Tunne ettei saa happea kunnolla
Mikähän vaivaa, kun tuntuu etten saa riittävästi happea, hengitys tai siis hengittäminen, tuntuu jotenkin pinnalliselta/riittämättömältä eikä asiaa auta tämä oma huomion kiinnittäminen siihen.
Mutta kun se vaivaa taas, kuten eilenkin ja muulloinkin.
On myös vaikeaa ns vetää henkeä sisäänpäin niin että tulee se helpottava keuhkot tyhjäksi tunne tai mikä se nyt onkin.
Onko mulla hengitystekniikka ihan väärä vai syöpä vai keuhkoahtaumatauti vai astma, en tiedä, mutta tämä on aivan helvetin kurjan tuntuista. Harmi ettei kotona voi pistää sormea "pyykkipojan" väliin ja mitata happisaturaatiota.
Mietityttää vaan...
Kommentit (51)
Olen, mutta se oli muiden oireiden vuoksi ja toukokuussa eli ei tätä nyt selitä. Ja oli silloin negatiivinen, tosin eipä sekään varma negatiivinen välttis kuulema ole.
Ap
Nostan, kaipaisin kokemuksia tms.
Ollut koko päivän tämä olo, parhaillaankin ja itku kuristaa kurkussa.
Voisiko olla psyykkistä? Töissä porskutan kuukaudesta ja vuodesta toiseen, kukaan ei tiedä yksityiselämäni tilasta, ei kukaan, ihmettelen, että en ole siellä prakannut. En tiedä.
Kirjaimellisesti vain tänäänkin joutunut useampaan kertaan istumaan alas ja keskittymään hengittämiseen.
Ap
Tuollaisia oireita voi aiheuttaa allergia tai jokin keuhkosairaus.
Myös huoli, stressi, ahdistuneisuus, itkemättömät itkut. Pelko.
Kävisin lääkärissä. Kertoisin fyysiset oireet ja myös psyykkiset kuormitustekijät.
Veikkaisin palleatyrää. Oletko lihava?
Astma, allergia, korona, keuhokuume... onhan näitä
Vierailija kirjoitti:
Olen, mutta se oli muiden oireiden vuoksi ja toukokuussa eli ei tätä nyt selitä. Ja oli silloin negatiivinen, tosin eipä sekään varma negatiivinen välttis kuulema ole.
Ap
Onhan siita jo aikaa, olet kerennyt saamaan tartunnan jo monta kertaa.
Minulla oli selkänikamat jumissa ja rintaranta jäykkä kun oli tuota. Puhuin työterveyslääkärissä samankaltaisesta tunteesta, ja sain heti lähetteen. Suosittelen oikeasti käymään fyssarilla!
Mulla kans on ollut tuollaisia oireita jo 4kk. Ei rahise tai vingu kuin aamulla keuhkot. Lämmin juoma aiheuttaa hillitöntä limannousuntunnetta, mutta se lima ei kuitenkaan irtoa. Kortisonista ei ole mitää hyötyä, päinvastoin. Pistää vaan yskittämään ja äänen käheäksi. Joka päivä on urheiltava, jottei keuhkot mene ihan tukkoon. Olen huomannut sen että jos jätän antihistamiinin väliin alkaa kurkkua kuristamaan ja oireet pahenee. En tiedä yhtään mille olen allerginen. Koronatesti oli negat.
Mulla on ihan samaa! Vähän aikaa sitten aloin harrastaa pilatesta kotona lähes päivittäin ja silloin tuntui pahenevan huomattavasti. Lopetin sitten sen ja alkoi helpottaa. Voisiko tuollainen johtua sellaisesta, että vatsalihakset on jumissa tai jotain vastaavaa?
Itsellä anemia aiheutti tuollaista tunnetta, kun punasoluja oli niin vähän etteivät ne kuljettneet sitä happea minnekään. Happea ei siis mennyt keuhkoista eteenpäin riittävissä määrin vaikka kuinka haukkoi henkeä. Koko ajan oli puoliksi tukehtuva olo.
Mitään muita oireita ei ollut, töissä kävin normaalisti yms. Hemoglobiini oli mitattaessa 53.
lääkäriin kannattaa mennä voi olla esim astma tai joku muu. itse et voi tehdä muuta kuin kokeilla pussiin hengitystä, auttaa jos paniikkikohtaus (myös astmassa voi olla hyperventilaatiota) ota puhdas paperipussi suun ja nenän eteen ja hengittele siihen. auttaa oikeasti.
Astma?
Onko saturaatio mittaria? Se lukema kertoisi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä anemia aiheutti tuollaista tunnetta, kun punasoluja oli niin vähän etteivät ne kuljettneet sitä happea minnekään. Happea ei siis mennyt keuhkoista eteenpäin riittävissä määrin vaikka kuinka haukkoi henkeä. Koko ajan oli puoliksi tukehtuva olo.
Mitään muita oireita ei ollut, töissä kävin normaalisti yms. Hemoglobiini oli mitattaessa 53.
Huh huh. Tosi matalalla sulla hemo ollut.
Minulla on välillä tunnetta että ei saa sellaista syvää raikasta hengitystä aikaan. Aivan kun paino olisi rinnalla. Ikävä tunne ja olo on ahdistunut.
T: M 36
Ahdistus voi oireilla noin, vaikkei muuten huomaisikaan.
Mulla ollut samaa ainakin pari vuotta. Ei koko ajan. Mutta en kyllä tiedä onko hengittämiseni silti ikinä niin "syväänmenevää" kuin haluaisin.
Lisäksi ollut väsymystä/jaksamattomuutta teinistä asti. Verikokeissa ei löytynyt syytä (joskus oli raudanpuutetta, mutta ei selitä enää). Huono kunto varmaan yksi syy, mutta jotain heikkoutta jää vaikka liikkuisin enemmän. En ikinä tunne itseäni "täysinäiseksi". Uuvun myös todella pienestä sekä henkisesti että fyysisesti.
Onkohan noilla yhteyttä.
Suvussa sydänvikaa.
N29
Vierailija kirjoitti:
Astma, allergia, korona, keuhokuume... onhan näitä
Nää, tai paniikkihäiriö.
Minulla on ollut lapsuudesta saakka, tulee harvakseltaan, ehkä kerran parissa kuukaudessa sellainen "lukko"-tunne, eli ei tunnu saavan happea keuhkojen pohjaan saakka. En ole keksinyt syytä tai korrelaatiota, usemmin ehkä kuitenkin lämpimällä kuin kylmällä säällä. Tämä on "periytynyt" tyttärelle.
Oletko koronatestissä käynyt?
Toki voi olla esim. kurkunpääntulehdus. Siihen autttaa joskus ensiapuna viileä ilma, mutta sitäkään ei taida nyt olla tarjolla, ellei omista esim. maakellaria.