Kell positiivisia paikalla? Mitä vaikutuksia raskauteen?
Muita k-positiivisia paikalla? Onko teillä ollut mitään erityisjuttuja raskauteenne liittyen?
Olen itse ymmärtänyt, että kell-negatiivisilla olisi enemmän huomioonotettavaa kuin positiivisilla, mutta kertokaa minulle tomppelille.
Kommentit (13)
Itselläni on Kell positiivinen veriryhmä ja käsittääkseni kaikilla näistä, sukujuuret menee Englannin kuninkaallisiin jossa mm. Henry VIII:lla epäillään olleen tämä tekijä. Vanhenmittaan se tekee krätääseksi, jaloissa veri ei kierä ja mustelmien sekä haavaumien paraneminen kestää tavallista pidempään, jopa vuosia. Lasten saanissa se ei ole ollut este, mutta verenluovutuksessa verestä otetaan vain plasma talteen sen vuoksi, ettei tule hylkimisreaktiota.
Minullakin on Kell-positiivinen veri, joka ilmeni nuorempana verenluovituksessa. Silloin otettiin vain plasma talteen, mutta nykyään osataan hyödyntää kell-punasolutkin. Joensuun yliopisto tutki aikoinaan veriryhmää. Myös pienellä kaakkois-aasialaisella väestöryhmällä ilmenee antigeeniominaisuutta muita enemmän.
Minullakin on Kell-positiivinen veri, joka ilmeni nuorempana verenluovituksessa. Silloin otettiin vain plasma talteen, mutta nykyään osataan hyödyntää kell-punasolutkin. Joensuun yliopisto tutki aikoinaan veriryhmää. Myös pienellä kaakkois-aasialaisella väestöryhmällä ilmenee antigeeniominaisuutta muita enemmän.
Onko Joensuun yliopisto julkaissut asiasta mitään tutkimusta? Hain Googlella (myös scholarilla), mutta en löytänyt. Itseäni kiinnostaisi kovasti kyseisen veriryhmän periytyminen.
Hei, itse kuulun kanssa tähän 4% jengiin ja sain tuon saman tiedn Joensuun yliopistolta, mikä näkyy em. viestiketjussa. Tutkimustuloksista piti tulla lisää tietoa kaikille Kell-positiivisille, joilla se on todettu. Soitin Joensuun yliopistolle perään, kun tuloksia ei vuosien saatossa kuulunutkaan. Tutkimusta ei käsittääkseni tehty loppuun saakka, koska rahoitus ei järjestynyt. Kansainvälistä tietoa löytyy jonkin verran. Suuri harmi. Joensuun yliopiston välitietona ilmeni, että kaakkoisaasiassa löytyy pieneltä "heimolta" suurempi Kell-positiivisuuden esiintymä. Muissa kansainvälisissä artikkeleissa mainitaan myös Bernadotten suku ja epäily siitä, että Henri VIII on saattanut olla Kell-positiivinen. Itseänikin kiinnostaa, onko tarkempia lähteitä tai ilmennyt lisää tietoa?
Tässä on yksi näkökulma -> https://www.facebook.com/KyraCorneliusKramer/photos/a.406408209426637.8… (Cornelius Kramer, Blood will tell). Miehen Kell-positiivisuudesta voi olla haittaa syntyvyydelle?
Vierailija kirjoitti:
Onko Joensuun yliopisto julkaissut asiasta mitään tutkimusta? Hain Googlella (myös scholarilla), mutta en löytänyt. Itseäni kiinnostaisi kovasti kyseisen veriryhmän periytyminen.
Minulla on Kellin tekijä ja kolmesta tyttärestä yhdellä on.
Mä olen Kell + mies eikä mulla oon ollut mitään ongelmaa lasten saannin kanssa.
Mulla Kell + (muuten A+) veri. Raskauksissa ei ollut ongelmia.
Minä olen saanut vetensiirrossa Kell:in. Olen synnyttänyt kuolleen lapsen ollessani 7 kk raskaana, kaksi raskautta keskeytetty, koska olleet kell positiivisia. Minun vasta-aineet tuhoavat sikiön punasolut ja sikiö anemisoituu. Lapsi, joka syntyi elävänä sai ennen syntymää 7 verensiirtoa sekä täydellisen verenvaidon, syntyi sektiolla 2kk ennen laskettua aikaa, kauemmin ei olisi voinut pitää mahassa. Itse sain 4 vkon välein immunoglobuliinia suoraan suoneen koko raskauden ajan. Syntymän jälkeen ei ongelmia. Joka raskaus aina pahentaa asiaa.
Minä olen Kell+ ja veriryhmä A+. Minulla on 2 lasta. Ensimmäinen raskaus sujui ilman ongelmia, mutta
toinen lapsi syntyi 2 kk ennen lasketta aikaa. Hänelle tehtiin 3 verensiirtoa. Nyt jo aikuinen. Tapahtui vuonna 1990
Netistä lainattua:
Suomalaisista verenluovuttajista noin neljä prosenttia on Kell-veriryhmäjärjestelmän K-antigeenin suhteen positiivisia, eli kuuluu ryhmään K+.
K-positiivisia punasoluja voidaan antaa kaikille veren tarvitsijoille, mutta pienellä osalla K-negatiivisista henkilöistä muodostuu tämän jälkeen vasta-aineita K-antigeeniä kohtaan. Potilaalle, jolla on joskus todettu anti-K-vasta-aine, tulee aina valita K-negatiivisia punasoluja.
Muodostuneet anti-K-vasta-aineet eivät muodosta ongelmaa verensiirroissa, koska suurin osa (96 %) luovutetusta verestä on K-negatiivista. K-negatiivisen veren löytäminen ei siten ole vaikeaa. Vasta-aineilla on sen sijaan merkitystä raskauden aikana. Jos K-negatiivinen äiti on muodostanut vasta-aineita K-tekijää kohtaan ja sikiö on K-positiivinen, voivat äidin vasta-aineet aiheuttaa sikiön verisolujen hajoamista. Tämän vuoksi kaikille tytöille sekä synnytysiässä oleville naisille annetaan aina K-negatiivisia punasoluja. K-negatiivisten verivalmisteiden käyttöä harkitaan myös niillä potilailla, jotka saavat toistuvia verensiirtoja.