Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunne ettei saa happea kunnolla

Vierailija
20.07.2020 |

Mikähän vaivaa, kun tuntuu etten saa riittävästi happea, hengitys tai siis hengittäminen, tuntuu jotenkin pinnalliselta/riittämättömältä eikä asiaa auta tämä oma huomion kiinnittäminen siihen.
Mutta kun se vaivaa taas, kuten eilenkin ja muulloinkin.
On myös vaikeaa ns vetää henkeä sisäänpäin niin että tulee se helpottava keuhkot tyhjäksi tunne tai mikä se nyt onkin.
Onko mulla hengitystekniikka ihan väärä vai syöpä vai keuhkoahtaumatauti vai astma, en tiedä, mutta tämä on aivan helvetin kurjan tuntuista. Harmi ettei kotona voi pistää sormea "pyykkipojan" väliin ja mitata happisaturaatiota.
Mietityttää vaan...

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollu täysin sama ongelma jo pitkään, viime kesänä oli kaikkein pahin. Luulen että se oli ahdistuskesta tai jostain muusta vastaavasta, koska kokoajan muutenkin inhottava olo. Se meni muutamaks kuukaudeks pois mut nyt se tulee taas aina sillon tällön. En oo ennen kuullut et kellään ois ollu samaa! Ei oo yhtään kiva tunne, varsinkin ku urheilee alkaa itkettää kun ei saa happee.

Vierailija
42/51 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy nyt ensin ostamassa itsellesi saturaatiomittari. Tieto helpottaa tässä tapauksessa tuskaa.

Hengenahdistuksen yksi oire on se, että et pysty puhumaan hengästymättä, etkä pysty puhumaan kokonaisia lauseita. Eli miten puhut?

Pef-mittarinkin voi ostaa kotiin, mutta helpointa olisi ehkä käydä tekemässä testi vaikka työterveydenhuollossa. Ammattilainen osaa ohjata testin tekemisessä ja analysoida tuloksen.

Hemoglobiini syytä käydä mittauttamassa myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
44/51 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin hullulta kuin se kuulostaakin, liian tiheä hengittäminen aiheuttaa sitä tunnetta ettei saa happea. Se ei johdu siitä ettei veressä olisi tarpeeksi happea, vaan ennemmin happi/hiilidioksidi-tasapainon häiriöstä. Kokeile hengittää vaikka viiden minuutin ajan (laita hälytys niin että tiedät käyttää koko ajan tähän) niin, että hengität ihan normaalisti (ei syvään), mutta pidät muutaman sekunnin tauon sekä ulos- että sisäänhengityksen jälkeen. Jos keho laittaa tekemään sellaisen haukotuksen-tapaisen syvän hengityksen jossain välissä, älä tappele vastaan, mutta siirry sen jälkeen taas tuohon viive-hengittämiseen.

Kun olet opetellut tuon, voit käyttää sitä lyhemmissä jaksoissa (esim. minuutti kerrallaan) silloin kun tuntuu ettei happi taas riitä.

Jos anemia ei ole se ongelma, hengitystekniikka voi olla.

Vierailija
45/51 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita terveyskeskukseen.

Vierailija
46/51 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot lihava

Vierailija
47/51 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Long Covid?

Vierailija
48/51 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkassäät ja patterilämmitys. Ilma kuivaa, ei kosteutta. Lisäksi joillakin astmaa, vaikkei olisi saanut diagnoosia. Aiempi tupakointi voi vähentää keuhkojen tilavuutta ilman otossa. Joskus pieni lenkkeily auttaa, mutta kovalla pakkasella tulos voi olla päinvastainen. Ehkä lihaksia voi vapauttaa selästä tai hartioista.

Vierailija
49/51 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fasettilukot selässä tuovat myös hengenahdistusta. Sen tosin osaa paikantaa selkään.

Vierailija
50/51 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy tutkituttamassa, ettei ole astmaa tai keuhkoahtaumaa. Itsellä on ollut astma jo 15 vuotta, oireilee huonossa tasapainossa juurikin noin, että hengitystä ahdistaa. Mulla auttaa siihen lääkkeet kyllä. Pakkasten alkaessa heräsin tuossa yksi yö astmakohtaukseen, eli olin vetänyt limaa keuhkoputkeen, ja uloshengitys ei vaan onnistunut kun haukoin happea saamatta ilmaa. Melkoisen säikähdyttävä tilanne herätä. Onneksi hetken päästä sain happea ja otettua ventolinea. Mene ihmeessä tutkimuksiin.

Vierailija
51/51 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

verenpaine /verenpaineen heittely- sitä mulle tarjottiin syyksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi