaa pidä tehdä. Meilläkin nukahtaa sit illalla helposti ja nukkuu pidemmät yöunet.

Vierailija
10/18 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 08:53"]

Että ei antaisi nukkua ollenkaan päiväunia, hereillä kello 5-20? Melkein kaksivuotias? Oletteko ihan tosissanne, rakkaat av-mammat?

[/quote]

Ei käynyt pienessä mielessäsi, että EHKÄPÄ jos ne päikyt jäisi pois, niin ne yöunet kestäisivät pidempään...?

Vierailija
11/18 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 08:24"]

[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 12:35"]

[/quote]

Ai että TAAPERON pitäisi valvoa myöhään?! Ei helv mitä ohjeita...

[/quote]

Ei siinä paljon auta jos lapsi on vähäuninen. Oma esikoiseni nukkui tuon ikäisenä säännöllisesti 22-8 ja päiväunia muistaakseni noin 13-15. En todellakaan laittanut lasta nukkumaan klo 20 koska hän olisi herännyt aamulla klo 6, vaikka kuinka oli taapero. Kuopus meillä on ollut eri maata, yöunet 12-13h, useamman tunnin päiväunet päälle, 1-2 v iässä.

Vierailija
12/18 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväunet max. tunnin mittaisiksi tai kokonaan pois. Aikaisemmin nukkumaan, liian väsyneenä kukaan tuonikäinen ei kyllä rauhoitu.

Meillä herää samanikäinen joka aamu klo 6:15. Iltapuuhat aloitetaan klo 18 heti päivällisen jälkeen ja sängyssä on viimeistään klo 19. Kylpy joka ilta. Nukahtaa huutamatta alle tunnissa, ilman päiväunia vartissa ja päiväunien kanssa (klo 13-14) vajaassa tunnissa.

Oli noita huutotaisteluita meilläkin, mutta syynä oli tosi kipeänä puhkeavat poskihampaat. Särkylääketujaus puoli tuntia ennen nukkumaanmenoa rauhoitti huudot.

Vierailija
13/18 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä poika jätti päikkärit väliin jo n. 2 vuotiaana. Nyt 3 vuotias, ei nuku päikkäreitä, paitsi jos oikeasti nukahtaa kesken kaiken. Menee illalla nukkumaan 20-21 ja herää sitten seuraavana aamuna 7-9 välillä.

2 vuotiaana unirytmi oli suunnilleen samoilla linjoilla :) Joten eipä tuo välttämättä niitä unia tarvitse ja voi tosiaan aamulla nukkua pidempäänkin, jos ei laiteta päikkäreille. On sitten illallakin niin väsynyt, että nukahtaa nopeammin.

Vierailija
14/18 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et nyt sanonut, onko hän lähempänä kolmea vai kahta. Meillä kaikki kolme ovat lopettaneet päiväunet kotona tuossa 2,5 vuotiaana. Pkodissa nukkuivat pitempään päiväunia, kuopus on nyt 5,5v ja vieläkin silloin tällöin nukahtaa päiväunille siellä.

Eli päiväunet pois kokonaan, joku lepo vaan tilalle, eli syötte, menette sänkyyn ja luette vaikka jonkun kirjan yhdessä tai kuuntelette jotain satukasettia, kun on tähän oppinut, voit jättää hänet yksin tekemään tuon. Max puoli tuntia. Sitten on illalla niin sippi että putoaa ilman kitinöitä ja varmasti nukkuu aamulla pitempään. Kokeiltaa viikko, päivässä ei tuo rytmi nimittäin löydy.

Vierailija
15/18 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
16/18 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ongelma tullut vasta nyt vai ollut aina?

Vierailija
17/18 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos yrittäisit laittaa nukkumaan siihen aikaan kun normaalisti nukahtaa? Eli päikkäreille lähempänä puolta päivää ja illalla vasta 9 jälkeen. Lapsi olisi väsyneempi ja jäisi edes osa siitä rasittavasta taistelusta pois.

Nukahtaisiko sohvalle ennen kuin klo 16? Meillä jossain vaiheessa nukuttamiseen kypsyneenä laitettiin lapsi n. 13-14 maissa yksinään katsomaan (tuttuja) piirrettyjä pötkötellen sohvalle. Siirrettiin sohvapöytä niin, että jos pyörii unissaan niin ei pääse tippumaan sohvalta. Melkein poikkeuksetta nukahti siihen. Illalla samainen lapsi jossain välissä (en enää muista minkä ikäisenä) nukahti minun syliini sohvalle, kun katselin jotain sisustus- ja kokkausohjelmia 8-9 välillä. Siitä vain kannoin sänkyyn. Keinot on monet ja silloin kun kaikilla menee hermot niin kannattaa välillä unohtaa suositukset ja miettiä luovia ratkaisuja.

Vierailija
18/18 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Lapsi on melkein kaksi. Siis alle kaksi mutta pian kaksi. Ei lähellekään kolmea.

Ongelma on ollut pari kuukautta. Ennen meni ihan kiltisti päiväunille ja yöunille.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme