Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täällä paljon kannatetaan kovaa kuria lapsille. Millaiset välit teillä, kovan kurin kannattajat on lapsiinne?

Vierailija
20.07.2020 |

Ihan mielenkiinnosta kysyn tätä. Ihan vastikään meillä oli pieni yhteenotto ystäväperheen kanssa, kun heidän mielestään lapsemme ( meidän ja heidän) saavat liikaa valtaa päättää omista asioistaan, ja syyttävä sormi osoitti minuun. Eli käytännössä minä olen liian lepsu, ja siksi heilläkin on "ongelmia".

Itse en hahmota tätä hommaa ollenkaan. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi lapsilta pitäisi kieltää asioita vain kieltämisen vuoksi. Kun puhutaan vaikka siitä, saako kesälomalla valvoa myöhään, tai voiko kaverin luona yökyläillä useamman yön putkeen. Mun puolesta saa, jos siitä ei koidu mitään negatiivisia seurauksia.

Meillä on rento meininki, kunhan asialliset hommat hoidetaan, eli kouluhommat, kotityöt ja harrastukset, sen jälkeen saa kaikki olla kuin ellun kanat. Ja välit on lapsiin tosi hyvät ja luottamukselliset, myöskin lasten kaverit viihtyy meillä tosi hyvin, kun täällä ei nipoteta kaikesta.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lasteni isä on kovan kurin kannattaja, minä taas rento.

Kun lapset olivat pieniä, alle 11 v, oli kaikki ok. Lapset tykkäsivät isästään. Teini-iässä alkoi hankaluudet, kun isä ei ymmärtänyt antaa liekaa. Toinen lapsista katkaisi välit isäänsä 15 v ja toinen 16 v. Olin siinä aika ihmeissäni, kun mikään maanittelu ei saanut heitä ottamaan yhteyttä tähän.

Vierailija
2/36 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kovimman kurin kannattajilla ei ole lapsia ollenkaan, mutta parhaiten osaavat mielestään muita neuvoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin pitäisi määrittää tuo "kova kuri".

Meillä se on sitä, että sopimuksista pidetään kiinni ja teillä se on näköjään sitä, että mitä vain saa tehdä, kunhan siitä ei koidu sinulle seurauksia.

Voiko kaverin luona yökyläillä useamman yön putkeen tarkoittaa sitä, että sinun lapsesi päättää jäädä meille useaksi päiväksi (ja sinä annat siihen luvan), vaikka meille ei sovi. Lapsesi vetoaa siihen, että äidin mielestä OK, sinun mielestäsi siitä ei seuraa mitään negatiivista ja siten minun kieltoni kuitataan "liian kovana kurina". Meillä on oma elämä, ei millään jaksaisi hyppiä sinun määräystesi mukaan.

Vierailija
4/36 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av:lla on useita kovan kurin kannattajia. Tottakai hetulevat kertomaan, että se on hyvä asia ja väkit hyvä. Eivät kai he muutoin niin toimisi?

Vierailija
5/36 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika oli yli parikymppinen ja opinnot kesken kun sanoin ettei sekaannu naisiin ennen valmistumista

Hyvin uskoi kerrasta

Nyt vaan valmiina ja varttuneempanakaan ei osoita sitten kiinnistusta naisiin

olen tosi huolissani - tuliko siitä nyt ruuna tai jotakin vielä ihan muuta?

Vierailija
6/36 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä se on sitä, että sopimuksista pidetään kiinni ja teillä se on näköjään sitä, että mitä vain saa tehdä, kunhan siitä ei koidu sinulle seurauksia.

Voiko kaverin luona yökyläillä useamman yön putkeen tarkoittaa sitä, että sinun lapsesi päättää jäädä meille useaksi päiväksi (ja sinä annat siihen luvan), vaikka meille ei sovi. Lapsesi vetoaa siihen, että äidin mielestä OK, sinun mielestäsi siitä ei seuraa mitään negatiivista ja siten minun kieltoni kuitataan "liian kovana kurina". Meillä on oma elämä, ei millään jaksaisi hyppiä sinun määräystesi mukaan.

Isäntäväki päättää minkä aikaa vierailut kestää. Ihme vempula olet jos et saa ei-toivottuja vieraita passitettua kotiinsa. Omat lapseni saa käydä kavereillaan kylässä lomalla ja viikonloppuisin edellyttäen että lupa pitempään oleskeluun on myös sieltä toisesta päästä. Puhelin on keksitty, jotta vanhemmat voi asiasta viestiä.

Vierailija
7/36 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma isäni oli tiukka kurittaja, äiti lempeämpi, mutta isän nähden tehtiin kuten isä sanoi. Välit olivat lapsena hyvät, mutta ymmärsin aikuisena, että minut opetettiin nöyristelemään ihan väärissä asioissa. Opetettiin, että minä en ole mitään, mielipiteelläni ei ole merkitystä, en osaa ja tiedä. Vanhemmille ei sanota vastaan, vaikka vanhemmat olisivat väärässä. Opin valehtelemaan ja piilottelemaan.

Olen huomattavasti löysempi kasvattaja, mutta silti lapsemme ovat hyvinkasvatettuja. Paitsi isäni mielestä. Lapset (teinit) kun ovat niin törkeitä, että kehtaavat esim. puhua ruokapöydässä eivätkä odota, että kaikki aikuiset ovat ensiksi syöneet ja sitten syö mukisematta mitä on jäänyt jäljelle.

Vierailija
8/36 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulumanteli kirjoitti:

poika oli yli parikymppinen ja opinnot kesken kun sanoin ettei sekaannu naisiin ennen valmistumista

Hyvin uskoi kerrasta

Nyt vaan valmiina ja varttuneempanakaan ei osoita sitten kiinnistusta naisiin

olen tosi huolissani - tuliko siitä nyt ruuna tai jotakin vielä ihan muuta?

oletettavasti poikasi on suuntautunut miehiin.lapset ovat hyvin herkkävaistoisia ja on tutkittu että lapset pystyvät tunnistamaan vanhempiensa mahdollisen suuntautumisen myös omaan sukupuoleensa seksuaalisesti.oletko miettinyt oletko itse ns piilohomo?

Se on hyvi mahdollista.

Vierailija
9/36 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko sopiva kuri paras? Täysin kuriton tai kova kuri, ei kuulosta kumpikaan minusta hyvältä. Sopivan kurin voisi olettaa tuovan turvallisuutta lapsille.

Vierailija
10/36 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kovimman kurin kannattajilla ei ole lapsia ollenkaan, mutta parhaiten osaavat mielestään muita neuvoa.

Tämä. Toivon syvästi, että niillä tyypeillä jotka täällä kannattavat lasten ruumiillista kurittamista (eli pahoinpitelemistä) ja armeijakuria, ei ole lapsia eivätkä muutenkaan ole lasten kanssa missään tekemisissä.

Luultavasti purkavat jotain omia lapsuuden traumojaan noilla sadistisilla fantasioillaan.

Vierailija
11/36 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omia lapsia ei ole mutta välit omiin vanhempiini on mitä parhaimmat. He pitivät kovaa kuria ja olen siitä kiitollinen. Rajat lapsille on rakkautta.

Vierailija
12/36 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinähän nyt selität ihan höpöhöpöä.

Meillä sopimuksista kiinni pitäminen tarkoittaa sitä, että ne asialliset hommat hoidetaan kunnolla. ELi kouluhommat, kotityöt ja harrastukset. Harrastuksista ei ikinä jäädä pois sen takia, ettei huvita, tai on kaveri. Tai sen takia, etten mä jaksa viedä. 

Tuo yökyläily koski kyllä meidän kotiamme: kuten sanoin, meillä viihdytään, kun ei ole turhan nipoa. Eli MUN PUOLESTA ne kaverit saa olla meillä pidempäänkin jos meillä ei ole muita menoja. Joidenkin kavereiden vanhemmille tämä on sitten hankalaa, kun mun pitäisi heidän puolestaan kieltää heidän lapsia, kun ihmettelevät miksi sinne kotiin pitää mennä yksin istumaan, vain koska näin on sovittu.

Miten ihmeessä mä voisin omia lapsiani jättää minnekään väkisin yöksi, jos siellä ei olla kotona tai haluta pitää niitä? Edelleen, kyllä mun lapset ymmärtää ihan normaalia puhetta, eivätkä raivoa käytännössä mistää, kun meillä ei ole koskaan mielivaltaisia sääntöjä tai kieltoja vain kiellon vuoksi, niin ymmärtävät kyllä ne mihin on syy.

Mä myös osaan pitää oman perheeni rajat, jos meille jokin ei käy, silloin ei käy, vaikka joku toinen mitä ja miten haluaisi. Sinä et kuulosta osaavan sitä?

AP.

Vierailija
13/36 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Av:lla on useita kovan kurin kannattajia. Tottakai hetulevat kertomaan, että se on hyvä asia ja väkit hyvä. Eivät kai he muutoin niin toimisi?

Siksi haluaisinkin kuulla tarkemmin. Millainen luottamussuhde vanhemman ja lapsen välillä on jne.

Ja siis ehkä jotkut ajattelee, että meilläkin on tiukka kuri siinä mielessä, että meillä kaikkia perheenjäseniä kohdellaan kunnioittavasti, eikä mun lapsille tulisi mieleenkään esim. haistatella mulle tms. Ja kuten sanottua, ne asialliset hommat hoidetaan aina, ja niiden suhteen olen tarkka.

Mutta ei mun lapsilla esim. ole koskaan ollut kotiintuloaikoja. Kun ovat jossain olleet, olen heiltä itseltään kysynyt mikä on suunnitelma, ja se on aina ollut heillä järkevä, joten en ole kokenut tarpeelliseksi sanella mitään tarkkoja aikoja.

En myöskään ole suhtautunut äärimmäisen tiukasti teinien alkoholikokeiluihin, vaan mieluummin aina halunnut tietää missä menevät ja mitä tekevät, kuin että salaa olisi pitänyt touhuta. Alkoholia en ole heille ostanut tai tarjonnut, paitsi rippikoulun käyneet ovat saaneet ottaa pienen lasillisen kuohuvaa juhlatilanteissa.

Ap

Vierailija
14/36 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäntäväki päättää minkä aikaa vierailut kestää. Ihme vempula olet jos et saa ei-toivottuja vieraita passitettua kotiinsa. Omat lapseni saa käydä kavereillaan kylässä lomalla ja viikonloppuisin edellyttäen että lupa pitempään oleskeluun on myös sieltä toisesta päästä. Puhelin on keksitty, jotta vanhemmat voi asiasta viestiä.

Kyllä minä saan ne vieraat lapset meiltä lähtemään, mutta kun äitinsä soittaa perään ja valittaa, että meillä on liian kova kuri. Menen keskeyttämään hänen lapsensa kivan lomailun itsekkäistä syistä, eikö minulla ole mitään ymmärrystä varhaisteinien elämästä. Kun heille sopii, että lapsi saa meillä olla, niin miksi minä sen menen kieltämään.

Että sitä se on se liian kova kuri, vieraan lapsen hauskanpidon kieltämistä!

Vierailija
15/36 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinähän nyt selität ihan höpöhöpöä.

Meillä sopimuksista kiinni pitäminen tarkoittaa sitä, että ne asialliset hommat hoidetaan kunnolla. ELi kouluhommat, kotityöt ja harrastukset. Harrastuksista ei ikinä jäädä pois sen takia, ettei huvita, tai on kaveri. Tai sen takia, etten mä jaksa viedä. 

Tuo yökyläily koski kyllä meidän kotiamme: kuten sanoin, meillä viihdytään, kun ei ole turhan nipoa. Eli MUN PUOLESTA ne kaverit saa olla meillä pidempäänkin jos meillä ei ole muita menoja. Joidenkin kavereiden vanhemmille tämä on sitten hankalaa, kun mun pitäisi heidän puolestaan kieltää heidän lapsia, kun ihmettelevät miksi sinne kotiin pitää mennä yksin istumaan, vain koska näin on sovittu.

Miten ihmeessä mä voisin omia lapsiani jättää minnekään väkisin yöksi, jos siellä ei olla kotona tai haluta pitää niitä? Edelleen, kyllä mun lapset ymmärtää ihan normaalia puhetta, eivätkä raivoa käytännössä mistää, kun meillä ei ole koskaan mielivaltaisia sääntöjä tai kieltoja vain kiellon vuoksi, niin ymmärtävät kyllä ne mihin on syy.

Mä myös osaan pitää oman perheeni rajat, jos meille jokin ei käy, silloin ei käy, vaikka joku toinen mitä ja miten haluaisi. Sinä et kuulosta osaavan sitä?

AP.

Mutta et tunnu kunnioittavan muiden perheiden rajoja pätkääkään! Jos toisessa perheessä on säännöt (eli yökyläilyä ei jatketa), niin ei ole kovinkaan aikuista kertoa toisen perheen lapselle, että minunkin mielestäni teillä on ihan tyhmät säännöt, kyllä sinä meille voit jäädä.

Kaltaisesi äidit soittavat meille usein ihmetellen sitä, miksi minä olen sanonut, että "teillä on teidän säännöt, meillä meidän", eikö kaikkien vanhempien pitäisi vetää yhtä köyttä ja sallia lapsille yhtä paljon. Samaan hengenvetoon (ihan sinun tavallasi) kerrotaan, että en osaa pitää oman perheeni rajoja, jos kiellän yökyläilyn jatkamisen. Ihan en tätä ole koskaan ymmärtänyt eli omasta mielestä juuri siinä asetan niitä rajoja.

Vierailija
16/36 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istellä vanhemmat olleet tosi tiukkoja, ollaan oltu jatkuvasti napit vastakkain äitini kanssa varsinkin. Heillä itsellään ollut kova kuri lapsina, joten näköjään periytynyt. On vedetty tukasta, on piiskattu. Mutta pahinta on ollut se huutaminen ja henkinen alistaminen. Siitä on kasvanut epävarma ja itsetunto-ongelmainen aikuinen.

Nykyään välit tosi ongelmaiset. En todellakaan halua viettää aikaa vanhempieni kanssa, enkä pidä heistä ihmisinä. Edelleen ollaan napit vastakkain, kun eivät ymmärrä omaa näkökantaani, ja katkeruuttani heitä kohtaan. Itse kasvatan mahdolliset tulevat lapseni täysin erilailla, sillä haluan olla väleissä ja viettää aikaa heidän kanssaan.

Vierailija
17/36 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on jotain silti väliltä. Joissain asioissa olen tiukka, toisissa rento. Valitsen taisteluni. Ei minuakaan hetkauta, jos lapset ovat useamman yön putkeen yökylässä, jos se sopii vastapuolelle. Meilläkin saa olla vaikka viikon lomalla, jos ei käytöksellään aiheuta liikaa vaivaa. Lapset ovat jo teinejä, mutta ihan pikkulapsivaiheen jälkeen on menty näin.

Mutta sitten olen taas joissain asioissa aika ehdoton. Pitää ilmoittaa missä on, koska tulee ja sopia asiat. Mukaan pitää lähteä tiettyihin juttuihin. Koulu pitää hoitaa ensisijaisesti, samoin maksetuista harrastuksista ei luisteta ilman hyvää syytä.

Perus kohteliaat käytöstavat tulee pitää, vaikkei joku asia miellyttäisikään. Kotona saa kiukutella ja näyttää mielipahaa, mutta loukkaukset eivät käy, ja pitää osata pyytää anteeksi suuttumuksen mentyä ohi.

Vierailija
18/36 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on jotain silti väliltä. Joissain asioissa olen tiukka, toisissa rento. Valitsen taisteluni. Ei minuakaan hetkauta, jos lapset ovat useamman yön putkeen yökylässä, jos se sopii vastapuolelle. Meilläkin saa olla vaikka viikon lomalla, jos ei käytöksellään aiheuta liikaa vaivaa. Lapset ovat jo teinejä, mutta ihan pikkulapsivaiheen jälkeen on menty näin.

Mutta sitten olen taas joissain asioissa aika ehdoton. Pitää ilmoittaa missä on, koska tulee ja sopia asiat. Mukaan pitää lähteä tiettyihin juttuihin. Koulu pitää hoitaa ensisijaisesti, samoin maksetuista harrastuksista ei luisteta ilman hyvää syytä.

Perus kohteliaat käytöstavat tulee pitää, vaikkei joku asia miellyttäisikään. Kotona saa kiukutella ja näyttää mielipahaa, mutta loukkaukset eivät käy, ja pitää osata pyytää anteeksi suuttumuksen mentyä ohi.

Ja omasta mielestäni meillä on siis hyvät välit. Vaikeistakin asioista teinit ainakin minulle puhuvat.

Vierailija
19/36 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sä hoidat homman just hyvin :)

Vierailija
20/36 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lasteni isä on kovan kurin kannattaja, minä taas rento.

Kun lapset olivat pieniä, alle 11 v, oli kaikki ok. Lapset tykkäsivät isästään. Teini-iässä alkoi hankaluudet, kun isä ei ymmärtänyt antaa liekaa. Toinen lapsista katkaisi välit isäänsä 15 v ja toinen 16 v. Olin siinä aika ihmeissäni, kun mikään maanittelu ei saanut heitä ottamaan yhteyttä tähän.

Miksi teit lapsia hänen kanssaan vaikka teillä oli eri näkemykset? Itse en tehnyt miehen kanssa, jonka mielestä selkäsaunat ovat ok.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi