Tilillä -14 euroa! Palkka tulee perjantaina! Voinko
höylätä pankkikortilla 5 euron oston?
auttakaa köyhää opiskelijaa... :)
Kommentit (50)
tai mennään huomenna yhdessä sittariin tai prismaan, katotaan miten käy, jos sinussa on jokin häiriötekijä, että tilin kate miinuksella ei näy. Sopiiko?
Tiedän että automaatit ei hyväksy katteettomia kortteja.. Mietin vaan, että mites tilanne: olet tankannut ja menet maksamaan ja kas kortti ei passaa, ku ei rahaa tilillä. Mitäs siinä sitten??
Kuvaamastasi tapauksesta voi saada syytteen petoksesta (riippuu tietty miten pystyy neuvottelemaan maksun..)
Vierailija:
Tämä sinulle, S- marketin myyjä tiedoksi! Tavallisen (siru-) pankkikortin saldoa ei voi tarkistaa kaupassa! Sitä varten on Visa Electronit!
Kylläpä vaan tavallisenkin kortin saldo pystytään tarkastamaan. Miehelläni on ihan tavallinen kultakortti, ilman mitään visa juttuja. Nolo tilanne oli kerran kun oltiin Prismassa ja ostokset meni yli 50 euroa... Myyjä sanoi, ettei ole katetta. Onnex mä pystyin maksaan. Ja rahaa olisi miehelle tullut seuraavana päivänä.
paikassa ainakin varmennetaan kaikki pankkikortit. Visa electronin kassa varmentaa automaattisesti ja muut kortit varmennetaan manuaalisesti (eli valitsen vaihtoehdon, että kortti varmennetaan). En tietenkään näe miten paljon kortinhaltijan tilillä on rahaa, mut jos siellä tilillä ei ole laskun verran rahaa, niin sitten se kortti ei mene järjestelmästä läpi.
Mut ei teidän ole pakko uskoa ja edelleenkin kehoitan, ettette tule katteettomilla pankkikorteilla meidän tiskille parkumaan =)
Me varmennamme myös S-tilikortit, joten sitäkään korttia ei meillä voi ylittää.
t:50
Vierailija:
Kylläpä vaan tavallisenkin kortin saldo pystytään tarkastamaan. Miehelläni on ihan tavallinen kultakortti, ilman mitään visa juttuja. Nolo tilanne oli kerran kun oltiin Prismassa ja ostokset meni yli 50 euroa... Myyjä sanoi, ettei ole katetta. Onnex mä pystyin maksaan. Ja rahaa olisi miehelle tullut seuraavana päivänä.
Etkö sä ap YHTÄ PÄIVÄÄ pärjää ilman sitä vitostas??? Odota nyt herranjumala perjantaihin että saat rahaa.
Eri kaupoissa on erilaiset kassakoneet ja erilaiset käytännöt. Suomessa saattaa olla jokin toinenkin cittari tai prisma kuin se sinua lähimpänä oleva ja niissä voi kaikissa olla erilaiset sydeemit. Turha tuosta on vääntää.
Suositus on, että yli 50 euron höyläyksistä tarkistetaan katevaraus. Kaikki ei sitä silti tee, toiset tekee jo pienemmästä summasta. Monella huoltoasemalla (kaikilla, joilla minä olen käynyt) kortilla tankatessa tililtä pitää löytyä yksi euro ja sen kone nappaa katevaraukseen.
Visa Electronilla maksaessa katevaraus tehdään aina.
yli 50¿Jup. Käytäntö vaihtelee kaupoittain, samassakin ketjussa on kymmeniä eri järjestelmiä. Eli jos Jumbon Cittarissa varmennetaan aina, ei sitä välttämättä tehdä Jyväskylässä. Eikä välttämättä viereisellä kassalla :)
Yhä useampi kauppa on siirtynyt linjavarmennukseen, just Electronin myötä, joka siis on PAKKO varmentaa joka ostossa.
Meidän kaupassa kaikkien korttien yli 50¿ ostokset varmentuu automaattisesti -on siis ihan ohjelmistollinen juttu- mutta mistä tahansa alle 50¿ ostosta voi kassantäti yhdellä napinpainalluksella tehdä katevarauksen. Meillä toiset kassatytöt varmentaa jokaisen korttioston, toiset harrastaa " satunnaisotantaa" , välillä varmennetaan ihan asiakkaan pyynnöstä. Mä tapaan itse vuorotella. Yhtenä päivänä tarkistan kaikki kortit, toisena satunnaisesti. Yleensä tilipäivän alla tarkistan kaikki :)
Ja toi on todellakin KATEVARAUS, ei siis vain " onko kortti kadonneiden yms. listalla" ; varmennuskeskuksen kautta tarkistetaan, riittääkö tilin saldo ja se summa VARATAAN. Jos jää sentistäkin kiinni, ei tule myyntilupaa, ei myöskään jos kortti on jollakin sulkulistalla. Ei myyntilupaa tarkoittaa yleensä aina sitä ettei kate riitä, mutta voi tarkoittaa myös että on suljettu. Saldoahan me ei pankkisalaisuuden vuoksi saada tietää, eli siksi ruutuun tulee vain tuo " ei myyntilupaa" . Erikseen sit kehotus, jos pitää ottaa kortti pois (=varastettu/väärinkäytöksiä)
t. kaupantäti
Totuus on kuitenkin se että tavallisella pankkikortilla voit höylätä tilisi miinukselle mutta kun se ei ole luottokortti niin sillä ei saisi tiliä ylittää.